Jump to content

Milltek putkisto ja hylsy katsastuksessa


skithund

Recommended Posts

Tänään kävin vuosikatsastuksessa ja hylsyhän sieltä tuli.

 

"Pakoputkisto, jälkitarkastus. E-merkintä/TÜV-todistus, vaaditaan lisäselvitystä." ja kuukausi aikaa reagoida.

 

Varmistin asian Milltekiltä, eikä putkisto ole tosiaan "EC/EG-hyväksytty".

 

Mitäs nyt sit? Saanko syyttää vain itseäni, että en tajunnut helvetin kalliin/"tunnetun" putkiston olevan laiton Suomessa vaikka sitä myydään ilman mitään "ei katukäyttöön" mainintoja?

 

Ei kiinnostaisi sijoittaa marmoritiskillä perseettömiä summia uuteen hyväksyttyyn putkistoon. Originaali downpipe+cat on sentään tallella, mutta cat-back meni aikoinaan kierrätykseen.

 

Pisti sen verran *tuttamaan aamun katsastus-keikka, että piti tarkistaa vieläkö Laakkosella olis GP myynnissä... ei ollut - onneksi :)

Link to comment
Share on other sites

Olikos ensimmäinen kerta kyseisellä putkella katsastuksessa? Itsellä kanssa Miltekin putki eikä ole ollut ongelmia katsastuksen kanssa ainakaan vielä. Pitäisi katsastaa oma Mini parin kuukauden sisään ja nyt alkoi pelottamaan ettei sekään mene enää läpi  ;D

Mulla on kyllä alkuperäinenkin putki tallessa vielä kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Mitenhän tuota AKE:n tiedotetta tulisi tulkita. http://www.ake.fi/pdf/ATT5-2005.pdf

 

Tiedotteessa puhutaan, että katista tulisi löytyä tyyppihyväksyntä, mutta pakoputkessa sovelletaan vain melusaaste-mittausta? Ehkä soitan tuolle "tosi mukavalle" katsastus-sedälle ja kysyn mikä meni pieleen ;)

 

I'm confused.

 

Varaosana asennettava ja myytävä katalysaattori

Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muutoksen (1037/1998) mukaan varaosana asennettavan ja myytävän katalysaattorin on 1.10.1999 alkaen tullut olla EY-tyyppihyväksytty tai hyväksytty E-säännön 103 mukaisesti. Vaatimus koskee sellaista EY-tyyppihyväksyttyä autoa, jonka alkuperäinen katalysaattori korvataan varaosalla. Hyväksytyssä varaosakatalysaattorissa on oltava EY- tai E-tyyppihyväksyntämerkki. Hyväksyntämerkin on oltava selvästi luettavissa eikä se saa kulua pois

 

Pakoputkiston muutokset ja meluarvojen selvittäminen

Katsastajia muistutetaan, että erityisesti pakoputkistojen muutosten osalta tulee katsastuksessa kiinnittää huomiota meluraja-arvojen täyttymiseen. Auton melu voidaan tarvittaessa arvioida ohiajo-melumittauksella ja ilmeisen selvästi melurajan ylittävästä autosta on vaadittava muutetun pakoputkiston vaatimustenmu-kaisuudesta erillinen selvitys.

Esimerkiksi 1.10.1996 tai sen jälkeen käyttöönotetun bensiinikäyttöisen henkilöauton (enintään 3500 kg) suurin sallittu ohiajomeluarvo on 74 dB(A), jonka ylittyminen enemmän kuin 3 dB(A):lla aiheuttaa katsastuksessa tarpeen saada lisäselvitystä meluarvoista (tyypillisesti ”tuning-muutoksia”).

Link to comment
Share on other sites

Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista.

 

Muutamia eri lähteitä käyttäen kerrotaan seuraavaa:

 

AKE

 

"Pakoputken vaihdon yhteydessä katalysaattori tulee tietysti säilyttää ja melut eivät saa olla autoa koskevia määräyksiä suuremmat. Varsinaista hyväksyntää ei vaihtoputkistolta edellytetä, mutta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa tehdä sellaisia muuotksia, että se ei täyttäisi EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia.

 

Viimemainitun asian takia EU-tyyppihyväksyttyyn autoon vaihdettu pakoputkisto tulee olla E-/e-hyväksytty tai testattu vastaavien direktiivien mukaisesti. ( ks. LMp auton raketeen muuttamisesta 779/1998; 3§, 4 §, 9 § )"

 

Kun taas Katsastajat.com:issa oli seuraavaa:

 

K: Mistä vuosimallista eteenpäin katalysaattori ja putkiston osat (esim.äänenvaimennin) pitää olla e-tyyppi hyväksyttyjä? Autoni on 6/98

 

V: - Katalysaattorin tulee aina olla e-hyväksytty, muissa osissa e-hyväksyntää ei tarvitse olla.

 

Tämä vastaus taas mailitse AKE:lta, kun kysyttiin pakosarjan vaihdosta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon.

 

AKE:ltä kun asiasta kysyin.

 

Hei.

 

Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat

sallittuja seuraavin edellytyksin:

 

a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat

Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli

auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa

määräävä;

 

b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava

rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

 

c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on

välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli

putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.

 

Auton on kuitenkin täytettävä myös muutoksen jälkeen sitä koskevat

pakokaasupäästövaatimukset. Pakosarjan E-hyväksynnästä ei ole erikseen

mainittu. Tällöin sitä ei voida erikseen vaatia.

Link to comment
Share on other sites

Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista.

 

Halvempaa se konttorin vaihtaminen taitaa olla kuin uusi putkisto, mutta onnistuuko konttorin vaihtaminen enää tässä vaiheessa? Eikös niillä ole pakostakin joku atk, josta näkee että herra on ollut jo kerran yrittämässä.

Link to comment
Share on other sites

Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista.

 

Halvempaa se konttorin vaihtaminen taitaa olla kuin uusi putkisto, mutta onnistuuko konttorin vaihtaminen enää tässä vaiheessa? Eikös niillä ole pakostakin joku atk, josta näkee että herra on ollut jo kerran yrittämässä.

 

Mitä olen noiden turbovehkeiden kanssa pelannut viime vuosina (yllättäen on konttorien vaihtoja joutunut tekemään esim. välijäähdyttimen vaihdon takia), niin eipä ole ennenkään hylkäystietoja syötetty yleisiin tietokantoihin, ellei kyseessä ole ollut vakava syy. Tällä en kuitenkaan sitä sano, etteikö näin voisi olla.

 

On taas kohdalle osunut yli-innokas inssi.

Link to comment
Share on other sites

Auton täytyy putkistomuutoksen jälkeen suoriutua päästövaatimuksista, tällä tarkoitetaan VTT:n/vastaavan mittauksia ei katsastuskonttorin tekemiä jotenkin jaksan epäillä että auto suoriutuisi noista kyseisillä muutoksilla ja katsastusmies voi vaatia todistusta päästöistä.

Link to comment
Share on other sites

Auton täytyy putkistomuutoksen jälkeen suoriutua päästövaatimuksista, tällä tarkoitetaan VTT:n/vastaavan mittauksia ei katsastuskonttorin tekemiä jotenkin jaksan epäillä että auto suoriutuisi noista kyseisillä muutoksilla ja katsastusmies voi vaatia todistusta päästöistä.

 

Juuri näin. Ainakin Tampereella ovat ottanet tiukemman kannan kaikkiin asioihin mitä on katsottu vuosia ns läpi sormien. Nykyautossahan on pykälät oikeastaan aika tarkat siitä mitä saa muuttaa ja mitä ei. Ihan hyvä niin.

 

En silti usko että toisella konttorilla on tietoa asiasta, suosittelisin sitä nyt ensi hätään. Eli aloittaa nollasta toisella konttorilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Unohtanut aivan päivittää tilanteen.

 

Kävin toisella katsastusasemalla, jossa dialogi inssin kanssa meni jokseenkin seuraavasti:

 

Inssi: Oletko käynyt jossain toisaalla näyttämässä, kun kone piipittää?

Minä: Kävin A-katsastajilla viikko sitten

Inssi: Mistäs kiikasti?

Minä: Ei pidetty pakoputkistosta, joten tulin tänne, missä viimeksi meni läpi

Inssi: Eihän tästä edes lähde kova meteli... ja hyvin tehty.

kului tovi, kun inssi syynäili lampulla lisää auton alla

Inssi: Täällä on kuskin puolelta alatukivarren pusla täysin muusina, eikö sitä huomattu siellä?

Minä: Ei huomattu, eikä huomattu Laakkosella huollossa n. kuukausi sitten

Inssi: Siellä toisella asemalla on siis puututtu tärkeisiin asioihin...

Inssi: No, se pusla on rikki ja siitä tulee hylky. Jälkitarkastus on 25€.

 

Laakkosella todettiin, että kakkoshuollossa olisi pitänyt moinen puslaongelma huomata ja tulevat vastaan uuden huollon hinnassa ja katsastuksen jälkitarkastuksen hinnan korvaavat.

 

Hyvinhän tämä kai meni :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo on ihan ***vetinmoista koheltamista Laakkoselta. Ihan sama juttu, kun Autokeskus väitti oman pirssini takapään kolinan syyksi hinausköyden irrallista koukkua. Ilmeisesti eivät edes tsekanneet kallistuksenvakaajaa kiinnityksineen, josta todellinen syy löytyi. Multa ei löydy ymmärrystä :-X

Link to comment
Share on other sites

Itse tosin en olisi laittanut alkuperäisiä puslia

 

Ajattelin tilata Lohenilta tuon niiden tekemän Powerflex-setin, jossa on ilmeisesti kaikki tarpeelliset polyuretaanista, jotta saan mökille jotain tekemistä kesäksi. Koska täällä kotosalla ei ole mitään paikkaa ruuvailla, niin mennään jälkitarkastukseen Laakkosen huollon avituksella.

 

Näkeepähän sitten samalla, olenko perinyt mitään geenejä faijalta, jolla oli mitä milloinkin projektia autotallissa.

 

Ehkä pian saan kipinän ja pihasta löytyy classic minin ahjo :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...