Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista.
Muutamia eri lähteitä käyttäen kerrotaan seuraavaa:
AKE
"Pakoputken vaihdon yhteydessä katalysaattori tulee tietysti säilyttää ja melut eivät saa olla autoa koskevia määräyksiä suuremmat. Varsinaista hyväksyntää ei vaihtoputkistolta edellytetä, mutta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa tehdä sellaisia muuotksia, että se ei täyttäisi EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia.
Viimemainitun asian takia EU-tyyppihyväksyttyyn autoon vaihdettu pakoputkisto tulee olla E-/e-hyväksytty tai testattu vastaavien direktiivien mukaisesti. ( ks. LMp auton raketeen muuttamisesta 779/1998; 3§, 4 §, 9 § )"
Kun taas Katsastajat.com:issa oli seuraavaa:
K: Mistä vuosimallista eteenpäin katalysaattori ja putkiston osat (esim.äänenvaimennin) pitää olla e-tyyppi hyväksyttyjä? Autoni on 6/98
V: - Katalysaattorin tulee aina olla e-hyväksytty, muissa osissa e-hyväksyntää ei tarvitse olla.
Tämä vastaus taas mailitse AKE:lta, kun kysyttiin pakosarjan vaihdosta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon.
AKE:ltä kun asiasta kysyin.
Hei.
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat
sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat
Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli
auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa
määräävä;
b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava
rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja
c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on
välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli
putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.
Auton on kuitenkin täytettävä myös muutoksen jälkeen sitä koskevat
pakokaasupäästövaatimukset. Pakosarjan E-hyväksynnästä ei ole erikseen
mainittu. Tällöin sitä ei voida erikseen vaatia.