Jump to content

Kaasuttimen korvaaminen ruiskulla


Tomi

Recommended Posts

Alotetaampa tästä uusi aihe, kun ei tuntunut löytyvän tietoa vielä täältä,

elikkä nyt viisaammat ja muut modernisoijat huomiolle..

 

Tuossa hieman hintoja seuraillen ja ehkä hieman virityksen makua ja modernisointia silmällä pitäen aloin miettiä kaasutin systeemin muuttamista ruiskuksi.

Itseltä löytyy 1300cc moottori, jossa 5-reikäinen kansi ilman vielä mitään pako- taikka imusarjaa, jotenka kaikki suunitelmat ovat vielä auki..

Oon hieman hakenut tietoa tuosta Megasqruit moottorinohjausjärjestelmästä, jolla sitten voisi ruiskutuksen lisäksi jatkossa ohjata vaikkapa sytytystä.

Aihe on vielä minullekkin täysin uusi, joten apuja tässä nyt tarvitaan.

 

Ihan ensimmäiseksi, onko kukaan vielä rakentanut ruiskua alkuperäiseen minin koneeseen?

Miten se pelittää tuon "siamilaisen kannen" kanssa?

Megasqruittia ennen käyttäneille, mitä kaikkea tuohon tarvitaan? Anturit ym.?

Mistä imusarja tuohon?

 

Tässä vielä jonkunlainen todiste siitä, että tälläinen on rakennettu. Videon tekijä ei mielestäni ole mitään muita nettisivuja ko. ministä tehnyt.. harmi..

Link to comment
Share on other sites

Mites jengillä on kokemuksia yksipisteruiskun toimivuudesta siamilaiskannen kanssa?

 

Minä en ainakaan näe mitään syytä miksei se toimisi  (sekventiaalinen kaksipiste onkin varmasti hankala). Ruiskutus 2 kertaa/kierros, eli 180 asteen välein. Jos 2- ja 3-sylinterit haluisivat pölliä bensiinit 1- ja 4-pytyiltä, niin eikö ihan sama ongelma esiintyisi myös nelireikäisten kansien kanssa? Olenko väärässä?

 

Voisko 2:nen tai 3:nen imeä naapurin bensat esim. silloin, jos ruiskutus osuu just overlapin kohdalle, eli ala-/yläkuolokohdan läheisyyteen?

 

Ainakin minua houkuttaisi kaasuttimen sijaan TPI + megaruutta (tai vastaava) siksi, että säätäminen on hyvin selkeää hommaa, eikä sellaista "taidetta" (saamarin nysväämistä!), mitä se kaasuttimien kanssa tuppaa olemaan - muutat vähän yhtä suutinta tai putkea, ja samalla muuttuu kaikki muukin.

 

-p

Link to comment
Share on other sites

Käytännössä se on ihan sama millä sitä polttoainetta koneeseen tuuppaa, sama ryöväysilmiö tapahtuu myös kaasarilla. Totta kai yksipisteruisku toimii, tekihän tehdaskin Spi koneet. Mutta mitä tiukempaa nokkaa suunnittelee sitä kriittisemmäksi toi homma menee. Jos tyytyy vakiotekniikkaan niin yksipisteruisku pelaa varmasti, etenkin jos suuttimet vie kauaksi kannesta.

 

En kyllä allekirjoita tota sun taidenäkemystä. Lähes kaikki minit ovat erityyppisillä kaasareilla ja jos vähääkään on hajua siitä mitä tekee niin kyllä ne kaasaritkin saa säätöihin. Mutta jos se on niin helppoa niin siitä vaan toteuttamaan.

 

cabrio ja Luvialla Perälän Viku ovat hieroneet omia kompressoripelejään Haltechin ruiskubokseilla ja varmaan osaavat kertoa oman mielipiteensä asiasta. Vikulla on oma dyno ja on ajanut peruskarttoja kohdalleen muutaman TANKILLISEN verran ennen kuin on edes tarvinnut mennä maantielle. Jos saman olis toteuttanut esim. paineistetulla SU:lla niin oliskohan mennyt pari tuntia neulan veistämiseen. cabrion pelin synnytystuskat ovat olleet samansorttisia...

Link to comment
Share on other sites

Aika samoilla linjoilla minor:in kanssa.

Kaasareihin löytyy perus-säätöarvoja joista enää hienosäädetään kohdilleen kun taas ruiskuun joutuu kaiken yleensä hakemaan alusta asti.

Webrulla yleensä selvinnyt 1,5-2h säätösessiolla.

Kun kattelee brittien vehkeitä niin jostain kumman syystä tehokkaimmatkin 5-reikäset on kaasareilla oli sitten ahdettu tai ahtamaton kun taas läpihöökivistä alkaa jo löytyä enempi ruiskuja.

Mutta ainahan sitä voi kokeilla jos tarmoa riittää  ;) .

Link to comment
Share on other sites

Kaasaria ja yksipisteruiskua ei voi ihan asetella vastakkain tuon ryöväämisen kanssa. Ongelma on siinä että ruisku lykkää polttoainetta sykleissä, eikä siksi imusarjassa oleva ilma/polttoaineseos ole tasaista. Kaasuttimen kanssa sen sijaan se on, sylinteriin puskettava seos on huomattavasti tasalaatuisempaa kuin ruiskun kanssa.

 

Mutta tosiaan, yksipisteruisku antaa paljon enemmän anteeksi kuin porttiruiskutus. Mutta kuten noista linkeistä selviää, niin asia on suht koht ratkaistu mietojen nokkien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteistanne.

 

Kokemus tuo varmuutta.. ja kokemattomuus ennakkoluuloisuutta.

Itelläni on kokemusta juurikin ruiskuista minkä vuoksi ehkä kuvittelen kaasuttimen säätämisen turhan hankalaksi. Saatiinhan ne mopotkin aikanaan toimimaan hyvin, ja aivan loogisia nekin kaasuttimet olivat. Pitänee vaan lukea valitsemansa kaasuttimen manuaalit ajatuksella..

 

Haaveenani on kuitenkin turbokone, johon ei ole tulossa pitkiä ajoituksia, mutta sen sijaan kyllä pitkä imusarja, jotenka jatkan edelleen SPI-suunnitelmani kanssa.

 

-p

Link to comment
Share on other sites

SU/HIF RULES , mutta mielestäni vaatii jo vähän ymmärrystä/kokemusta kaasarista.

Jos boksista löytyy "closed loop" joka säätää seosta varmaan nanosekunnin välein niin mikä estää toimimasta jos lambdan pistää haistelemaan laihinta pakopuolta ?

Link to comment
Share on other sites

Ei ei ei... Taas kerran uusien jälkiasennusruiskujen markkinoinnit iskenyt vähän turhan kovin. Closed loop on ihan hyvä osakaasulla ajeluun (pienellä rajatulla säätöprosentilla) ja säätöjen hakemiseen, mutta missään nimessä sillä ei saa ajaa normaalisti. Mitäs sitten tehdään kun Lambda vikaantuu ja täysin sopimattomilla kartoilla ollaan ajettu isoilla closed loop lambda säädöillä, no silloin korjataa sulanut/hajonnut moottori...

 

Closed loop on hyvä renki, mutta huono isäntä...

Link to comment
Share on other sites

Ei ei ei... Taas kerran uusien jälkiasennusruiskujen markkinoinnit iskenyt vähän turhan kovin. Closed loop on ihan hyvä osakaasulla ajeluun (pienellä rajatulla säätöprosentilla) ja säätöjen hakemiseen, mutta missään nimessä sillä ei saa ajaa normaalisti. Mitäs sitten tehdään kun Lambda vikaantuu ja täysin sopimattomilla kartoilla ollaan ajettu isoilla closed loop lambda säädöillä, no silloin korjataa sulanut/hajonnut moottori...

 

Closed loop on hyvä renki, mutta huono isäntä...

 

Eipä ollut kauheesti hyötyä tuosta mun projektissa.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...