Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tuli purettua ministä (vm-77) takakelkka pois ja samalla löyty väljää takakynkän laakeroinnista, oisko joku hyvä konsti neulalaakerin ja pronssi holkin irrotukseen ja minkälaisen korjaus sarjan siihen saa?

Posted

Itsekin olen hakenut täältä apua kyseiseen ongelmaan ja sainkin sitä.  :)

 

Minä löin pronssihelan ruuvarilla ja vasaralla lyttyyn, sitten laitoin vanhan akselin sisään ja sen avulla löin helan ulos. Laakerin sain ulos laittamalla sopivan hylsyn pitkän jatkovarren päähän, laitoin sen tukivarren sisään ja vasaraa perään.

 

Korjaussarjoja saa Brittiosasta ja Minitronista n. 20 eur./sarja.

 

Niin ja pronssihela vaatii koneistuksen kalvaamalla koneistamossa. Tukivarsi ja korjaussarja mukaan.

Posted

Hyvät oli neuvot, nyt on holkit ja laakerit saatu irti. Ens viikolla saa viedä takakelkan osineen puhallukseen ja rueta tilaan uusia osia.

Jatkossakin tulee varmasti kyseltyä kaikenlaista, koska olen autolla ajanu viimeksi 8v sitte ja siitä asti ollut osittain purettuna odottamassa aikaa.

Posted

Kysellä saa ja tietysti pitääkin, mutta ihan itseään helpottaen kannattaisi ilman muuta hankkia korjauskirja! Vaikkei olisi kielimiehiäkään, niin kuvat puhuu puolestaan ja kyllä suomenkielisiä vanhoja kopioitakin on saatavana jos vain haluaa ja kyselee.

  • 4 weeks later...
Posted

Kirjoitan tähän jatkoksi kun on kelkoista kyse. Eli onko kukaan käyttänyt kelkkoja kuumasinkityksessä. Itse kävin tänään kysymässä asiaa kyseistä hommaa tekevästä firmasta kun on tossa melkein naapurissa. Sanoivat että ei ole mitään estettä et ei voisi sinkitä. Kun saan kelkat puhallettua niin aijon omat sinne viedä ja katsoa mitä tulee.

Posted

Olen kuullut joskus kertomuksen, missä kuumakalvanointi teki takakelkasta kieron. Tarinan todenperäisyydestä ei ole mitään takeita, joten toivottavasti joku viisaampikin kommentoi myös.

Eli kysy sieltä galvanointiputiikista onko moista vaaraa olemassa.

Posted

Olen yhden kelkan kuumagalvanoittanut Pirkkalassa Galvanoimis oy:llä (yli 20 v sitten)

Onnistui hyvin. Ei mitään kieroilua.

Kierteet menee kyllä tukkoon, kannattaa laittaa pultit/mutterit suojaksi.

Posted

Itsekin olen kuullut kieroutumisesta, ja samaa lukenut mm MiniMagazinestä joskus 10 vuotta sitten. Kyselin tätä mielipidettä firmasta joka näitä tekee, ja he sanoivat että kyllä niitä peräkärryjen runkoristikoitakin menee kieroon kun on pitkät jännevälit ja huonolaatuisia hitsauksia. Mutta sanoivat että pahimmassakin tapauksessa kieroutumista on jotain sentin luokkaa kolmimetrisessä rungossa (jossa siis on pitkät jännevälit). Eivät kyllä uskoneet niinkin jäykän ja lyhyellä jännevälillä varustetun rakennelman kuin Minin takakelkan menevän yhtään miksikään...

 

Mutta sen varmaan saa selville kun kokeilee...Vähän sama homma kun meillä on ajeltu noilla karting autoilla, ja jotkut sanovat että heikkokin hiekkapuhallus pilaa rungon jännitykset...Ja hiekkapuhaltaja nauraa asialle, että jos millinen pelti ei mene miksikään, niin ei 32 millinen runkoputkikaan :)

  • 2 weeks later...
Posted

Noniin. Nyt on kelkat sitten sinkitty ja hyvät tuli eikä mittaukseni perusteella muodon muutoksia tapahtunut. Kelkat on nyt komean kiiltävät.Harmi vaan että eivät pysy kiiltävänä. Homma maksoi 70euroa et ei paha hinta jos vertaa maalamiseen ja nyt ei pitäisi ruostua :)

Posted

Kokeiles Cabrio sen vanhan Minin sinkitystä, kun Minikin on vain vähän yli 3 metrin, ei se varmaan paljoa väänny ;D

Ei pitäis ruostua sitten 8)

 

Saatas mekin uutta tietoa ::)

Posted

ehkä oikea sanamuoto olisi että hidastaa ruotumista. Taitaa olla taivahan tosi että ruostumatonta takakelkkaa ei ole kuin ruostumattomasta tehty.

 

Mistä tulikin mieleeni, että minkähänlainen paperisota siitä tulisi jos oikeasti tekisi takakelkan haponkestävästä. Tietty, tarpeeksi hyvin kun tekee, niin kukaan sitä edes huomaa. Mutta jos menis ihan kirjan mukaan...

 

Meneekö muuten suomen lainsäädännön puitteisiin tuollainen kevyt takakelkka? Tuo kun ei ole tainnut yleistyä käyttömineissä...

 

IMG_1150.JPG

Posted

 

Kokeiles Cabrio sen vanhan Minin sinkitystä, kun Minikin on vain vähän yli 3 metrin, ei se varmaan paljoa väänny ;D

Ei pitäis ruostua sitten 8)

 

Saatas mekin uutta tietoa ::)

 

Heh joo kunhan sais sellasen tallin missä sitä vois jatkaa siihen saakka jotta sen vois viedä sinkittäväksi!!

No joo sinkittyyn on tolkuttoman huono saada enää minkäänlaista maalia tarttumaan hyvin kiinni!!  >:(

 

ehkä oikea sanamuoto olisi että hidastaa ruotumista. Taitaa olla taivahan tosi että ruostumatonta takakelkkaa ei ole kuin ruostumattomasta tehty.

 

Toi oli hyvä kommentti!!!  ;D

 

Mistä tulikin mieleeni, että minkähänlainen paperisota siitä tulisi jos oikeasti tekisi takakelkan haponkestävästä. Tietty, tarpeeksi hyvin kun tekee, niin kukaan sitä edes huomaa. Mutta jos menis ihan kirjan mukaan...

 

Meneekö muuten suomen lainsäädännön puitteisiin tuollainen kevyt takakelkka? Tuo kun ei ole tainnut yleistyä käyttömineissä...

 

IMG_1150.JPG

 

Tollanen systeemi on jo suomessa liikenteessä!!  Tai no ei se taida olla liikkunut muutamaan vuoteen , harmi sinäänsä on meinaan julmetun hieno 16V Mini!

Posted

Takakelkasta vielä sen verran, että jos Mini on kesäkäytössä ja jos kelkan vielä kuumagalvanoi, niin kyllä sen saa seuraava sukupolvi vielä asentaa seuraavaan koriin ;)

Ei maksa vaivaa kyllä mistään erikoismateriaaleista alkaa rakentelemaan, paitsi tietysti ihan harrastusmielessä 8)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...