Jump to content

jipeekin Mini 1000 -74


jipeeki

Recommended Posts

Omasta mielestä kiva lukea toisten projekteja, joten laitetaas omastakin vähän.

Heräteostoksena ilman sen suurempia suunnitelmia tuli hommattua -huhtikuussa 2008 -74 Mini kaverilta.

Ajattelin pikkuhiljaa siistä ajo/leimakuntoon ja tavoite oli saada auto ajoon vappuna 2009. No tämä tavoite tuskin tulee täyttymään ajanpuutteesta ja parista muusta jutusta johtuen, mutta hiljalleen se ehkä valmistuu ainakin wapuksi 2010  :o

 

Sovittiin että menen katsomaan autoa eräänä huhtikuun päivänä. Samaan aikaan oli käyttis Omega menossa maalaamoon ja jouduin kaatosateessa lähtemään -62 kuplalla töihin ja sieltä Miniä katsomaan. Alle +10 asteessa ilman lämppäriä 200km. Melko huuruinen reissu.

 

Eka kuva Ministä, vielä vanhalla omistajalla. Olivat sovittaneet chevy vanin kattokorotuksen katolle  :)

08042008.jpg

 

Omassa tallissa

n612219075_930884_4733.jpg

 

Kuljetuskalusto. Huomaa trailerin rekkari  :D

19042008.jpg

 

Autoa oli jo alettu edellisen omistajan toimesta purkamaan, mutta projektiauto oli vaihtunut kuitenkin toiseen kesken kaiken.

IMG_6160.jpg

 

Pannuhuone

IMG_6161.jpg

 

Takakontissa varaosia

IMG_6163.jpg

 

Sitten purkuhommia pari iltaa

01052008.jpg

 

03052008001.jpg

 

IMG_6194.jpg

 

IMG_6234.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etujalkatilan pellit oli solmussa, auto on ajettu jonnekkin kyntöpeltoon melko kunnolla joskus. Uudet helmapellit jäi edestä 5cm irti pohjasta, joten piti vaihtaa lattiat ja potkupellit (vai mitkä onkaan, ne mistä tulee raitisilmatötteröt läpi)

IMG_6209.jpg

 

Koppa kyytiin ja puhallukseen

IMG_6210.jpg

 

Ulkoavaruuden örkit kävivät tekemässä tutkimuksia

IMG_6211.jpg

 

Puhallettuja romuja kivempi tarkastella ja korjailla

IMG_6237.jpg

 

IMG_6239.jpg

 

Ovien alareunat oli jo kertaalleen vaihdettu, joten vaihdoin koko pintapellit.

IMG_6555.jpg

 

Peltiä vaihdeltu pohjaan. Kävin näyttämässä kopan konttorilla puhallusten jälkeen, koska numeron kohta piti laikata uuden tieltä pois. Ottivat kopsut rekisteriotteesta ja toivottivat työn iloa  ;)

n612219075_682203_1954.jpg

 

Takaluukku ja -lokarit oli hyvässä kunnossa

n612219075_682205_2520.jpg

 

Uutta ja wanhaa

n612219075_682206_2798.jpg

 

Päätin vaihtaa levyt eteen, myyntipalstalta löytyikin sopivat osat kunnostettavaksi, nyt kunnostettu ja maalattu

IMG_6757.jpg

 

Hitsaushommat alkoi tökkiä, joten välillä kelkkojen kimppuun. Tukivarsissa korjaussarjat, Hi-Lot, jarruletkua, leveet rummut, jarruissa oikeestaan kaikki uutta. Meinasi olla hankalaa löytää kalvain takatukivarren holkkia varten, mutta löytyi lopulta. Btw. meniköhän kumielementit oikein, paksummat taakse jo matalemmat eteen?

n612219075_972353_8899.jpg

 

Tää on tosiaan mun eka auto mitä oon yleensäkkään hitsannut, joten alkuun oli aika hankalaa, mutta nyt alkaa jo miggi pysyä suht hyvin hanskassa. Ja netistä löytyy kivasti projektitarinoita joista löytyy untamolle neuvoja esim ovipeltien vaihtoon. Mä luulin aiemmin että sekin olisi jotain rakettitiedettä, mut paskat, helppo nakki  8-)

Link to comment
Share on other sites

Keulan pellit heppailtu paikalleen, näyttääpä pitkästä aikaa hyvältä, kun tulee jotain näkyvää  :)

Nyt tiedän mikä ero on alkuperäisellä ja tarvikeosalla  :-/

Ilmeni tossa myös että auton oikea etukulma on tölväisty johonkin, ei tahtonut osat istua. Tuli kuitenkin suht hyvä, näin aloittelijan taidoilla. Konepelti on vähän siinä ja siinä tuleeko vanhasta kalua, katotaan nyt.

Niin ja takaluukun kansi on joskus kauan sitten vaihtunut MK1 malliseksi. Kontin kannesta hitsasin 23 kpl porattuja reikiä umpeen, joista suurin osa yli 10mm kokoisia ja kilven kohdalla. Vissiin muutama kilpi ollut autossa  :o Olivat peitetty kemiallisella metallilla..

n612219075_972352_8418.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gummipallot on vanhat mitkä autossa olikin. Ja ne on erikokoiset  :-?

Oon itekkin ihmetelly kun jossain törmäsin pallloihin, jotka sopii eteen ja taakse. Mulla oli jotenkin sellanen tuntuma että paksummat oli edessä, mutta nyt kuitenkin laitoin ne taakse. Matalammat sujahti eteen helpommin paikalleen. No, hi-loilla saa säädettyä oikeeseen korkoon, mutta onko sitten jäykemmät jommat kummat?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä alkuperäiset "kumipallot" ovat aina olleet samanlaiset kummassakin päässä.

Etupään jouset ovat vanhoissa (eikä niin vanhoissakaan) aina reilusti lässähtäneitä, 10-20mm helpostikin.

Kannatti tietysti laittaa ne paksummat eteen.

Link to comment
Share on other sites

Spareksen C-STR688 numerolla olevat kelta pisteiset on ainakin vakiota kovemmat/jäykemmät .

Ja nykyiset orginaali pallot on pehmeämpiä kuin alkuperäiset mitä 60-70-luvulla tehtiin , ainakin näin monesta paikasta kuullut , yksi syy tähän oli myöhempien tuotantominien matalampi-profiiliset (lue jäykemmät/kovemmat) renkaat .

Itsellä noita originaaleja vielä jäykistetty entuudestaan ja omasta mielestä pelaa hyvin (ainakin tiellä pysytty ja mutkista selvitty).

Link to comment
Share on other sites

Uuden kumipallon etu on se elastisuus. Painaa rengasta kovemmin asfalttiin. Eli ulospäin työntävä voima on suurempi kuin vanhalla kuivuneella kumipallolla.

Jäykkyyttä taas tälläisessä tapauksessa voi muuttaa esim. hi-lo:lla. Trumpetin muoto on ratkaiseva. Esim. farmarissa on erilaiset trumpetit kuin henkilöautossa mutta kumpipallot samat.

Kilpureissa käytimme tuoreita palloja edessä ja jousitrumpetit olivat kupit jotka menee pallon ympärille ja näin se jäykistyi.

Lukottomassa kilpurissa kyllä käytettiin avuksi myös sitä kumitopparia etukelkassa.  Topparikumia voitiin hiukan madaltaa(ei aina) ja mittailtiin kovaa ajettavissa mutkissa kuinka painaa toppparia.

Minulla on tuolla varmaan vielä noita kuppitrumpetteja joista voisin jossain vaiheessa laittaa kuvankin jos ei selityksestäni oikein aukea. :-?

 

Olisipa itsella vielä intoa noin paljon kuin sinulla jipee. Upeeta ja hattua nostan [smiley=thumbsup.gif]

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin, hienoa että uusia projekteja tulee seurattavaksi. Pidähän jatkossakin viestiä päivitettynä. Hienon näköistä jälkeä taas tässäkin tallissa on tehty...

 

Toiseksi, hieno kupla sulla. Meilläkin löytyy pihasta kupla; olin luvannut vaimolle että kun Mini on valmis, niin hänelle rakennetaan kupla. Nyt kun Mini projetki on kestänyt jo viisi vuotta, päätin että on ehkä parempi tunnustaa realismi aikataulujen suhteen ja niimpä viime kesänä hankittiin sitten käyttöön toinen klassikko...Itsekö olet rakennellut, vai tuliko se valmiina pihaan?

 

Kolmanneksi, avoimesti tunnustan kateuteni kaikille joilla on noin paljon tilaa ja valoa tallissa  ;D. Kunnon talli on vähän niinkuin polkupyörä ilman satulaa. Sen tärkeyden huomaa vasta kun se puuttuu. Se että auton toiselle puolelle mahtuu kävelemään ilman että joutuu siirtämään hitsausvehkeitä, kompuraa, ja vielä itse autoa ja ilman että haalari tarttuu kolme kertaa matkalla törröttäviin metallinpaloihin tai ruuvipenkkiin on etu jota täytyy osata arvostaa. Jääkaappi tallissa on jo brassailua.....Minulla on 35 neliön jääkaappi, aina joulukuusta maaliskuuhun.

 

Neljänneksi, tuo hiekkapuhallus kuva on vallan pätevä kuukauden kuvaksi. Otos vangitsee täydellisesti harrastuksen syvimmän olemuksen. Loisto otos.

Link to comment
Share on other sites

On tosiaan hienoa seurata toisten AIKAANSAAVIEN projekteja :) Osaavia innokkaita kavereita tuntuu riittävän!! Hyvä niin :).

Kunpa nämä kaverit viitsisivät laittaa juttuja/kuvia projekteistaan myös Clubin kerholehteen!! Tällaisia tarinoita siellä kaivataan kovasti!! Eikä tarvitse olla mitään kirjailijatekstiä. Hyvät kuvat puhuvat puolestaan ;)

jipeekin Miniprojektista tulee oma Ensimmäinen minirojekti mieleen :)Samanvärinen/ikäinen aihio ja vuosi oli 85 8-)

Täytyi oikein kaivaa omia vanhoja kuvia ja ihmetellä kuinka HUONO aihio oli, vaikka ikää sillä ei ollut kuin 10 vuotta silloin?! ja maksoi 200 mk!

Link to comment
Share on other sites

Ja nykyiset orginaali pallot on pehmeämpiä kuin alkuperäiset mitä 60-70-luvulla tehtiin ...
Toisaalta, nuo nykyiset saa jo "vaarallisen" koviksi pelkässä 5-7 vuoden ulkosäilytyksessä. Liekö sittenkään vielä riittävän kovat... Ainakaan ei seuraa tietä kovn tarkkaan ellei oo täysin tasainen asfaltti.

Se on Mini ei se vaan sovi uriin, ollu joskus aikaisemminkin keskustelua.

Ja noi nyky-kumit on todellakin kaikin puolin erilaisia kun vanhat, tullut vuosien varrella kaiken näköisiöä ympäristö/kustannus juttuja joiden takia puhutaan eri tuotteista, sen huomaa kaikessa muussakin kumista valmistetuissa autotarvikkeissa.

Mut jos tuntuu siltä et ne haluu vaihtaa niin siitä vaan ei tässä kukaan oo kieltänyt niitä vaihtamasta.

Link to comment
Share on other sites

Toiseksi, hieno kupla sulla ..Itsekö olet rakennellut, vai tuliko se valmiina pihaan?

 

Kolmanneksi, avoimesti tunnustan kateuteni kaikille joilla on noin paljon tilaa ja valoa tallissa  ;D. Kunnon talli on vähän niinkuin polkupyörä ilman satulaa...

 

Kupla hommattiin 3,5 sitten tossa kunnossa. Tai pakolliset säätöpalat hitsasin etuakseliin vaihdoin olkatapit ym. katsastusta varten. Hitsaamaton, ylimaalattu kylläkin jossain vaiheessa ja sisusta pommin jäljiltä. Piti alunperin rakentaa tosta jotain, mutta on niin orkkis kunnossa ettei raaskinutkaan.

 

Tallin rakennus alkoin niin, että ajoin hiacen siihen kohtaan mihin talli oli tarkoitus rakentaa, avasin ovet ja takaluukun ja kävelin kädet levällään auton ympäri. Samalla piirsin ulommalla jalalla seinien paikat hiekkaan. Tuli oikean kokoinen laakista  :D

 

Tein Purtsin ehdotuksesta takakaariin lisää tilaa tulevien levikkeiden alle. Levikkeet tulee toivottavasti tällä viikolla, että pääsee leikkaamaan edestäkin, ilman mallia kun en uskalla etupäähän koskea, ettei lähde liikaa (tai liian vähän). Takaa tein lokarin "suoraksi".

Takaluukun kannesta pitää vielä korjata ruostevaurio, sitten puhallellaan hitsisaumat ym. ruosteenestomaalia pohjaan ja pohjien tekoon (yök!)

 

04012009.jpg

 

04012009004.jpg

 

Ja kiitti kaikille kommenteista, täällähän on elämää  :)

Link to comment
Share on other sites

Kunpa nämä kaverit viitsisivät laittaa juttuja/kuvia projekteistaan myös Clubin kerholehteen!! Tällaisia tarinoita siellä kaivataan kovasti!! Eikä tarvitse olla mitään kirjailijatekstiä. Hyvät kuvat puhuvat puolestaan ;)

mk!

Pitänee vissiin tutustua näihin clubijuttuihin? Kerholehtikin kiinnostaa, mites kerhoon pääsee mukaan?

Link to comment
Share on other sites

Katsoppa Clubin sivuilta yhteystiedoista Jukka Pörin tiedot ja ota häneen yhteyttä. Sillai homma hoituu!

Uusia innokkaita naamoja tarvitaan ,kun vanhat jäärät hyytyy ja kangistuu kaavoihinsa ;)

Link to comment
Share on other sites

Uudet jäsenet:

Jukka Pöri

Roineenkatu 33

37600 Valkeakoski

Puhelin: 040 - 574 9907     Sähköposti: uudetjasenet@mcff.net

 

http://www.mcff.net/

 

Sinne pistät tietoja itsestäs.

 

Kyllähän näitä rakennus puuhia on tosiaan mukava katsella!!!

Link to comment
Share on other sites

Noista lokareistahan tuli nätit  8-) Vielä kun saisin omaan miniin tehtyä tuon saman jossain vaiheessa  ;D

 

btw. oon kahen viikon päästä tulossa taas karkkilaan viikonlopuksi minejä rassaamaan. Jos vaikka ehtis käymään kattomassa projektiasikin lähempää :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juhlapäivä, projekti liikahti eteenpäin!

Sen kunniaksi pari kuvaa  :)

Sain lopulta levikkeet ja pääsin muokkaamaan etupyöränkaaret. Onneksi en luottanut minisportin sapluunoihin, ei ollut ihan alkuperäisen kaltaiset lasikuitu sportspack levikkeet. Kiinnityspisteet ei ollut ihan oikeissa kohdissa. Alkaa näyttää että kopioin claydmania, kun on aika samannäkösiä projektikuvia  :-?

 

16 ainakin sopii, luulis mahtuvan 13:kin  :D

22012009005.jpg

 

Leikkasin ekana 3cm ympäriinsä kaarta pois, sitten vielä ylhäältä toiset 3cm.

22012009003.jpg

 

Ens viikolla toivottavasti hiekkapuhallus ja pohjamaalailua.

 

Tossa vielä haulikolla ammuttu takaluukku, josta jo hitsattu ne 23 reikää. Lisääkin löytyi kymmenkunta maalin alta.. Kokeillaan nyt tehdä tosta, katotaan mitä tulee.

IMG_6875.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oli joskus puhe niistä kuppimallisista jousitrumpeteista jousituksen jäykistykseen.

Kimi tuolla rakentelee Mini tonnia [smiley=thumbsup.gif] ja hänen sivuilla oli yksi versio näistä

http://www.syntax.fi/jff_motorsport/ind ... &Itemid=69

 

Nämä ovat yksi yksinkertaisimista ratkaisuista. Meillä oli käytössä vastaavia alumiinisia kuin hilot mutta kupilla jousipallon ympärille.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hiljaa hyvä tulee, sanoi jipeeki kun miniä rakensi..

Koppa hitsattu ja vähän jo pohjamaalailtukkin. Kävin hakemassa varastosta puretut osat tallin puolelle. Putsailtu ja maalailtu kaikennäköistä.

 

IMG_7141.jpg

 

Jarrut kasailin etukelkkaan.

 

IMG_7132.jpg

 

IMG_7143.jpg

 

IMG_7139.jpg

 

Sitten kysymys: tuleeko sisemmän vetarin "holkki" jonka sisään kuulat tulee, noin päin vetariin kun kuvassa? Eli ulompi nivel pitää napauttaa irti että saa toisesta päästä työnnettyä holkin paikalleen. Vetarinkumin pannat on saletisti entiset jos joudun ne vielä avaamaan, tuli säädettyä niitten kanssa jo jonkun verran tossa aiemmin :-?

Edittiä: joo näinhän se oli, nyt on kaikki nivelet paikallaan.

 

IMG_7131.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...