Jump to content

Chopattu "uudelleen syntyminen"


MikaJ

Recommended Posts

Kyllä potkii päähän, tänään kävin hakemassa ensimmäisen vanteen mihin on laitettu uusi rengas päälle. Renkaassa runkovaurio, pieni pullistuma kyljessä.... Ei auta muutakuin kärsiä lompakossa ja tilata uusi kumi, kumi ei paljoa maksa mutta tuplahinta asennuksen kanssa (ensimmäisen kanssa meni about tunti kuulemma).

 

Toinen 13x9" vannekierros ehkä ilmestyy kohtapuolin pihalle, tälläkertaa BBS:n Magnesiumiset Formulan vanteet (keskipultti kiinnityksellä luonnollisesti). Niille väännetään joko järkevän levyiset sliksit, taikka sitten 215-225/50 sarjan normaalit renkaat. Korkeammaksi tulee, mutta hieman "luonnollisemman" näköiset.

 

Hyvä vertailukuva "normaali" renkaan vierellä, tuosta kuvasta ei näe sitä pientä runkovauriota.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jarruista en osaa päättää, olisi tarjolla edullisesti täydellinen Turbon setti. "Ongelmana" on että ne ei täytä ihan täysin vannetta sisältä. Toinen vaihtoehto ostaa esim jonkun normaalin vanhan Golffin satulat+levyt ja teettää rumpujarrun napaan kiinnike satulalle. Tulisi melkein halvemmaksi ja täyttäisi koko vanteen, toki eivät ole yhtä hyvät mutta tässä sillä ei niin väliä.

Link to comment
Share on other sites

 

Toinen 13x9" vannekierros ehkä ilmestyy kohtapuolin pihalle, tälläkertaa BBS:n Magnesiumiset Formulan vanteet (keskipultti kiinnityksellä luonnollisesti). Niille väännetään joko järkevän levyiset sliksit, taikka sitten 215-225/50 sarjan normaalit renkaat. Korkeammaksi tulee, mutta hieman "luonnollisemman" näköiset.

 

Tollasia keskimutterikiinnityksellä olevia itekki katellut pitäs niille vaan sorvata sitten sopiva sovite, vai tuleekos noissa aina vanteen mukana toi jaon muutoskimpale? tuskin.. Jos sulla tollaset muutospalat on niin et viittis malliks pistää yhestä kuvaa.

Link to comment
Share on other sites

Ei tule mukana sovituskappaleita, koska Formuloissahan on suoraan keskipulttisovitus  ;) Itse tuo on tehtävä/teetettävä, ja valmiinakin noita saa yleisimmille pulttijaoille. Kohtuullisen yksinkertainen, erikoispulteilla pultataan laippa napaan missä on keskikierre. Noissahan on keskipultin lisäksi vielä "pinnapultit" kuten normaaleissakin autoissa, jotka varmistaa sen että missään nimessä ei pääse vanne pyörähtämään navassa. Kiristysmomentti keskimutterilla on luokkaa 1000Nm, eli vähän saa jarrun päällä kaveri olla samaan aikaan kun Miniin niitä vetää kireälle  ;D

 

Toinen vaihtoehtohan on tehdä noihin keskipulttivanteisiin normaali pulteille paikat, aika usein on sen verran ajateltu että on paikka mihin porata reijät jollekkin jaolle. Noissa Formulan vanteissa ei tosin varmasti ole sitä tilaa, koska ovat täysin kilpakäyttöön tehty.

 

Teen piirustukset kunhan saan tuollaiset hommattua, ei ole vielä tarkkaa tietoa hinnasta niin ei jaksa vielä tarttua CAD:iin kiinni.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs1.jpg

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs2.jpg

 

Siinä ne nyt sitten olisi :D Päälle pistin ihan sovitusta varten 190/535 renkaan, kasotaan jos tuon mukaan tekisi sovitukset että saa sitten korkeankin 13:sen alle jos haluaa. 225/45/13 Dunlopin katurengassarjakin löytyi, käyttämätön. Varmaan noille vanteille tulee sitten ne päälle, meinaan rengasliike tappaa mut jos ruvetaan tuosta edellisestä vannesetistä kikkailemaan renkaita pois ;)

Link to comment
Share on other sites

Ei ole sovitteita vielä, tarttisi käydä jossain mittailemassa tarkkoja mittoja tuosta vanteesta. 150mm tönärillä ei yllättäen oikein tee mitään 13" vanteen sisällä.

 

Saksasta tuli tuo neljän saman vanteen sarja, ja kyllähän tuollainen kolhimaton sarja jonkin verran kustantaa... Muutamia paloja maalia tietenkin puuttuu, kun on tositoimissa ollut. Uusi väri kumminkin tulee pintaan niin asialla ei ole mitään väliä, tumman hopeat varmaan tulee.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ei paljoa mitään kerkeä tekemään kun matkustelee koko ajan, mutta matkoilta on "helppo" tilailla uusia osia  ;D

 

Käyttämätön sarja 225/45/13 renkaita tuli löydettyä ja lunastettua, jonkun verran harvinaista alkaa olemaan kun tietääkseni about 2000-2001 on viimeeksi saanut tuota kokoa. Oli hyvin säilytettykkin kun ei ollut mitenkään erityisemmin kovettunut. Nuo tulee todennäköisesti sitten noiden BBS:ien päälle.

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Vanteita/225-45-13-3.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Uusia vanteita sovitettiin paikoilleen jo  :D

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Vanteita/bbs4.jpg

 

Vähän olin aluksi sitä mieltä että tuli ruiskittua ne liian tummiksi, mutta taitaakin olla aika passeli sävy. Adapterit autoon pitäisi tulla tämän vuoden puolella (kumpiinkin vanteisiin), jonka jälkeen pääsee rakentelemaan levyjarruja taakse että eteen.

Link to comment
Share on other sites

Uusia vanteita sovitettiin paikoilleen jo  :D

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Vanteita/bbs4.jpg

 

Vähän olin aluksi sitä mieltä että tuli ruiskittua ne liian tummiksi, mutta taitaakin olla aika passeli sävy. Adapterit autoon pitäisi tulla tämän vuoden puolella (kumpiinkin vanteisiin), jonka jälkeen pääsee rakentelemaan levyjarruja taakse että eteen.

 

Eihän ne ollenkaan liian tummat ole :) Mites meinasit noi takajarrut tehdä? jollain valmiilla kitillä vai tee-se-itse meiningillä. Itellä sama homma menossa pikkuhiljaa.Lähinnä tarvis löytää sopivat satulat missä olis käsijarrulle paikka. Tossa nyt sovitellut sierran ja citikan satuloita  ::)

Link to comment
Share on other sites

Vw Mk2 Gti:n pikkusatulat olisi tarkoitus varmaankin laittaa, ne ainakin pitäisi sopii 13" vanteen sisälle alunperinkin, joten satulan ulkosäde on jo about oikea. Sopivalla ET:llä olevia levyjä en ole vielä miettinyt, mutta mikäli semmoisia ei tunnu löytyvän niin sitten tehdään sopivat. Helppo ja halpa homma jos ei vaadi jäähdytettyjä kiekkoja, ja tosiaan tässä projektissa ei tarvita mitään ultimate Le Mans 24h ajoon tarkoitettuja jarruja. Muutenkin tuo teetetty jarrulevypaketti voisi olla hyvä idea, siihen kun saisi sitten samaan syssyyn tuon 4x4" -> 4x100mm jakomuutoksen tehtyä. Levyn maljat alumiinista, ja levyt sitten teräksestä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Tämän illan jälkeen ei enää mietytä että jos sittenkin teettäisi jotkut räyhäkkäät 10" vanteet customina...

 

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka3.jpg

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka4.jpg

 

On kyllä rajun oloinen viritys. Talven aikana muokkailet tuohon ilmeisesti levikkeet?

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Asiallisen näköstä että noille renkaille tehään oikeesti tilaa. Ja tosta pelistä tulee kyllä todella rajun näkönen kun on noin leveä ja matala.

Onkos levikkeistä jo valmiita suunnitelmia? Kuinkas paljon siihen tarvii levikettä?

Miglia levikkeitä löytyy 120 mm leveenä en vaan tiiä sopiiko ne tohon 13" renkaan kaareen..

Link to comment
Share on other sites

BBS:t odottelee uusia venttiileitä (spesiaalit), jonka jälkeen niiden päälle saa 225/45 renkaat ja sovitettua niitä. Ongelmana vain on että pitäisi päättää kumpia renkaita tulee käyttämään, koska levike tulee vain renkaan ulkoreunaan asti, ei vanteen.

 

Levike tosiaan pitäisi olla about tuon 120mm leveä, jotta 225 rengaskin mahtuisi juuri sen alle ilman mitään monsteri camberia. Ajatuksina on ollut levitetyt Sportpack tyyliset levikkeet, taikka sitten tuollaiset "normaalit" Miglia levikkeet. Itse levitettyihin Sportpackeihin ainakin sopisi nätisti pyörän kehä alle, koska tuon 195/45 renkaan ulkokehä on sama kuin 175/50 orginaalirenkaan. 225/45 rengas on vähän isompi, mutta tuo levikkeen kehän kanssa ei pitäisi tuottaa visuaalista ongelmaa. Levikkeitä pitäisi sovitella/muokata talven aikana, kiirettä pitää koska työreissaaminen tulee viemään paljon rakenteluaikaa pois. Päätetty on jo että tämän talven aikana ei tehdä mitään muuta kuin tuo uusi rengastus, levikkeet, kojetaulu sekä uusi vähemmän viritetty kone. Turbokone vähän kutkuttelisi mutta saas nähdä tuleeko ihan joku perinteisempi 1380cc isolla SU:lla taikka Weberillä.

 

Auton kokonaiskorkeus muuten tulee olemaan about 115-120senttiä, ei ihan marketin parkkipaikalta kaukaa näe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

1.3:nen, kun ei 1.6:sta saa laillisesti ilman kuutiotilavuuden pientä pudotusta. Ei sitä vielä tiedä mitä tulee ensi kevääksi, tuo on vasta kokeilu ja Mock-up kelkka. Vauxhallin (Opelin, hyi) pikkulohkothan on kaikki samanlaisia, eli 1.3-1.6litraset 8v-16v (kuten myös ihan uusimmat 1.8 16v:t). Bemarin Twincamikansi on myös olemassa, mutta en tie...

 

Kyllä tuon kelkan kanssa pitäisi kilpiin saada, on huomattavasti vahvempi kuin orginaali kunhan valmistuu kokonaan. Sen verran hassu lainsäädäntö on että jos tuo osa olisi jonkun firman tekele, niin leima tulisi ilman mitään arviointia että kestääkö se. Omatekeleessä sitten katsastusmiehellä on valta joko pyytää lujuuslaskelmat, tai sitten hyväksyä se sillä perusteella että hänen mielestään se on varmasti kestävää tekoa. Eihän Flippikeulaisessa ole muuta rasitusta kelkan etuosaan kuin koneen rasitukset ja reaktiotangon vetorasitus, joten aika pienet voimat tuollaisella mopokoneella. Tuosta kelkastahan puuttuu vielä hitosti rautaa, koska vasta sovitetin ekaa kertaa konetta paikoilleen. Tuo kuva on 9tunnin työn jälkeen, mukaanlukien vanhan tekniikan irroitus Ministä ja uuden Kadetista.

 

Tuossahan ei ole muutettu mitään muutakuin kelkka. Helpompi tehdä flippikeulassa tuo kelkka kuin kiinteessä peltikeulassa. Saattaa olla että tuo löytää valmistuttuaan tiensä johonkin rataleluun.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Paljoa ei töiltään ole päässyt tekemään, ja muutamia osia odotellaan vielä Englannista rantautuvaksi... Mutta joltain jo rupee näyttämään. Kunhan uuden pallonivelet saapuvat, saa auton takaisin pyörilleen (toivottavasti noille 225leveille 13":lle) ja koneen paikoilleen.

 

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/tekniikanvaihto/tekniikanvaihto40.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan ei toivottavasti pidä toimittaa mitään, käytetään hyväksi sitä että katsastusmies voi hyväksyä rakenteen jos se on hänen mielestään riittävän tukeva. Mikäli ei onnistu, niin sitten oma firmani on tehnyt tuon kelkan, jolloin "tehdastekoisena" se kelpaa vaikka olisi millainen räpellys.

Link to comment
Share on other sites

Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan ei toivottavasti pidä toimittaa mitään, käytetään hyväksi sitä että katsastusmies voi hyväksyä rakenteen jos se on hänen mielestään riittävän tukeva. Mikäli ei onnistu, niin sitten oma firmani on tehnyt tuon kelkan, jolloin "tehdastekoisena" se kelpaa vaikka olisi millainen räpellys.

 

Mitä tohon "tehdastekoisena" määritelmään tarvii? luokkahitsarin? kait tosta jotkut lujuuslaskelmatkin pitää olla jos oikeen mulkvisti sattuu insinööri oleen?

Itellä on kanssa kelkan aihio ja kasa rautaa tossa oottelemassa. En oo vaan kerenny vielä paljon kyselee paikalliselta insinööriltä mitä ollaan mieltä moisesta muutoksesta. Olis hyvä vähän tietää etukäteen mikä on muualla käytäntö.

Link to comment
Share on other sites

Ulkomuistista (ei kannata luottaa) vedettynä lainsäädäntö meni tuolta osin jotenkin näin "Esitettävä lujuuslaskennat yms, mutta katsastusinsinööri voi hyväksyä ilman laskentoja mikäli rakenne on selkeästi vahva". Itse en paljoa stressaa, jos tuo on laiton, niin laitetaan Minin kone sitten takaisin, hieman eksoottisempana. Mitäänhän ei joudu tuhoamaan niin ettei vanha tekniikka olisi täysin plug-n-play.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...