Jump to content

Kansi 1275


Turbo 69

Recommended Posts

Savuttaneen koneen kannen tsekkaus. Eli 1275 koneen kannen tarkistus, moottorista oli männän renkaat sökö. Lähtötilanne kannesta. Pirun karstainen. Alkuun hiottu vinkulla teräs ja hiomapaperi päällä enimmät karstat pois ja samalla valupurseet hemmittiin. Vakio kansi tehtaan jäljiltä. Viritys tasoa ei tarkoitus nostaa, mutta paraneehan se vähän kuitenkin.20230201_140000.thumb.jpg.9bf2ab69a9daff0ee845e54c6c18c2fe.jpgYläkuva putsauksen ja hionnan jälkeen. Nyt vasta venttiilit irti.20230201_132300.thumb.jpg.472f9943bb0237af24fab613dac8fe15.jpg

Edited by Turbo 69
Siirrätkö tään oikeaan paikkaan , pieleemeni
Link to comment
Share on other sites

Tässä eka venttiili työn alle menossa. Jos ei oo pylväskonetta, tue jonhonkin porakone ja käytä sitä. Helpottaa pirusti putsaamista, kun saat tavallaan sorvin.20230201_152948.thumb.jpg.39e2fb733781bb068d7ee9c5dc22fcc8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noniin, 5 minuutin homman jälkeen miltei uutta vastaava. Käytin 80,240 hiomapaperia ja karhunkieltä. Älä koske seeti pintaan, se tehdään tahnalla.20230201_160932.thumb.jpg.ae87af018c2a4df27f999225eabd4bb9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Voi piru, mikä homma kuitenkin hioa nuo pakovenat puhtaaksi, tiukkaa karstaa. Olivat ilman kumeja. Turbon kannessakin oli jo kaikissa varsissa kumit, Sparesin virikannessakin on ne kaikissa. Kantsii käyttää nykyisin, eipähän savuta niin paljon ja näillähän ajetaan niin vähän nykyisin.

Link to comment
Share on other sites

No niin, löytyihän tästäkin hommasta vähän takapakkia. Yks pakovena palanu ja vähän halki, selvis vasta kun puhdisti kunnolla. Kansi sentäs ehjä.

Link to comment
Share on other sites

Palataanpas asiaan, kansi oli paripäivää sitruuna happo kylvyssä. Pirusti irtosi kanavista töhnää, liuos ainakin värjäytyi, en muistanu kuvata.

Olin jo ennen sitä vähän hionu kanavia ja palotiloja, nyt näki hyvin, mistä pitää vielä hioa, tummentumat. Alkaa kanavat jo paremmin kiiltää.20230209_131733.thumb.jpg.83937416037a38739408fd523a32f399.jpg20230209_131805.thumb.jpg.55d6a9926ef06ebfee3f2f1341e0ad72.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Houkutteleva homma, mut jätän väliin. Yleensä näistä miun tekemistä putsauksista on pieni hyöty ollu. Vähän paremmin on kulkeneet, ainakin perstuntumalta. Enkä mie niitä oo yrittäny virittää, putsannu vaan valujäljet hemmettiin.

Link to comment
Share on other sites

Oli muuten noissa pakokanavissa tuo karsta pirun tiukassa, vinkulla ja jyrsin terällä ne kunnolla irtosi. Johtuukohan se noista sen aikuista öljyistä ja lyijy bensasta? Tietenkin savuttavasta koneesta,mutta ei nykyään, kun avaat kannen, oo noin pahasti karstottunu mikään. Helpommin irtoo karsta, jos sitä ees on. Tämä kansi oli viimeksi ollu käytössä n.20v sitten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No niin, ois kansi kasattu. Vesitestin jälkeen ei vuoda venttiilit yhtään, se riittää miulle. Ja tuo kiillotus aste vakio koneeseen.20230227_165811.thumb.jpg.84fcdb1f3c288b6e455c44b68bacde83.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ai niin, yleensä teen aina vesitestin ennen venttiilien irrotusta projekti kanteen, näkee heti, mikä venttiili vaatii enemmän huomiota. 

Link to comment
Share on other sites

Jos viimosen päälle haluaa tiiviyden testata, niin vähän vaikka fairya veden sekaan. Jo näkyy pienetkin vuoto kohdat. Turha mitään liottimia tuhlata.😉.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

No niin, tuo kansi jo asennettu paikalleen koe käyttö vielä tekemättä.

Toisen kannen kimppuun. Tämä ollu välillä samassa koneessa yhden kevään. Venttiilit mustassa karstassa, ollut tosin toisessakin koneessa muutaman vuoden. Kokeilen Kimin innoittamana konetiski-aine (konetiski geeli)kylpyä. Liotan päivän. Jos toimii, viskaan koko kannen samaan litkuun.20230327_102013.thumb.jpg.4645ec91538c0a05efd1428880193f27.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jep, toimii! Vuorokausi liossa ja sit pylväskoneeseen ja eka sorvaus morapuukolla. On pehmennyt, sitten 80:n paperi ja 120:n. Viimeistely karhunkielellä, aikaa meni yhteen venttiiliin n.5 min. Suoraan ennen liotusta saattoi mennä jopa 15 min/ venttiili ja hiomapaperia enemmän. Kuvissa imu ja pako venttiilit. Ennen ja jälkeen. Vanhat jogurtti purkitkin kestää tämän seoksen, rajummat aineet vaatii aina kestävämmät. Nyt vielä kevyt läppäys.20230329_010439.thumb.jpg.f538c3892868e6d3753d02c544e49e0e.jpg20230329_010952.thumb.jpg.8cadd112931e2e504160b967276bf3de.jpg20230329_011031.thumb.jpg.3ce579becb646c98db11f6eecdb62680.jpg20230329_011538.thumb.jpg.30c9e88add208d20009fd729c57f0daf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Laitoin sen kannenkin kylpyyn, ainakin veden väri muuttui ja lika painui pohjalle. Lähti ilmeisesti ainakin vesitiloista ruostejäämät liikkeelle. Tässä koneessa oli ollut sitruuna happo seos kierrossa joskus aikasemmin. Oli liossa yli vrk:n. Kylmä vesi. Ei ainakaan haittaa ollu, lika irtosi, eikä ruostunu. Suosittelen, jos on astiat ja jää luppo aikaa.20230327_110809.thumb.jpg.84afb9f999bf816e10c1ab67c9249e37.jpg20230329_000000.thumb.jpg.4a8a78e2b3cdbd82ee14299c1c403dd0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tosin, oon kyllä huomannu aikasemminkin tuo konetiski aineen tehon. Olen välillä pessy osia vanhassa tiski koneessa samoilla aineilla, öljyt on hyvin lähteny. Koneessa oli se vika, ettei jatkanu tiettyjä vaiheita itestään, vaan pitää aina avittaa. Muuten se vielä toimii hyvin. Ainut huono homma, kun ei pysty pitää sitä vakio paikassa, pitää aina tarvitessa kaivaa esiin ja kytkeä. Yleensä sillo, kun oon avannu jonkun koneen täysin atomeiksi. Pari pesua ja vot, on helpompi nähdä, mitkä osat vaatii täysin uusintaa.😀.

Link to comment
Share on other sites

Kansi valmis asennukseen. Tämä kansi on Sparesin tekemä, imu 35,7/ pako vakio ja kanavat avarrettu. Sietää lyijytöntä. Tein vaihto kaupan kaverin kaa, tämä minulle ja koneremppa hänelle. Tämmönen maksaa nykyisin Sparesilla n.1200£. Tämä oli käytössä n.3 v. Venat vielä ihan hyvässä kunnossa. Kansi 12G940.20230403_155605.thumb.jpg.2e8e46117c20e6bcafd37df6a1cf4dbb.jpg20230403_155459.thumb.jpg.0da1a22413a30d86bf538d90a24d8c78.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...