Jump to content

R56 akun vaihto


anttila73

Recommended Posts

R56 2007 akku tuli tiensä päähän ja kun avasin koteloinnit akun ympäriltä niin yllätyn. Sieltä löytyi 55Ah lyijyakku (BMW Varta) eikä 70Ah AGM kuten oletin.

Fyysistä tilaa isommalle akulle on, joten vaihdoin tilalle 75Ah lyijyakun.

Autossa ei ole IBS palikkaa. Ei ainakaan miinus kaapelissa näkyvillä. Kai se aika lähellä akun napaa kuuluisi olla. Autossa ei ole start/stop järjestelmää.

No sitten varsinaiseen kysymykseen:

iCarsoft BMM V2.0 ilmoittaa että autossa on edelleen 55Ah akku. Osaako joku neuvoa miten tuolla laitteella koodataan akun koko oikeaksi?

Oletan että nyt ehkä lataa turhan alhaisella virralla kun akun kapasiteetti kasvoi.

Link to comment
Share on other sites

26 minuuttia sitten, anttila73 kirjoitti:

R56 2007 akku tuli tiensä päähän ja kun avasin koteloinnit akun ympäriltä niin yllätyn. Sieltä löytyi 55Ah lyijyakku (BMW Varta) eikä 70Ah AGM kuten oletin.

Fyysistä tilaa isommalle akulle on, joten vaihdoin tilalle 75Ah lyijyakun.

Autossa ei ole IBS palikkaa. Ei ainakaan miinus kaapelissa näkyvillä. Kai se aika lähellä akun napaa kuuluisi olla. Autossa ei ole start/stop järjestelmää.

No sitten varsinaiseen kysymykseen:

iCarsoft BMM V2.0 ilmoittaa että autossa on edelleen 55Ah akku. Osaako joku neuvoa miten tuolla laitteella koodataan akun koko oikeaksi?

Oletan että nyt ehkä lataa turhan alhaisella virralla kun akun kapasiteetti kasvoi.

Jos autossa ei ole IBS:ää, niin ei tuolla auton näkemällä akun kapasiteetilla taida olla mitään merkitystä; autohan ei jokatapauksessa tiedä miten täysi se akku on, eikä osaa sitä arvioida. Itse en ainakaan tästä kamalasti stressaisi. Auto lataa sitä akkua kuitenkin vakiojännitteellä, kuten on tehnyt jo siitä asti kun Eeva puri omenasta.

Akun tyypillä (AGM vs normi lyijyakku) on enemmän merkitystä, koska AGM:ää ladataan korkeammalla jännitteellä, ja siksi akku saattaa jäädä lyhytikäisemmäksi.

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, mitä toisinaan tapahtuu vaikken sitä vaimolle myönnäkään.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, anttila73 kirjoitti:

No näin minäkin asiaa ajattelin. En siitä stressaa mutta kun tuollainen "ohjelmointilaite" on tullut hankittua niin olisi kiva tietää mistä ja miten akku määritellään.

Ikävä kyllä en osaa auttaa, en tunne kyseistä laitetta lainkaan. Oletko varma, että sillä voi määritellä akun koon/tyypin uudelleen? 

Itse olen kuitannut akun vaihdetuksi ISTA/D:lla, mutta ei silläkään pysty akun tyyppiä tai kokoa muuttamaan. Siihen olen käyttänyt koodaussoftia, esim. R- ja E-sarjalaisissa NCSExpert, F-sarjalaisissa eSys. Myös BimmerCodella ja Carlyllä taitaa pystyä akun speksejä säätämään.

Lisäys: jaa, BimmerCode ei taidakaan tukea Minejä.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Ikävä kyllä en osaa auttaa, en tunne kyseistä laitetta lainkaan. Oletko varma, että sillä voi määritellä akun koon/tyypin uudelleen? 

Itse olen kuitannut akun vaihdetuksi ISTA/D:lla, mutta ei silläkään pysty akun tyyppiä tai kokoa muuttamaan. Siihen olen käyttänyt koodaussoftia, esim. R- ja E-sarjalaisissa NCSExpert, F-sarjalaisissa eSys. Myös BimmerCodella ja Carlyllä taitaa pystyä akun speksejä säätämään.

Lisäys: jaa, BimmerCode ei taidakaan tukea Minejä.

Battery type

The type and capacity of the 12 V battery. Please note that this value must only be modified if the battery in the car has been replaced. After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally.

Values:
  • 46 Ah
  • 55 Ah
  • 60 Ah AGM
  • 70 Ah
  • 70 Ah AGM
  • 80 Ah
  • 80 Ah AGM
  • 90 Ah
  • 90 Ah AGM
  • 105 Ah AGM
  • 110 Ah
Requirements:
  • “Car Access System” CAS3 control unit

Olen kyllä jotain koodaillut omasta R56 bimmercodella, start&stop, valon valvontaa yms. näyttäis löytyvän myös akun koodaamista...

 

Link to comment
Share on other sites

45 minuuttia sitten, holkki kirjoitti:
Battery type

The type and capacity of the 12 V battery. Please note that this value must only be modified if the battery in the car has been replaced. After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally.

Values:
  • 46 Ah
  • 55 Ah
  • 60 Ah AGM
  • 70 Ah
  • 70 Ah AGM
  • 80 Ah
  • 80 Ah AGM
  • 90 Ah
  • 90 Ah AGM
  • 105 Ah AGM
  • 110 Ah
Requirements:
  • “Car Access System” CAS3 control unit

Olen kyllä jotain koodaillut omasta R56 bimmercodella, start&stop, valon valvontaa yms. näyttäis löytyvän myös akun koodaamista...

 

Ok! Itselläni on R53, jos BimmerLink ei tue, mutta ilmeisesti R56 onkin tuettu. Mielenkiintoista!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...