Jump to content

R53 Laturit kyykkää jatkuvasti


Jax_KiBez

Recommended Posts

Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. 

Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut.

Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V

Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin.

Link to comment
Share on other sites

Koska melkein jatkuvasti käytät isoja kierroslukuja, kannattais ehkä vaihtaa laturille isompi hihnapyörä. Aikoinaan oli omassa vanhuksessa, jonka moottori oli kierros kone, laturissa isompi hihnapyörä. Ei ollu ongelmia, paitsi että piti päräyttää kierroksia, ennen kuin valo sammui.

Link to comment
Share on other sites

Enpä ole just tommoseen ongelmaan ennen törmännyt. Ehkä laturin merkkiä vaihtamalla paranee..? Vakiona R53:n rajoitin on 6950rpm, GP-mallissa muistaakseni 7150rpm, mutta sama laturi ja hihnapyörät siinäkin on.

Mä olen omassani nostanut kierrosrajaa, mutta olen myös vaihtanut laturin hihnapyörän hieman isompaan: http://www.kavsmotorsport.com/mini-tuning-products/mini-alternator-tuning

Ajelin kyllä hyvän tovin nostetulla kierrosrajalla ennen ton hihnapyörän vaihtoakin. Laturi mulla on edelleen alkuperäinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...
On 12.4.2021 at 21.24, Jax_KiBez kirjoitti:

Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. 

Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut.

Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V

Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin.

On 12.4.2021 at 21.24, Jax_KiBez kirjoitti:

Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. 

Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut.

Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V

Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin.

Moi. 

Saitko miten asian ratkaistua??

Tänään koe ajolla (1km) kävi sama juttu eka kerran kunnon kiihtys ja lataus valo syttyi. Saman merkkinen laturin ja muutenkin samalainen auto ja 15% ahdin pyörä. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...