Jump to content

Clubman vikaveikkauksia


Seepra

Recommended Posts

-08 Clubman jätti tien pieleen kaukana kotoa. Bensamasiina. Itsehän en ymmärrä autoista mitään, mutta nyt tuntuu olevan ihmeissään ammattikorjaajatkin, joten ajattelin kysäistä josko teillä olisi ideoita.

Ei antanut mitään ennakkovaroituksia eikä syttynyt vikavaloja, motarilta ramppia noustessa vaan sammui eikä suostunut enää käynnissä pysymään. Öljyt oli tyhjänä ja jäähdytysnestettäkin kuluu.  Korjaamolla eivät paikantaneet kuitenkaan vuotoja. Täyttivät öljyt ja auto toimi koeajolla. Epäilivät kuitenkin että falskaa jonnekin sisuksiin ja pitää vaihtaa koko moottori. 

Ymmärtänette ettei tämä houkuta, joten nyt kaivataan vaihtoehtoskenaarioita! Tiivistesarjoja on jo syksyllä vaihdettu kun öljyä kului ja ainakin hajuhaitat loppui. Vai onko 250 000 ajettu todella vaan jo kertakaikkisen loppu? 

Vian etsintä jatkuu kotikonnuilla mikäli sinne vielä päästään, joten kertokaas jos tulee mieleen mistä etsiä tai miten ratkesi jos jollekin on käynyt samalla tavalla. Myös hintoja saa heitellä jos olette joutuneet moottoria vaihdattamaan, vaikka ei se kovin realistinen näkymä taida olla 😬 

Link to comment
Share on other sites

Itse en kyseistä kapinetta tarkalleen tunne, mutta viisaampia auttaisi, jos tietäisivät millä koneella autosi on varustettu. Tiedätkö onko siinä turbo vai ei, eli Cooper vai Cooper S? 

Viisaampia vastauksia odotellessa pari kommenttia:

Tässä on kuitenkin tullut 25v ajettua bemareilla, joten ihan siltä pohjalta suosittelisin, että ennen moottorin vaihtoa vaihdat korjaamoa. Noin köykäisellä diagnoosilla ei ammattitaitoinen korjaamo voi päätyä ehdottamaan moottorin vaihtoa, ellei sitten öljynpainevalo jo palanut hyvän aikaa ennen sammumista ja kone leikkasi kiinni. Tosin sen jälkeen se ei olisi kyllä enää lähtenyt toimimaan korjaamolla.

Vaikka vikavaloja ei palanutkaan, niin kyllä se auto jonkun vikakoodin sinne sammumisesta silti jätti. Koodit kannattaa lukea jollain bemariin tarkoitetulla lukulaitteella. On toki joitain (harvoja) vikoja, joista ei aina jää vikakoodia, kuten bensapumpun nyykähtäminen. Vaihtoehtoisia syitä sammumiselle on paljon erilaisia, mutta kyllä ne sieltä koodeista näkyy.

Jos se on turbokone, niin veikkaisin, että öljynkulutus johtuu falskaavasta huohottimesta tai turbosta.

Jäähdytinneste todennäköisesti vuotaa jostain. Velmu-korjaamot kun haistavat ettei asiakas tunne autoa, niin alkavat pelotella sylinterinkannen halkeamisilla tai -tiivisteen pettämisillä, mutta kyllä ne nesteet taitavat useimmiten hävitä ihan vain vuodon vuoksi. Vuotopaikkojakin on paljon, ei auta kuin tutkia: aloita vaikkapa paisuntasäiliöm seutuvilta. Jäähdytysjärjestelmä kun on suunniteltu toimimaan paineistettuna niin pienikin vuoto aiheuttaa nesteen vähenemisen.

Jos autolla on ajettu 250tkm niin varaudu siihen, että ei sillä pääse enää kuin 750tkm ilman koneen vaihtoa 😉

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi! Ei ole turboa, elikkä ihan perus Coopperi on.

Vaihdoin ton kesällä ja edeltäjänsä, -04 transportteri lähti jatkamaan eloansa 450tkm ajettuna niin sillä nuo kilometrit ei itseänikään ostaessa hetkauttanut. 😅

Se on nyt tosiaan reissussa saamassa ensiapua, elikkä tuolla korjaamolla ei pitäisi olla edes oma lehmä ojassa ehdotellessaan isoja remontteja kun eivät kuitenkaan tässä parissa päivässä ehdi tehdä. 🤔 Kooditkin oli luettu, mutta ei kai sitten kummempaa kertoneet kun eivät niistä mitään sanoneet.

Kotiin on reilu 300km. Lähdetään yrittään takakontti täynnä öljyä ja jäähdytysnestettä että saadaan aina lisättyä. 🙈 

Link to comment
Share on other sites

Korjaamon kannattaa kokeilla ihan perusjuttuja, tuleeko bensaa ja kipinää....jos testeri löytyy, testaa siirtopumpun toiminnan tankista korkeapainepumpulle...jos ei löydy, tulpat&puolat irti ja pieni luraus bensaa pyttyihin, kipinä vehkeet kiinni ja konetta pyörittämään. Pitäis pärähtämään käymään...jos käy hetken, vika tod.näköisesti siirtopumpussa....jos ei pärähdä, kipinä hukassa... jokaisen mopo-pojan perusjuttuja! Nuo nesteiden puutteet kannattaa tutkia ja siitä öljynmäärää tarkkailla ahkerasti, sitä kuluu polttamalla tai vuotamalla, ei se itsekseen häviä... turbokoneista on varmaan jokaisesta vaihdettu halkinainen, vuotava termostaattikotelo, en tiedä koneesi tyyppiä, mutta voi olla samaa vaivaa...ja niinkuin Karvalakki kirjoitti, melkoisella todennäköisyydellä vikakoodeja löytyy luettaessa, kun löydät bmw/Mini tarkoitetun testerin, esim. Ista d toimii...

Link to comment
Share on other sites

Löytyykö nykyään joka pajalta Minin vika koodeja lukevia vehkeitä? Muutama vuosi sitten, ei löytyny joka pajasta. Ei edes BMW: ltä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...