Jump to content

Cooper s -03 jäähdytin jäi huriseen


Hape

Recommended Posts

Moro, kiitos foorumille pääsystä. Ja sitten ongelmaan. Pienen ajelun päätteeksi moottorinjäähdytin jäi huriseen. Virrat tuli autoon ja koitin käynnistää uudelleen mutta nakutti vaan ja hurina jatku. Hurisi niin kauan, että akku oli tyhjä. Onko muille sattunu vastaavaa? Mistähän vikaa voisi lähteä etsimään? 

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, next kirjoitti:

Rele tai anturi oli omassa syynä, en muista kumpi. Testaamalla selviää. Piti nykästä liitin puhaltimelta että sai ajeltua sen aikaa että osa tuli.

Tässä se vika taitaa tässäkin tapauksessa olla. Auto laturiin>kaikki pimeenä>se isompi liitin puhaltimelta pois>virrat tuli ja akussakin näyttäs sitä olevan. Ei silti starttaa, nakuttaa ja vingahtelee. Laturin ku ottaa pois niin kaikki taas pimeenä. Korjaamo reissu tais tulla.

Link to comment
Share on other sites

On 7.6.2020 at 18.10, Hape kirjoitti:

Tässä se vika taitaa tässäkin tapauksessa olla. Auto laturiin>kaikki pimeenä>se isompi liitin puhaltimelta pois>virrat tuli ja akussakin näyttäs sitä olevan. Ei silti starttaa, nakuttaa ja vingahtelee. Laturin ku ottaa pois niin kaikki taas pimeenä. Korjaamo reissu tais tulla.

Niin ja vielä mun edelliseen että sen voisi vielä kokeilla nyt aluksi jos se flekti pyörii koko ajan että nykäisee sen anturin piuhan irti niin näkee onko syy siinä.

Jotenkin on muistikuva että se olis minissä ollut sellainen mekaaninen jäähdyttimessä eli jos siellä kytkin koko ajan pyytää flektiä päälle niin sehän käy kun minissä on tosiaan virrat koko ajan jos vaan ohjaus tulee anturilla.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä niistä menee se vastus, mutta jos vaihdat koko flektin, niin sen pystyy vaihtamaan ilman syylärin irroitusta. Mahtuu just ja just pois alakautta.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Yleensä niistä menee se vastus, mutta jos vaihdat koko flektin, niin sen pystyy vaihtamaan ilman syylärin irroitusta. Mahtuu just ja just pois alakautta.

Sen vastuksen rikkoutuminen ei kyllä taida aiheuttaa flektin päälle jumimista, vaan lähinnä tappaa flektin hitaamman nopeuden. Ne taitavatkin olla kulutustavaraa. 

Ja kiinalainen eBay-halpis-vastus toimii kanssa, sehän on vain vastus. Ja on helppo vaihtaa jos yhtään pysyy kolvi kädessä. 

Vähän veikkaan että tuon oikosulkeutuneen flektin saisi kuntoon, sehän on älyttömän simppeli systeemi. Siihen vaan ei saa virallisesti varaosia, joten korjaamot ehdottavat aina vaihtoa. Mutta ei siellä oikeasti mitään monimutkaista oikosulkeutuvaa ole.

Link to comment
Share on other sites

Miulla meni yhestä se vastus, poltti tosin sulaketta hitaammalta puolelta. Niin, ei tuo flektin motti mikään hankala ole tutkia.

Link to comment
Share on other sites

Moi 

Vähän aiheeseen, vastuksen rikkoutuminen aiheuttaa tosiaan hitaan nopeuden katoamisen.

Tässä muutama kuva flektin vastuksen korvaamisesta uuteen.

Irroitin syylärin jotta sain vastuksen esiin, poistin rikkoutuneen vastuksen ja juotin johdot vastuksen tilalle (en muista saako vastuksen näkyviin ilman syylärin poistoa).

Uuden vastuksen vein syylärin eteen jossa jäähtyy paremmin ja on helppo vaihtaa jos hajoaa.

Vastus on tilattu Suomesta eikä ollut kuin ehkä pari kymppiä, luotan tähän vastukseen enempi kuin halppis kamaan.

IMG_20180619_171213.jpg

IMG_20180619_205933.jpg

IMG_20180620_210017.jpg

IMG_20180712_164725.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, next kirjoitti:

Omani muutin samaan tyyliin. 

Vastuksen tilasin ebaysta kun ei kotimaassa silloin ollut riittävän järeitä hyllyssä.

Muistaakseni jäähdytintä en kyllä joutunut irroittamaan vaan sain sen revittyä sieltä kunhan vaan teki tilaa tarpeeksi työskennellä että sai pujoteltua sen sieltä välistä.

Sama stoori. Flekti mahtuu tulemaan välistä ilman jäähdyttimen irroitusta. Muistaakseni ylävesiletkun irroitin jotta sain riittävästi tilaa. 

Link to comment
Share on other sites

Alakautta mahtui flekti pois, ainakin diesel Minissä. Pohjasuojus pois. Ei tarvinnu pelata nesteitten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Alakautta mahtui flekti pois, ainakin diesel Minissä. Pohjasuojus pois. Ei tarvinnu pelata nesteitten kanssa.

Suoraan sanottuna ei putkiaivot tulleet edes miettineeksi mahdollisuutta ottaa pois alakautta 😮 Ensi kerralla sitten ...

Link to comment
Share on other sites

No niin flekti vaihdettu ja auto siltä osin kunnossa. Piti purkaa puskuri pois et sai vaihdettu, sanoi huolto. Mut anyway asiasta kolmanteen, mistä vois löytää vänkärin puolelle lasin nostimen moottorin? Täällä porukka varmasti sellasen jostain tilannu mutta itselle ei ole sattunut silmään et mistä. Merkkihuollosta kyllä sais mutta 300€ hintalappu vähän mietityttää..

Link to comment
Share on other sites

Juu, puskuri pitää irrottaa jotta saa syylärin huoltoasentoon, mutta Mini on suunniteltu sitä varten ja puskurin irrotus kestää n. 10 min. Luultavasti vain halusivat saada remontin kuulostamaan työläämmältä 🙂

Ikkunannostin:

Schmiedmann, leebmann24, bemariosat jos alkuperäisen haluat. Leebmannilla taisi olla 170€

Ebay, aeromotors, autodoc, spareto jne jos tarvikeosa kelpaa. Hinnat jossain 30-70€.

Mutta oletko kokeillut nyrkkikikkaa?

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

Juu, puskuri pitää irrottaa jotta saa syylärin huoltoasentoon, mutta Mini on suunniteltu sitä varten ja puskurin irrotus kestää n. 10 min. Luultavasti vain halusivat saada remontin kuulostamaan työläämmältä 🙂

Ikkunannostin:

Schmiedmann, leebmann24, bemariosat jos alkuperäisen haluat. Leebmannilla taisi olla 170€

Ebay, aeromotors, autodoc, spareto jne jos tarvikeosa kelpaa. Hinnat jossain 30-70€.

Mutta oletko kokeillut nyrkkikikkaa?

Juu, ei niillä kauan sen kans menny.

Nykkikikalla sain kerran hetkeks toimimaan. Kiitos! Laitetaampa jostain noista tilaukseen.

 

Link to comment
Share on other sites

On 13/06/2020 at 09:42, MINIC said:

Moi 

Vähän aiheeseen, vastuksen rikkoutuminen aiheuttaa tosiaan hitaan nopeuden katoamisen.

Tässä muutama kuva flektin vastuksen korvaamisesta uuteen.

Irroitin syylärin jotta sain vastuksen esiin, poistin rikkoutuneen vastuksen ja juotin johdot vastuksen tilalle (en muista saako vastuksen näkyviin ilman syylärin poistoa).

Uuden vastuksen vein syylärin eteen jossa jäähtyy paremmin ja on helppo vaihtaa jos hajoaa.

Vastus on tilattu Suomesta eikä ollut kuin ehkä pari kymppiä, luotan tähän vastukseen enempi kuin halppis kamaan.

IMG_20180619_171213.jpg

Mä hommasin samanlaisen kotimaiselta toimittajalta, kesti käytössä reilun vuoden, eli pikkuisen pidempään kuin kiinaversio. Tosin mulla se oli sijoitettuna syylärin ja flektin takapuolelle. Ilmavirrassa se sielläkin toki on. Ja liitokset tein siihen liittimen juureen, niin ei tarttenut irroittaa kuin se liittimen pidike.

Nyt olis hyllyssä odottamassa tämmöinen, katsotaan kestääkö yhtään pidempään: https://www.amazon.co.uk/OKBY-Blower-Motor-17117541092R-Radiator/dp/B07JKH588R

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...