Jump to content

Hitsauskysymyksiä ensi autoon/miniin


Ukko

Recommended Posts

Tuossa olisi tarkoitus saattaa ykkös koppane austini takas tielle kymmenen vuoden jälkeen ensi autoksi. Nuori jamppa kun olen ei kaikki taidot ole vielä takaraivossa ja kyselisinkin hiukan apua. Aattelin vaihtaa vasemman puolen lokasuojan. Joskus kolaroitu sisään ja valon suuntaus mennyt eikä huvita ruveta pakkelilla leikkimään. Siispä hommasin uuden lokasuojan. 
Vaikka ministä löytyykin netistä ja muualta hyvin kattavasti tietoa ja vinkkejä en ole löytänyt tarkkoja ohjeita lokasuojapaneelin poistamiseen ja asentamiseen. 18-vuotiaan budjetilla kun mennään ei ole varaa fiilispohjalla rälläköintii ja hitsaamiseen. 
Kysynkin teiltä tarkempia ohjeita homman hoitoon. 
 

Link to comment
Share on other sites

Tervehdys en ehkä ole parhain neuvomaan kun itsekkin vasta alkaja minien kanssa. Mutta aikoinaan eikä niin kauheen kauon aikaa sitten ensimmäisen rojektini tehneenä (kupla volkkari) tiedän tunteen kun tarvisi vaikka mitä mutta budjetti hyvinnii rajallinen ja itsellä onneksi löyty apuvoimia läheltä.

 

Mutta itse asiaan. 

Ensin lähtisin etsimään pistehitsejä saumojen läheisyydestä 

Pysty sauma jossa yhtyy kolmiopalaan oven edessä

Edessä sauma pyöräkotelon puolellta löytyy hitsit

Konehuoneen puolella näkyykin mulla omassa selvästi pistehitsit.

Itse lähtisin tekemään ensin että mittoisin ja tuumailisin hetken että saa kaikki olelliset paikat uudestaan oikeaan kohtaan.

Lamppujen jne purku

Sitten alkaisin etsimään kaikki pistehitsit ja net poraamalla irti (on muuten ihan päisevä siihen takoitetut terät eli tarkoitus ei ole tehä läpi reikää ku porata se ulompi pelti irti alemmasta) 

Tällä tapaa pitäisi irroita lokasuoja.

Jahka sen saa irti hyvä puhdistus saumoihin ja samalla mahdolliset ruostekorjaukset kun päälekkäisiä peltejä.

Ite hämmästyin amazonin kanssa kun on olemassa maalia joka kestää jollain tapaa tulppa hitsinkin (itellä ei pistehitsi konetta) sillä peltienväliset alueet sutia.

Sitten armoton uuden lokasuojan muotoilu paikoilleen ja konepellin kokeilu että sauma täsmää jne jne jne. Lopultakun kaikki natsaa niin alkaa laittelee piste/tulppa hitseillä uusi kiinni. 

Tästä jäi nyt välistä sen uuden lokasuojan valmistelu mm reikien teko tulppahitsiä varten jos ei ole pistehitsi vehkeitä itsellä. Ja ite en luota yhtään siihen mustaan varasto maaliin joten putsaan sisäpuolelta aina net poies ja kunnon maalit valmiiksi pyöräkotelon puolelle  

 

Ja tämä oli vain minunn versio kannattaa kysellä lisää oikealta sepältä. Itte tehen semmoista kuin osaan ja monen mielestä varmaan ihan väärinkin.

Toivottavasti tästä oli apua. (Hyvinnii itseoppineelta ja muilta matkitulta tekniikalla yritän tulla toimeen)

 

ENNEN KAIKEA KANNATTAA MUISTAA ETTEI HÄTTÄILE MIETI AINA MIEL KAHDESTI ENNENKUIN TEKEE.

Link to comment
Share on other sites

3 minuuttia sitten, tyhtis kirjoitti:

Tervehdys en ehkä ole parhain neuvomaan kun itsekkin vasta alkaja minien kanssa. Mutta aikoinaan eikä niin kauheen kauon aikaa sitten ensimmäisen rojektini tehneenä (kupla volkkari) tiedän tunteen kun tarvisi vaikka mitä mutta budjetti hyvinnii rajallinen ja itsellä onneksi löyty apuvoimia läheltä.

 

Mutta itse asiaan. 

Ensin lähtisin etsimään pistehitsejä saumojen läheisyydestä 

Pysty sauma jossa yhtyy kolmiopalaan oven edessä

Edessä sauma pyöräkotelon puolellta löytyy hitsit

Konehuoneen puolella näkyykin mulla omassa selvästi pistehitsit.

Itse lähtisin tekemään ensin että mittoisin ja tuumailisin hetken että saa kaikki olelliset paikat uudestaan oikeaan kohtaan.

Lamppujen jne purku

Sitten alkaisin etsimään kaikki pistehitsit ja net poraamalla irti (on muuten ihan päisevä siihen takoitetut terät eli tarkoitus ei ole tehä läpi reikää ku porata se ulompi pelti irti alemmasta) 

Tällä tapaa pitäisi irroita lokasuoja.

Jahka sen saa irti hyvä puhdistus saumoihin ja samalla mahdolliset ruostekorjaukset kun päälekkäisiä peltejä.

Ite hämmästyin amazonin kanssa kun on olemassa maalia joka kestää jollain tapaa tulppa hitsinkin (itellä ei pistehitsi konetta) sillä peltienväliset alueet sutia.

Sitten armoton uuden lokasuojan muotoilu paikoilleen ja konepellin kokeilu että sauma täsmää jne jne jne. Lopultakun kaikki natsaa niin alkaa laittelee piste/tulppa hitseillä uusi kiinni. 

Tästä jäi nyt välistä sen uuden lokasuojan valmistelu mm reikien teko tulppahitsiä varten jos ei ole pistehitsi vehkeitä itsellä. Ja ite en luota yhtään siihen mustaan varasto maaliin joten putsaan sisäpuolelta aina net poies ja kunnon maalit valmiiksi pyöräkotelon puolelle  

 

Ja tämä oli vain minunn versio kannattaa kysellä lisää oikealta sepältä. Itte tehen semmoista kuin osaan ja monen mielestä varmaan ihan väärinkin.

Toivottavasti tästä oli apua. (Hyvinnii itseoppineelta ja muilta matkitulta tekniikalla yritän tulla toimeen)

 

ENNEN KAIKEA KANNATTAA MUISTAA ETTEI HÄTTÄILE MIETI AINA MIEL KAHDESTI ENNENKUIN TEKEE.

Kiitos hyviä vinkkejä! Juu ei ittelläkää tuota pistehitsiä ole, mutta eiköhä hyvä tuu. Pitää ajatella kahesti ja hitsata kerran! 

Link to comment
Share on other sites

Ite leikkaisin entisen irti rälläkällä, jättäen n.1 cm jäljelle kiinnityskohdista. Näkee helpommin pistehitsaus kohdat ja pystyy paremmin poraamaan edestä ja takakulmasta.

Link to comment
Share on other sites

 Tuo turbo 69 vinkki on myös hyvä! 

Yleensä tosiaan tuo purkaminen on suht näppärää mutta sen uuden tarvikkeen sovittaminen siististi paikoilleen onkin eri juttu.

Kannattaa suosia sitten aavistuksen kalliimpaa ja oletettavasti parempaa korjaus peltiä niin säästää hermoja.

Täältä porukka varmasti antaa vinkkejä hyväksi todetuista korjaus pelleistä.

Ja ite tykkään sitten testata ja säätää rauhassa hitsikoneen erillisille saman vahvuisille pelleille ennen autoon kokeilua.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...