Jump to content

MCS R55 imusarja gen.3


Arnold

Recommended Posts

Heips kaikille.

Tuli hankittua tälläinen biili perheeseen ja olisi muutama kysymys uutena miniläisenä. Autossa on ikävä kyllä orkkis imusarja ja olen yrittänyt löytää uudentyyppistä netinsyövereistä, mutta tuloksetta. Laakkoset ja Autokeskukset on myös kyselty eli onko kellään tietoa mistä löytyisi vai pitääkö päivystää romuttamoja? Kuskin takasivuikkunassa on lämmitysvastukset, mutta tuntuisi olevan rikki. Mistä vikaa kannattaa lähteä paikantamaan? Takaloosteriin tulee vettä onko tarkempaa tietoa mistä vuodon löytäisi (jarruvalo vai oven tiivisteet)?   

 

Link to comment
Share on other sites

Takasivuikkunassa ei ole lämmitysvastuksia, vaikka ne raidat siltä näyttää. Jossain joskus näin maininnan, että olisivat (DAB-)antennia.

Normi hatchbackissa jarruvalo tunnetusti päästänyt vettä sisään, mutta R55:ssa jarruvalo on korissa eikä ovessa, joten en tiedä päätyiskö vuoto tästä takaluukkuun vai minne.

Link to comment
Share on other sites

Hei!
Tässä osat, joilla Clubman S:ssä korjaantui jäätävä imusarja:

11-61-4-584-240 97MI INTAKE MANIFOLD: 116010 ja 13-74-2-756-043 31MI AIR CHANNEL: 13709974

Tai ainakin meidän ex-Clubmanissa noi osat vaihtamalla jäätäminen lakkasi. Erokin imusarjoilla oli: alkuperäisessä jäätävässä imusarjassa huohotin lähtee moottorin vasemmalta puolelta (edestäpäin katsottuna), tekee muutaman lovain mutkan ja menee imusarjaan ihan alas, lähelle kaasuläppää. Kun uudessa huohotin lähtee edelleen samasta paikasta, mutta tekee muutaman tiukan mutkan, tullen imusarjan imukanavien päälle ja haarautuen siitä T -haaroittimimella jokaisen pytyn kohdalla.

 

Takasivuikkunan vastukset eivät ole lämmitysvastuksia, vaan radion antennin yksi osa. Ne pitääkin olla sellaiset kuin ne on, jos menet ne raaputtamaan pois niin radion kuuluvuus heikkenee radikaalisti.

 

Meillä ei Clubmanissa ollut vesiongelmia peräloosterissa, mutta tarkista ainakin aluksi kokonaan huolellisesti taka-pariovien kaikki tiivisteet että ne on ehjät ja kunnolla paikallaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kiitos molemmille vastauksista. Osien numerot oli tiedossa kiitos teidän ja tämän foorumin. Olen tosissaan yrittänyt löytää imusarjaa Saksaa ja Venäjää myöden, mutta niitä ei enää näytä olevan missään myytävänä ei edes Amerikoissa. Erikoista, että tuotanto on loppunut vuoteen 2018 ja ketkä ei vaihtaneet siihen mennessä kärsikööt nahoissaan?  Luin eilen Amerikan foorumeita ja sama vesiongelma näyttää toistuvan sielläkin. Erilaisia korjausehdotuksia näyttää sielläkin olevan eli yritän löytää ratkaisun hakemalla/testaamalla. Auto muuten ihan jees Saksasta tuotu 2010 navi, nahka ja kattoluukku. Ajettu nyt 145tkm. Kytkin vaihdettu sekä jakopää ongelmat korjattu.Kuskin ovenlukko tuntuu jäätyvän ja lämmistyslaite puhahaltaa täysillä noin 40 astetta (25km ajon jälkeen)onko normaalia? Erinomainen foorumi muuten. Voittaa pökötti ja vw foorumit, joista kokemuksia.

Autotalli:

Mini Cooper S Clubman  2010

Peugeot 3008 

Vw Golf gti mk5

Peugeot 307 Sw

 Ford Cortina 1965 Estate   

Link to comment
Share on other sites

Tässä tuoreimmat osanumerot haettuna R55 02/2010 autoon. Air channelin osanumero muuttuu 06/2010 kun R55 päivittyi R55LCI faceliftiksi. Imusarja on sama kaikissa N14 koneissa.

Intake manifold system         11 61 7595078             1.000 kg     259 €
AIR CHANNEL         13 74 2756043         2010/06     0.080 kg     20 €

Link to comment
Share on other sites

Kiitosta taas. Olen hakenut vanhalla numerolla, koska kuvittelin että imusarja tarvii olla sen gen.3 näköinen, jotta ei jäädy.

Onko tämä uusi erilainen rakenteellisesti kuin alkuperäinen? Eipä täällä etelässä ole jäätymisestä tänä talvena ollut huolta😉

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa se vaihtaa, jos sen viellä löydät jostain! lyhyet matkat pikku pakkasessa tekee kondessia huohottimesta kaasuläppäkotelolle menevään putkeen( orggis) , sammuttamisen jälkeen koneen jäähdyttyä kelin ollessa pakkasella jäätää kondenssiveden kaasuläpän juureen. Aamu startissa pakkas yön jälkeen startin yhteydessä kaasuläppä testaa itsensä startin yhteydessä(luulen...) , havaitsee ylimääräisen kuorman ja aiheuttaa vikatilan...uusitussa versiossa huohotin putket (4 kpl) tulee imusatjan kannen puoleiseen päähän , ei pääse jumittamaan läppäkoteloa. Aikaisemmin valmistaja tosiaan "sponssasi" mielyttävällä hinnoittelulla imusarjojen vaihtoa...

Link to comment
Share on other sites

Ainakin se gen 3 oli rakenteellisesti ihan erilainen, sen huomasi heti.

Se rakenne-ero liittyy juuri tuohon venttiilikopan huohotinletkuun ja siihen minne se imusarjassa menee:
alkuperäisessä huohotinletku tekee muutaman loivan mutkan ja menee ihan imusarjan alaosaan kaasuläpän luo. Päivitetyssä (ainakin gen 3) huohotinletku lähtee edelleen samasta paikasta, mutta tekee nyt muutaman tiukan mutkan, taittuen imusarjan imukanavien päälle ja haarautuen siitä suoraan imukanaviin T -liittimillä.

Ja ainakin meidän Clubmanissa (N14 kone) se jäätämisongelma katosi kokonaan tuolla gen 3 imusarjalla.

Olisi kyllä perin outoa että tuon uuden mallisen imusarjan valmistus olisi lopetettu kokonaan. Ja on muuten kallis (250 Eur) koska täällä foormilla jossain keskusteltiin aiemmin tuosta imusarjasta ja sen hinnasta, ja sen hinta oli suoraansanottuna romahtanut tuosta 250 Eurosta, koska tuo imusarja maksoi useamman vuosi sitten kun sen vaihdoin juuri tuon 250 Euroa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...