Jump to content

R50 trifecta => ABS moduli vaihtoon?


karvalakki

Recommended Posts

No niin, ABS-ASC-TPMS valokolmikko tuli tauluun täälläkin. Tai tuli se kerran vuosi sittenkin, mutta silloin vika oli selkeästi oikean etupyörän ABS-anturissa. Nyt tulee vikakoodi 005DF5 ABS module internal fault. Se on ainoa koodi. Kaikki ABS-anturit näyttävät antavan järkeviä lukemia (ISTAssa), moduli kommunikoi ok, sulakkeet ovat ehjät. ISTA korjaussuunnitelma kehottaa yksiselitteisesti vaihtamaan uuden ABS modulin ja ohjelmoimaan sen.

Muistelen nähneeni aiheesta keskustelua täälläkin, mutta en nyt löytänyt sitä millään. Siksi muutama kysymys, pahoittelut jos tulee toistoa.

1. Oliko näissä jotain maadoituspulmia, vai muistelenko omiani?

2. Kannattaako/voiko harkita käytettyä modulia eBaystä? 

3. Onko kukaan kokeillut jotain autosähköpajan korjauspalvelua?

4. Vai voisiko vika sittenkin olla jossain muualla?

Potilas on siis 2/02 valmistettu R50 Cooper.

Link to comment
Share on other sites

Asia on selvinnyt nyt sen verran, että tuolla virhekoodilla vika on mitä todennäköisimmin nimenomaan ABS-modulissa. Uusi moduli maksaa seitsemisen sataa (oh my God), joten päätin yrittää käytetyllä modulilla ensin. 

Käytetyn sopivaksi toteaminen ei ollutkaan kovin yksinkertaista, johtuen varaosanimikkeistä: autoon on asennettu kaksi osaa; 1) pumppu-hydrauliikkayksikkö ja 2) ABS-moduli. No, näitä ei saa varaosana. Varaosana saa vain molemmat 1+2 sisältävän kokonaisuuden, tai ABS-modulin 2 korjauskitin. Niinpä autosta irroitetussa osassa olevaa osanumeroa ei olekaan ikinä saatavana varaosana. Esimerkiksi oman autoni tapauksessa pumpussa on osanumero xxxx801 ja modulissa xxxx803. Minin varaosaluettelo ei tunnista kumpaakaan näistä numeroista. Sen sijaan nämä molemmat sisältävä varaosa on ollut numeroltaan xxxx802 ja pelkkä elektroniikkakorjuaskit xxxx808. Paitsi, että osat ovat tietysti matkan varrella päivittyneet ja numerotkin ovat jotain ihan muuta.

Käytännössä pumppu ja elektroniikka näyttävät riippuvan auton varustelusta siten, että ABS-jarruilla varustetuissa on omansa, ASC:llä varustetuissa omansa ja DSC:llä varustetuissa omansa. 

Näihin on saanut varaosia seuraavasti:

ABS-jarrut:

Pumppu+hydr+moduli Modulin korjauskitti  
34516762095 ei vaihtokelpoinen 34522460466    
34516765324 current 34526764922 ei vaihtokelpoinen
34512460504   34526765326 current  
34516760267   34506759626    
34516759625   34521513150    
34511513129   34526761531    

ASC:

Pumppu+hydr+moduli Moduli
34512460458 -> 34512460439
34516765283 -> 34516765285
34516760270   34526761532
34516758802   34516758808
34511513130  

34511513152

DSC:

Pumppu+hydr+moduli Moduli  
34512460486 current 34512460471 current
34516765287   34516765289  
34516762956   34526763394  
34516760273   34506761533  
34511513131   34511513166  

Jos ei ole ostamassa uutta varaosaa, niin näillä numeroilla ei juuri muuta tee kuin että niiden avulla pystyy päättelemään onko purkaamo-osa uudempaa vai vanhempaa mallia kuin omaan autoon asennettu. Autoihin tehtaalla olevat osat kun näyttävät noudattavan numerointia, jossa pumppuosan numero on kaksi pykälää pienempi kuin modulin, ja kokonaisuuden varaosanumero on siitä välistä. Elektroniikan korjauskitin numero näyttää vaihtelean aikapaljon, mutta ylläolevan perusteella pystyy päättelemään mikä osa vastaa suunnilleen omaa autoa, ja mikä on kenties päivittetty malli.

Omassani on siis ASC ja pumpun numero xxxx801, modulin xxxx803. Löysin purkaamo-osan, jossa pumpun numero on xxxx282 ja modulin xxxx284. Tästä päättelin, että se on pari parannuskierrosta uudempi kuin omani. Uudemmat osat ovat pääsääntöisesti taaksepäin yhteensopivia, joten ajattelin että tämän saanee ohjelmoitua omaan autooni sopivaksi.

Tilanne on siis se, että osa on tilattu. Kun osa saapuu, niin asentelen sen ja päästään ihmettelemään ohjelmointia ja koodausta. Stay tuned! 🙂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joskus aikanaan tuli laittoon e90 bemu, DSC vikainen.Harmin osoitteeksi paljastui Tevesin hydraulipumpun sisäinen painekytkin vika, paikallinen BMW huolto tarjosi "edullista" pumpun vaihtoa, hintaluokka tyyliin 2K€!! Hetken selvittelyn jälkeen löysin joltain britti-bmw foorumilta pumpun korjaus sarjan varaosa numeron, jonka hinnaksi osottautui n.250 €, bemarilla, suomessa! Tiedustelin, että onko vaihto-osa, tarviiko lähetellä vanhaa? Vastaus "Ei". No, kun kyseinen "korjaussarja" saapui, se sisälsi täydellisen hydr.pumpun, ilman elektroniikka modulia! Eli vanha moduli pumpun kylkeen, ohjelmointi (ilmaus testerillä) ja homma rules! Mitähän ne Minin "korjaus sarjat sisältää...

Link to comment
Share on other sites

No niin, osa saapui ja asensin sen paikalleen. Sikäli pettymys etten päässyt ohjelmointihommiin ollenkaan, koska osa toimi plug'n'play 🙂 Pumpussa oli yksi vikakoodi 64tkm kohdalta, kun jännite oli notkahtanut alle 9V. Ilmeisesti kolari, tai virtoja oli käytetty päällä tyhjällä akulla purkaamolla. Anyway, koodin poisto, ilmaus, ja kovaa ajoa. Nyt toivotaan että tämä toimii pitempään kuin koeajon 🙂

Näin on käynyt itseasiassa ennenkin, kun vain valitsee sopivan ikäisen osan: softat ovat taaksepäin yhteensopivia joten ohjelmointia ei aina tarvitse. Koodaus on kyllä usein paikallaan, ja varmaan pitää tämäkin varmuuden vuoksi koodata oman auton varustelistan mukaan siltä varalta että siellä on joku merkittävä parametri.

Uuden modulin olisi saanut vain merkkarilta. Saksassa hinta oli 700eur, asennettuna Suomessa varmaan tonnin hujakoilla. Purkaamolla osa maksoi 85eur ja sisälsi pumpunkin (Saksasta uusi 2000eur). Lisäksi tarvittiin parin tunnin askartelu. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...