Jump to content

Clubman kiikarissa...


eki912

Recommended Posts

Nyt kaivataan rehellistä ja suoraa puhetta... ollaan katottu Clubmania, vakavasti. Vm -10 ja vielä diseliäkin, automaattikin se on ! 

Aaaaapuuuuva ! No ei siinä mitään, tykätään nimittäin koko perhe auton ulkonäöstä ihan älyttömästi. Näin se vaan on. Saa nauraa. 

Ajettiin moinen ja onhan se erikoinen. Ahdas ja matala ja voi hyvää päivää miten epämukava ajella noilla huonosti auratuilla teillä ! Siis aivan hirvittävä kun tiessä oli aura-auton tekemiä töyssyjä, klimppejä, täryraitoja ja jääklimppejä. Koko auto riuhtoi ees taas. 

Mutta sitten kun tie oli OK, sehän meni kuin ihmisen mieli ! Ja olin tosi tyytyväinen tuon dieselimotin käytökseen. Vaikka se pitikin kabyysiin melkoista meteliä...

Jos joku on pitkään moisella Clubmanilla ajellut, onko alkanut ottamaan pannuun nuo radion ja lämppärien kytkimien ja koko kojetaulun outous ? Vai onko se kuitenkin ihan OK? Sehän on kiva katella ! Ja siis yksi syy että koko meidän perhe diggaa Ministä. 

Entäs taustapeilien pienuus ja muotoilu ? Ja ovien karmittomuus ? Tuottaako ongelmia ja jopa raivoa sitten kun omistajana vaikka autoansa pesee painepesurilla jne ? Vuotaako ne tiivisteet ? Ainakin tuossa koeajamassamme kuskin ovi piti jo hiukan suhinaa.

Ja sitten se takapenkki ja tavaratila, meitä on normaalisti autoa käyttämässä yksi ( vaimo ) tai kaksi , joskus harvoin aikuinen poikamme mukana. Onko takapenkki vain äärimmäiseen hätään ? Vai pelaako ihan ns päivittäisessäkin käytössä ? Ja tuo tavaratila, tupla/saluuna ovineen. Kun avasin sen, meinasin alkaa nauramaan. Oli se niin pieni. Mutta mutta, vaikka nyt näin sanonkin sen olevan huvittavan pieni ollakseen farkkuauto, se tod näk meidän kahden aikuisen käyttöön riittävä 95% ajoistamme.

Entäs ylläpitokulut, huollot ja vikaherkkyys ? Onko nää pajalla koko ajan naurettavista pikkuvioista ? Toi koeajamammekin jo vähän niinkuin oli hajoamassa käsiin, mm ovien kyynärnojat irtosi niihin koskiessa. Tuntui hiukan kuin olisi vähän kasattu niinku sinnepäin, kiireellä...

Kaikki nämä normaalista poikkeavat design jipot ovat kuitenkin tärkeä osa koko autoa (Siis Miniä) ja yksi syy miksi tykkäämme siitä ja moista yleensä edes harkitsemme nyt. Mutta hiukan pelottaa tuon auton mahdolliset tulevat viat ja niiden korjauskulut, sekä kuinka moinen erikoisuus esim vaimoni päivittäisessä käytössä työmatka-autona toimii ? Onko liian erikoinen, niin että menee hermoon pidemmän päälle ? Kävimme toki (ja alunperin suunnittelimmekin) VW Poloa, tuonne 2010-2013 vm haarukkaan. Polo, joka on kuin eri planeetalta, on tietenkin äärettömän pliisu verrattuna Miniin. Siis niin perusvarmaa kamaa ja kaikki on loppuunsa hiottua ja toimivaa ja kaikki hallintalaitteet ja niiden paikat autossa ja niiden toiminta, on just niinkuin kuuluukin, ei mitään yllättävää. Mutta se on nyt se verrokkimme. Vahva sellainen onkin. Mutta tylsä... Minissä on sentään luonnetta !

Olenko ihan hakoteillä nyt ? Jopa sekaisin päästäni kun Mini Clubmania edes harkitsen ?

Saa vapaasti kommentoida ja jopa toivoisinkin näin ! Myös yv: tä voi lähettää. Jopa puhelin nro, jos haluatte että soitan, voitte sitten kertoa vapaasti omista oikeista omistuskokemuksista.

Sorry pitkä tarina, ja kiitos !

 

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa siltä, että olet jo sielusi myynyt sille autolle, joten eiköhän se ole sama lyödä ne kaupastakin lukkoon? Muuten jäät(te) miettimään että olisiko sittenkin pitänyt ... Mini on kummallinen auto ja sellaisenaan paikkansa ansainnut; täynnä saksalais-brittiläisiä erikoisuuksia ja siksi erilainen. Niistä joko tykkää tai ei. Oman Minini ostin puolihuumorilla ns kun halvalla sain, ja hämmästyin suuresti miten mahtava pikku-kinneri se on. Luokkansa paras ajettava, uskallan väittää. Perheessä on muitakin autoja, kuten ”autotalli” heijastelee, mutta itse ajelen melkein kaikki ajoni Minillä. Kai se jotain kertoo. Huollot/korjaukset ovat kalliita jos merkkiliikettä käyttää ja halpoja jos itse tekee ja omaa asianmukaiset välineet, kuten diagnoosivehkeet. 

Jätän enemmät kommentoinnit mallin paremmin tunteville, mutta se verran on pakko sanoa että karmittomat ikkunat ovat aivan ahterista. Nykyisistä autoistanikin kolmessa on sellaiset, eikä niistä ole mitään hyvää sanottavaa. Suhina tosin ei ole ollut ongelma missään BMW:ssä, vaan ikkunoiden jäätyminen. Vaan kyllä niiden kanssa pystyy elämään kun muuten autosta tykkää.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli R56 -08 diesel automaatti,monitoimi ratilla.Vaimo ajoi päivittäin töihin,30 000km vuodessa.Kerran jätti tielle 5v aikana,piuhat hankautunu poikki k-akselin asento tunnistimesta.Ikkunat ei jäätyny koskaan.Tykättiin kumpikin ajella sillä.

Vaihdettiin vasta,kun ei enää tarvinnu ajaa pitkää matkaa.Silloin kilometrejä n.185 000km.Muut isommat viat:Flektin vastus kärähti,apparin penkin airbag tunnistin vaihtoon,eikä just muuta.Huollot tein itse.Oli miun mielestä vielä erittäin ripeäkin.

Kävin pari vuotta sitten koe-ajamassa samanikäistä Clubia,manuaalilla.Meinasin ostaa kakkos autoksi,mutta siinä oli jotain häikkää,ei kiihtyny mihinkään pienillä vaihteilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...