Jump to content

Osien vainto-ongelmaa :o/


miniman
 Share

Recommended Posts

Mikäs on helpoin tapa vaihtaa etujousituksen rajoituskumi 1994 minissä. Eli se on se malli, missä on yksi kierretappi keskellä. Jotenkin tuntuu ettei väliin mahdu oikein työkalut, eli mitä kannattaa purkaa jotta homma helpottuu? Oli sen verran mennyt vanhaksi, että kumi irtosi pohjastaan kun hipasi >:(.

 

Entä mittariston vaijeri? Mikä on helpoin tapa saada irti vaihdelaatikosta? Sen verran inhottava paikka näytti olevan, kun yläkautta sinne ei edes näe ja eturenkaan kun irroittaa, niin näkee paikan, mutta ei mun kädet kiermurtele kuin käärme  :o

 

Auttaako muuten etupään nostossa hieman ylöspäin näiden rajoitinkumien ja uusien iskarien vaihto, kun tuntuu että matelee maassa. Viime kesänä uusin koko takapään ja nyt korkeusero on huima. Takapää on pilvissä (on muuten paljon mukavampi ajaa) ja etupää maassa  :)

Link to comment
Share on other sites

Kesällä tuli tota mittariston vaijeria koitettua irroittaa yläkautta, mutta ei onnistunu millään, kädet kyllä hajos ja pääsi sinne jotenkin käsiksikin kun irroitti jäähdyttimen, mut mitään työkalua ei saanu väliin millä sen vaijerin olis ruuvannu auki. Et myös kuulisin mielelläni jos jollain on joku kikka millä sen saa auki ilman et konetta irrottaa. Jostain taisin lukea et sen koko kotelon sais irti missä se vaijeri on kiinni, pitäis varmaan tutkia eka irrallista vaihdelaatikkoa.

Link to comment
Share on other sites

Rajoitinkumien ja iskareitten vaihto ei auta etupään nostoon mitenkään.

Kyllä jousielementit ovat yksinkertaisesti"lässähtäneet" ja jousituksen kuulatappien nailonikupit luultavasti kulahtaneet.

Ainoa korjaus on purkaa jousitus ja vaihtaa kuluneet osat,samalla saa rajoitinkumitkin hyvin vaihdettua.

Vanhemmassa Minissä saa mittarinvaijerin vaihdettua montulla,jotenkin ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, haulla en löytäny :( väärä hakusana varmaa

 

Onko tosta eturipustusten purusta mitään kätevää kuvasarjaa brittisivuilla tai jossain muualla? Kattelin tossa joskus takapään vaihtoa hilo settiin ja oli kyllä todella hyvin dokumentoitu kuvien kera..

 

Mikäs tossa on nyt sitten se "oikea" tapa vaihtaa mittaristonvaijeri?

Link to comment
Share on other sites

Niin kyllä ton mittariston vaijerin voi saada yläkautta vaihdettua jos sitä ei oo vaan asennettaessa vedetty niin tiukkaan ettei sormivoimalla aukea. Haynes tosin kehottaa että työskentele auton alta seuraavasti:

 

1.Working under car the disconnect the cable from the transmission. To gain access, work through the aperture above the lefthand driveshaft.

2. Should the cable securing nut be tight to turn by hand, remove bot that secures the speedometer drive and withdraw the cable complete with the drive assembly. The cable may then be deattached from the drive assembly.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän täällä palstallakin annetaan hyviä neuvoja ja kysellä saa ja pitääkin, mutta jos Mininsä kanssa touhuaa, niin ei ole kyllä mikään suuri sijoitus hommata korjauskirjaa/opasta.

Saatavana on kyllä.

Moni perusasia selvenee kun sitä tutkailee ja pystyy arvioimaan mihin omat kyvyt riittävät,mihin eivät ja mitä työkaluja tarvitsee.

On helpompi tarkennella asioita  esim. täältä, kun on jonkinlainen peruskäsitys rakenteesta ym.

Link to comment
Share on other sites

Vähän offtopic ja en pystyny hillitsemään itteäni  ;) , mut olen samaa mieltä koirankopin kanssa.

 

Melkeinpä jokaiseen omistamaani autoon olen korjausoppaan hommannut jotta uskaltais kajota muuhunkin kuin öljyn lisäykseen...ja huomannu että alkuperäisistä englanninkielisistä kirjoista on enemmän hyötyä kuin suomenkielisistä vastikkeista joissa usein lukee "tee-se-itse-mies ei yleensä pysty tähän joten käänny lähimpään valtuutettuun korjaamoon"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...