Jump to content

Minin takakelkan irroitus


miniman

Recommended Posts

Heipä hei, kyselen vähän etukäteen homman laajuutta, kun pitäisi tuosta -94 ministä irroittaa takakelkka, kun tuntuu olevan vähän pois paikoiltaan eli mennään kuin "ajokoira" konsanaan  :-/

On selvästi oikea takakulma taaempana kuin vasen. Näkee jo ihan paikoilla ollessaan, vielä paremmin liikenteessä, kun toinen tulee takana  ;D

 

Onko jotain erikoista mitä pitäisi tietää etukäteen jne?

 

Pistäkää vaikka linkkiä, jos täällä foorumilla on tarinoita vastaavasta..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos auto ei ole pahasti kolaroitu tai niin mätä että kelkka on muuttanut asentoaan, niin ei sitä kylki edellä menoa kelkan siirrolla kannata yrittää korjata. Takapyörien asentoja muutellaan tukivarsien kiinnityspisteistä. Mitään säätöjä ei vakiona ole, mutta itse tekemällä tai valmiina ostamalla saa palikat siihen.

Kelkka ei kyllä liiku paikaltaan kovin helposti. Se on sitten jo irti

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tuossa nostin auton takapäästä ilmaan, ja irroitin renkaat, jolloin pääsi hieman kurkkimaan mitä siellä alla on tapahtunut. Noh, katselin kelkan takapäätysivuja ja näyttivät kovin itsetäpätyiltä. Eli räkäistä hitsisaumaa. Muuten kelkka näytti olevan ok, mutta luulen että on ottanut jossain vaiheessa elämänkaarta osumaan  :-/

 

Pakko se on sieltä alas raapasta ja ihmetellä paremmin lattialla.

 

Tietääkö kukaan näin äkkiseltään, mitä tuo minitronin takakelkka hydrolast pitää sisällään? Hintaa 400.. Jos kelkka on kovin pahastikkin mätä ja mällätty, niin eipä tuo nyt kamalasti maksaisi, jos ostaisi poies..

 

Muuten auton takapäänsaumat jokapuolella näyttävät olevan alkuperäistä tehtaan saumaa, joten takapään mälli ei ainakaan ole kohdistunut koriin, jos näin on  :-?

Link to comment
Share on other sites

Tietääkö kukaan näin äkkiseltään, mitä tuo minitronin takakelkka hydrolast pitää sisällään?

 

Eiköhän tuollaisessa -94 Minissä ole aika kuiva takapää eli turha sinne on hydron takakelkkaa sovitella - ja pääsee paljon halvemmallakin  ;)

 

Takakelkka, kumijousitus

250.00

 

Näköjään aika paljonkin halvempi. Mites, onko jollain kuvaa tuosta "kuivasta" takapäästä, eli siis käykö suoraan paikoilleen ilman kikkailua? Ilmeisesti?

 

Pitää samalla tilata uudet jarruputket + letkut + kiinnityspultit + iskarit ++++++ paljon muuta.. tehdään nyt sitten kerralla kunnolla..

 

koirankoppi: tarkoititko noilla säätöpaloilla sellaisia, jotka tulevat kelkan etupään kiinnitystys alle vai mihinkä niitä paloja tungetaan..? Kuvat muuten helpottaa aina tätä meikäläisen ymmärrystä tämän auton kohdalla  :D

Link to comment
Share on other sites

Kelkka tulee omilla kiinnikkeillään koriin ilman mitään sovitepaloja. Säädöt tulee niihin kiinnikkeisiin, millä tukivarsi tulee kelkkaan kiinni. Yleensä säädöt on ulommassa kiinnikkeessä. Jos kelkka on saanut ihan oikeasti kipeää niin se pitäisi nähdä silmälläkin. Ja jos kelkka on kierossa niin tasan tarkkaan on myös takalattia. Jos veikata pitää niin tukivarren akseli/laakeri/hela on todennäköisempi syy tuohon ajokoiratyyliin.

Link to comment
Share on other sites

Kelkka tulee omilla kiinnikkeillään koriin ilman mitään sovitepaloja. Säädöt tulee niihin kiinnikkeisiin, millä tukivarsi tulee kelkkaan kiinni. Yleensä säädöt on ulommassa kiinnikkeessä. Jos kelkka on saanut ihan oikeasti kipeää niin se pitäisi nähdä silmälläkin. Ja jos kelkka on kierossa niin tasan tarkkaan on myös takalattia. Jos veikata pitää niin tukivarren akseli/laakeri/hela on todennäköisempi syy tuohon ajokoiratyyliin.

 

Hyvin mahdollista. Mitään en ole vielä laskenut poies laskuista. Onko netissä olemassa räjäytyskuvaa kelkasta? Räpsin tänään illalla muutamat kuvat, niin arvon asiantuntijat täällä saavat kertoa mielipiteensä. Pyrin ottamaan mahdollisimman monesta kohtaa kuvaa.

 

Oli kelkka vinossa tai ei, otan sen joka tapauksessa alas ja kunnostan takapään..  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä korjauskirjan hommaaminen kannattaisi ilman muuta, jos nykyisellä Minitietämykselläsi alkaa noinkin mittaviin remontteihin! ;).Säästyy paljolta turhalta työltä ja ihmettelyltä.

Vaikea on näillä palstoilla alkaa selvittää kaikkia yksityskohtia!!!

Kirjassa on kuvat ym.tiedot ja arvot. Eikä maksa paljon!!

Link to comment
Share on other sites

Käy ihmeessä imuroimassa itsellesi varaosakirja täältä:

 

http://www.minimania.com/Downloads.cfm

 

helpottaa huomattavasti minin rakenteen opiskelua.

 

Eikä koirankopin suosittelema korjaamokäsikirjakaan varmaan

turha ostos ole. Sitä tarvii joskus jopa pitempäänkin Miniä

harrastanut, kun on esim. jokin välys tai momentti hukassa.

Link to comment
Share on other sites

Käy ihmeessä imuroimassa itsellesi varaosakirja täältä:

 

http://www.minimania.com/Downloads.cfm

 

helpottaa huomattavasti minin rakenteen opiskelua.

 

Eikä koirankopin suosittelema korjaamokäsikirjakaan varmaan

turha ostos ole. Sitä tarvii joskus jopa pitempäänkin Miniä

harrastanut, kun on esim. jokin välys tai momentti hukassa.

 

Jotain uutta oppii aina, eihän tuo meikäläisen kelkka mikään hydrolastic olekkaan  ;D

 

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0942.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0943.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0944.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0945.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0946.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0947.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0948.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0950.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... IM0951.jpg

 

Tuossa kuvia, mitä mieltä porukka on, onko räkästä jälkeä joku hitsannut? Ruostunut tuo ainakin on, en sitten tiedä mikä teidän mielestä on mätää..?

 

Mutta, uusi kelkka tosiaan näyttää olevan 250 minitronilla, joten ainakin se taitaa lähteä tilaukseen.. ja samalla vähän muuta  :P ;)

Link to comment
Share on other sites

No kyllä tuo kannattais vain irroittaa ja kunnostaa kun ei tuon pahemman näköinen ole!!! Hitsisaumat ihan ok,englantilaista laatutyötä!  ;) ;)Irroita kelkka, vie vaikka hiekkapuhallukseen(maksaa varmaan 20e,he vetävät siihen yleensä vielä ruosteenesto maalin päälle samaan hintaan!) ,maalaa itse kelkka vielä jollain jollet massaa sitä.Jos jättää massaamatta niin mukavampi korjailla tulevina vuosina!!!  ;D ;D Eihän kesäkäytössä olevaa autoa juuri kannata täysin alustamassalla sotkea..

Link to comment
Share on other sites

Jep, hiekkapuhallus ja maalaus. Uusin luultavasti:

 

- jarruputket

- jarruletkut

- jarruhilut yleensä, siis palat yms

- ja ostan luultavasti jonkun säädettävän setin..

 

JOS siis ei ole kiero yms.. puslat on kyllä hemmetin heikossa hapessa.. ihan rispaantuneet  :(

 

Perkele, hommaa hankaloitti taas se että takaluukku ei enään aukea avaimesta  :'( se on just tätä laatua  ;D

Link to comment
Share on other sites

Kierouden huomaa kyllä jo irrottaessa. Jos kiinnityskohdat on ehjän näköiset,eikä alas pudottaessa "jumita" mihinkään.

Puhalluksen jälkeen näkee sen oliko mätä ;D.

20 tuskin saa puhallusta ja pohjamaalausta (jollei suhteita), mutta varmasti halvemmalla kuin uuden.

Hydrolastic Minejä tehtiin viimeksi 70 luvun alkup.!

Link to comment
Share on other sites

niin ja laita samalla takatukivarsien korjaussarja!

 

Tottakai! Uusin käytännössä kaikki mikä on järkevää ja suhkoht halpaa. Säädettävää alustaa taakse, luultavasti spax. Uudet vakiopuslat sekä jarruletkut. Voi olla että väännän uudet jarruputket kelkan etuosasta alkaen. Katsoo nyt..

Link to comment
Share on other sites

äkkiä tulee kyllä maksamaankin...  ;D

 

menee vähä ohi aiheen mutta kyllä tämä ministely on pirun kallista puuhaa...kaikkia kun saa uutta niin mikään vanha ei enää kelpaa!

Osien hintoja kun katselee niin kaikki näyttää halvalta,mutta kun kaikki laskee yhteen niin..... :o

Eipä sillä,kyllähän harrastaminen maksaa ja hauskaakin se on,ainakin välillä  ;D

Link to comment
Share on other sites

äkkiä tulee kyllä maksamaankin...  ;D

 

menee vähä ohi aiheen mutta kyllä tämä ministely on pirun kallista puuhaa...kaikkia kun saa uutta niin mikään vanha ei enää kelpaa!

Osien hintoja kun katselee niin kaikki näyttää halvalta,mutta kun kaikki laskee yhteen niin..... :o

Eipä sillä,kyllähän harrastaminen maksaa ja hauskaakin se on,ainakin välillä  ;D

 

totta  ;D

 

kattelin usan ebayllä oli myynnissä täysin uusilla osilla koottu takakelkka niin hinta jotain 2500$ eli onkos se jotai 1600. Siitäku miettii kokoomishinnan ja osat niin varmaan tommosen kelkan kokoo uusiks jollai 1000? Menikö pahasti mönkään?

 

Sanotaan näin, että kaikkea rakentaneena tommonen 1t on pikku mani.. esim. -89 vuoden peevee makso 1500, kun säästi vain koneen ja rungon alkuperäisenä ja muut osat uutena..

Link to comment
Share on other sites

Jos minin harrastaminen tuntuu kalliilta, niin sitten kannattaa siirtyä vaikka pitsinnypläykseen :D

 

Juuri tuohon käyttöautoon ostin uuden kytkimen, tinkattuna saksasta 600e, vaihdelaatikko kun hajosi niin uusi olisi ollut 8200e, motivoi etsimään muutaman kuukauden ehjää käytettyä.

 

Itse kokeilisin ne tukivarren laakerit ennen uusin tilaamista, voihan ne noin uudessa olla ehjät vielä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...