Jump to content

Minin takakelkan irroitus


miniman

Recommended Posts

Tänään aloitin kelkan repimisen alas.. hitto että tuli paljon mutkia matkaan:

 

- iskarit piti saada ylhäältä ensin irti, no mutta, takaluukku ei aukea enään avaimesta  :o, irroitin siis takapuskurin ja luukun saranat, johan lähti.

- kaikki mahdolliset pultit kuskinpuolella helvetin jumissa, vaikka kuinka antoi liota crc:eessä.

- tukivarren etupuolen rasvanipa/laakeri aivan väljä, täytyy siis pistää kaikki uusiksi.

 

hankinta/tekolistaa:

 

- kelkan pulttisarja

- uudet iskarit (ihan loppu  :'( )

- uudet puslat

- uudet jarruletkut + kelkan alkupäästä rummuille putket

- uudet jarruhilppeet

- uudet liukutapit vai mitkä on tukivarsiin etu- ja takapuolelle

- tukivarsien + kelkan + jarrukilpien + rumpujen puhallus ja maalaus

 

Ja varmaan jäi puuttumaan jotain muuta, mutta pitäisi kyllä kaikki mahdollinen uusia, niin ei tarvi meikäläisen enään tuohon takapäähän koskea. Hyvässä kunnossa oli auton pohja, ei ruosteen merkkejä takapäässä. Pitää vielä kuitenkin pestä ja maalata tuo takapäänpohja, niin ei tule sitten yllätyksiä tulevaisuudessakaan..

 

Samalla voisin avata vaikka projektitopicin tuonne toiseen osastaan  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noniin, nyt on kelkka maassa..

 

Ristimitalla näyttäis olevan puolen sentin heitto.. pienen mällin on joskus saanut takaosan keskiosaan, on meinaan mutkalla.. tekis kyllä mieli ostaa uus, kun hinta on "vain" 250..

 

Muuten kyllä tukivarret on ehjät jne.. mitä nyt ne laakerit kyllä pitää uusia kaikki..

Link to comment
Share on other sites

Minä voin hakea sen vanhan pois nurkista ;)

Jollei siinä muuta vikaa ole!

 

Todennäköisesti siinä uudessa kelkassa on ainakin se 5mm:n heitto ristimitassa!?

Nää Minien kelkat, varsinkin tarvike sellaiset, ovat aika yksilöitä.

Mutta onhan uusi aina uusi!

Link to comment
Share on other sites

Minä voin hakea sen vanhan pois nurkista ;)

Jollei siinä muuta vikaa ole!

 

Todennäköisesti siinä uudessa kelkassa on ainakin se 5mm:n heitto ristimitassa!?

Nää Minien kelkat, varsinkin tarvike sellaiset, ovat aika yksilöitä.

Mutta onhan uusi aina uusi!

 

Paa privalla viestiä, jos kelkka kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Jaahas.. löyty se TODELLINEN syy miksi mini menee kylki edellä: plötsistä. Taitaa olla tukivarsi entinen, ei ole syönyt tuosta kuin puol senttiä lisää reikää  :'(

 

Perkele kun joku on antanut mennä kuivana  >:( sama juttu toisella puolella, mutta ei IHAN noin paha.. pakko rasti ostaa siis molemmat  :-/, oli muuten ne kumit aikoja sitten häipyny noista poies, prikatkin oli ihan sörsseliä. Itseasiassa oli jo niin lintassa että oli iskari hangannut sitä koria vasten, onneks ei syvälle..

 

Noh pääasia että löyty syy ja "melko halpakin"..

 

Tässä vielä kuvaa kelkasta: kelkka.

 

Positiivistä oli se että pohja oli neitsyt, ihan yksi kohta missä takakaaressa on pikkurillin kokoinen ruostetäplä, mutta muuten ok. Pesen pohjan, vedän happomaalit ja mustalla päälle. Luulis kestävän hautaan saakka  :)

 

Itekku näitä vaan opiskelee, niin alkaa tämä minikin autona hahmottua. On kyllä niin erilainen kärry tietyiltä toteutuksilta kuin muut rassaamani  ;D

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa kyllä hommata se korjaussarja akseleineen ja mitata ite.

Eikä se kyllä ole sama.

Kyllä se Mini varmaan aika kinkkinen on, jos vertaa vaikka PV mopoihin  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tähän joku sanoo että korjausoppaat on keksitty....Mutta härmäläänen oppii vaan tekemällä.....

Jos ei malta/viitsi korjausopusta hommata ja lukasta kun purkailee ja kasailee Miniä, niin ei se auton vika ole jos härmäläinen ei ymmärrä....Tulee vaan monasti kalliiks ja mielenkiinto laitokseen kärsii turhan takia kun menee pers edel puuhun. Muistaakseni joku on näilläkin sivuilla kaupannu korjaamokäsikirjaa cd:nä ja paperikopiona kohtuu hintaan.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, tänään pesin takapään pohjan painepesurilla ja kunnon myrkyillä, että sai vanhat paskat poies. Kuivumisen jälkeen kartoitin loput ruosteet, joita ei hirmuisesti ollut, thänk god..

 

sen jälkeen vedin happomaalit päälle. Huomenna pintamaalit ja sitten voi alkaa miettimään uuden takapään kokoomista  :P

 

EDIT: niin joo pesin takakelkan samalla. Taidan laittaa myyntiin tuon ja ostaa tosiaan sen uuden. Vikaa ei kummemmin tuossa ole, mutta nyt ei vaan aika riitä ehostamiseen  :'(

Link to comment
Share on other sites

Pienenä vinkkinä ! Uudet kelkat on maalattu surkealla vesivärillä, jotka jo muutaman vesikelin jälkeen alkavat ruskettua. Jos hyvän ja siistin haluaa, niin uusikin kelkka pitää maalata kunnon maalilla uudestaan ja jos oikein hyvän haluaa, niin se surkea "varastomaali" pitää poistaa.

Ite olen kevyesti puhaltanut uudetkin kelkat ja kunnon pohjamaali ja pintamaali päälle.

Minä en sinuna harkitsisikaan uutta kelkkaa vaan veisin vanhan puhallukseen! Mutta omapa on asiasi ja Rahasi. 8-)

Link to comment
Share on other sites

Tilattu:

 

- kelkan pulttisarja

- polypuslat

- jarruputkisarja

 

Kaikki briteistä, hintaa tulee toimituksineen ~ 40.

Kelkan tosiaan kunnostan kansan pyynnöstä  :D

Uudet iskarit sekä tukivarsi apukuskin puolelle (kellään tarjota hyvää?) vielä hakuseen, niin voi alkaa kasamaan. Mitä iskareita muuten suosittelette? Kaikki huutavat SPAX, mutta miten KYB, GAZ..? Kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

En tiedä millaista "raaseria" olet tekemässä, mutta jos ihan normaalikäyttöön kadulle aiot, ja alusta on muuten kunnossa ja pyöränkulmat kohdillaan, niin kaikki Miniä varten myytävät ehjät,uudet iskarit on täysin riittävät. Kyllähän näihinkin rahaa saa menemään, mutta jos perstuntumalla yrität normaaliajossa jotain eroja löytää kalliimpien/halvempien välillä niin kyllä ne aika olemattomia on. Nää  on enempi näitä musta tuntuu juttuja.

Rata-ajelu tai muu kisailu on sitten asia erikseen. Sillon on tehtävä jo paljon muutakin. Mutta kukin pelaa lompsansa ja mieltymyksiensä mukaan!

Link to comment
Share on other sites

Muistaakohan nobody mistä tuon CD:n löytää???

 

Voisi vaikka harkita.....  

M: Suomenkielinen korjaamokäsikirja

08.11.06 - 19:35:02    

Myynnissä Minin korjaamokäsikirja, kirjassa kaikki sivut liitteineen vm. 59 eteenpäin... ! Kirja sisältää saloon, moke, contryman, traveller, van, pick-up, cooper ja cooper s

Minien tiedot ja niiden korjausohjeet vaihe vaiheelta ja selkeine kuvineen..

 

Yhteyden otot sähköpostilla minimaniaa@hotmail.com

 

Tuolla kauppapaikallahan semmonen on myynnis, hintaa vissiin huimat 15e....

Link to comment
Share on other sites

Tuohon tukivarren helan kalvamiseen vielä vinkiksi, varmaankin huomioit että kalvetun helan pitää olla yhdensuuntainen neulalaakerin kanssa, eli ohjaus pitää saada sieltä!!

Muuten voipi käydä niin ettei akseli pyöri tai edes mene läpi.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon tukivarren helan kalvamiseen vielä vinkiksi, varmaankin huomioit että kalvetun helan pitää olla yhdensuuntainen neulalaakerin kanssa, eli ohjaus pitää saada sieltä!!

Muuten voipi käydä niin ettei akseli pyöri tai edes mene läpi.

 

Mulla olisi kans edessä takatukivarsien korjaus. Mitä tuo Minitronin kauppaama korjaussarja pitää sisällään? ja mitä tarkoitatte tuolla helalla ja sen kalvaamisella? Itse en korjauskirjasta löytänyt mitään takatukivarsien korjauksesta, saatikka puhetta heloista... ::) Aukaisisiko joku tätä korjaus operaatiota, eli mitä pitää tahdä?

Link to comment
Share on other sites

Korjaussarja sisältää uudet laakerit (toiseen päähän neulalaakeri ja toiseen päähän pronssinen liukulaakeri) sekä uuden akselin,pölytiivisteet ja rasvanipan. Joskus ainakin on ollut myös nailoniholkki joka tulee laakereitten väliin keskelle ohjaamaan rasvat oikeisiin paikkoihin.

Kun otat tukivarren irti ja ostat korj.sarjan ja hetken katselet niitä molempia, niin johan avautuu ;).

Minkähänlainen korj.kirja sulla on jos ei ole tästä mitään?? Luepas lisää.

Link to comment
Share on other sites

Mulla olisi kans edessä takatukivarsien korjaus. Mitä tuo Minitronin kauppaama korjaussarja pitää sisällään?

 

Sitä voi kysyä myös Minitronista  ;) Osat ei ole nyt tässä, mutta ulkomuistista: se sisältää akselin, mutterit, prikat, pölysuojat, pronssihelan (tarvitsee kalvaa oikeaan kokoon), neulalaakerin ja ainakin suojaputken tukivarren sisälle.

Link to comment
Share on other sites

http://cgi.ebay.co.uk/RADIUS-ARM-REAR-S ... dZViewItem

 

Varmaan tämmöinen setti se minitronin? Itsellä on molemmat tukivarret niin p*skana, että ei auta tilata kuin kunnostetut 94,5/kpl  :-/

 

Noh, tuleepahan sitten kerralla kuntoon. Muutenkin oikeastaan kaikki osat uutta, mitä tuommoiseen takapäähän laittaa. Tein nopean laskurin, niin uusiksilaitto maksaa tiettyine osineen ~ 550. Mikä on mielestäni todella vähän  :o. Mutta pistän vähän kuvia etenemisestä. Jos modet haluu, niin tän topicin voi mun puolesta siirtää tonne projektiosioon, tai sitten antaa olla tässä  8-)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on aika vanha painos (60 luvulta),mutta sieltä se löytyy takajousitus osastosta. Ihan riittävän selkeä kirjallinen selvitys. Eihän siellä kovin montaa osaa ole.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...