Jump to content

R53 mysteeri


Olli Pylsy

Recommended Posts

Tuli ostettua viikolla itselle R53 vuodelta 2003 mitä on aikojen saatossa rakennettu jonkun verran. Mitään huoltokirjaa ennen minua ei ole eikä ollut muutenkaan kauheesti autosta tietoa kun oli ollut useammalla omistajalla. Selvästi kumminkin näin että autoa on hieman piristetty.

 

Sattumalta löysinkin auton rakentelijan ja hän kertoi että autossa on ahtimen hihnapyörä on -15%, N-ryhmän kisakatalysaattori ja putkisto rakennettu. Jotain johtoja on myös päivitetty. Tästäkin on aikaa n. 3-4 vuotta ja omistajia ollut välillä joten jotain on voinut muuttua.

 

Nyt kaipaankin apuja että mitä kannattaisi päivittää lisäksi ettei auto laukea kokonaan väärästä paikasta koska on jätetty jotain päivittelemättä. Myös teho arvioita otetaan vastaan kun ei hajuakaan paljon myllystä irtoaa. Toki ehkä jossain vaiheessa voisi käydä mittauttaa mutta lähinnä nyt arviot kelpaa. Katselin että tulppien johdot ei ollut ainakaan mitkään tehdas malliset. Mikäli joku osaa sanoa kuvistakin niin sellainen onnistuu myös. 

Link to comment
Share on other sites

Onnea ostoksesta!

Remmiahtimen öljyt vaihtoon. Tulee kallista vahinkoa jos sieltä pääsee öljyt loppumaan. Jos ei ole huolloista tietoa, niin öljyt ja tulpat ja ahtimen remmi nyt ainakin vaihtoon. Tulpanjohdot kannattaa ehkä vaihtaa orkkiksiin.

Pakoputkisto ei näissä kauheasti tehoihin vaikuta, lähinnä ääniin. Jos katalysaattori on vaihdettu, niin todennäköisesti myöskään pakosarja ei ole vakio. Sillä saattaisi jo muutama heppa irrotakin. Tolla -15% ahtimen rullalla saa ehkä 15-20 lisäheppaa. Vakiona tossa vuosimallissa taisi olla 163hv... varovaisesti arvioiden tuosta saattaisi siis noilla palikoilla irrota reilu 180hv.

Laita ihmeessä kärrystä kuvia, voi olla että auto on tullut jossain vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Eli tälläinen tuli ostettua. Auto dipattu yli ja tulen tässä lähiaikoina poistamaan nuo dippaukset ja auto siis oikealta väriltään keltainen. 

 

Unohdinkin mainita että autoon tehtiin normaali huolto ennen ostoa. Mutta siinäkään ei tehty kuin perus öljynvaihto ja jarrunesteitä lisättiin. Täytyy varmaan kiikuttaa johonkin huoltamoo että katsovat ahtimen öljyt.

 

Autoon on myös lisätty erillinen flekti. Erillisellä kytkimellä. Edellinen omistaja osasi kertoa että nämä vehkeet ylikuumenee helposti niin on lisätty flekti. Sisältä löytyy myös erillinen digitaalinen näyttö missä näkyy lämmöt, nopeus, kierrokset, ahtimen paineet?, Yms IMG_20180831_170611.thumb.jpg.e9044358a729c03e5f27b426b0939c01.jpgIMG_20180831_170138.thumb.jpg.c5700a84e6d45ca4f3e28b4307f18a64.jpg

 



 

 

Link to comment
Share on other sites

Kesäkauden avajaistapahtumassa kävi yksi mattaharmaaksi teipattu yksilö, mutta tämä onkin plastidipattu. Eri laite siis. Yllättävän siisti lopputulos, ainakin tuosta kuvasta päätellen.

Tuossa on näköjään MSD:n puolapakettikin (kun on punainen). Lienee ihan toimiva, mutta mitään se ei tee vakiota paremmin.

Nämä ei ylikuumene niin kauan kun alkuperäinen flekti toimii. Veikkaan että tuossa on flektin etuvastus hajonnut (kuten käytännössä näissä kaikissa), ja se on korjattu laittamalla kytkin... parempi vaihtaa sinne ehjä flekti. Eikä se etuvastuksen hajoaminenkaan ylikuumenemista aiheuta...

Se diginäyttö lienee joku Scangauge tms., kiinni OBD2-portissa. Ihan kätevä, sillä näissä se kojalaudan lämpömittari näyttää 90 astetta vaikka koneessa lämmöt olis 110°C. Onko tossa muuten navi vai chronopack-mittaristo siinä keskellä kojelautaa?

Link to comment
Share on other sites

Joo yllättävän siisti ja löysin sattumalta maalaajankin (ei siis edellinen omistaja) ja kertoi että 3-4 vuotta sitten maalattu ja vedetty 5 kertaa pohjalle mustat ja 6 pintaa harmaata eli ihan kunnolla tehty.

 

Itse haen tältä vaa toimivaa peliä mikä kestäisi mahdollisimman pitkään. Joten sen takia halusinkin tietää vähän tästä koska en ole ite mikään virittäjä tyyppiä joten nämä on vähän hepreaa itselle.

 

Keskeltä löytyy navi. Tai löytyis jos olisi joku CD asennettu.

Link to comment
Share on other sites

19 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Niin ja ahtimen öljyjen vaihto vaatii sit ahtimen irroittamisen, ja se taas vaatii koko keulan purkamisen. Tarkistamaankaan niitä öljyjä ei pääse sen helpommin. Tällä videolla selviää homman juju: https://www.youtube.com/watch?v=FA9QIXtBGuM

 

Hmm no joo vähän isompi operaatio siis. Todennäköisesti joku ammattilainen saisi hoitaa tämän. Mikähän näissä on edes öljynvaihto väli? 

Link to comment
Share on other sites

Huomasin tuossa äsken että kone sirittää ihmeellisesti tuosta hihna päästä. Liekö joku hihnapyörä vetelee viimeisiä vai onko jollain kokemusta mikä voisi olla? Ei ollut mikään mahdottoman kova sirinä mutta pieni kumminkin ja omasta mielestä sieltä jostain se tuli. 

 

Huomasin myös tälläisen viritylsen, eikö kyseessä ole siis koneen kumityynyt?  Nippusiteen välissä oli vielä joku ihmeen narun pätkä. 

IMG_20180902_151030.thumb.jpg.b5f8530bd6b92b778823f47346759af1.jpg

IMG_20180902_151056.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, next kirjoitti:

Ei ole viritys. Ihan vakiokumityyny.

 

Siritys tulee siitä kiristimestä, voi olla menossa tai hihna vaan venynyt niin pitkäksi.

Joo siis varmasti vakio tyyny mutta mikähän tuon nippusiteen pointti on tuossa. 

 

Hmm okei, googletuksien perusteella ei mikään mahdottoman suuri töinen ainakaan tuon hihnan vaihto ja ei vissiin tuon kiristimenkään. Täytyy varmaan alkaa seuraavaksi suunnittelemaan sellaista. 

Link to comment
Share on other sites

Jeps.Se maksoi tuolla aeromotorsissa SKF:n tekeleenä n. 16€. Aikamoista raksumista piti alkuperäinen 213tkm ajettu vapaarulla...
Mikä muuten ton rullan oikea nimi oli. En saa nyt ite päähän sitä millään

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Share on other sites

Kaivelin hanskalokeroa autosta ja tällänen lappu tupsahti jonkun ohjekirjan välistä. Paha mennä sanomaan pitääkö paikkaansa kun mitään kuitteja ei ole näkynyt tai huoltokirjaa mutta vaikuttaisi ihan ok huolletulta. Autolla ajettu nyt siis 155tkm. Voisihan sitä periaatteessa kilauttaa tuonne pesusetään ja kysästä. Hyvällä tuurilla saattaisi jotain tietoa vielä muutaman vuoden takaa löytyä. 

 

Ennen ostoa öljyt+suodatin vaihdettiin ja lisättiin jarrunestettä.

IMG_20180904_200346.jpg

Link to comment
Share on other sites

Osaako kukaan sanoa miten tuo varashälytin toimii minissä? Pari kertaan käynyt nyt niin oon avannut ovet ja alkanut pakkaa yms muuta touhunnut ja en ole laittanut avaimia virtalukkoon ja sitten alkanut sireenit ulvomaan. Tähän on varmaan joku logiikka miten se toimii mutta itselle ei ole vielä selvinnyt. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...