Jump to content

Mini Countryman 4wd vm. -11 etupyörän laakerit


Juge

Recommended Posts

Hei!
Onko kenellään faktatietoa Countrymanin etupyörän laakereista? Esim. ovatko identtiset etuvetoisen Clubmanin kanssa? Alkaa tuossa rouwan r60:ssä sen verran mouruamaan että varmaan menee molemmat etupyörän laakerit uusiksi...

Ja jos joku on vaihtanut niin mitä maksoi ja mistä tilasit?

Entä onko joku saanut etu- tai takaperää hajalle noista?

Alustassa on ainakin sen verran samanlaista r60:ssä ja r55:ssa, että takakallistuksen vakaajan rungon puoleiset puslat on ihan yks yhteen samat. Siis vakiopuslat, ei raasinki puslat.

 

Edit1: Marmorilta laakeri napoineen päivineen 270 Euroa kappale... olipa tyyris. Skruvatilla rekkarilla haettuna yli satasen halvempi. Ainakin esimerkkikuvissa oli myös napa pultteineen jotta ei ainakaan pitäisi olla pelkkä laakeri.

Edit2: Laakeri on erilainen kuin R55 Clubmanissa.

Link to comment
Share on other sites

Eikö tosiaan muilla ole Countrymaneista mennyt pyöränlaakereita? Laakerin hintaa kysyttäessä Vaasan Käyttöauto sanoi että heillä menee yksi laakeri per vuosi näitä laakereita.

No, joka tapauksessa eilen alkoi remontti - joka jatkuu tänään kun paikat oli vähän jumissa ja ruosteessa. On muuten tuo laakeri pirun paljon hankalampi vaihtaa kun vertaa Clubmaniin. Clubmanissa sai laakerin vaihdettua kun otti renkaan, jarrusatulan ja jarrulevyn pois. Sitten vetarin mutteri ja neljä pientä pulttia irti niin koko napa laakereineen oli sulla käsissä.

Countrymanissa piti ottaa pyörän, jarrusatulan ja jarrulevyn jälkeen koko helahoito ylä- ja alatukivarresta ja raidetangon päästä irti että pääsit ruuvaamaan itse napaa laakereineen. Hommaa oli senverran että vain yhden kuvan ehdin ottamaan.

Mutta sitä tuossa sitten ihmeteltiin että miten hitossa voi alle 65tkm:ssä mennä etupyöränlaakeri...? Johtuuko siitä että autolla ei ole kovin paljoa ylipäätään ajettu vaiko tuosta vahvasta pintaruosteesta? Auton ensimmäinen omistaja on Vaasasta. En tuolle pintaruosteelle keksi muuta syytä kuin että auto on ollut pitkiä aikoja meren välittömässä läheisyydessä parkissa, kun ei tuossa vetokoukkua ole niin ei tuota ole veneenlaskuautonakaan käytetty...

 

PS: kuvaa en saa tähän laitettua kun tulee herja "...error 200...". Yritän myöhemmin uudelleen.

Link to comment
Share on other sites

Pitkät seisotusajathan on pahempia pyöränlaakereille kuin ajokilometrit.
Kuulat/rullat painavat pitkään seistessään jäljet laakerikehään, siksi monasti suositellaan hiukan siirtämään välillä autoa seisonna aikana.

Link to comment
Share on other sites

Joo, ei oikein muu tule mieleeni, ja kun autolla ei tosiaan ole ajettu 65tkm:ää enempää josta meidän aikana viimeisen 11 kuukauden aikana vajaa kymppitonni, että auto on ollut todella vähällä ajolla edellisellä omistajalla ja siksi noi laakerit olisi menneet jo nyt. Tätä puoltaa myös se, että meitä edeltävä katsastus oli kyseiselle Countrymanille tehty pari kuukautta yli takarajan. Johtuneeko osittain siitä, kun autossa ei ollut lohkolämmitintä niin sillä ei pahemmin ole ajettu talvisin, en osaa sanoa.

Laakeri oli aikalailla jumissa, hyvä että jaksoi käsin pyörittää vanhaa laakeria.

No tänään jatkuu jumppa, saas nähä aletaanko ruuvaamaan toiselle puolelle samalla hiellä tuota laakeria... Toivon mukaan noi uudet FAGin laakerit kestää paremmin kuin alkuperäiset. Myyjäliikkeen tyyppi sanoi että FAG tekee VAG konserniin alkuperäis, eli ensiasennus pyöränlaakerit. Tokaisin vain että "No se nyt ei ole meriitti eikä mikään."... Toista myyjää vähän nauratti...

Ei edelleenkään onnistu tuo kuvan lataaminen...

Link to comment
Share on other sites

Tohon kuvien lataamiseen,mulla sama ongelma,sen pystyy kiertämään:mene MCFF:n sivujen kautta keskustelu foorumille.Sitä kautta pystyy kuvat lataamaan.

Samat sivuthan ne on,eli vähän outoa.

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Tohon kuvien lataamiseen,mulla sama ongelma,sen pystyy kiertämään:mene MCFF:n sivujen kautta keskustelu foorumille.Sitä kautta pystyy kuvat lataamaan.

Samat sivuthan ne on,eli vähän outoa.

OT: Sen verran pitää korjata, että www.mcff.net foorumilla ja mcff:llä ei ole mitään tekemistä keskenään. Ainoastaan auton merkki on yhteinen tekijä.

Link to comment
Share on other sites

Ja aiheeseen liittyen. Omasta 2012 Clubmanista (75tkm ajettu) on nyt kaksi napaa/laakeria vaihdettu (etuvasen, takaoikea). Joku on ruvennut taas ääntelemään niin rapeasti, että varmaan joku napa vaihtokunnossa.

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Juge kirjoitti:

Ei edelleenkään onnistu tuo kuvan lataaminen...

Tuunasin hieman palvelimen asetuksia, päivitin foorumisoftan tuoreimpaan ja Tapatalkin tuoreimpaan (jos sitä käyttää).

Josko olisi jotain apuja näistä toimenpiteistä.

Link to comment
Share on other sites

Joo nyt paukkuu kuvat voorumille.

Ei ollut ihme että jumalatonta mouruntaa piti etupää, niin jäykkänä noi laakerit ettei tosikaan. Ja mä tuossa keväällä kun kesärenkaita vaihdoin ihmettelin että miksi hitossa nämä eturenkaat pyörii paljon vaikeammin kuin takapyörät. Ja noissa laakereissahan se syy oli.

Oon tässä vuosien saatossa joutunut / päässyt vaihtamaan viiteen autoon. Ja aina on pyöränlaakerit menneet ensin edestä kuskin puolelta, vasta sitten apukuskin puolelta - jos ollenkaan. Eikä vielä koskaan ole takaa mennyt (koputan puuta...).

Rellu Megane 1:ssä meni ensin kuskilta sitten apukuskilta, Jaguar X-Type Estatesta meni vain kuskin puolelta, Volvo V50:stä on mennyt vain kuskin puolelta (koputan uudelleen puuta...), Clubmanista meni ensin kuskin puolelta, sitten vuoden päästä apukuskin puolelta, ja nyt Countrymanista meni kumpikin kerralla.

Ja muuten kuskin puoli on ollut aina vaikeampi purettava. Aina, niinkuin nytkin tässä Countrymanissa. Itse sitä joskus mietin ja tulin siihen tulokseen että se ei johdu mistään muusta kuin siitä, että talvesta ja suolakeleistä: kuskin puoli on aina vastaantulijan puolella jolloin kuskin puoli on kaksi kertaa pahemmassa suolakylvyssä kuin apukuskin puoli.

20180523_211735.jpg

20180524_192652.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...