Jump to content

Kytkimen ääni.....


miihcars
 Share

Recommended Posts

Eli tyhjäkäynnillä kuuluu kytkinkopan suunnalta pieni "klapina"sitä ei kuulu kuin tyhjäkäynnillä ja se loppuu myös kun kytkimen painaa pohjaan.Kytkin toimii normaalisti.ääni ei ole kova mutta sen kuulee kyllä kun auto käy tyhjää,suuremmilla kierroksilla ääntä ei kuulu....En tiedä onko vakavaa mutta kysytään ny kumminkin jos jollakin olis hajua asiasta.

Link to comment
Share on other sites

Ääni tulee luultavasti ensiövedonrattaista jotka "kalisee" tyhjäkäynnillä. Vaihdoitko ensiövetoon kaikki laakerit ja tarkastit rattaitten päittäis välyyden?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa ensiövedon ääneltä. Minkäpainoinen vauhtipyörä ja minkälainen nokka-akseli? Kevyellä pyörällä ja vähänkin rajummalla nokalla tyhjäkäynti on sen verran "pulssimaista" että rupeaa kunnossa olevakin ensiöveto kalisemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En haluis maalaa pirua seinälle. Mut mulla oli samantapainen... mielestäni vaimealta runkolaakerikolinalta kuullostava ääni koneessa viime kesänä. Koska öljynpaineet olivat kunnossa niin tyhjäkäynnin pieni nosto korjasi ongelman. Nyt olen jo viisaampi ku ensiövedon liukulaakeri oli leikannu kiinni ja osia pyydystelty pitkin talvea!

 

T: Kyllä vanhakin  ::)  oppii...

Link to comment
Share on other sites

Oliko se liukulaakerista sitten kiinni se kolina,eli sekö oli niin kulunut että kolina johtui siitä?

Mittasin kyllä silloin välykset ja oli kunnossa.Vit..taahan sitä ny  uuresta ruveta aukomaan...........

Mitäs osia sinne nyt sitte pitäis uusia että kaluutus loppuisi?

Ja ilmeisesti kone pitää ottaa irti,vai saako sinne päin vaihrettua?

Muokataanpa vielä kerran.Nyt koneessa on 10/40 öljy.ensiöveto kaluuttaa vasta kun kone on kunnolla kuuma,jäykempi öljykin voisi ehkä vähän pelastaa tilannetta?

Link to comment
Share on other sites

Pistitpä pahan. Enhän mä tosiaan tiedäkään olenko poistanu kolinan koneesta , koska konehan vielä levällään  ;D .

Mulla meni vaihtoon "välikoppa" ja ensiövedon rattaat ja laakerit.

Loppukesästä oli kylläkin selvästi kuultavissa ratas-ulinaa kiihdytettäessä.

Eli jos päätät olla avaamatta konetta, niin suora-hampaisen rataminin ääni ei ole sit kiva... ::) .

Link to comment
Share on other sites

Joo,paha sanoa kans mikä siälä nyt sitten kaluuttaa....Mutta jos se on se kammen päässä oleva ratas niin siihen ne liut nyt on suht nätty vaihtaa,siitä kyllä ne välykset mittasin mutta en sitte tiärä,olisko siinä vikaa????siitäkö sulla jn ne leikkas kiinni?? Ratas ulinaa ei ministä kyllä kuulu,tosin tuo 40 lortto takaa sen että kiihdyttäessä ei kuulu palio muutakaan.....

Link to comment
Share on other sites

Siitä keskimmäisestä "välirattaasta" oli kytkinpuoleinen liukuprikka käynyt hieman lämpöisenä (sininen/alumiinia kopasta sulannu kiinni).

Oli ilmeisesti päässyt myös heilumaan sen verran että siihen ylimpään kampiakselin rattaaseen oli tullut jälkiä hampaisiin.

Epäilen että koneen edellinen omistaja joko säätäny rattaan liian tiukaks tai sit on kone joskus käynyt kuivana.

Link to comment
Share on other sites

Ok.Täytyy tuumata mitä tekis.koitan nyt ensin vaihtaa vähän tuhdimmat öljyt ja kuunnella mitä sitten tapahtuu.kuitenkin kaikki näytti kasausvaiheessa hyvältä niin ei sen puoleen pitäisi vikaa olla.Pitääs vaan aina ostaa kaikki uutta......vaikka vanhatkin tuntuis olevan kunnossa!!veettääää!!!!!!!!!olis vaa pitäny pysytellä vanhoos toyotis eikä sekaantua näihin mistä ei mitää tiärä!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tohon "kaikki näyttää hyvältä" käytännön kommentti:

 

välipyörästössä on parikin välystä mitkä pitää huomioida. Ensinnäkin ensiövetopyörän helojen pitää olla kunnossa. Päittäisvälys säädetään eripaksuisilla pronssirenkailla, jotka tulee kampuran ja ensiövetopyörän väliin. Jotta tosta välyksestä sais jotain tolkkua niin sinne ilkopäähän tuleva paksu levy ja C-prikka sais mielellään olla uudet. Kun puratte sen C-prikan niin monesti huomaa miten ensiövetopyörä on painanut sitä killilleen.

 

Sitten se välipyörä: sen molemmille puolille tulevat paksut shimmilevyt pitää valita niin, että saadaan sille välipyörälle sopiva päittäisvälys. Tätä ei välttämättä edes hoksata. Noitakin on eri paksuisia levyjä ja välystä ei oikein voi mitata muuta kuin koekasaamalla kaaveli tiivisteen kanssa ja mittaamalla se välys. Usein tuo kalina tulee just tuosta välipyörän hakkaamisesta liian päittäisvälyksen vuoksi. Tietenkin kuluneet rattaat voi myöskin pitää ääntä mutta esim. mun omassa autossa on ratassarja joka on nähnyt maantietä ainakin 100 000 km ja nykyväännöllä (200+ Nm) ovat täysin äänettömät.

 

Niin, tuohon öljypuoleen vielä että tuskin sä paksuilla öljyillä sitä kalinaa saat veks. Jos sä tarkistit noi välyksen niinkuin tuossa edellä selitin ja säädit ne vielä sinne minimipuolelle niin ei pitäisi kalista. Jos kalisee niin sitten on rattaat loppu.

 

"olis vaa pitäny pysytellä vanhoos toyotis eikä sekaantua näihin mistä ei mitää tiärä"

 

Tuohon ongelmaan auttaa KORJAUSKÄSIKIRJA.

Link to comment
Share on other sites

on kyllä korjauskäsikirja mutta ei sitä silti voi joka asiaa hokata vasta ku näin jälkikäteen :)

Ja eihän tuo minin tekniikka aivan siitä normaalimmasta päästä ole.....

Eli en mitannu välyksiä muuta kun siitä kammen päähän tulevasta rattaaasta.....Se on varmaan sitten se alempi joka siälä ääntää.Nyt ku jälkikäteen tuota korjausopasta tuas kattelen niin en kyllä yhtään muista omassani olevankaan keskirattaan molemmin puolin olevia paksuja prikkoja...............Mutta jos ne puuttuus niin luulis että hakkaas niin pirusti......

Link to comment
Share on other sites

Kuinka paksuja ne prikat on???????On varmaan käynyt niin että ne on kokonaan jäänyt pois.Jotenkin epähuomiossa purkuvaiheessa ne on jäänyt huomiomatta ja siksi niihin en kasauksessakaan ole kiinnittänyt huomiota.Nyt kun tuota korjausopasta lukee huonolla englannin kielen taidolla niin kyllä siinä keskirattaassa pitäisi ne prikat olla.Mystisintä on se että missään en tuollaisia prikkoja nähnyt,enkä myöskään niitä pajalta mistään löydä!

Link to comment
Share on other sites

ja niitten pitäisi siis olla molemmin puolin sitä ratasta joka tukeutuu toisesta päästä kytkinkopan neulalaakeriin....oonko ymmärtänyt oikein??Ja voiko se edes toimia millään lailla jos ne molemmat puuttuu??

Puran jo ensiövetoa pajassa................Todella masentuneena!!Olishan se nyt ollukki jos kaikki olisi ensi kerralla onnistunu!Jos kysees olis kilpa-auto vois edes sanoa,"tää on sitä motorsporttia" mutta ku ei oo edes sitä.....Tekevälle sattuu............... :-[

Link to comment
Share on other sites

Molemmin puolin pitäisi olla. Kyllä se varmaan toiminee ilmankin niitä, mutta klappia on sitten sen verran että tosiaan takuulla kolisee. Hyvällä tuurilla ne on vielä sielä, voivat olla sen verran rattaassa kiinni ettei ole huomannutkaan niiden olevan irtonaiset.

Link to comment
Share on other sites

enpä saanut vielä tälle iltaa kytkinkoppaa irti,oli vauhtipyörä jämähtänyt jo sen verran kovaa kiinni että täytyy jostain kattella ulosvedin!tässä vain ittekseni mietin että jos ne prikat on n.3mm paksut ja niitä on 2kpl niin jos ne puutuisi kokonaan niin 6mm klapin vaihteistossa luulisi pitävän jo melko kovaa ääntä kiihdyttäessä ja ajettaessa muutenkin,ääntä ajossa ei kuitenkaan kuulunut.Ja taitaisi se kolmen millinkin klappi aika lailla jo ääntää.....

No sitten taas yks kymysys:Kun ääni kuului tyhjäkäynnillä ja se loppui kun kytkimen painoi pohjaan,niin olisko todennäköisempää että se klappi olisi siinä kammen päässä olevassa rattaassa vai vaikuttaako se kytkimen pohjaan laitto siihen keskirattaaseenkin??En tiedä,taitaapi se vaikuttaakkin???

Link to comment
Share on other sites

Sinuna tutkisin kaikkia liikkuvia osia epäilevästi matkallasi ensiövetoon.

Kun kerran sivuttaisvälys oli kunnossa niin kolinan aiheuttama välys kammen rattaassa olis kyllä suht pienelläkin ajolla jo päästäny öljyä läpi kytkinlevylle. Laakerin toleranssit suht pienet n. 0.06-0.08mm ? Liian ahdas sovitus kuten myös sivuttaisvälyksessä tahtoo jumittaa lämmetessään (vaihteet vaikeita kytkeä) ja löysä/kulunut niin kytkin kastuu kun öljy hiipii akselia pitkin väärälle puolelle.

 

En tiedä kuinka yleinen niksi minipiireissä mut itse kyhäsin toimivan vauhtipyörän ulosvetäjän vanhasta vauhtipyörästä...  Kampiakselin päähän n. 1cm paksu prikka , pieni tukeva levy väliin ja esim. kolmella kannen pinnapultilla kiristät tasaisesti yhteen kunnes irtoo. Varovaisesti voi vasaralla avittaa "ulosvetäjää" jos ahdistaa  :o .

Link to comment
Share on other sites

oli vauhtipyörä jämähtänyt jo sen verran kovaa kiinni että täytyy jostain kattella ulosvedin!

Se jämähtää jo kiristettäessä niin että tarviit jonkunlaisen ulosvetimen, johtuen kartiosovitteesta.

Link to comment
Share on other sites

Silloin, kun itse kasailin konetta niin sama vika tuntui olevan. Olin kans saanut just kaikki kasaan ja eka käynnistys ---> seurasi kalkatus kytkinkopasta. Vika oli mulla siinä, kun tuli uusi kytkin ja kytkinkopan kansi niin siellä kannessa oli yksi sellainen pykälä johon jokin siellä kytkimen rojuissa kalkatti. Vika poistui sillä, kun vähän viilaili ja antoi kulua aikansa :)

Link to comment
Share on other sites

Töitten jälkeen käynti Kauhavalla kovan mini/ brittiauto harrastajan luona kannatti, sieltä löytyi ulosvedin ja aina jotain neuvojakin......

Pajalle ja vauhtipyörä sun muut rojut irti,ensiöveto esiin ja iso helpotus ainakin se että prikat löytyi molemmin puolin keskiratasta,neulalaakerit kunnossa,rattaat kunnossa.

Mittasin kammen päässä olevan rattaan päittäisvälyksen.....oli kakskymppiä,liikaa siis.En tiedä kuinka kännis oon sen viimeksi mitannu ku silloin sain tulokseksi 0,10..... :oVoisko tuo välys aiheuttaa äänen??????????

Sitä keskirattaan välystä en nyt ainakaan just pääse mittaamaan koska kone on kiinni,ainakin vielä,otin vaan nopsasti ensiövedon esiin että saa ens yönä nukuttua :) :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...