Jump to content

Kytkimen ääni.....


miihcars

Recommended Posts

Parin mini harrastajan mielipide oli asiasta se että pieni kalina normaalia eikä asia ole vakava,mielipiteitä on tietenkin monia ja olisihan se parempi jos ääntä ei kuuluisi,no parempi vähän välystä kuin että sovite liian tiukka.Kuulemma Minitonni luokan autoissa aika yleistä tämä kalina.

No ajattelin nyt kuitenkin uusia kytkinkoppaan edes keskirattaan neulalaakerin ja tiivistää vähän sitä kammenpään rattaan päittäis välystä.

Mikäs sen neulalaakerin virallinen nimi on tuolla MINITRONIN nettisivuilla ja mikä on kammen päässä olevan takimmaisen kupari "prikan" virallinen nimi? Saa sitten tilata niiden uusilta hienoilta sivuilta taas vähän osasia! :)

Link to comment
Share on other sites

Eipä hajuakaan millä nimellä ne kulkee mutta tässä on vähän varaosanumeroita. Kuvista päätellen sun mosas oli tonninen.

 

Primary gear shim 850/998/1100

 

22A321 2,79-2,84 mm

22A322 2,84-2,89 mm

22A323 2,89-2,94 mm

22A324 2,94-2,99 mm

22A450 2,99-3,04 mm

 

Mittää mikrometrillä paljonko se sun helan paksuus on. Siitä voit sitten arpoa mitä se olis voinut olla ja minkä noista tarvitset. Mulla ei itsellä ole yhtään tonnisen shimmiä, 1300 shimmejä olis ollut.

 

Välipyörän neulalaakeri eli Idler bearing:

 

AHU 1707 34,92 mm OD, 22,2 mm ID

DAM 3745 34,92 mm OD, 19,05 mm ID

13H7848  27,05 mm OD  

 

Noista todennäköisin on tuo DAM 3745.

 

Toivottavasti noista on iloa.

 

Jos sulla on se kaaveli päreinä niin tarkista se välipyörän välys samalla.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista!On se varmaan se Dam.....koska se välipyörän akseli oli juurikin mitassa 19,05mm.

 

Välipyörän välystä en pääse tarkastamaan koska kone ei ole irti,Otin ensiövedon auki kone paikallaan,toki sitä piti purkaa ja jonkun verran nostaa/siirtää että ton sai purettu mut kummiskin.....

Oon ehkä tyhmää jättää se tarkistamatta mutta niin mulle on väitettiin että välys ei ole vaarallinen niin uskon sitten siihen ja tietenkin salaa toivon että ääni ehkä loppuisi/pienenisi tämän remontin jälkeen.

Kumpa olisin pari kuukautta sitten osannu näihin asiohin kiinnittää huomiota kun oli mosa pöydällä.No aina oppii jotakin uutta ja varmasti muistaa ensi kerralla nämä jutut.

Jääköön nyt mini pajaan viikoksi lepäämään,itse ajelen leppoisat 800km saariselän maisemiin hiihtelemään!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin,nyt sain minin taas kasaan.....Kalina ensiövedosta loppui.

Vaihdoin välirattaan neulalaakerin ja ylärattaaseen laitoin uuden c-prikan,välys tivistyi puolikymppiä sillä.

Lisäksi laitoin valvolinen 20/50 "jokkisÖljyt" :)

No joka tapauksessa ääni loppui ainakin nyt toistaiseksi......

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...