Jump to content

mini mallien erot vrt. 1275 cooper S


KKKa

Recommended Posts

Moi

 

Itselläni ei ole ennestään miniä, mutta moisen rakentelu kiinnostaisi kovasti. Tehoa pitäisi tietenkin saada reilusti (solmu pakoputkeen  ;) ), ja mielellään laillisesti. Tuo 1275 cooper S on ymmärtääkseni tehokkain vertailumalli?  Mitä eroa on muilla mineillä tuohon 1275:ään?  

Lähinnä kiinnostaa nuo akselistojen ja jousituksen erot, tosin kaikki muukin tieto on tervetullutta.

Eli minkälaisen minin raato minun kannattaa ostaa jotta selviän muutoksista mahd. vähillä muutosprosenteilla? Onko eri vuosimallien välillä merkittäviä eroja?

 

Ps. Saa tarjota projektikuntoista miniä, vaikka sitten ilman moottoria..

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäiseksi jäitä hattuun, A-sarjan kone/vaihdelaatikko on todella heikkoa tekoa, mitään ihmeempiä tehoja sieltä ei kannata ottaa.

 

Alustan osalta ei tarvitse muutakuin jarrut päivittää, muuten on kaikki samoja. Mikäli mahdollisimman vähillä muutosprosenteilla haluat selvitä, niin sitten hankit alkuperäisen 1.3litrasen mallin.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta koneen/laatikon heikkoudesta olen tietoinen, tehokkaan ja kestävän paketin rakentaminen tulisi erittäin kalliiksi.

Vaikka se monen ministin mielestä menee kulttiauton pilaamiseksi/raiskaamiseksi, autoon olsi tulossa moottori ja vaihteisto jostain muusta autosta. Sleeper- hengessä kuitenkin..

Link to comment
Share on other sites

Kyllä 1275 on tarkka alkup. max. tilavuus.

 

Taitaa hyvin suuri osa ihan tavallisista myytävistä 70 luvun Mineistäkin olla muutoskatsastettu 1275:lle koneelle.

 

Lohjan Laatuautossa Liukkosen Juhalla olisi "edullinen" Ison S:n "aihio" kysyjän projektiin ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kaiken järjen mukaan kun Nisse on ERA:nsa leimannut Suomen kilpiin pitäisi myös AKE:n hyväksyä se tehtaan tieliikennekäyttöön tarkoittamaksi malliksi ja niillä perusteilla myös vertailumalliksi. Maa on tosin Suomi joten ei tuo nyt niin kirkossa kuulutettua ole. Huonolla tuurilla lähtee Nissen autosta kilvet kun se on AKE:n yhtä tyyppiä lainaten "tehtaan homologaatiomalli kilpailuluokitusta varten... " Huomatkaa nyt sitten myös se fakta, että ERA:n ollessa vertailumalli myös aihion tulee vastata alustaltaan ERA:a. Eli turbon jarrut, 13" pyörät jne.

 

Ei se Minin laatikko mikään lasiaski ole. Itse olen ajanut yli 50000 km samalla vinohampaisella laatikolla ja välipyörästöllä. Viku on ajanut pommillansa pian jo tuplaten tuon mun lukeman. Mulla tosin on aika vähän paineita tosimiesten liigaan, vain 1 bar. Auvisen Niilo on ajanut omallansa jo kanssa aika paljon ja muistaakseni sielläkin jytää vinohampainen. Niilollakin paineet pyörii siellä kilon nurkilla ellei vähän yli.

 

Ahtimen laitto Miniin ei ole mikään maailmantemppu, menee muutoskatsastuksella.

Link to comment
Share on other sites

... Ei se Minin laatikko mikään lasiaski ole. Itse olen ajanut yli 50000 km samalla vinohampaisella laatikolla ja välipyörästöllä. Viku on ajanut pommillansa pian jo tuplaten tuon mun lukeman. Mulla tosin on aika vähän paineita tosimiesten liigaan, vain 1 bar. Auvisen Niilo on ajanut omallansa jo kanssa aika paljon ja muistaakseni sielläkin jytää vinohampainen. Niilollakin paineet pyörii siellä kilon nurkilla ellei vähän yli. ...
Tuo kuulostaa meikäläisestä hyvältä. Voisi tuon perusteella ennustaa, että vakioisella MPi Minillä ajaa aika pitkään ilman vaihdelaatikko-ongelmia? Mulla kun auto on arkiajossa ja kilsoja tulee aika nopsaan tahtiin... Ei tarttee vielä tutkia/kauhistella uuden vaihdelaatikon hintaa...
Link to comment
Share on other sites

Kaiken järjen mukaan kun Nisse on ERA:nsa leimannut Suomen kilpiin pitäisi myös AKE:n hyväksyä se tehtaan tieliikennekäyttöön tarkoittamaksi malliksi ja niillä perusteilla myös vertailumalliksi. Maa on tosin Suomi joten ei tuo nyt niin kirkossa kuulutettua ole. Huonolla tuurilla lähtee Nissen autosta kilvet kun se on AKE:n yhtä tyyppiä lainaten "tehtaan homologaatiomalli kilpailuluokitusta varten... " Huomatkaa nyt sitten myös se fakta, että ERA:n ollessa vertailumalli myös aihion tulee vastata alustaltaan ERA:a. Eli turbon jarrut, 13" pyörät jne.

 

En tiedä onko tämmöisestä aiheesta oikeesti kuinka fiksua keskustella täällä. Tuo ERAhan on ihan aito Era eli kyllä sen kilvet on varsin varmat ,mutta ilmeisesti mallasarja on nykyjään yhtäkuin direktiivin mukainen tyyppi joka on valmistaja kohtainen vaikka auto olisi pohjimmiltaan sama. Eli kai tuota saa käyttää kaikkiin ERAn valmistamiin mineihin vertailukohtana mutta ei muihin. Näin aken tyypiltä kuulin. Sama kun Opel/irmscher, VW/Oettinger, BMW/Alpina jotka eivät kelpaa vertailu kohdiksi koska eivät ole samaa mallisarjaa vaikka auto pohjimmiltaan on sama.

 

Elikkä jos joku löytää sopivan katsastus miehen tuon eran perusteella leimaamaan niin kannattaa pitää turpansa kiinni täällä ja muualla...

Link to comment
Share on other sites

Taustaa sen verran asiaan että olen aikoinaan pyytänyt ja saanut Roverilta lausunnon siitä että ERA on ollut Roverin tuotantomalli. Sanatarkasti menee näin että "We confirm that the ERA Mini Turbo, whilst engineered by Engineering Research Applications (ERA), was built alongside regular Mini models on the same production line at the Rover factory in Longbridge, Birmingham and was therefore a Rover production vehicle."

 

Toimitin sitten tänä tehtaan lausunnon myös AKE:n viskaaleille kommentoitavaksi. Lopputulos oli se ettei tämä kelvannut, koska kupongista ei selviä se että auto olisi tarkoitettu yleiseen tieliikennekäyttöön. Erityisen vitsikkääksi homman tekee se että AKE kirjoittaa omilla sivuillaan etteivät he kyseemalaista tehtaan antamia lausuntoja...  ;D

 

Eli jos auto on tehty tehtaalla samalla tuotantolinjalla, myyty tehtaan organisaation kautta tehtaan takuulla ja asiasta on vielä tehtaan lausunto niin miksi se ei olisi samaa mallisarjaa ? Irmscher, Alpina ja Oettinger ovat kukin omia pajojaan, muistaakseni Alpina taitaa olla jopa ns. autovalmistaja statukseltaan, eivätkä selkeästi kelpaa vertailumalliksi. Direktiivejä on turha sotkea autoihin ja mallisarjoihin jotka ovat olleet ennen koko direktiiviaikakautta. Jos noin mentäisiin niin jokaisessa vahassa pelissä olisi airbagit, OBD:t sun muut (okei pieni kärjistys, älkää ottako kurpitsaa sieraimiin...)

 

Mitäs järkeä muuten on käyttää ERA:a vertailumallina toiseen ERA:an ? Nehän ovat jo keskenään samanalaiset ?????

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan siis tehdas päättää mitkä autot ovat samaa mallisarjaa, ja Rover on päättänyt että ERA on samaa mallisarjaa muiden Minien kanssa. Tuo AKE:n kommenttihan on juurikin sitä vittuilua kun on pakko vaan sanoa vastaan kun aina ennenkin on sanottu. Hyväpuolihan tässä on se että oikeasti ei sillä ole vitunkaan väliä myöntääkö ne ERA:n mallisarjalaiseksi, koska 1275cc konetta on muissakin. Ajelee sitten kadulla pienemmillä tehoilla, ja radalla nostaa tehot yli lain sallimien.  ::)

 

Auton tarkka tehtaan käyttämä korimalli yleensä kertoo sen että onko samaa mallisarjaa, järjellä ei aina ole tekemistä asian kanssa. Ei silläkään ole väliä missä se auto on tehty, jos vain tehdas sanoo että kuuluu samaan mallisarjaan. Esim oma ässä audin paska on tehty eri paikassa kuin normi 80:set, mutta silti se kuuluu samaan mallisarjaan. Alpina on tosiaan usein ihan oma automallinsa, on autovalmistaja. Irmcher, Oettinger, MTM ovat sitten virityspajoja, ketkä virittelevät tehdasautoja. Omakin S2:nen on rullannut suoraan Audin tehtaalta "puolivalmiina" MTM:lle, mutta ei luonnollisestikkaan rekisteriotteessa mallin kohdalla lue mitään siitä (vain lisätiedoissa).

Link to comment
Share on other sites

Asia ei ole ihan niinkun tuossa aijemmin kirjoitin. :-[

 

Niin kaveri siis alkoi selvittämään tuota Era asiaa luettuaan täältä tuota keskustelua aiheesta, koska oli eilen juuri tuota mieltä siitä mallisarjasta katsottuaan kuinka tuo Era on tänne leimattu. Mutta asiaa pengottuaan AKEsta löytyi tosiaan lausunnot Roverilta että ERA turbo on Roverin malli ja että kaikki minit ovat samaa mallisarjaa. Myöskin Aken oma lausunto löytyi että ovat samaa mieltä näistä aiheista. Eli ei kuulema pitäisi olla mitään ongelmaa, kunhan vaan viittaa dokumentteihin joita Akessa on eikä siihen kuinka ERA on leimattu. ;D

 

Vieläkun löytäisi samanlaiset paperit Volkswagenin Ranskassa myymästä Oettinger S16 ykköskoppasesta Golffista..

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...