Jump to content

Kytkimen työsylinteri R53


pulla

Recommended Posts

Perjantaina sanoi kytkin itsensä irti. Lavalle ja korjaamolle.

Vein korjaamolle FTE Slave Cylinder, clutch MINI KN23032.4.1

 

Korjaamolta tuli viestiä:

Osa hommista on saatu tehtyä, öljypohjan tiiviste&öljyt, moniurahihna uusittu*, ja kytkimen työsylinteri. Kytkin ei edelleenkään toimi kunnolla, vaikka sitä on ilmailtu jo useita tunteja. Epäilyksenä on että joko pääsylinteri on viallinen, tai sitten hankkimassasi tarvikeosassa on vikaa. Koitetaan vielä, mutta jos se ei tuosta pian tokene niin vika on kyllä muualla.

 

 

Viisaampia, olisiko pääsylinteri?

*Vaihdettu heinäkuussa 2016, 17% pyörän vaihdon yhteydessä.
AIka hyvin hihna kulunut...

Link to comment
Share on other sites

Perjantaina sanoi kytkin itsensä irti. Lavalle ja korjaamolle.

Vein korjaamolle FTE Slave Cylinder, clutch MINI KN23032.4.1

 

Korjaamolta tuli viestiä:

Osa hommista on saatu tehtyä, öljypohjan tiiviste&öljyt, moniurahihna uusittu*, ja kytkimen työsylinteri. Kytkin ei edelleenkään toimi kunnolla, vaikka sitä on ilmailtu jo useita tunteja. Epäilyksenä on että joko pääsylinteri on viallinen, tai sitten hankkimassasi tarvikeosassa on vikaa. Koitetaan vielä, mutta jos se ei tuosta pian tokene niin vika on kyllä muualla.

 

 

Viisaampia, olisiko pääsylinteri?

 

*Vaihdettu heinäkuussa 2016, 17% pyörän vaihdon yhteydessä.

AIka hyvin hihna kulunut...

Onko hihna oikean mittainen? Tilaa seuraava osa, niin ei pitäisi hihnan mennä:

Gates 6PK1360

Link to comment
Share on other sites

Kertoiko korjaamo syytä hihnan vaihdolle? Vai eivätkö vaan halunneet laittaa käytettyä takaisin (sehän pitää irrottaa että pääsee vaihtamaan ö-pohjan tiivisteen)?

 

-17% rullan kanssa olen käyttänyt 1368mm hihnaa, kun sellaista siihen suositeltiin. Ja suositeltu vaihtoväli vakiota pienemmän rullan kanssa on vuosi, vaikkei olisikaan kulunut/venynyt. Pakkohan sitä tietenkään ei ole vaihtaa ennen kuin se menee poikki, mutta silloin hajoaa yleensä myös kiristin ja kampuran hihnapyörä.

 

Motonetistä on saanut Gates 6PK1368:n kouraan kun on tämmöistä mennyt ostamaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/306402/Moniurahihna-6x1368mm

Link to comment
Share on other sites

Kertoiko korjaamo syytä hihnan vaihdolle? Vai eivätkö vaan halunneet laittaa käytettyä takaisin (sehän pitää irrottaa että pääsee vaihtamaan ö-pohjan tiivisteen)?

 

-17% rullan kanssa olen käyttänyt 1368mm hihnaa, kun sellaista siihen suositeltiin. Ja suositeltu vaihtoväli vakiota pienemmän rullan kanssa on vuosi, vaikkei olisikaan kulunut/venynyt. Pakkohan sitä tietenkään ei ole vaihtaa ennen kuin se menee poikki, mutta silloin hajoaa yleensä myös kiristin ja kampuran hihnapyörä.

 

Motonetistä on saanut Gates 6PK1368:n kouraan kun on tämmöistä mennyt ostamaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/306402/Moniurahihna-6x1368mm

Sinulla on muuten väärän kokoinen hihna. Gates 6PK1360 on oikea koko -17% pulleylle. Tuo on liian pitkä.

 

Sama löytyy täältä: http://www.mini2.com/forum/first-generation-mini-tuning/180347-correct-belt-17-reduction-pulley.html

 

e2: http://www.minitorque.com/forum/f24/pulley-belt-size-demystify-6469/

 

e3: Lohenin edustajan mielipide asiaan:

15% Supercharger Pulley - 6PK1368

17% Supercharger Pulley - 6PK1360

19% Supercharger Pulley - 6PK1353

Standard S - 6PK1390 (Standard BMW is 6PK1388)

JCW/GP - 6PK1375

 

e4: Muistakaa, että nämä koot toimivat vain ilmastoituihin autoihin!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hihna oli/on oikean mittainen, olivat vaihtaneet uuden kun vanha oli kulunut. Pitänee varmaan vaihtaa jatkossa sitten vuoden välein. 

Kytkin toimii ihan ok, kun toinen korjaamo vaihtoi uuden työsylinterin. Ensimmäinen korjaamo hoiti asian ihmeellisesti? Olisiko se oikea sana.
___________________________________________________________________
Oheinen viesti lähti ensimmäiselle korjaamolle palvelusta:

Tilatut työt: Öljypohjan tiivisteen vaihto ja muiden mahdollisten
öljyvuotojen tarkastus sekä kytkimen työsylinterin vaihto.

Asiakas toimittanut öljypohjan tiivistteen ja moottoriöljyn sekä uuden
kytkimen työsylinterin merkkiä FTE.

Ölypohjan pintaan kertyy edelleen öljyä. Onko tiiviste asennettu
oikein,pultit kiristetty?

Kytkin ei toiminut oiken heti autoa haettaessa, ei irroittanut
kunnolla,poljin painui lähes pohjaan asti, ei saatu vaihteita päälle
pihasta haettaessa.

Vaihteen siirtomekanismi on nykyään paljon jäykempi kun ennen korjausta.

Kiinnitys pultit olivat katkenneet porattu auki, onko nykyiset pultit
M8x30 vai 6mm pultteja ?

xxx soitti välittömästi xxx, että kytkin ei toimi
ei tällä voi ajaa normaalisti, ei saatu apuja.  
Seuraava aika olisi ollut joskus parin viikon päästä.

Auto ajettiin viallisella kytkimellä suoraan toiselle korjaamolle, jossa
todettiin sama seikka kytkin ei toimi.

Korjaamo yritti ilmata kytkintä joka ei lähtenyt toimimaan.

Työsylinterin irroitus ja lähempi tarkastelu selvitti syyn. Työsylinteri
vuosi nesteet pihalle työmännän varren juuresta.

Lisäksi työmännän päätylaippasta joka tulee kytkimen vipuun kiinni on
lohjennut pala pois.

Ihmetyttää myös suuri määrä jarrunestettä 1litra joka on käytetty
ilmaamisessa.

Kytkin saatiin toimimaan vaihtamalla uusi työsylinteri ja ilmaamalla
järjestelmä oikein.
___________________________________________________________________

Link to comment
Share on other sites

Ohessa vielä ensimmäisen korjaamon vasutaus:

 

Öljypohjan tiiviste on asennettu BMW työohjeiden mukaan, ja käytetty momenttiavainta. Muista öljyvuodoista ei ole tietoa, eikä sitä sen koommin edes tutkittu, kun työtilaus oli öljypohjan tiivisteen vaihto.

 

Kytkin on ilmattu myös BMW:n ohjeiden mukaan mäntä sisään puristettuna, ja se ei onnistunut siltikään, joten asiakkaan itse hankkiman osan täytyi olla valmiiksi viallinen, niinkuin sanoin että sitä ilmattiin useita tunteja siinä onnistumatta, ja sen jälkeen kun siihen saatiin tuntoa, laitoimme polkimen ja penkin väliin pönkän useaksi tunniksi jolla poljin pysyy pohjassa. Tämän jälkeen kytkin irroitti normaalisti, ja ajoin sillä itse useamman kilometrin koeajon. Auto seisoi pari päivää korjauksen jälkeen pihalla, ja on ihan järkeenkäypää että viallinen sylinteri on päästänyt nesteet pois järjestelmästä.

 

Molemmat pultit meni tosiaan poikki, ja ne on korvattu 8mm pulteilla ja muttereilla.

 

Suuri määrä jarrunestettä johtuu tietysti siitä usean tunnin ilmaamisesta, olen näitä kyseisiä sylintereitä vaihtanut useamman ja aina niissä on tuskaa jopa alkuperäisosilla jolloin jarrunestettä kuluu.

----------

 

Korjaamolla sanoiva että pojat on polkeneet tuolla kytkintä monta tuntia. Sanoivat ajaneen pitkänkoeajon, mittariniin mukaan n. 3 km. Ja tästä koko hommasta saa pulittaa ison nipun satasia.

Link to comment
Share on other sites

Odottelen vielä vastausta työsylinterin valmistjalta.

 

Mistä mahtaa johtua että vaihteita joutuu välillä "runnomaan" paikoilleen?

Ennen korjausta menivät sulavasti sekä herkästi koloihin. Toivottavasti ei ole laatikko menossa seuraavaksi.

Itsellä oli kytkimen vaihdon jälkeen pirun jäykän oloinen vaihdelaatikko tovin aikaa kunnes kytkin kului hieman. Nyt laatikko vaihtaa jälleen kerran kuin uutena. En tiedä mistä tämä johtui, mutta ajoa se kaipasi.

Tosiaan meinasi olla vaikeaa saada vaiheita paikalleen ja joskus kolmoselta vaihde tippui pois. Vaihdoin siis 1-massapyörään ja valeon kytkimeen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...