Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mini Cooper Clubmanillani (diesel, 2008) ollut rankka kesä: ensin kesäkuussa jakohihna poikki ja pientä tuhoa moottorissa. Sitten heinäkuussa turbo hajosi ja vaihdettiin kunnes sekin hajosi ja vaihdettiin. Viimeksi eilen moottori alkoi jälleen "nykiä", ja pakoputkesta alkoi tupruta savua. Hyviä vinkkejä siitä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä? Voiko jakohihnan katkeamisella ja turbo(je)n hajoamisella olla jtk yhteyttä?

 

Hannus

Posted

Öljyn kierrossa jotain häikkää jos turboja paukkuu tota tahtia.
Minkäslainen "hiukkaskiihdytin" näissä on ja saako auto tarpeeksi pitkiä ajoja tyhjennyspolton aloittamiseksi/tekemiseksi, moni auto saattaa nykiä ja ainakin savuttaa pirusti tyhjennyspolton aikana.

Hiukan ot:na mutta toi start/stop järjestelmä on ainakin bensakoneissa omiaan aikaa myöten tuhoamaan turbon kun sammuttaa moottorin valoihin tullessa ja jos on ajanut juuri motaria pitkään tai muuten hiukan henkevämmin niin ei tee kauheen hyvää sammuttaa konetta ilman viilennyskäyttöä.

Posted

Ei se motarin ajaminenkaan sitä turboa hirveästi lämmitä, kyllä sitä tarttee aika reikä päässä kadulla ajaa että sen oikeasti saa kuumaksi. Lisäksi usein järjestelmässä on sähköinen vesipumppu joka kierrättää turbossa vettä stopin aikana, en tiedä onko Minissä näin.

 

Mutta jos jo pari turbovauriota on ollut pienen ajan sisällä ja nyt mahdollisesti kolmas, niin kannattaisi tarkistaa ne turbon öljyletkut. Meno sekä paluu.

Posted

Löytyypi sähköinen vesipumppu, joka kierrättää nesteitä myös koneen sammutuksen jälkeen hetken. Uskoisin, että kierrättää myös start/stopissa.

Posted

Kierrättääpä vettä muttei öljyä mikä mielestäni olisi tärkeäpi ettei se kuuma öljy pala kiinni ja ala kerrostumaan turbon öljykanaviin.
Ja aika kuumana ne MINIn turbot käy kun ronskimmin ajaa kun paljon nähnyt (maailmalla) muotonsa menettäneitä skuuppeja ja jopa sulaneita venakoppia.......

Posted

onpa takaisinkutsukamppanjana tietääkseni  paremmin lämpösuojattu öljynpaluuketkukin bensakoneisiin kun originaali ei kestä ja eikö tosta vesipumpustakin ole takaisinkutsu että kuinkakohan monessa ne toimii jos ei ole korjattu tai siitä huolimattakaan.

Posted

Kunhan siellä vesi kiertää niin keskiön lämpötila ei nouse, eikä öljy pala sinne kiinni.

 

Ölyn paluussa on monessa muussakin merkissä ollut ekassa versiossa ongelmia. Liian lähellä kuumia pintoja ja öljy palaa sinne kiinni tukkien öljynkierron.

Posted

Takaisinkutsu oli tosiaan vesipumpulle ja turbon öljyputken menopuolen paremmalle eristeelle. Itse öljyputkea ei ymmärtääkseni vaihdettu, vain eristeet.

Posted

Itse kyllä vaihdan aina turbo-remontin yhteydessä öljyputket,ei ole kallis varotoimenpide verrattuna turbon hintaan.. .usein myös takuun ehto,esim.jenkkipaja JM Turbo cooperin ahtimissa tulee mukana uudet orggis öljyputket.

Posted

Niin,tietty jos DPF ei polta normaalisti ja tukkeutuu,seurauksena suuri vastapaine putkistossa joka varmasti rikkoo ahtimen laakeroinnin.Löytyy bensamoottoreita,joissa katti on öljyyntynyt/tukkeutunut ja rikkonut turbon...

  • 5 weeks later...
Posted

Kiitos kommenteista!

 

Pikainen päivitys: käytin auton Autokeskuksella tsekattavana, ja kuinkas ollakaan: turbo on jälleen hajalla. Lisäksi kaikenlaista muutakin vikaa löytyi, ja hinta-arvio oli hulppea 5 300 euroa. Jos teetän nämä korjaukset, Clubman on tuottanut reilussa kolmessa kuukaudessa 11 000 euron edestä remonttia (turbo siis hajonnut kolme kertaa). Hyvät neuvot alkaisivat olla kullankalliita . . .

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...