Jump to content

Takatukivarret


Sjannis

Recommended Posts

Akseli/laakerit kuluneet. Korjaussarjassa kaikki tarpeellinen ja vielä suht. edullisesti.

Uusi pronssihela vaatii kalvamisen kalvaimella, joka ottaa ohjauksen neulalaakerista.

Link to comment
Share on other sites

Uusi pronssihela vaatii kalvamisen kalvaimella, joka ottaa ohjauksen neulalaakerista.

 

Siis mitä tuo käytännössä tarkoittaa, tarviiko erikoistyökaluja ja miten tapahtuu vaihe vaiheelta?

Luulin, että on samanlaiset sisuskalut suunnilleen kuin etuylätukivarressa... :-?

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvitsekaan vastata edelliseen. Sain jo selvää mitä pitää tehdä. :)

Toivottavasti ei ole kulunut liikaa ettei tarvii ostaa kokonaan uusia tukivarsia...

Saakohan tukivarret irti ilman iskarien irrotusta yläpäästänsä, ettei tarviis taas ottaa tankkia poies?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Laakeri lähtee lyömällä pitkällä tapilla toiselta puolelta. Voi olla hieman hankalaa kun reunaa ei ole paljon.

 

Pronssihela on pituussuuntaan halki ja lähtee helposti kun lyöt sen tuolta kohdalta lyttyyn reunasta vaikka ruuvarilla. Kohta vaan ei meinaa löytyä helposti, joten kokeile lyödä joka kohtaan :D

Link to comment
Share on other sites

Ennen kuin osia tilailen niin osaako joku sanoa, kuuluvatko takakelkassa olevat reijät joista tukivarren akseleitten sisemmät päät tulevat läpi olla aavistuksen isommat halkaisijaltaan kuin akselin paksuus vai pitäisikö olla "tiukka" sopivuus?

Meinaan vaan että jos takakelkan reijät ovat kuluneet isommiksi niin hallelujaa... :(

Link to comment
Share on other sites

Akselin kierreosahan sieltä kelkan reijästä menee läpi, niinkuin pultti yleensä reijästä ja mutterilla kiristetään.

Ei se koko akseli sieltä reijästä saa mahtua!

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitinkin kierreosaa, kirjoitin huolimattomasti... :P

Jos akselit tulisivat läpi kelkasta niin en varmaan tässä olisi enää kirjoittelemassa... :D

 

Ajattelin vaan, että jos reikä on isompi kuin kierreosa niin onko akselilla mahdollisuus pieneen välykseen. Mutta kait akselin päätymutterien kiristys eliminoi tämän mahdollisuuden...

Link to comment
Share on other sites

Tietääkö joku mihin tuon pronssihelan voi viedä kalvattavaksi Turun ja Raision seudulla kun itsellä ei ole hajuakaan?

Pitääkö siis kasata tukivarsi valmiiksi ennen kalvausta eli laittaa neulalaakeri, muoviholkki ja pronssihela paikoilleen?

Ja onko akselin ja pronssihelan välyksen oltava nihkeä vai helposti liikkuva?

 

Pakko varmistella kaikki etukäteen ettei tarvitse loppujen lopuksi ostaa kuitenkin uutta tukivartta. ::)

Link to comment
Share on other sites

Tukivarsi pitää kasata valmiiksi.

Idea on se, että se on yhdensuuntainen neulalaakerin kanssa ja liikkuu helposti, mutta välyksettömästi.

Turun suunnalla paljon harrastajia joilla varmaan pelit ja vehkeet.

Link to comment
Share on other sites

Tietääkö joku mihin tuon pronssihelan voi viedä kalvattavaksi Turun ja Raision seudulla kun itsellä ei ole hajuakaan?

Pitääkö siis kasata tukivarsi valmiiksi ennen kalvausta eli laittaa neulalaakeri, muoviholkki ja pronssihela paikoilleen?

Ja onko akselin ja pronssihelan välyksen oltava nihkeä vai helposti liikkuva?

 

Pakko varmistella kaikki etukäteen ettei tarvitse loppujen lopuksi ostaa kuitenkin uutta tukivartta. ::)

 

Mitä mitä ??

Eipä oo tuollasta Miniä pahemmin turun suunnalla näkynyt, ei liioin harrastekokoontumisissa taikka clubin paikallis kuukausimiiteissä.

Ois mukava nähdä uusia autoja(miksei naamojakin) välillä noissa.

Link to comment
Share on other sites

 

Mitä mitä ??

Eipä oo tuollasta Miniä pahemmin turun suunnalla näkynyt, ei liioin harrastekokoontumisissa taikka clubin paikallis kuukausimiiteissä.

Ois mukava nähdä uusia autoja(miksei naamojakin) välillä noissa.

Täytyy sanoa että Mini on ollut "telakalla" suht tasaisin väliajoin keväästä asti kun sen Paradise Carsilta hain. Osasin odottaa, että jotain vikoja varmasti ilmenee, mutta aika paljon kaikkea löytyy vaikka juuri katsastettu auto oli kyseessä. Katsastus taitaa olla pikkupaikkakunnalla ehkä vapaampaa... en tiedä.

Esimerkkinä juuri purkasin takajarrut niin molemmilta puolilta yksi jarrumäntä oli täysin ruostunut kiinni sylinteriin.

Mutta voi olla, että katsastuksessa oli tasaiset takajarrut kun molemmilla puolilla oli yksi mäntä jumissa... siis tasaisen huonot. :D

 

Näin ollen tämä ensimmäinen kesä Minin parissa meni tutustuessa siihen ja korjatessa vikoja.

Täytyy ensi suvena katsella jos pääsisi Minillä tapahtumiin vaikka koko perheen voimalla. ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moro

 

Rupesin tossa vaihtamaan taakse jousituksen kuulatappia niin tuli sellainen kysymys eteen, että pitääkö siinä jousituksen kumijousi elementin luona olla pultti takakelkassa kiinni? Kun otin pois tuon tangon missä on kiinni tuo kumijousi elementti niin siinä ei ollut pulttia, mutta kuiteskin kierteet on siinä ja reikä siinä mihin kumijousi elementti vastaa. Aikas kivan näköinen paikka laittaa se pultti tonne...

Kiitoksia etukäteen vastauksista jospa kaikki ymmärtää mitä hain takaa!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...