Jump to content

Pakkelointi/maalaustyöt


liuos

Recommended Posts

Mikäs on hyväksihavaittu menetelmä pintatöihin?
 

Ensin kun on hiottu pellille niin mitä aivan ekaksi? Ruosteenestopohjamaali? Sitten kitti?

Onko järkevämpi käyttää muovikittiä joka paikkaan vai onko lasikuitukitti parempaa?

 

Mitäs kun perusmuoto alkaa näyttämään hyvältä niin mitä kittauksen jälkeen? Onko esim muovikitti tarpeeksi hionajakoista lopulliseeen pintaan ja saako ilman hiontapohjamaaleja hyvää jälkeä?

Jos ei saa niin saako hiontapohjamaalia spray pullossa? Maalataanko aina ennen lopullista maalia pohjamaalilla?

 

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Sinun asemassa menisin automaalarin puheille.

Varsinkin siinä tapauksessa, jos aiot lopullisen pinnan maalauttaa ammattimiehellä.

Jotkut ammattiylpeät todelliset ammattilaiset eivät edes suostu vetämään pintaa, jos eivät tarkkaan tiedä mitä alla on.

Yleensä kaikki spräypulloissa myytävä "motonetti" tavara on sitä ei toivottua.

 

Löytyyhän niitä tietäjiä täältäkin.

Link to comment
Share on other sites

On kahenlaisia koulukuntia mikkä laittaa pohjamaalin ennen kittiä ja tällöin kitin alle jää myös pohjamaalia kitin ja pellin väliin. Toinen vaihtoehto on laittaa se pohjamaali vain pellille menneiden kohtien päälle ja tietenkin siihen kitin päälle. Jos käytät ppg:n parasta ainetta eli dp40:stä voi vallan hyvin tehdä jälkimmäisellä tavalla.

Omiin autoihin teen aina niin että maali alle ja päälle mutta se on varmaan enemmän tapa. 

 

Sitten tähän toiseen asiaan. Lasikuitu-kitti kuuluu hitsisauman päälle tai puskuriin/levikkeisiin EI lommojen kittaamiseen. Muovi-kitti kuuluu muoville kuten nimi sanoo. Eli polyuretaani-kittiä nyt ihan ensiksi haet. Tästä on kahenlaita eli niin sanottu hianokitti ja työstökitti. Toinen on huokosta ja helppo työstää ja toinen on tiukkaa ja sillä tehdään viiminen kerros.

 

Kitin päälle AINA hiontamaali. Jos on niin kiire ettei vedän hiantomaalia niin sillon on alottanu ihan väärin koko homman. Ja kyllä hiontamaalia saa spraynä ja suurin osa jopa ihan hyvän lopputuloksen omaavia.

 

Koirankoppi oli taas kerran oikeassa kun sano että kysy maalarilta neuvoa. Ite kun on noita maalauksia tehny ja siellä on ollu pari sellaista mihin vain vetänyt pinnat niin kummasti omistaja itse on muuttanut tarinan myös niin että nuo pohjat mikkä on surkeat on myös maalari tehny.

 

Ja rehellisesti sanottua että jos osaaminen on tuolla tavalla niin gyygletappa pikkusen asiasta ja/tai mene maalaamoon kyselemään vinkkejä naamatusten. 

Maalaus/påohjatyöt ei sitten ole kiireellisen miehen hommia.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä lasikuitu-kitti ei kuulu ollenkaan autoihin. Jos tuollaista "täytettä" tarvitsee niin on pelti/oikaisutöitä jatkettava. Tarkoitan sitä, että se peltitöiden laatu on oltava sellainen ettei kittiä kulu paljoa. Muodot tehdään pellillä ei kitillä, kitillä tasoitetaan oikaistaan vaan ihan viimeiset pienet lommot/virheet.

Link to comment
Share on other sites

Niin siis anteeksi polyesteria tarkoitin tietenkin. Eipä sillä merkillä loppuen lopuksi ole väliä. Vähän mikä itelle sopii. Ite käytän vesipaperia niin vähän kuin mahollista kun en ymmärrä miksi sitä pitäisi käyttää. 400 on tarpeeksi hiano ennen lakallista maalipintaa ja 360 riittää akryyliin. Koneella siis nämä hiottu, käsin asteen hianompia niin ei näy nekään. Ja nämä siis kuivapaperilla.

 

Pitää nyt alistus muistaa mikä on kenenkin paljon ja vähän.En nyt tietenkään puhu yli 2sentin lommojen täytöstä. Ite aina kun mahollista teen ekan tai ekat "työstö"kitillä ja sitten tiukka päälle. Ja jos niin kova jätkä on että oikoo pellit niin ettei kittiä tarvi tai että ne on tehtaalta päässyt autoon asti kiinni niin ettei tarvi kuin maalia laittaa päälle niin on kyllä hyvä tuuri käynyt.

 

Kuten sanoin asioita voi tehdä monella eri tapaa ja jos ei halua laittaa lasikuitua niin ei sitä tarvitse laittaa.

Link to comment
Share on other sites

En tietenkään tarkoita että kittiä ei tarvitse ollenkaan. Tarkoitan juuri sitä että muodot tehdään jollain muulla kuin kitillä. Mun mielestä 5mm kittiä on todella paljon. Panostamalla peltitöihin pääsee paljon helpommalla kitti/maalaushommien kanssa

Link to comment
Share on other sites

Yksi huomioitava asia on nämä teollisuusepoksipohjat. Minulle suositeltiin näitä teknoksen ja tikkurilan teollisuuden epokseja kun ovat edullisia ja erittäin hyviäkin ruosteenesto ominaisuuksiltaan. Kalvopaksuuskin aivan omaa luokkaansa mutta vaikeita ruiskuttaa. Osa ei vain kestä polyesterikittejä. Itse ostin db40 joka jo monesti todettu hyväksi.ei hiontapakkoa.

Link to comment
Share on other sites

Toki muovillekin on omat kittinsä, mutta usein muovikitistä puhuttaessa tarkoitetaan polyesterikittiä joka on... muovia. Jonkinlainen synonyymi polyesterikitille on myös sinkkikitti.

 

Hiontamaalina en käyttäisi spray maalia koska oman kokemuksen perusteella sillä on vaikea saada paksumpaa kalvoa. Spray maalia käytetään tosin joissain automaalaamoissakin. Olisiko sitten pohjista kiinni :D

 

Mun resepti:

Hionta

Sinkkikitti

Kitin muotoilu p120 yms

Päälle p320 epäkeskolla

Pelti ja kittikohtiin happopohjamaali

Pohjamaalien kevyt läpikäynti karhunkielellä

Hiontaväri

Hionta p320 epäkeskolla + läpikäynti karhunkielellä

Huolellinen puhdistus + läpikäynti liimarätillä

Akryyli pintaväri

 

Mulle on opetettu että epoksipohjamaali vedetään peltipinnalle ja kitti päälle, mutta muuten kitti suoraan pellin päälle. Eli käytännössä on mennyt niin että jos ottaa maalit pois koko autosta, niin sitten epoksipohjamaali ja sen jälkeen kittailemaan. Hienokittiä ei ole tullut käytettyä erikseen.

 

 

Lähetetty minun XT1068 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Share on other sites

 

Mun mielestä 5mm kittiä on todella paljon

 

Taivaskanavalta kun katsoo noita jenkkien pro-pajojen tekeleitä niin 1/8 tuuman paksuus on vielä "hyväksyttävää" :-) autothan kitataan kauttaaltaan yli ja sitten hiotaan pitkällä laudalla läpeensä. Ou jee...

 

Itse tein pickupin kanssa pahimmat paikat koritinalla niin ei jäänyt mahdottomia kitattavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Nää spray fillerit on periaatteessa ok kun ostaa laatukamaa. Helppo pyyhkästä joku pikku skraadu hävöksiin. 10v sitten yhteen vespaan käytin eikä oireile vieläkään.. Kontrollivärinä nuo kuraprayt toimii hyvin. Tosin naapurimaalari ei moisesta työvaiheesta ollut kuullukkaan....

kovat jätkät tinaa. Nykytina vain niin huonolaatuista että vaikeuksia riittää.

Link to comment
Share on other sites

Käytin BERAn tuotteita ja ne pelitti erinomaisesti. Toin maalta jotain vanhaa koritinaa ja kokeilin sitä, muistaakseni sekin BERAn tanko. Se ei sitten suostunut pelittämään millään lailla, mureni hauskasti kun sitä lämmitti ja painoi pellin pintaan. Tinatun pinnan jatkojalostus vaan käy työstä jos tekee koriviilalla.

Link to comment
Share on other sites

Tinasta 1/3 jää peltiin ja 2/3 valuu tai raspataan lattialle.

Yhdessä autossa olen koritinaa käyttänyt ja sellainen ilmiö tuli silloin että tinatuista kohdista nousi pienen pieniä kuplia tinauksen jälkeen jo viimeisteltyyn pintaa?? Oli ihan virallista tinaa ja juoksutetta jossa tinaa seassa.

Lämmitin tinattuja kohtia uudestaan ja sain "kuplimisen" melkein vähenemään. Mutta silti valmiin pinnan alta tuli muutamaan kohtaan pienen pieni kupla?? vaikka kyselin aikanaan syytä ammattilaisilta, niin ei lopullista selvyyttä minulle tullut? Ihan kirkkaat oli pinnat ym??

En tiedä miten paikat ovat pysyneet pitemmän päälle?

Mini oli kyllä nettiautossa vähän aikaa sitten myynnissä.

Jonka minä möin 23v sitten :)

Link to comment
Share on other sites

Taivaskanavalta kun katsoo noita jenkkien pro-pajojen tekeleitä niin 1/8 tuuman paksuus on vielä "hyväksyttävää" :-) autothan kitataan kauttaaltaan yli ja sitten hiotaan pitkällä laudalla läpeensä. Ou jee...

 

Itse tein pickupin kanssa pahimmat paikat koritinalla niin ei jäänyt mahdottomia kitattavaksi.

Joo samaa olen huomannut amerikan poikien ohjelmista, isolla lastalla reilusti kittiä ja sitten isolla metrisellä hioma"laudalla" hiotaan kaikkialta. Tinaa tulee itsekkin käytettyä. Hiukan työläämpähän se on kuin kittaus, mutta mielestäni tuossa kohtaa kannattaa aikaa käyttää. 

Link to comment
Share on other sites

Minä käytän nykyään tinan sijasta mowonin PU3 koriliimaa. Sillä saa jopa pitsittyneen pellinkin kuntoon. 10 vuotta siten aloitin sen käytön eikä ole yhtään kuplaa vielä tullut pintoihin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...