Jump to content

Miniin moottoripyörän moottori?


MikkoViitala

Recommended Posts

On varmaan vaan aika paljon helpompaa muutoskatsastuksessa kun jarruista on valmistajan laput että ovat Miniin tarkoitetut ja veikkaan että tulee loppuviimein samoihin hintoihin ellei halvemmaksikin kuin TIJS systeemillä toteutetut jarrut.

Mun mielestä nämä ei ole edes kalliit jos haluaa isot jarrut 13" pyörän sisään:
http://www.kentautodevelopments.com/shop/product/kad-mini-k4-big-disk-brake-kit-floating-disc-ferodo-ds3000-pads

Taisi Tarox kans tehdä vastaavanlaisia settejä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuohon omaan projektiini tulee myös R1 moottori kun sellaisia pari kappaletta löytyy.

Harrikan mosa saattaa olla haasteellinen kun kytkin ja vaihdelaatikko on erillisenä pakettina, paitsi sportsterissa.

Tilaratkaisu saattaa olla hieman helpompi tuossa omassani, flippikeulan ansiosta.

 

Pällistelin noita linkkisi kuvia, onko siinä tuplaketju?

Jos niin miksi ihmeessä, varmasti pitää meteliä...

Omaani tulee 630 nitroketju, kestää venymättä tehojakin.

 

Jarrujuttuja myöskin ihmetellyt erinlaisia variaatioita, tutkailin juuri mahdollisuutta moottoripyörän etusatuloitten levitystä...

Taakse myöskin levyt tulossa, pitää vaan konttorilta kysyä että saako hydraulikässäriä kadulle leimattua?

Link to comment
Share on other sites

Jarrujuttuja myöskin ihmetellyt erinlaisia variaatioita.

Taakse myöskin levyt tulossa, pitää vaan konttorilta kysyä että saako hydraulikässäriä kadulle leimattua?

Ei saa tai sitten täytyy laittaa kaksi satulaa per pyörä, idea kun on että käsijarrulla saa hätätilassa hillittyä vauhtia jos varsinaiset jarrut katoaa.

Link to comment
Share on other sites

Käsittääkseni mihinkään ei ole poistunut vaatimus että käsijarrun pitää olla mekaaninen, vaikka olisi kokonaan erillinen jarrupiirikin. Uudemmat tyyppihyväksytyt autot sähkökässärilla on asia erikseen, vaikkakin nekin itselle vastaan tulleet ovat täysin mekaanisia toiminnaltaan eikä sähkökatkokset/vuodot saa aikaan jarrujen pois päältä menemistä.

 

Mopojen satulat on usein vähän "mopomaisia" autokäyttöön. Liian heppoisia, venyy ja paukkuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lihota se lompsa kunnolla ;D

 

Hyvä puoli hinnoissa on se että joutuu itse tinkimään ruokakuluista -> laihtuu. Se vain parantaa teho/paino-suhdetta. Leikki leikkinä, laatu maksaa. Yks entinen työkaveri tapaa sanoa että köyhän on pakko ostaa parasta.

 

Mutta mitä sitten haluaa ? Jäähdytetyt 8,4" levyt + 90-lukuisen Minin tehostin on tosi hyvä paketti. Huono puoli on se että noita jarruja ei ole tehty köykämiinistä eikä sen takia kelpaa kaikille. Jos paino on merkittävä tekijä niin sen voi unohtaa. Itse lähtisin siitä että valitsee pyöräkoon ja survoo sinne niin isot jarrut kuin saa sopimaan. Jos tykkää itse värkätä niin Wilwoodin tms satulat ja sopivat levyt + niille sitten adapterit.

 

Kiitos vinkeistä minorv8 ja Mini1380. 

Toden tosiaan täytyy lihottaa se lompakko kunnolla kuin jouluporsas konsaan, kun lottovoittokin antaa vielä odotuttaa itseään... :))  

Samaan syssyyn täytyy todeta, että tästä on kyllä sen puoleen muodostunutkin kevyesti kallein harrastus mitä tähän astisen elämäni aikana olen harrastanu.

(harha)Ajatelma ennenhankintaa et "pieni harrasteauto, pienet kulut" ei ihan kohdanneet käytännös.. :D Kaukana siitä. 

Joten joistain muista arkielämän hankinnoista/mukavuuksista on ollut kyllä pakko tinkiä jo hyvän aikaa, jotta harrastelua minin kanssa on voinut jatkaa. :P

Noh, mutta onhan se mukava räpeltää.

 

Niiden seikkojen valossa painonpudotus olisikin kyllä halvinta mahdollista auton viritystä... :D

Etenkin kun tässä tapauksessa kaikki ylimääräinen paino on pahasta(kun ei ole mikään vääntömotti autossa kiinni) ja kaikesta mahdollisesta extrapainosta olis pyrittävä vähän nipistämään pois.

Ajattelin jo sitäkin, että takapenkkikin joutaisi periaatteessa eläkepäiville turhanta painonta ja leimata yksintein sit kakspaikkaiseksi, koska nykyisen tekniikan kans ei ole kumminkaan mitään toivoa ajella täys leka kyydissä. 

 

Toi kirjoittamasi kuulostikin muuten jokseenkin tutulle, isävainaakin tapas aina sanoa isompia hankintoja tehdes samansuuntaisesti kuin tuo työtoverisi tyyliin "köyhän ei kannata ostaa halpaa".

Se on aika hyvä pointti se. Parasta ostamal mihin rahkeet sillä hetkellä riittää takaa itelleen ainakin sen, ettei jälkikäteen pitäisi harmittaa tai kaduttaa. 

Sillä monasti menemällä sieltä missä aita on matalin sahaa vain omaa oksaansa, sekin on tullut huomattua kantapään kautta.

Ts. saa pahimmoillaan tapella alati hajoavien halpojen osien/ratkaisujen kans ja viivan alle kertyvä summa onkin kohta sillä tasolla minkä se "parempi" olis maksanut.

 

Sen pohjalta täytyy siis survoa isointa mahdollista jarrua tonne vanteen sisään mitä mahtuu, kuten vinkattukin.

Siinä tällä hetkellä paras kaupallinen allekirjoittanutta miellyttävä vaihtoehto näyttää sit tosiaan olevan se KAD:in nelimäntäinen paketti, jossa olis tieliikennekäyttöön riittävät pölysuojauksetkin, toisin kuin kuusmäntäisessä isoveljessään. Tee-se-itse sätöstely on jarrujen osalta täysin pois suljettu, koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään.

Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. Ja leima pitäisi irrota niiltä osin ainakin helpommin, kuin DIY-vermeillä.

 

Harrastettava sitä tee-se-itse henkeä sitten paikoissa, jossa ne eivät muodosta riskejä ajoturvallisuudelle. :)

Link to comment
Share on other sites

Tuohon omaan projektiini tulee myös R1 moottori kun sellaisia pari kappaletta löytyy.

Harrikan mosa saattaa olla haasteellinen kun kytkin ja vaihdelaatikko on erillisenä pakettina, paitsi sportsterissa.

Tilaratkaisu saattaa olla hieman helpompi tuossa omassani, flippikeulan ansiosta.

 

Pällistelin noita linkkisi kuvia, onko siinä tuplaketju?

Jos niin miksi ihmeessä, varmasti pitää meteliä...

Omaani tulee 630 nitroketju, kestää venymättä tehojakin.

 

Jarrujuttuja myöskin ihmetellyt erinlaisia variaatioita, tutkailin juuri mahdollisuutta moottoripyörän etusatuloitten levitystä...

Taakse myöskin levyt tulossa, pitää vaan konttorilta kysyä että saako hydraulikässäriä kadulle leimattua?

 

Minkäs ikäisiä R1 motteja sulla muuten on mitä ajattelit käyttää voimanlähteenä? Ruisku vai kaasaripeli? :) Eipä sillä molemmissa on ruutia yllin kyllin.

Juu, toi on varmasti totta mitä kirjoitit harrikan mosista. Itse katselin yamahan v-koneita, mut niissäkin on varmaan voimansiirto toteutettu samalla tavalla.

Täs olen nyt viimeaikoina itse katsellut vähän varamoottoria, jos tuo nykyinen sattuu jostain syystä porsimaan. Vaihteisto taitaa olla heikoin lenkki tonikäsis mikä nykyinen on. 

Kiikaris olis 02-03vm, koska niis taitais olla kestävin vaihteistokin, jossa on pyritty korjaamaan edeltävien pienet viat ja olis sit valmiiks ruiskutekniikallakin.(vois käyttää yamahan omaa ecua powercommanderin kera)

 

Jees..Flippikeula helpottaa varmasti jonkin verran tekemistä ja tilankäyttöä. 

Olis kyllä ihan kiva ratkaisu. Omaan kiesiin edellinen omistaja oli suunnitellut asentavansa flippikeulan ja turvakaaret, mutta molemmat olivat jääneet asentamatta. :-\

 

Toi aikaisempi nappaamani kuva imguris antaa kyllä vähän hämäävän vaikutelman tosta 

Se on kyllä tuplaketju, mutta ei suinkaan siinä rattaassa, josta veto lähtee minin vaihdelaatikolle...Siinä on siis vaan kaks samankokoista ratasta rinnakkain ja toi tuplaketju vaan yhdistää ne rattaat toisiinsa, jotta ne pyörii yhdessä. 

Siitä tuplaketjullisesta rataspaketista vasemmalle päin lähtee sit paksu jöötiakseli, joka näkyy nyt paremmin nois uudemmis lähikuvis mitä kävin tallis näpsimäs, kun otin sähköjohdot tieltä veks ton paketin päältä.

Sen akselin päässä on sitten varsinainen vetoratas, josta lähtee ihan yksirivisellä ketjulla sinne minin vaihdelaatikkoon.

Et ihan hyvin se yksrivinenki ketju kestää nuo tehot, kun tuo välimatka rattaiden välillä vaikuttas olevan tosi lyhyt. 

Toisin kuin siinä kaupallises pro-motive setis, jota briteis myydään. Missä ketju on tooodella pitkä, kun ketju kulkee kiristinrullan kautta minin modatulle perälle saakka.

Mutta äänekäs tuo yksirivinenkin systeemi on. Ja siihen päälle vielä minin huutava vaihdelaatikko/perä niin siinä kyllä mielellään ajelis tulpat korvis. :D

 

Joissain kuvissa näkyvän ketjukotelon molemmissa päissä on sit pultattu laakeripukit laakereineen, jonka läpi toi akseli kulkee.  

 

Tos on suora linkki yhteen kuvaan, josta selviää paremmin mitä tarkoitan http://i.imgur.com/xxohnbn.jpg

Sieltä alkuperäisestä kuvalinkistä löytyy sit pari muutakin lisättyä kuvaa, josta näkee vähän lähemmin tota toteutusta.

 

Jahka saan ton motin nostettua konehuoneesta jossain vaihees ylös, niin voisin napata kuvat paremmin tuolta alapuoleltakin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä minorv8 ja Mini1380. 

Toden tosiaan täytyy lihottaa se lompakko kunnolla kuin jouluporsas konsaan, kun lottovoittokin antaa vielä odotuttaa itseään... :))  

Samaan syssyyn täytyy todeta, että tästä on kyllä sen puoleen muodostunutkin kevyesti kallein harrastus mitä tähän astisen elämäni aikana olen harrastanu.

(harha)Ajatelma ennenhankintaa et "pieni harrasteauto, pienet kulut" ei ihan kohdanneet käytännös.. :D Kaukana siitä. 

Joten joistain muista arkielämän hankinnoista/mukavuuksista on ollut kyllä pakko tinkiä jo hyvän aikaa, jotta harrastelua minin kanssa on voinut jatkaa. :P

Noh, mutta onhan se mukava räpeltää.

 

Niiden seikkojen valossa painonpudotus olisikin kyllä halvinta mahdollista auton viritystä... :D

Etenkin kun tässä tapauksessa kaikki ylimääräinen paino on pahasta(kun ei ole mikään vääntömotti autossa kiinni) ja kaikesta mahdollisesta extrapainosta olis pyrittävä vähän nipistämään pois.

Ajattelin jo sitäkin, että takapenkkikin joutaisi periaatteessa eläkepäiville turhanta painonta ja leimata yksintein sit kakspaikkaiseksi, koska nykyisen tekniikan kans ei ole kumminkaan mitään toivoa ajella täys leka kyydissä. 

 

Toi kirjoittamasi kuulostikin muuten jokseenkin tutulle, isävainaakin tapas aina sanoa isompia hankintoja tehdes samansuuntaisesti kuin tuo työtoverisi tyyliin "köyhän ei kannata ostaa halpaa".

Se on aika hyvä pointti se. Parasta ostamal mihin rahkeet sillä hetkellä riittää takaa itelleen ainakin sen, ettei jälkikäteen pitäisi harmittaa tai kaduttaa. 

Sillä monasti menemällä sieltä missä aita on matalin sahaa vain omaa oksaansa, sekin on tullut huomattua kantapään kautta.

Ts. saa pahimmoillaan tapella alati hajoavien halpojen osien/ratkaisujen kans ja viivan alle kertyvä summa onkin kohta sillä tasolla minkä se "parempi" olis maksanut.

 

Sen pohjalta täytyy siis survoa isointa mahdollista jarrua tonne vanteen sisään mitä mahtuu, kuten vinkattukin.

Siinä tällä hetkellä paras kaupallinen allekirjoittanutta miellyttävä vaihtoehto näyttää sit tosiaan olevan se KAD:in nelimäntäinen paketti, jossa olis tieliikennekäyttöön riittävät pölysuojauksetkin, toisin kuin kuusmäntäisessä isoveljessään. Tee-se-itse sätöstely on jarrujen osalta täysin pois suljettu, koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään.

Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. Ja leima pitäisi irrota niiltä osin ainakin helpommin, kuin DIY-vermeillä.

 

Harrastettava sitä tee-se-itse henkeä sitten paikoissa, jossa ne eivät muodosta riskejä ajoturvallisuudelle. :)

 

"koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään.

Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. "

 

 

Sen verran voin kertoa tuolta saarelta "bolt-on" tavaraa tilanneena että ne on välillä kaukana bolt-on:ista ja todella lähellä DIY!

Link to comment
Share on other sites

"koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään.

Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. "

 

 

Sen verran voin kertoa tuolta saarelta "bolt-on" tavaraa tilanneena että ne on välillä kaukana bolt-on:ista ja todella lähellä DIY!

 

Auts. Onko näin vaikka kaikki osat olisi samasta putiikista ja pitäisi olla yhteensopivia keskenään. 

Jos nyt ajatellaan vaikka et olis ostamassa samasta paikasta pyörännavat/vetolaippa/jarrupaketti comboa?

Rivien välistä voisi saada sen käsityksen, että odotettavissa voisi olla jonkinlaista mittaheittoa tms. karkeutta työstöjäljen jne suhteen, että osia voi joutua sovittelemaan.

Sen verran on sit kyllä pakko antaa tarvittaessa anteeksi, kunhan alle saisi laadukkaampaa  tavaraa, kuin mitä nää peruspuljut minispares tai minisport pystyy tarjoamaan.

 

Asiasta kukkaruukkuun, onko kukaan tutustunut http://www.force-racing.co.uk/putiikin tuotteisiin tai asennellut autoonsa jotain tuolta?

Firman sivut on kyllä pirun hitaat tai sitten omassa nettiyhteydessäni on jotain häikkää, kun kaikki tuolla aukeaa älyttömän hitaasti. Enivei aukeavat lopulta kuitenkin.

Tuli vaan alustan osia googletellessa vastaan tuommonen. Firmahan siis valmistaa miniin kaikenlaisia hienoja palikoita titaanista.

Titaanin ominaisuuksista en tällä hetkellä juurikaan tiedä muuta kuin sen, että sehän pitäis olla äärimmäisen kestävää ja kevyttä ainesta.

Mutta varmaan silläkin on jotain huonoja ominaisuuksia. Täytyy vielä perehtyä tarkemmin. :)

Link to comment
Share on other sites

Joo myönnetään että mun autossa on sekasin eri putiikkien tavaraa mutta kun ei saanut yhdestä putiikista kaikkia haluamiani tavaroita.... 

KAD ja Force racing tekee asiallista kamaa, mutta pitää muistaa että osa niistäkin tavaroista on käsityötä joten ei voi olla ihan millilleen esim. forcen titaanikelkat sun muut hitsatut. Koneistetut osat erikseen kun ne (ainakin teoriassa) pitäis olla just. Kaippa joku on joskus saanut kuituosia briteistä mitkä on sopinut heittämällä paikalleen, mutta mulle ei oo vielä niin käynyt. Siinä saattaa taas tulla eteen toi minin jo tehtaalla saavutettu super hyvä mittatarkkuus  ;D

Ei niitä pelätä kannata, tilausta sisään jo! Sitä saa mitä tulee.

Link to comment
Share on other sites

 

"koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään.

Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. "

 

Just joo, on näitä tullut vastaan, mm. laatikon pääakseli jossa oli koneistukset pielessä. Kytkimen vipu wokkipannuun jossa pallopää koneistettu epäkeskeiseksi -> kytkinvipu jumitti koppaan kun painaa kytkimen pohjaan jne jne. Tarvikeosa voi olla hyvä tai sitten ei. Orggis osia ei välttämättä enää saa. Ei noi kaikki paketin osatkaan ole välttämättä saman pajan tuotteita ja huonolla tuurilla tulee murheita.

 

Itse olen tykännyt värkätä mm. noita jarrupaketteja ihan palapelinä. Isomman Morriksen etuna on isomp pyöräkoko 14/15" joten siihen on helpompi värkätä myös isompia jarruja. Eikä ole koskaan ollut murheita leimauksessa kun tekee riittävän järeät kiinnitykset..

Link to comment
Share on other sites

"Käsityö" ei ole mikään selitys mittatarkkuuden puutteeseen, ammattitaidottomuus ja välinpitämättömyys on. Käsin hitsattu kelkka pitää olla täysin mitoissaan jos hiukankaan osaa hommansa.

Mulla ei oo sitten osunut kohdalle kuin ammattitaidottomuutta ja välinpitämättömyyttä kun 2kpl putkirunkoisia kelkkoja tuolta briteistä on tullut. Kummatkin eri koneille ja eri mineihin. Ja niiden kokemusten perusteella voin sanoa että ei ole millin sisään kumpikaan saati että puhuttais kympeistä tai satkuista. Kumpikin sopii paikalleen ja koneenkin korvat osuu kohdilleen mutta kaukana koneistus tarkkuudesta joten siis omasta mielestä käsityötä ja noi pienet (esim milli) heitot voin antaa anteeksi. Oishan se kiva joskus nähdä kun joku ammattilainen hitsaa tommosen kelkan satkun sisään...

Link to comment
Share on other sites

Neljät KAD:in jarrut tullut asennettua ja mennyt ongelmitta. Jarrusatuloiden keskitys levyyn nähden kannattaa aina tarkistaa ja tarvittaessa hiukan shimmata tämä johtunee vetolaippojen eroilla mitä Miniin on tarjolla ja lisäksi tarkistaa satuloiden sopivuus käytettävien vanteiden kanssa, esim noi 10,4" vaativat pienet shimmit 7x13" superlitejen kanssa mutta myöhempien Force raicingin kasattavien kanssa ei ollut ongelmaa.

Tollaset tullut asenneltua:
1x 7,9" 6-mäntäiset, jäähdytetyillä levyillä, alumiini navoilla ja alumiini vetolaipoilla
1x 7,9" 4-mäntäiset jäähdytetyillä levyillä, originaali navoilla ja originaali vetolaipoilla
1x 10,4" 4-mäntäiset, jäähdytetyillä "kelluvilla" levyillä, originaali navoilla ja vetolaipoilla 
1x takalevyjarrupaketti alumiini tukivarsilla

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...