Jump to content

Tomsku79

Jäsenet
  • Viestit

    12
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    1

Tomsku79 last won the day on 4. Syyskuuta 2015

Tomsku79 had the most liked content!

Tietoja käyttäjästä Tomsku79

  • Syntymäpäivä 03.04.1979

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Autot, tietokoneet, pelit, leffat
  • Autotalli
    Mini R1 (Special) -77
    VW Golf R32 -08

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

1 001 profiilin katselua
  • 7omi

Tomsku79's Achievements

  1. Auts. Onko näin vaikka kaikki osat olisi samasta putiikista ja pitäisi olla yhteensopivia keskenään. Jos nyt ajatellaan vaikka et olis ostamassa samasta paikasta pyörännavat/vetolaippa/jarrupaketti comboa? Rivien välistä voisi saada sen käsityksen, että odotettavissa voisi olla jonkinlaista mittaheittoa tms. karkeutta työstöjäljen jne suhteen, että osia voi joutua sovittelemaan. Sen verran on sit kyllä pakko antaa tarvittaessa anteeksi, kunhan alle saisi laadukkaampaa tavaraa, kuin mitä nää peruspuljut minispares tai minisport pystyy tarjoamaan. Asiasta kukkaruukkuun, onko kukaan tutustunut http://www.force-racing.co.uk/putiikin tuotteisiin tai asennellut autoonsa jotain tuolta? Firman sivut on kyllä pirun hitaat tai sitten omassa nettiyhteydessäni on jotain häikkää, kun kaikki tuolla aukeaa älyttömän hitaasti. Enivei aukeavat lopulta kuitenkin. Tuli vaan alustan osia googletellessa vastaan tuommonen. Firmahan siis valmistaa miniin kaikenlaisia hienoja palikoita titaanista. Titaanin ominaisuuksista en tällä hetkellä juurikaan tiedä muuta kuin sen, että sehän pitäis olla äärimmäisen kestävää ja kevyttä ainesta. Mutta varmaan silläkin on jotain huonoja ominaisuuksia. Täytyy vielä perehtyä tarkemmin. :)
  2. Minkäs ikäisiä R1 motteja sulla muuten on mitä ajattelit käyttää voimanlähteenä? Ruisku vai kaasaripeli? :) Eipä sillä molemmissa on ruutia yllin kyllin. Juu, toi on varmasti totta mitä kirjoitit harrikan mosista. Itse katselin yamahan v-koneita, mut niissäkin on varmaan voimansiirto toteutettu samalla tavalla. Täs olen nyt viimeaikoina itse katsellut vähän varamoottoria, jos tuo nykyinen sattuu jostain syystä porsimaan. Vaihteisto taitaa olla heikoin lenkki tonikäsis mikä nykyinen on. Kiikaris olis 02-03vm, koska niis taitais olla kestävin vaihteistokin, jossa on pyritty korjaamaan edeltävien pienet viat ja olis sit valmiiks ruiskutekniikallakin.(vois käyttää yamahan omaa ecua powercommanderin kera) Jees..Flippikeula helpottaa varmasti jonkin verran tekemistä ja tilankäyttöä. Olis kyllä ihan kiva ratkaisu. Omaan kiesiin edellinen omistaja oli suunnitellut asentavansa flippikeulan ja turvakaaret, mutta molemmat olivat jääneet asentamatta. :-\ Toi aikaisempi nappaamani kuva imguris antaa kyllä vähän hämäävän vaikutelman tosta Se on kyllä tuplaketju, mutta ei suinkaan siinä rattaassa, josta veto lähtee minin vaihdelaatikolle...Siinä on siis vaan kaks samankokoista ratasta rinnakkain ja toi tuplaketju vaan yhdistää ne rattaat toisiinsa, jotta ne pyörii yhdessä. Siitä tuplaketjullisesta rataspaketista vasemmalle päin lähtee sit paksu jöötiakseli, joka näkyy nyt paremmin nois uudemmis lähikuvis mitä kävin tallis näpsimäs, kun otin sähköjohdot tieltä veks ton paketin päältä. Sen akselin päässä on sitten varsinainen vetoratas, josta lähtee ihan yksirivisellä ketjulla sinne minin vaihdelaatikkoon. Et ihan hyvin se yksrivinenki ketju kestää nuo tehot, kun tuo välimatka rattaiden välillä vaikuttas olevan tosi lyhyt. Toisin kuin siinä kaupallises pro-motive setis, jota briteis myydään. Missä ketju on tooodella pitkä, kun ketju kulkee kiristinrullan kautta minin modatulle perälle saakka. Mutta äänekäs tuo yksirivinenkin systeemi on. Ja siihen päälle vielä minin huutava vaihdelaatikko/perä niin siinä kyllä mielellään ajelis tulpat korvis. :D Joissain kuvissa näkyvän ketjukotelon molemmissa päissä on sit pultattu laakeripukit laakereineen, jonka läpi toi akseli kulkee. Tos on suora linkki yhteen kuvaan, josta selviää paremmin mitä tarkoitan http://i.imgur.com/xxohnbn.jpg Sieltä alkuperäisestä kuvalinkistä löytyy sit pari muutakin lisättyä kuvaa, josta näkee vähän lähemmin tota toteutusta. Jahka saan ton motin nostettua konehuoneesta jossain vaihees ylös, niin voisin napata kuvat paremmin tuolta alapuoleltakin.
  3. Kiitos vinkeistä minorv8 ja Mini1380. Toden tosiaan täytyy lihottaa se lompakko kunnolla kuin jouluporsas konsaan, kun lottovoittokin antaa vielä odotuttaa itseään... :)) Samaan syssyyn täytyy todeta, että tästä on kyllä sen puoleen muodostunutkin kevyesti kallein harrastus mitä tähän astisen elämäni aikana olen harrastanu. (harha)Ajatelma ennenhankintaa et "pieni harrasteauto, pienet kulut" ei ihan kohdanneet käytännös.. :D Kaukana siitä. Joten joistain muista arkielämän hankinnoista/mukavuuksista on ollut kyllä pakko tinkiä jo hyvän aikaa, jotta harrastelua minin kanssa on voinut jatkaa. :P Noh, mutta onhan se mukava räpeltää. Niiden seikkojen valossa painonpudotus olisikin kyllä halvinta mahdollista auton viritystä... :D Etenkin kun tässä tapauksessa kaikki ylimääräinen paino on pahasta(kun ei ole mikään vääntömotti autossa kiinni) ja kaikesta mahdollisesta extrapainosta olis pyrittävä vähän nipistämään pois. Ajattelin jo sitäkin, että takapenkkikin joutaisi periaatteessa eläkepäiville turhanta painonta ja leimata yksintein sit kakspaikkaiseksi, koska nykyisen tekniikan kans ei ole kumminkaan mitään toivoa ajella täys leka kyydissä. Toi kirjoittamasi kuulostikin muuten jokseenkin tutulle, isävainaakin tapas aina sanoa isompia hankintoja tehdes samansuuntaisesti kuin tuo työtoverisi tyyliin "köyhän ei kannata ostaa halpaa". Se on aika hyvä pointti se. Parasta ostamal mihin rahkeet sillä hetkellä riittää takaa itelleen ainakin sen, ettei jälkikäteen pitäisi harmittaa tai kaduttaa. Sillä monasti menemällä sieltä missä aita on matalin sahaa vain omaa oksaansa, sekin on tullut huomattua kantapään kautta. Ts. saa pahimmoillaan tapella alati hajoavien halpojen osien/ratkaisujen kans ja viivan alle kertyvä summa onkin kohta sillä tasolla minkä se "parempi" olis maksanut. Sen pohjalta täytyy siis survoa isointa mahdollista jarrua tonne vanteen sisään mitä mahtuu, kuten vinkattukin. Siinä tällä hetkellä paras kaupallinen allekirjoittanutta miellyttävä vaihtoehto näyttää sit tosiaan olevan se KAD:in nelimäntäinen paketti, jossa olis tieliikennekäyttöön riittävät pölysuojauksetkin, toisin kuin kuusmäntäisessä isoveljessään. Tee-se-itse sätöstely on jarrujen osalta täysin pois suljettu, koska ihastuin noihin bolt-on osiin, joiden kans ei periaattessa pitäs tarvita tapella eikä modailla mitään. Kaiken kun saa suurinpiirtein heittämällä kiinni niiden ollessa varta vasten suunniteltu autoon ja valmistaja on miettinyt kaiken valmiiks. Ja leima pitäisi irrota niiltä osin ainakin helpommin, kuin DIY-vermeillä. Harrastettava sitä tee-se-itse henkeä sitten paikoissa, jossa ne eivät muodosta riskejä ajoturvallisuudelle. :)
  4. No nyt on järeää tavaraa! :D Ja mikä parasta firma näytti olevan briteissä, ei tarviis pelkäillä tulleja yms. lisämaksuja. Laadukkaan oloisia vermeita kaikin puolin, mitä heillä valikoimassa. Täyskelluvat jarrut ehkä turhankin järeää katukinneriin, kun radalle tulee tuskin koskaan eksyttyä... Mutta pykälää miedommat versiot tuolta valikoimasta kyllä vois poistaa alle, kunhan vähän aikaa ensin lihottaa lompsaa.. :)) Kiitos paljon linkeistä! Noilla pääsee hyvin eteenpäin sitten kun se aika tulee. :)
  5. Ok, hyvä tietää. :) Täytyy vielä tutkia toi pääsylinterikin tarkemmin. Ton jatkoliittimen kuvan tosiaan vaan googletin "jarruputken jatkoliitin" hakusanalla ja linkitin tänne, koska oli ihan identtisen näkönen sen kans mikä autos on kiinni ja tosta ei sattunu olemaan jemmas omaa digikameral räpättyä kuvaa. Täytyy olla siinä uskossa, että se oikean kokoinen on, kun ei ole näyttänyt vuotavan yhtään tosta liittimestä. :) Muuta tosiaan en tiedä, kuin sen minkä miulle on kerrottu, että eteen ja taakse on vaihdettu ison cooper s:n jarrut, jotta on saatu leimattua tolla koneella. Edessä isohkot levyjarrut. Auton rengastus on muutettu 10-13 et oisko siin ollu jotain et jarruheebelit ei ole enää mahtuneet olemaan pienemmän vanteen sisällä(?) Takana näyttäs olevan "Superfin" rummut.(päätellen siitä et minisport myy saman näköstä settiä sillä nimel) Mut ton rummun sisäl mahtuu kai olemaan ihan mitä vaan noiden aiemmin lueteltujen sylintereiden joukosta..vai? Sitähän ei taas avaamatta tiedä mitä se on syöny. Nyt kun jarruasias kerta ollaan.. Niin tähän samaan saumaan tahtoisinkin kysyä teiltä tiedon omaavilta. Et mikä mahtais olla paras mahdollinen setti etulevyjarruiks tai mitä suosittelisitte?(hintaan katsomatta) Jos jossain vaiheessa tulis hinku upgradettaa. Nykyiset jarrut tuntuvat syystä tai toisesta ainakin hirveä raskastoimisilta ja vaativat runsaasti poljinvoimaa, jotta vauhtia saa tapettua. Noissa mm. minisportilla myynnis olevis erilaisis jarruseteis vaan askarruttaa se, kun noita on niin turkasen monenmonenmoista, ettei sit ostais vahingossakaan jotain kuraa... Kun on 7,5", 7,9" ja 8.4"..sit koon lisäks levyäkin on niin monenmoista on perusmallia, uritettua levyä, rei`itettyä levyä ja levyä jossa on jäähdytysaukko levyn välissä. Ja tietenki satuloitakin on erilaisia.(mäntien lukumäärä). Kirsikkana kakun päälle törmäsin vielä jarruihin, jotka on nimetty "Paddy Hopkirk"-nimellä. On kyllä hienon näköiset, mutta mitenkähän nuo nyt sit eroaa teknisesti vastaavista samankokoisista vai eroavatko oikeasti mitenkään?
  6. Onnea projektiin! Meinasitko samalla moottorilla varustaa autosi vai kikserin koneella tms.? Jos omaani ei olis valmiiks rakennettu R1 koneella ja sillä leimattu, niin koittaisin varmaan rakennella jollakin isolla Yamahan tai Harleyn custompyörän koneella. Olis niin paljon roimasti enemmän vääntöä kautta kierrosalueen ja saundimaailma niissäkin aika kohdallaan.(V-koneet) Totta on, että noista laittamistani kuvista ei oikein käy kunnolla ilmi miten toi kone ja laatikko on yhdistetty toisiinsa, kun päällispuolella risteilee niin paljon tota putki/johtohässäkkää... Veikkaisin myös että pakosarja on kans yksi haasteellisimpia suunniteltavia kaiken muun ohella, koska vakiosarjaa ei oikein voi käyttää, ellei konetta saa reeeilusti jollain ilveellä tarpeeksi eteenpäin.(Minissä se ei mielestäni onnistu ellei koneen asennuskulmaakin ala radikaalisti muuttamaan) Tässä vempeleessä on koneessa omatekoinen nysä "käärmeenpesä" pakosarja, joka on hitsattu jos jonkinmoisista pätkistä ja tekee lopulta aika pitkän S:n muotoisen lenkin, kun kollektorin jälkeen pakoputki lähtee ensteks takas koneen vierustaa pitkin eteenpäin ja kaartaa sitten lopulta minin laatikon alta/paikkeilta takaisinpäin pitkällä putkella kohti takavaimentajaa. Sanalla sanoen aika "mielenkiintoinen" ja samalla eriskummallinen ratkaisu. Se miksi alkuperäistä sarjaa ei ilmeisesti voi käyttää, taitaa olla siinä ettei tilaa oikein ole tarpeeks koneen ja tulipellin välissä, koska alkuperäisen sarjan lähdöt ovat niin pitkät. Plus se seikka että prätkässä putki kulkee suoraan koneen ali ja tässä versiossa sitä ei voi sieltä vetää, koska koneen ja minin vaihdelaatikon väliinkään ei jää tarpeeks tilaa. Konetta ei voi myöskään nostaa hirveästi ylemmäks, kun konepellin ja koneen väliin jäävä tila on myös aika minimaalinen. (Siitä johtuen joissain kuvissa näkyvät vapaavirtaus suodattimetkin tulevat auton konepeltiin tehdystä aukosta läpi) Varmasti haasteellinen, mutta ei mahdoton rakennettava. Ja monta kohtaa voisi varmaan toteuttaa toisinkin.(paremmin) Esmeks tuo prätkän lootan vaihteensiirto voisi olla täysin mekaaninenkin.(tanko/vaijerivälitteinen ja sekventiaalin käyttökeppi kajuutan lattiassa) Itseasiassa niin itse tekisin, jos olisin rakentelemassa. Sillä tossa paineilmatoimisessa on omat pienet ongelmansa. Kunhan ilmat lämpenee ja pääsen kunnolla auton kimppuun niin voin koittaa napsia kuvia purkuvaiheessa. Näillä pakkasilla (-29) ei oikein innosta jatkaa tekemistä, kun tallissa on hyvä ettei yhtä kylmä kuin ulkona. :D Mutta juu, voin laitella sitten kuvia kun siihen vaiheeseen pääsen. :)
  7. Tomsku79

    osien tilaus ulkomailta

    Onkos kukaan tilaillut minisportilta/sparesilta mitään litkuja, ja tietoa sen puoleen toimittaako ne niitä suomeen? Litkuilla viittaan öljyihin ym. nestemäisiin tuotteisiin. Tuli vaan mieleen, kun kotimaan postilla on kuulemma ainakin olevinaan jotain säännöksiä joitain nesteitä koskien, mitä ne ei ota kuljetettavakseen, että muodostuisiko siitä sitten jotain ongelmia jos moisia tilailis? ???
  8. Jos joltakulta löytyisi ylimääräisenä edullinen Mk4 Classic Miniin sopiva ehjä konepelti ja olisi valmis sen matkahuollon kautta lähettelemään, niin siitä voisi hieroa kauppoja. Noita konepeltejä periaatteessa voisin tarvita kaksikin kipaletta.. Toisen vois pitää orkkiksena ja toista vois käyttää kokeilunhalusta aihiona, jos koittas saada jonkinmoista "scooppi"peltiä siitä aikaiseksi. Tän hetkisessä on suurehko aukko pellissä ja turhan työlästä lähteä "paikkailemaan" sopivalla tavalla. Yhteydenotot mieluiten sähköpostilla, jonnekka voi tarjotella... tomivena(a)surffi.fi Ps. Myöskin jonkinlaisella kuvitetulle korjausoppaalle voisi olla tarvetta, josta löytys -77 vuosmalliseen käypäistä ohjeentynkää. :) (mielellään suomen tahi englannin kielinen, muista kun ei ilman kääntäjää oikein ymmärrä mittään) Tarjotella voi yllämainittuun osoitteeseen, jos ylimääräisenä moinen löytyy myydä. Tänkjuu. Pps. Manuaalille ei enää tarvetta, se on nyt hankittu! 8) Kiitos kovasti manuaalin myyneelle tämän forumin käyttäjälle! :) Tuosta tulee olemaan valtavan iso apu tulevissa savotoissa. Mutta konepelti on edelleen hakusessa, toistaiseksi.. Kun tässä puntaroin, että sopivan paksuisesta alumiinistahan voisi tee-se-itse hengessä muokata konepeiton, jos jostain löydän sopivan palan käsiini. Olkoon nyt ainakin siihen saakka voimassa tämä ilmo.
  9. En tulipellin seutuvilta löytänyt mitään muuta kuin suunnilleen tommosen alla olevan näköisen messinginvärisen mötikän, joka on käsittääkseni pelkkä tavallinen jarruputken jatkoliitin. Tosta putki sitten jatkuu takajarruille. En ainakaan ton näkösen mötikän kyljessä nähnyt mitään säätöruuvia tms. Tonhan voisi tietysti korvata säätimellä, jos sen niin saisi pelittämään..
  10. Kiitos vinkistä! :) Tämmöinen vaihtoehto kuulostaa hyvälle. Jotain tuon kaltaista olin ajatellutkin. Olikos noissa jazeis polttoaineen tason anturia mukana? Tohon ois sit viel katsottava löytyskö sopivaa jatkoputkea valmiina, et vois vetää jazz:ilta täyttöputken suoraan orkkis täyttöaukolle. Myös tankin huohotussysteemi olis suunniteltava, kun akkukin on kummiskin samas tilas tankin kans. Tosin senkinhän vois koteloida. Täytyypä pitää mieles tosiaan tuo tiivistehomma, mieluummin laittaa kerral kunnol, kun turaa uudestaan vuotavien liitosten vuoksi. 8) Kuin myös kiitos vinkistä sinnekkin suuntaan! Kyllähän niis taitaa ja pitäs se säädin vakiona olla. Mut en ole ihan varma onko se jätetty pois.. Kun on hatara muistikuva että edellinen omistaja olis maininnu jotain, että putket oli uusittu ja et se säädin ois jääny kokonaan pois. (saatan muistaa kyllä väärinkin, kun ostohetkellä tuli niin paljon tarinaa auton tekniikasta :D ) Mut kunhan taas rupean autoa ihmettelemään ja syynäämään tarkemmin, kun aika suo, niin eiköhän sekin selviä. Toivottavasti olis kyseessä vaan jumiutunut säädin. Voi olla astetta helpompi laiteltava, kuin säätimen lisäys väliin(?) Jees. Täytyy kattoa sitä projekti-osioon kirjoittamist, jos sitä sit sais aikaiseks. Kunhan saa ensteks rojektin kunnolla käyntiinkin. Jonkinlaisia kuvasia tosta vehjaksesta pitäs löytyä tuon linkin takaa-> http://imgur.com/a/ldX57 Kuvien laatu on vähän mitä on, kun ei ollu viel kunnon kameraa tuolloin käytös. Mut kai niistä jotain selvää saa. Ja täytyy sit räpsiä lähemmin lisää myöhemmäs vaihees. :) Niinjuu.. Otteeseen on merkattu suurin nettoteho vain 66Kw eli se taitaa tehdä noin palttiarallaa 88 ja rapiat hummaa. Tehot on kuristettu tohon lukemaan imuläpän avautumista rajoittamalla. Otteessa on tuosta kuristustavasta merkintä, sekä määrä kuinka paljon sitä imuläpän aukeamista on rajoitettu milleissä. Ilman kuristusta tosta tais olla penkitetty n.154ponia. Ja ilmeisesti kansiset koneistusfirma on vähän käpistellyt tosta sylinterinkantta. Ja tuntuuhan se kiertävän aika autuaasti, vaikka niihän ne taitaa prätkän mosat muutenki.. :D Tosin saattaa siinä oma osuutensa siihen kierrosherkkyyteen olla silläkin, että siihen on tehty myös ruiskumuutos ja vaihdettu kaasareiden tilalle ruiskun läppärungot ja ruiskua ohjaamaan megasquirt. (Polttoaineen suihkutuksesta myös merkintä otteessa, joskaan ei siitä mikä moottorinohjain sitä ohjaa) Kuristuksen astumisen peliin kuulee ja huomaa lähinnä vain imuäänien muutoksesta, kun moottori rupeaisi haluamaan lisää ilmaa mut ei sitä sitten saakkaan ja hillitsee täten menohaluja. Mut täytyy sanoa et on sen verran hätäinen vekotin lähtemään kuristettunakin, että oli lähellä koitua kohtaloksikin lähes ensimmäisenä testipäivänä, kun hölmöin liike oli intoutua vedättelemään lappu tiskissä juuri hiljattain karhutulla tiellä. Onneksi tiessä oli kuitenkin leveyttä ja ei ristinsielua horisontissa, että pääsi käyttämään koko tien leveyden auton saamiseksi takas hallintaan.. Täytyy puolustukseksi sanoa, että sillä mainitsemallani puuttumattomalla/toimimattomalla takajarrujen säätimellä oli suuri osuus tuossa tilanteen synnyssä :'( Irtosora ja yllättävästi lukkiutuvat takajarrut ovat vihonviimeisin yhdistelmä, jonka haluan kokea uudelleen kovasta vauhdista. Mut ei siinä. Mukava auto ajaa, kun malttaa mielensä. :P Ainoat miinukset voi antaa ehkä siitä, että tekniikasta johtuen on hiukkasen epämukava ajaa tietyis tilanteis. Suurin epämukavuus tekijä on ehkä liikkeellelähdöt (tonnisten prätkien koneissa ei ole alaväännös hirveästi kehumista, ylävireisiä kierroskoneita kun ovat) ja toinen on tuo minin oman vaihdelaatikon käyttö, jos joutuu heittään pykälää vauhdista isommalle raakana.(kun omaa kytkintä ei siellä välis ole) Noista seikoista johtuen tuo ei mikään maailman hauskin kaupunkiauto ole pyöritellä. Mutta sen ulkopuolella avautuu ihan toisenlainen maailma. :D Jos mm. noiden asioiden kans pystyy elämään minissä, niin sitten kannattaa harkitakin prätkän koneella olevaa autoa! ;)
  11. Kyllä, myönnetään olet oikeassa, pitää paikkansa. :-[ Noh, tekevälle sattuu, tämmönen keltanokka ku asialla ja sormet sauhuten kirjoitellut. 8) . No joka tapauksessa, nyt siinä kuitenkin ketjuveto on, ja äänekäs sellainen. :)) Ja kaikki muu sepostus tekniikasta pitää kutinsa, mikä ei liity alkuperäiseen. Olis ehkä jo aika vähän kirratakkin ketjua, kun rallattaa vähän. Ps. Tää mini on nykyään savon mailla, Mikkelis. Tosin nyt ei ajossa tällä hetkellä, kun keula on tarkotus purkaa pois etukelkkaa myöten atomeiks ja hifistellä tekniikkaa vähän paremmaks oikein ajan kanssa. Tekemistä riittäskin. Bensalinjan tarkistus ja mahdollisesti alkuperäisen tankin korvaus muovisel kilpatankil ja tankin paikan siirto keskemmälle, takajarruille paineensäädin lisättävä (aika hurja laitos nykyisellään, jos tekee lukkojarrutuksen, suorastaan hengenvaarallinen kun takanen lukkiutuu ennemmin) pientä sisustan hipistelyä ym..ym. Tekemistä kyllä piisaa, mutta sen toki tiesin jo ostaessakin. Jos sit ens kesäks sais taas leimalle. :P
  12. Tässä tuleekin samalla eka viesti näille forumeille... :) Ja samalla ehkä vähän pitkähkökin puheripuli kötöstys. Toivottavasti saatte jotain selvää. ::) En siis itse ole moisella tekniikalla olevaa miniä rakentanut... Mutta allekirjoittanut on tuon aiemmassa viestissä mainitun spinnerissä olleen R1 prätkän koneella olevan minin nykyinen omistaja.(Jos oikein olen ymmärtänyt niin kolmas sellainen) Olikohan se nyt tossa toissakesänä kun hommasin. Anyway... Tekniikasta sen verran mitä olen ehtinyt tänä omistamanani aikana räpläämään ja tutkimaan... Niin siinä on siis karkeasti risteytetty prätkän kone ja minin orkkis vaihdelaatikko ketjuvedon kera. Kyseessä on siis sama mini joka tuolla härvelit forumin puolellakin. Ja tosiaan R1:n kone "lepää" tässä tukevahkojen rautakehikoiden varassa minin lootan päällä. Ei kylläkään täysin kiinni tietenkään, siinä on pienen pieni rako kyllä välissä. Minin öljypohja/vaihdelaatikko yhdistelmän päälle näkyy olevan tehty "sokea" peitelevy, joka on sitten tiivistetty jonkinsortin kumimaisella massalla ettei öjyt karkaa laatikosta sitä kautta pellolle. Prätkän toisiovedolta (rattaalta) lähtee suora jatkoakseli sivulle, joka on laakeroitu tuohon samaiseen rautakehikkoon, jolla nuo minin loota ja prätkän kone on naitettu toisiinsa. Kyseisen akselin päässä on sitten ratas, joka on samassa linjassa minin lootassa olevan vetorattaan kans ja voima välittyy sinne ketjun välityksellä. Eli aika simppeli toteutus loppujen lopuksi sikäli, kun minissä on alunperinkin ketjulla toteutettu veto laatikon puolella. Prätkän lootasta vaihteita käskytetään paineilma vaihtajan avulla. Vaihdeakselin päässä on kaksisuuntainen paineilmasylinteri, joka vaihtaa ylös ja alaspäin, kun vaihtokäskyt annetaan rattiin laitetuilla painonapeilla. Vasemmanpuoleisesta napista pienempään ja oikeasta isompaan. Kytkin on toteutettu vaijerivetoisesti alkuperäiseltä polkimelta prätkän kytkinvipstaakiin. Auton takakontissa on pieni paineilma kompura ja paineilmatankki.(oliskohan ollut n. 4-5litraa tilavuudeltaan) Järjestelmässä on painekytkin joka tunnistaa, kun paineet menee tarpeeks alas niin kompura pärähtää käymään ja käy kunnes määritetty yläpaine on saavutettu.. Ainoa miinus omasta mielestäni tässä ratkaisussa (missä käytetään minin alkuperäistä lootaa) on se, että minin lootassa kun ei ole kytkintä enää välissä, niin minin askista täytyy valita sopiva vaihde jo ennen liikkeellelähtöä. Eli minin laatikkohan toimii siis tossa tavallaan pelkkänä perävälityksenä. Ylöspäin vaihto tietysti onnistuu kyllä ilman puuttuvaa kytkintäkin, mutta kyllä sekin on aika väkivaltaista tota minin lootaa kohtaan ja vaatii kohtuu ripeää kättä.. Alaspäin vaihtoa ei kannata edes harkita, ellei välttämättä halua ison metelin saattelemana ehdointahdoin rikkoa vaihdelaatikon. Tossa joku jo mainitsikin Pro-motiven R1 paketin briteistä. Sanoisin että se on eittämättä ehdottomasti paras ja siistein vaihtoehto, jos haluaa enemmän luotettavuutta voimansiirron osalta ja muutenkin. Yksi etu on myös tietysti roima painon pudotus, koska ei tuo minin lootakaan ihan köykäisimmästä päästä ole vaikka pieni onkin. Ellei sitten välttämättä halua rakentelun ilosta koittaa minin oman askin avulla. Mutta en voi näkemäni/kokemani perusteella suositella kuin armottomimmalle tee-se-itse henkiselle miehelle/naiselle. :) Pro-motiven paketin suurin miinus on taas sangen suolainen hinta, joka lähentelee reilusti 5000e hujakoille, jopa päällekkin toimituskuluineen. (riippuen tietysti vähän sen hetkisestä valuuttakurssista, koska paketin joutuu maksamaan puntina). Mutta korkea hinta johtunee varmasti osittain siitä ainakin, että kyseinen setti rakennetaan tilaustyönä alkuperäisestä minin eturungosta modaten yms. Miulla jotain napsittuja kuviakin on tosta tänhetkisestä rakennelmasta ja lisääkin voin tietysti koittaa jossain välis napsia. Jos joku välttämättä haluaa. :) On vaan eri hankala kuvattava, kun on niin tiukkaan pakattu konehuone täyteen sälää. :P
×
×
  • Luo uusi...