Jump to content

Nokka-akselin laakerien "sovittaminen"


Mini1380

Recommended Posts

Milläs olette "sovittaneet" nokka-akslin laakerit sopiviksi kun vaihdon yhteydessä meni öljypumpun pään laakeri todella piukaksi?
Korjaamokäsikirjan mukaan siihen on oma protsinsa mutta ei itseltä satu sellaista löytymään.

Link to comment
Share on other sites

Parista oon kysynyt.
Senhän takia sitä oikeaa työkalua kysynkin että saisi protsattua linjaan noi  ;) 
Itseasiassa tosta tarvitsi vaihtaa vain se öljypumpun päätymmäinen lakeri joka nyt täytyisi saada protsattua sopivaksi.

Link to comment
Share on other sites

Parista oon kysynyt.

Senhän takia sitä oikeaa työkalua kysynkin että saisi protsattua linjaan noi  ;) 

Itseasiassa tosta tarvitsi vaihtaa vain se öljypumpun päätymmäinen lakeri joka nyt täytyisi saada protsattua sopivaksi.

Jaa juu, kyllähän tollanen kalu saattas joltain löytyäkin, ainakin vastaavaan hommaan, pitää vaan mitat tietää.

Link to comment
Share on other sites

En muista minkä merkkinen laakerisarja toi oli mikä tuli mutta se ainakin meni selvästi piukaksi vaikka asennettiin tuollaisella asennustyökalulla missä on kuvan mukaiset sisä-/ohjainholkit.

Katsoin noita samoja erikoistyökaluja korjaamokäsikirjasta ja siellä oli myös maininta että laakerit täytyy aina protsata sopiviksi asennuksen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Jaaha, olisko nykyään tollasia ettei tarvi rotsata? ::)

Tuntuu kyllä kummalta kun pitää kuitenkin olla puristussovitus ulkokehältään lohkoon..

Pakko kai se on uskoa! O:-)

 

 

E: Liittyy erittäin ohuesti ko. asijjaan..

Justiin asensin trailerin vetopäähän uudet puslat, ne täyty viä rotsata, mut ei ollu läheskään niin tarkka homma..

Link to comment
Share on other sites

Ihme juttu. Kymmenen tai viistoista vuotta sitten ei tarvinnut rotsata. Ei edes alkuperäisiä British Leylandin paketista otettuja. Sinne meni myös AE Glacierin puslat heittämällä ja akseli perään, eikä ollut edes väljä.. Vandervellin vastaavilla teki sitten jo tiukempaa. Myöhemmin nuokin firmat oli jo samaa puljua ja sitten omistaja oli Federal Mogul Corp. ja sitten Dana Group. Nykyään vanhat tehtaat ovat Mahlen omistuksessa. Eikä esim. Kilmarnockin laakeritehtaassa  Skotlannissa ole enää montaa duunaria parhaiden vuosien 3000 työntekijästä jäljellä. Pienempi paja joka teki myöhemmin kisakäyttöön AE Powermax vastaavia laakeriliuskoja liitettiin v. 2008 tuohon Kilmarnockin tehtaaseen.

  Näyttää Kiikassakin vielä onnistuneen hyvin noilla  puslilla. Tais olla vanhempaa varastoa. Onneksi sellaisia jemmoja on vieläkin pahan päivän varalle. Tahtoo nämä nykypäivän rojut olla enempi tai vähempi aihioita vain.

 Tuollainen A-sarjan moottoreiden rotsi ei ollut yleensä merkkikorjaamon perusvarusteissa eikä ole helposti Suomessa löydettävissä.

Link to comment
Share on other sites

Ihme juttu. Kymmenen tai viistoista vuotta sitten ei tarvinnut rotsata. Ei edes alkuperäisiä British Leylandin paketista otettuja. Sinne meni myös AE Glacierin puslat heittämällä ja akseli perään, eikä ollut edes väljä.. Vandervellin vastaavilla teki sitten jo tiukempaa..

Jaa..a, ota tuosta nyt selvä? ???

Varmaan kannattaa ainakin välykset mittailla aika tarkkaan ja ainakin virimoottorissa, nokka-akselin kiinnileikkautuminen on ikävä yllätys.

 Mut joo ehkä on ollu hyvä idea kuitenkin aikanaan useimmiten olla vaihtamatta nokka-akselin laakereita.

Link to comment
Share on other sites

Valmistaja oli Glygo/ Federal Mogul ja toi meni TODELLA piukaksi oikealla työkalulla laitettuna ja mittasin vielä että lähti menemään suoraan ja mittasin vielä muutamaan kertaan matkan varrellakin että oli menossa suoraan.

Tiedä sitten tarviiko koittaa tilata jonkun muun merkkiset maailmalta, ACLn laakerit on ainakin ollu hyviä virikoneissa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...