Jump to content

Sport pack levikkeet


Ovako
 Share

Recommended Posts

Eli pitääkö hakea poikkeuslupa akelta?vai onko menny läpi leimasta?pitääkä keksiä ihme tarinaa poikkeuslupaan?olisiko kenelle lupahakemuksesta kopiota?kun Saksasta tuoduissahan nuo on valmiiksi päällä eikä tarvi mitään poikkeuslupia?

Link to comment
Share on other sites

Hyödynnänpä valmista topikkia ja tiedustelen seuraavaa:

Olisko kellään Vihdin lähistöllä (50km säteellä) irtonaisia sportpack etupään levikkeitä ja olisi halukas lainaamaan hetkeksi. Pitäis leikellä lokareihin mahd. paljon lisää tilaa, mutten uskalla leikata, kun ei ole vielä omia levikkeitä hommattu.

Link to comment
Share on other sites

AKEn sivuilla sanotaan: "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna."

 

Valmistaja antaa Sportspackin mitaksi 8,9 cm puolelleen eli ylittää kirkkaasti 10 cm.

 

Mutta ainahan on eroja katsastusasemilla, tartutaanko siellä mittaan kiinni vai ei.. Mutta lupiakin on jouduttu hakemaan.

Link to comment
Share on other sites

AKEn sivuilla sanotaan: "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna."

 

Valmistaja antaa Sportspackin mitaksi 8,9 cm puolelleen eli ylittää kirkkaasti 10 cm.

 

Mutta ainahan on eroja katsastusasemilla, tartutaanko siellä mittaan kiinni vai ei.. Mutta lupiakin on jouduttu hakemaan.

 

 

Kysyin pari vuotta sitten tota samaa asiaa tikkurilan autokatsastuksessa kun kävin katsastamassa omaa kotteroa niin inssi tokas ettei ole tarpeen jos ei levittele enempää kuin mitä tohon on koriin on tehtaalta valmiina saanut. Enkä ole kyllä kuullutkaan että olis noin pienistä levityksistä pahemmin ruvettu kyseleen  :o

 

Tietty jos epäilyttää niin soittoa sinne konttorille, Kyllä ne siellä kertoo.

Link to comment
Share on other sites

joo eli riippuu varmaan konttorista,mutta täytyypä käytää siellä missä kysyin läpihengittävälle kannelle että tarviiko muutoskatsastusta ni viittas vaan kintaalla.. ;)Ja kaveri kun oli laittamassa ykköskoppaseen escortiin  levikkeitä ni sanottiin konttorilla että mitataan puskureista ni ei tarvi mitään muutoskatsastusta ni samahan kyllä pätee miniinkin :)ja yleensähän nuo uudemmatkin minit on jonkinlaisilla levikkeillä ni luulis että se 5 cm per puoli lisätään niihin 8-)

Link to comment
Share on other sites

Tuohon Jipeekin kysymykseen kommentti, eli jos sportpak levikkeitä oot laittamassa niin minisportin sivuilta löytyy pdf kuvat siitä mitä pitää/voi leikata kun noi sportpackit laittaa...

 

http://www.minisport.com/acatalog/FREE- ... tions.html

Jeps, nämä on jo teipattuna kylkiin, mutta tekee mieli silpoa nyt kerralla kaikki mahdollinen, ettei sitten käy niin että raapii kuitenkin.

Valokuvakin varmaan riittäis etulevikkeestä sisäpuolelta  :-[

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Vantaalla piti muutoskatsastaa Mini levikkeiden vuoksi.

Ei siinä sen kummempaa - nyt on leimattu ja virallinen  ;)

 

Että semmosta tällä kertaa.....

 

Olikin alotuksessa kyse poikkeusluvista  ;) Tokihan sen muutoskatsastaa joutuu, mutta ei siihen pitäs mitään erillisiä lupia tarvita. Mulla ei edes mitattu noita levikkeitä mitenkään.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan Miniä pitäisi saada levittää 100mm muutoskatsatuksella, tuosta Sport Packin leveydestä vielä lisää. Itsellä pysyy juuri tuossa rajoissa uusien levikkeiden kanssa. Eli liki 14senttiä/puoli saa levittää ilman levikkeitä olevaa Miniä.

 

Muutoskatsastus pitää periaatteessa aina suorittaa silti, koska auton leveys muuttuu.

Link to comment
Share on other sites

Tullaas mukaan keskusteluun kun olen aiheesta AKEn kanssa jutellu...

Eli leveys katotaan rekisteriotteesta ei vertailu autosta ja siihen lisää 100mm eli 50mm per puoli(muutoskatsastus). Eli jos on vanha mini ja ei oo rullannu ulos tehtaalta levikkeillä niin luvat joutuu lain mukaan AKElta hakeen. Mutta siis näin jos haluaa oikeen kirjaimellisesti mennä mutta aina parempi jos katsastusmiestä ei kiinnosta.

Link to comment
Share on other sites

Kyseessä varmastikkin hieman harmaa alue. Mutta itse käsitän niin että virallisesti menisi niin että tuo +100mm levennys lasketaan mallisarjan leveimmästä, mikä tässä tapauksessa on sport pack malli. Näin ainakin itse tulikitsisin asiaa jos joku tulisi autoaan minulle katsastuttamaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyseessä varmastikkin hieman harmaa alue. Mutta itse käsitän niin että virallisesti menisi niin että tuo +100mm levennys lasketaan mallisarjan leveimmästä, mikä tässä tapauksessa on sport pack malli. Näin ainakin itse tulikitsisin asiaa jos joku tulisi autoaan minulle katsastuttamaan.

 

Noin mäkin asian olen ymmärtänyt eli samanlailla kuin katsotaan moottorin vaihdot yms. Eihän tehorajaakaan katsota rekisteriotteesta vaan mallisarjan tehokkaimmasta.

Link to comment
Share on other sites

Juu eri näkemyksiin tai harmaaseen alueeseen en puutu mutta näin asia mulle ilmotettiin AKEsta. Aina parempi jos katsastusmiehet vertaa mallisarjan leveimpään niin ei tarvi turhia lupia haella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tuohon Jipeekin kysymykseen kommentti, eli jos sportpak levikkeitä oot laittamassa niin minisportin sivuilta löytyy pdf kuvat siitä mitä pitää/voi leikata kun noi sportpackit laittaa...

 

http://www.minisport.com/acatalog/FREE- ... tions.html

Jeps, nämä on jo teipattuna kylkiin, mutta tekee mieli silpoa nyt kerralla kaikki mahdollinen, ettei sitten käy niin että raapii kuitenkin.

Valokuvakin varmaan riittäis etulevikkeestä sisäpuolelta  :-[

 

Miten istuu myynnissä olevat muoviset Sport pack levikkeet?

Mitkä kannattaa ostaa???

Link to comment
Share on other sites

AKEn sivuilla sanotaan: "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna."

 

Valmistaja antaa Sportspackin mitaksi 8,9 cm puolelleen eli ylittää kirkkaasti 10 cm.

 

Mutta ainahan on eroja katsastusasemilla, tartutaanko siellä mittaan kiinni vai ei.. Mutta lupiakin on jouduttu hakemaan.

 

Kuvia kattellessa, ei noi Sportpack levikkeet Miniä levitä kuin ehkäpä 3-5cm (check noin "kynnyslinja") / puoli.. tuo 8,9cm/puoli, linee se mitta siitä yläkohdasta, joka jo muutoinkin lienee muutamia senttejä Minin leveimmän linjan sisäpuolella.. ( ja vielä jos ohjeiden mukaan siitäkin otetaan muutama sentti pois, ennen asennuksia, niin ero on vielä suurempi).

 

Joku joka tietää voisi kertoa, mistä on rekisteriotteen mukainen Minin auton leveys mitattu ? - itse meinasin eilen illalla lähteä ulos vatupassin ja mittanauhan kanssa, mutta jäi tekemätä..

- mitta lienee kynnyksien kohdalta ? "pellireuna" mukana ? vai onko se puskurien ulkoreunasta ? ko. mitta tietääkseni tulisi olla kuitenkin ajoneuvon levein kohta..

- siitä sitten lasketaan se 100mm mukaan eli 5cm / puoli

 

Pistin kyssäriä tutulle katastusmiehelle, vastailee kun kerkeen..

Link to comment
Share on other sites

Noin mäkin asian olen ymmärtänyt eli samanlailla kuin katsotaan moottorin vaihdot yms. Eihän tehorajaakaan katsota rekisteriotteesta vaan mallisarjan tehokkaimmasta.
Laki ei näytä yleensä vertaavan mallisarjan suurimpiin lukemiin vertailukohtana vaan auton alkuperäiset mitat/arvot tuntuvat olevan pääasiassa ne, mihin muutoksissa viitataan. Ja esim. sportpackia ei välttämättä saa enää levittää lisää, vaan se on jo levitetty sinne maksimiinsa siitä sportpackittomasta versiosta.
Link to comment
Share on other sites

Ihan suoraan laissahan sanotaan että se mitataan auton alkuperäisestä mitasta, mutta käytännössä tuollaiset muutokset yleensä tulkitaan mallisarjan "isoimmasta" yksilöstä. Tämän takia tämä asia ei ole ihan yksiselitteinen. Mutta Sport packin saa levittää lisää siinä kuin ilman levikkeitä olevaakin, siinä ei ole mitään tulkinnanvaraa, koska auto on tehtaalta tullut levikkeillä mitkä lasketaan auton alkuperäiseen leveyteen.

 

100mm levitys lasketaan auton leveimmästä kohtaa, eli ei siitä levikkeen yläreunasta. Minin tapauksessa puskurit tosiaan taitavat olla levein kohta autossa ilman mitään levikettä.

Link to comment
Share on other sites

Kyseessä varmastikkin hieman harmaa alue. Mutta itse käsitän niin että virallisesti menisi niin että tuo +100mm levennys lasketaan mallisarjan leveimmästä, mikä tässä tapauksessa on sport pack malli. Näin ainakin itse tulikitsisin asiaa jos joku tulisi autoaan minulle katsastuttamaan.

 

Noin mäkin asian olen ymmärtänyt eli samanlailla kuin katsotaan moottorin vaihdot yms. Eihän tehorajaakaan katsota rekisteriotteesta vaan mallisarjan tehokkaimmasta.

Eli mallisarjan tehokkain Mini on sitten ERA-turbo ja siitä lasketaan ne prosentit (94 hevoista vai oliko joku pienempi sarja vielä tehokkaampia)? Vai onko mallisarjan voimakkain JCW-paketilla varustettu (olikos se jotain 90 hevoista) ja siihen ne prosentit? Ihan kivastihan tuo antaisi mahdollisuuksia virittelyyn - ei luulisi kellään olevan mitään valittamista.
Link to comment
Share on other sites

Kyseessä varmastikkin hieman harmaa alue. Mutta itse käsitän niin että virallisesti menisi niin että tuo +100mm levennys lasketaan mallisarjan leveimmästä, mikä tässä tapauksessa on sport pack malli. Näin ainakin itse tulikitsisin asiaa jos joku tulisi autoaan minulle katsastuttamaan.

 

Noin mäkin asian olen ymmärtänyt eli samanlailla kuin katsotaan moottorin vaihdot yms. Eihän tehorajaakaan katsota rekisteriotteesta vaan mallisarjan tehokkaimmasta.

Eli mallisarjan tehokkain Mini on sitten ERA-turbo ja siitä lasketaan ne prosentit (94 hevoista vai oliko joku pienempi sarja vielä tehokkaampia)? Vai onko mallisarjan voimakkain JCW-paketilla varustettu (olikos se jotain 90 hevoista) ja siihen ne prosentit? Ihan kivastihan tuo antaisi mahdollisuuksia virittelyyn - ei luulisi kellään olevan mitään valittamista.

 

Jep, ERA-Turbohan se mallisarjan tehokkain on jota voi käyttää vertailukohtana.

Link to comment
Share on other sites

Aika vähän se ERA antaa mahdollisuuksia lisävirittelyyn, kun rajoittava tekijä Mineissä lähinnä on tuo alta 1.3litrainen moottori isoimmillaan... Mutta tosiaan, ERA on mallisarjan tehokkain.

 

Jeps, ja tuohon laskien tehot max +20% päästään noin 113hv, kuutiot saisi nousta max 25%, mikä onkaan sitten tuon tarkka kuutiotilavuus alunperin "?" joten hieman alle 1,6 litraisen saisi kilpiin asti.

 

Hieman joutuu varmaankin askartelemaan ja hieromaan, kun tommoseen passeliin laittaa käärmeputken kiinni ja haluaa pysyä sitten ainakin kerran vuodessa 113hv sisällä..

 

Kuulin, että katastukseen on viety turbotettujakin pelejä, joissa paperien mukaan tehot ovat olleet jopa alkuperäisiä pienemmät.. jostain syystä semmoisia ei ole kuitenkaan hyväksytty.. ::)

Link to comment
Share on other sites

Ihan suoraan laissahan sanotaan että se mitataan auton alkuperäisestä mitasta, mutta käytännössä tuollaiset muutokset yleensä tulkitaan mallisarjan "isoimmasta" yksilöstä. Tämän takia tämä asia ei ole ihan yksiselitteinen. Mutta Sport packin saa levittää lisää siinä kuin ilman levikkeitä olevaakin, siinä ei ole mitään tulkinnanvaraa, koska auto on tehtaalta tullut levikkeillä mitkä lasketaan auton alkuperäiseen leveyteen.

 

100mm levitys lasketaan auton leveimmästä kohtaa, eli ei siitä levikkeen yläreunasta. Minin tapauksessa puskurit tosiaan taitavat olla levein kohta autossa ilman mitään levikettä.

 

Katsastusinsinöörin mukaan tuossa ei ole mitään "mallisarjan" tulkintaa.. se on yksiselitteinen, mikä mitta on kyseisen auton reksiteriotteessa, siihen sitten se 100mm max kokonaislevydeksi.

 

Mittailin tuossa omaa aihiota, että kynnyksien kohdalta, se pellireuna mukaan lukien leveys on 139cm, rekisteriote kertoo 141cm, eli ilmeisesti Minissä alunperin on mitattu puskurin ulkoreunasta, se lienee levein kohta. Sitten mittailin tuota, Sportpack mittoja ja totesin, että ko. levikkeillä ilmeisesti Mini leviää leveimmästä kohtaa noin 4cm / puoli, eli ne menee ilman mutta sääntöjen sisään.

 

Olisikin hyvä tietää, mikä on rekisteriotteessa kerrottu auton max leveys, "tehtaan tekoiselle" Sportpack Minille ? Oletan, että se on tuon 141cm "?" Jos se on jotain muuta, niin kyseisen auton max leveys on silloin sen rekisteriotteen kyseinen mitta + 100mm (kuten laki sanoo). Eli jos otteessa on 151cm, niin sen voit silloin muutoskatsastaa 161cm, lain mukaan, sekä tänään saamani tulkinnan mukaan, katastussinsinööriltä. Mutta en oikein usko, että siinä mitassa on noi levikkeet mukana...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...