Jump to content

Sport pack levikkeet


Ovako

Recommended Posts

Tuosta ei mielestäni ole Aken tulkintaohjetta, joten moni katsastusmies tulkitsee tuota leventämistä eri lailla. Joidenkin mielestä auton alkuperäinen leveys, joidenkin mielestä mallisarjan. Tulkintaohjeet tekevät aina asian suht yksiselitteiseksi, vaikka ehkä monen mielestä ovatkin lakia vastaan. Esimerkiksi laissa ei sanota että ei-alkuperäisen tekniikanvaihdon myötä pitää aina verrata mallisarjan tehoikkaampaan, mutta tulkintaohjeessa se on sanottu. Mutta tosiaan, turha lähteä väittämään vastaan jos ei katsatusmies suostu vertaamaan sports pack leveyteen mikäli auto ei sellainen ole.

 

Kyllä Sport Pack Minin leveys pitää olla leveimmästä kohtaa, mikäli se on levikkeissä niin silloin ne pitää olla siinä mukana. Ne ovat auton alkuperäiset pakolliset varusteet, ilman niitä auto ei ole tieliikennekelpoinen (renkaat tulevat korin yli). Se mitä todellisuudessa siinä rekisteriotteessa lukee, on sitten aivan toinen asia, mutta sen voi aina korjauttaa oikeaksi.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta ei mielestäni ole Aken tulkintaohjetta, joten moni katsastusmies tulkitsee tuota leventämistä eri lailla. Joidenkin mielestä auton alkuperäinen leveys, joidenkin mielestä mallisarjan. Tulkintaohjeet tekevät aina asian suht yksiselitteiseksi, vaikka ehkä monen mielestä ovatkin lakia vastaan. Esimerkiksi laissa ei sanota että ei-alkuperäisen tekniikanvaihdon myötä pitää aina verrata mallisarjan tehoikkaampaan, mutta tulkintaohjeessa se on sanottu. Mutta tosiaan, turha lähteä väittämään vastaan jos ei katsatusmies suostu vertaamaan sports pack leveyteen mikäli auto ei sellainen ole.

 

Kyllä Sport Pack Minin leveys pitää olla leveimmästä kohtaa, mikäli se on levikkeissä niin silloin ne pitää olla siinä mukana. Ne ovat auton alkuperäiset pakolliset varusteet, ilman niitä auto ei ole tieliikennekelpoinen (renkaat tulevat korin yli). Se mitä todellisuudessa siinä rekisteriotteessa lukee, on sitten aivan toinen asia, mutta sen voi aina korjauttaa oikeaksi.

Sportpackin leveys on korin leveimmästä kohdasta 153 cm ja se on mun rekkariotteessa. Peilien kohdalta auto on 158 cm.
Link to comment
Share on other sites

Aika vähän se ERA antaa mahdollisuuksia lisävirittelyyn, kun rajoittava tekijä Mineissä lähinnä on tuo alta 1.3litrainen moottori isoimmillaan... Mutta tosiaan, ERA on mallisarjan tehokkain.

 

Jeps, ja tuohon laskien tehot max +20% päästään noin 113hv, kuutiot saisi nousta max 25%, mikä onkaan sitten tuon tarkka kuutiotilavuus alunperin "?" joten hieman alle 1,6 litraisen saisi kilpiin asti.

 

Hieman joutuu varmaankin askartelemaan ja hieromaan, kun tommoseen passeliin laittaa käärmeputken kiinni ja haluaa pysyä sitten ainakin kerran vuodessa 113hv sisällä..

 

Kuulin, että katastukseen on viety turbotettujakin pelejä, joissa paperien mukaan tehot ovat olleet jopa alkuperäisiä pienemmät.. jostain syystä semmoisia ei ole kuitenkaan hyväksytty.. ::)

Pikkuisen tietysti rajoittaa sekin, että auton teho-paino suhde ei saa moottorinvaihdon jälkeen alittaa 7kg/hevoinen. Mutta kysehän on jo kilpa-autosta noilla tehoilla. Voihan auton mutka-ajo -ominaisuuksia parantaa aika paljon, jos sallitun virittelyn rajoitteet ei riitä suoranopeuksien nostamiseen pitkälti yli 200... Alle 7kg teho-paino -suhteisia saa siis (laillisesti, katukäyttöön) vain, jos ne on tehty jo tehtaalla semmosiks. Mutta nekin autot on kyllä parhaimmillaan radalla ja menee tehot hukkaan arkiajossa ja varsinkin Suomessa.
Link to comment
Share on other sites

...

 

Pikkuisen tietysti rajoittaa sekin, että auton teho-paino suhde ei saa moottorinvaihdon jälkeen alittaa 7kg/hevoinen. ..... Alle 7kg teho-paino -suhteisia saa siis (laillisesti, katukäyttöön) vain, jos ne on tehty jo tehtaalla semmosiks. Mutta nekin autot on kyllä parhaimmillaan radalla ja menee tehot hukkaan arkiajossa ja varsinkin Suomessa.

 

 

Toi oli ainakin meikäläiselle ihan uusi juttu.. pitänee kysellä katastuskonttorilta tuota, eipä ole kerrottu ko. infoa ainakaan meikäläiselle..

Link to comment
Share on other sites

Toi oli ainakin meikäläiselle ihan uusi juttu.. pitänee kysellä katastuskonttorilta tuota, eipä ole kerrottu ko. infoa ainakaan meikäläiselle..
Se on tuossa laki -linkissä. Voihan se lakikin olla muuttunutkin. Kannattaa ehkä selvittää lait ensin ja tehdä muutokset & katsastus(yritys) sitten... Arvailujen varaan ei kannata tässä(kään) arvonnassa paljon panostaa. Kuristettu prätkän moottori tai lastulla säädettävä/kuristettu ahdettu moottori antanevat varsin nopean keinon vaihtaa tehot rata-ajoon ja katukäyttöjen välillä. Ei tarvii koko moottoria vaihtaa varikolla, kun menee radalle ajamaan. Tuo sama 7kg/hv tais kummitella myös autoslalomin säännöissä vakioautojen luokkarajana...
Link to comment
Share on other sites

Toi oli ainakin meikäläiselle ihan uusi juttu.. pitänee kysellä katastuskonttorilta tuota, eipä ole kerrottu ko. infoa ainakaan meikäläiselle..
Se on tuossa laki -linkissä. Voihan se lakikin olla muuttunutkin. Kannattaa ehkä selvittää lait ensin ja tehdä muutokset & katsastus(yritys) sitten... Arvailujen varaan ei kannata tässä(kään) arvonnassa paljon panostaa. Kuristettu prätkän moottori tai lastulla säädettävä/kuristettu ahdettu moottori antanevat varsin nopean keinon vaihtaa tehot rata-ajoon ja katukäyttöjen välillä. Ei tarvii koko moottoria vaihtaa varikolla, kun menee radalle ajamaan. Tuo sama 7kg/hv tais kummitella myös autoslalomin säännöissä vakioautojen luokkarajana...

 

hieman rönsyilee sportpack aiheesta mutta menköön..

- onnellinen olkoon Sportpack Minin rakentaja.. siitä saisi annetuilla tiedoilla aika maukkaan näköisen Minin..

- pitääköhän alkaa etsiä semmoista aihiota..

 

Ok joo, tuolla laissa puhutaan nettotehosta "?" se lienee kuitenkin aikas paljon pienempi kuin moottorille ilmoitettu teho "?"

- onkohan se sitten etupyöristä mitattu tms.. ?

 

joo selvittää pitää, sitä olen kokoajan tehnyt itsekin suoraan katastusinsinööriltä, joka myös katastaa sitten tuon omankin pelini aikanaan.. (sattuu olemaan hyvä kaveri) 8)

Link to comment
Share on other sites

joo selvittää pitää, sitä olen kokoajan tehnyt itsekin suoraan katastusinsinööriltä, joka myös katastaa sitten tuon omankin pelini aikanaan.. (sattuu olemaan hyvä kaveri) 8)
Sinä toki näin olet tehnyt, mutta näiden keskusteluiden on kiva olla hyödyllisiä muillekin. Eli joskus niitä jo tehtyjä selvityksiä ja tietoja on kiva täälläkin kertoa, niin jokainen ei joudu aina tekemään asioita alusta lähtien ja itse omalla tavallaan (ja tuurillaan). Kaikilla ei oo myöskään kaveria katsastusmiehenä, eikä kaikki muutenkaan tee asioita samoin. Eri vaihtoehdot yleisemmin hyvä mieluummin esitellä kuin keskittyä pelkästään yksittäistapaukseen ja siihen sovellettuun erikoistapaan. Hyötyä useammalle (kun pikkasen) rönsyilyllä? Kunhan ei liikaa (taitaa jo olla tässäkin liikaa C:-) )...
Link to comment
Share on other sites

7kg / kW, ei hevosvoima. Vai kilpa-auto on noilla tehoilla :D Omasta mielestä 7kg / kW alkaa täyttämään vaivattomaan liikkumiseen vaadittavat tehot autossa. Oma käyttöauto on mielestäni tuollaisella tehomäärällä vähän laiska, no onneksi siinä on tehtaalta lähtiessä jo tuo alitettu niin on laillinen.

 

Noh vaikka sitä Sport Pack levitystä ei saisi käyttää jollain konttorilla "tavallisen" Minin lähtöleveydeksi, niin kuten jo todettiin, todellinen auton leveys ei niiden kanssa hirveästi leveämpi ole.

Link to comment
Share on other sites

7kg / kW, ei hevosvoima. ...-.

 

Aivan luetaan tarkemmin niitä pykäliä

:-\

 

eli oma peli kun papereissa on 620kg, niin siitä suoraan laskien saa olla 118hv.. ja jossain oli vielä kerrottu, että puhutaan netosta ? eli koneessa saisi olla vaikka mitä, joten toi arvo ei ole ongelma, koska 113hv on max joka tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

7kg / kW, ei hevosvoima. Vai kilpa-auto on noilla tehoilla :D Omasta mielestä 7kg / kW alkaa täyttämään vaivattomaan liikkumiseen vaadittavat tehot autossa. Oma käyttöauto on mielestäni tuollaisella tehomäärällä vähän laiska, no onneksi siinä on tehtaalta lähtiessä jo tuo alitettu niin on laillinen.

 

Noh vaikka sitä Sport Pack levitystä ei saisi käyttää jollain konttorilla "tavallisen" Minin lähtöleveydeksi, niin kuten jo todettiin, todellinen auton leveys ei niiden kanssa hirveästi leveämpi ole.

Se on toki hienoa, jos pystyy autonsa tehoja hyödyntämään. Itse en usko kovinkaan usein pääseväni hyödyntämään oman auton 63 kaakista puoliakaan saatikka kaikkia. Taitaapa olla, että kierrokset on olleet autoni omistusaikana suurimman tehon alueella vain muutaman kilometrin, joten muutama/133000*100% tulee aika pieni luku jo tällä. Suomessa 63kin on mun autossa liikaa, kun kortti lähtee jo tämmösellä mopoautolla aika helposti... Tietysti, jos ajais aina max 2-vaihteella, niin jo 100 rajoituksella vois kaikki kaakit ulosmitata...

 

7kg/kw tuottaa aika huiman lukeman alle 800 kg:n omamassaiselle (kuski ja nesteet mukana) autolle. Nelivetoisena irtois viivalta kivasti, mutta mutkissa kulkis toki samaa vauhtia kuin alle 50 hevoisella... Mitäs niissä Minitonnareiden koneissa on tehona? Vähemmän kuin laiskassa käyttöautossa? Mutta kilpailuissahan loikotellaan vaikka mäkiautoilla, jos säännöt niin sanoo - käyttöautoissa sitten 30-rajoituksilla ja töyssyjen kohdalla hyödynnetään vaikka 500 hevoisen voimat kukin kykyjensa mukaan. Mulle 63 hevoista on ainakin 99% ajasta aivan liian paljon... :-X

 

Rinnastetaankos ahtimen laittaminen moottorinvaihdoksi? Ja oliko/onko ahdetuilla moottoreilla omat %:t tehojen suhteen? Jos autossa ei ole ahdinta ja siihen laitetaan ahdin, niin tehoa saa tulla lisää jotain. Jos autossa on jo ahdin, niin onko yläraja aina sama, mikä mallisarjan kovin on+prosentit? Lakihan näyttää sinällään selkeältä, mutta siinä on monta eri kohtaa sekoittamassa. AKElla voi olla uudempi ja selkeempi kiteytys samoista asioista. Ja onkin...

 

SI-järjestelmä ja €urot teettää joillekin :-[ edelleen vaikeuksia... Voihan tuumakierteisethevoneurot >:( !

Link to comment
Share on other sites

Oma -74 1000 muutoskatsastettu rekisteröintikatsastuksen yhteydessä sportspack levikkeille keväällä.

Mulla oli aanelonen johon listasin kaikki muutetut osat (1275 moottori, jarrut levyineen ja isompine sylintereineen ilman tehostinta, sportspack-levikkeet, 13" pyörät jne) sekä tyyppikoodit, mallimerkinnät, vuosimallit Mineistä, jossa vastaavat osat on ollut tehtaalta tullessa.

Luotettavan tahon puumerkki alle, että muutetut osat on "yhteensopivia" autoon ja lappu inssille kouraan. prosentit otteeseen ja leima perään, no problem.

Tosin kävin pari kertaa siellä konttorilla etukäteen kyselemässä, että kertokaa nyt kaikki tarvittavat jutut, niin ei tarvii sitten alkaa ihmettelemään kun on auto hallissa.

Vanhassa otteessa ei ollut mitään auto mittoja, joten katsastuksen yhteydessä pituus ja leveys mitattiin rullamitalla ja akselimassat kaivettiin jostain tietokannoista.

Link to comment
Share on other sites

Sportpackin leveys on korin leveimmästä kohdasta 153 cm ja se on mun rekkariotteessa. Peilien kohdalta auto on 158 cm.

 

Täällä taas lukee että 150cm.

 

Ahtimen laitto rinnastetaan moottorinvaihtoon, joten sen jälkeen kutsuu pussitestit (jos vähäpäästöinen). Ellei löydy hyväksyttyä pakettia.

Tehorajat ja prosentit on ahdetuisssa ja ahtamattomissa samat.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...