Jump to content

Mini tuli taloon


Sugmaister

Recommended Posts

Vaimon piti saada Mini, nyt on tallissa -68 MKII projekti :)

 

Ensimmäinen tenkkapoo tuli kun totesin että vehkeessä on (luonnollisesti) hydrolastic jousitus.

 

Tarkoituksena on ottaa kelkat irti, joten miten onnistuu järjestelmän uudelleentäyttö? Tyhjennys varmaan takana olevista venttiileistä?

 

Vai onko nämä poikkeuksetta vaihdettu/modattu kuiviksi? Kelkat on kyl niin hyvässä kunnossa, että ei haluttaisi ainakaan vaihtaa.

 

Kiitokset etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyvä vuosikerta projektiksi!

Hydrolasticin tyhjennys onnistuu tietysti vain venttiilin avaamalla, mutta siellä on kohtalaisen kova paine jos ne on tallella. Täyttöön ja tyhjennykseenkin virallisesti tarvitaan oma laite, joita ei taida kovin montaa Suomessa olla? Jotkut on tehneet itsekin. Tampereen suunnalla on pari virallista laitetta (minulla 1) Apuja varmaan löytyy, ettei tarvitse sen takia hydroa vaihtaa, eikä minun mielestäni kannatakaan jos on kunnossa. Osiakin saa nykyään maailmalta (jousielementit,putket). Vähän arvokkaita tosin.

MR-katsastukseen ainakin meillä päin vaaditaan alkuperäinen jousitus!!

Eli entisöinnin kannalta on moka mennä vaihtamaan systeemi. Ajolleenkin hydro on kumia parempi, kun on KUNNOSSA ja pistää eteen iskarit.

Link to comment
Share on other sites

Wow, kiitokset ripeästä vastauksesta! Projekti on Akaassa, että Tamperee kuullostaa loistavalta!

 

Näillä näkymin ei ole menossa museorekisteriin, vaikka edellytykset olisikin. Esittelen projektin myöhemmin kun alkuinnostukselta selviän :)

 

Lyhykäisesti kuitenkin, Mini on seissyt kuivassa tallissa vuodesta -85, ajosta jäänyt talliin (mm. öljynvaihdon jälkeen ajettu 20km :D). Ruostetta ei käytännössä missään, kabiinin lattia sisältä uutta vastaavassa kunnossa, samoin peräluukku, pohja tervattu vuosittain, pikaisesti katsottuna ei reiän reikää.

Link to comment
Share on other sites

Autosi on kuntonsa huomioiden harvinaisuus, joten älä pilaa sitä, vaikket museokilpiin laittaisikaan.

Vaikka tietysti jokainen tekee omallaan mitä haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä rakennellut autot on hienoja ja kannatettavia, mutta onpahan tullut vastaan useita ja itsekin korjannut pari takapihoilta talteen varaosiksisi, jotka on revitty ja leikelty ehjistä autoista levälleen kunnes huomattu ettei visioitten toteutukseen pelitaito riitäkään. Hyvällä maulla/ taidolla rakennellut ja joskus valmistuvatkin/tiellä näkyvät ovat upeita ilmestyksiä.

Epävarmat voisivat harjoitella vaikka näillä 90-luvun Mineillä ;).

1380:n Mini on yksi hieno esimerkki näistä onnistuneista :)!

Link to comment
Share on other sites

Hyvällä maulla/ taidolla rakennellut ja joskus valmistuvatkin/tiellä näkyvät ovat upeita ilmestyksiä.

Epävarmat voisivat harjoitella vaikka näillä 90-luvun Mineillä ;).

1380:n Mini on yksi hieno esimerkki näistä onnistuneista :)!

Juuri näin, ne hienoksi rakennellut nimenomaan näkyvät tiellä JOSKUS (eli jossain kokoontumisajoissa tai historic kisoissa, jos niihin sattuu eksymään).

 

Net 90-lukulaiset sopii peukalokeskellä kämmentä oleville autoillaan ajaville ja autollaan ajamisesta pitäville, kuten meikäläinen. 90-lukulaisia ei tarvii rakentaa montaakaan vuotta, jotta niillä pääsee tienpäälle - suoraan kaupasta sellaisia saa. 4v8kk ja 97500 pyöritetty mittariin, eikä vielä oo tarvinnut käsiä pahemmin liata.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tuossa tutustumassa tähän uuteen Miniperheen jäseneen. Kävi nimittäin ilmi että tämä uusi tuttavuus on melkein naapurissa, ja että tuttuja ollaan muutenkin. Pieni se on maailma...

 

On muuten veljet ja sisaret aika hyvä yksilö projektin lähtökohdaksi. Tyypillinen liiterilöytö, ajokunnossa ajettu sisään liiteriin vain jotta se voidaan kaivaa ulos naftaliinistä pari vuosikymmentä myöhemmin . Erona normaaleihin löytöihin on se että tämän omistaja on ymmärtänyt auton arvon ja säilyttänyt sitä huolella. Peräkontin pohjakin, se kuuluisa vararengaskotelo, on paksun tervan peitossa, eli hiomisella virheetön. Annetaan kuitenkin omistajien itse hehkuttaa enemmän. Lupasivat laittaa projektikuvia projetkisivuille kun ehtivät.

 

Ei muuta kuin hyvät projektit....ja ensi kesänä Mobiliaan näytille ;)

Link to comment
Share on other sites

En mitenkään epäile projektin haltioitten arvostelukykyä ja rakentelutavoitteita, mutta kerronpa vain näin lähes "kaikennähneen" vähän mobiilihenkisen seniorin näkökantoja, mitä ehkä kannattaa joskus ottaa huomioon joissain tilanteissa.

Hyvin säilynyt ALKUPERÄINEN (auto,osa,verhoilu,maalaus ym) on puolta arvokkaampi kuin uusilla uustuotanto-osilla uudestaan rakennettu. Niitä entisöityjä saa rahalla , mutta alkuperäisiä ei.

Nämä oman maun mukaan viritellyt ja muutellut ovat tietysti omassa luokassaan joihin nämä totuudet ei päde.

Otappa yhteyksiä kun tarvitset "jousikonetta" Onko Mini 1000 vai 850?

Link to comment
Share on other sites

Projektin lähtökohtana oli hommata Mini-aihio, josta rakennetaan käyttöauto joka siirtyy aikanaan isältä pojalle / äidiltä tyttärelle. Rakentelusuunnitelma piti sisällään hiekkapuhalluksen/maalauksen, sisustan uusimisen ja äänentoistojärjestelmän.

 

Tässä nyttemmin on tullut mieleen että ollaanko tässä tekemässä kulttuuri-rikosta :)

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se yleensä lue rekisteriotteessa omistajan kohdalla että ketä päättää mitä autolle tehdään. Kyllähän muut saa mielipiteitään esittää mutta oikeen päätöksen tekee omistaja itse. MK2 Minejä ei hirveesti ole entisöitynä mut eiköhän niitäkin maailmalta löydy ja jos ei mitään ihan peruuttamatonta mee tekemään niin eihän mikään estä autoa joskus vuosien päästä entisöimästä kunhan säästää kaikki orkkis osat.

Link to comment
Share on other sites

Moi.

Mitä nyt pikaisesti juteltiin niin kulttuuririkoksesta ei sentään ole kysymys. Se mitä näin, niin hiekkapuhallus ja maalaus on välttämätön,

sisusta yms on kuitenkin niin haperoa että uusi sisustakin on uusittava. Se että autoa ei entisöi museo kilpiin, ei vielä ole rikos:) Itse minin raadosta rakentaneena vaan ihastelin tämän auton peltien ja muiden osien kuntoa. Eli rohkeasti vaan tästä käyttöautoa rakentamaan.

Link to comment
Share on other sites

Juu, peltipintoja ei takuulla tulla leikkelemään / modaamaan. Alkuperäiset osat mitä ei hyödynnetä tullaan säilömään huolellisesti. Näillä näkymin värikin tulee olemaan minin alkuperäisestä värikartasta, tosin tuoreemmasta päästä. Onko siihen muuten joku erityinen syy että Mk2 entisöinnit  ovat vähemmistöä?

Link to comment
Share on other sites

Siitä vaan Miniä värkkäämään ihan oman mielen mukaan. Ei nämä ohjeet ole mitään "moraalisaarnoja" eikä toimintaohjeita. Mitään suurta,mullistavaa "kulttuuririkostakaan ei ole tulossa.

Onpahan vain ohjeita mitä matkan varrella on jäänyt mieleen, niin omakohtaisesti kokien kuin sivusta katsellen. Joskus voi vain käydä niinkuin itsellä erään auton kanssa. Alkuperäiset ehjät verhoilut roskikseen, karvaa liimoilla joka paikkaan, ammottavia aukkoja kaiuttimille (vaikkei silloin mistään hifijutuista autossa puhutukaan). mauttomia levikkeitä ym muovihälpäkkeitä, alkuperäinen kojelauta/ mittaristo pilalle ym. Ja sitten myöhemmin harmitti!!! Näi on käynyt monelle!! Kannattaa siis ehkä käyttää hyvää makua ja harkintaa muutoksille, että voi taas edelleen muuttaa jos mieli muuttuu. Rahallinen arvo ei tietenkään harrastuksissa ole päällimmäisenä mielessä, mutta totuus on että rahalla mitattuna 68 mk2 Mini on hienossa alkuperäiskunnossa huomattavasti arvokkaampi kuin vaikka kuinka hienoilla stereoilla ja hilemaaleilla maalattu!!

Nämä jutut ei ole mitään moralisointia kyseisen auton onnellisia omistajia kohtaan, eikä mitään jarruttelua heidä omien tavoitteiden toteutukseen.Siitä vaan Miniä värkkäämään.

Mk2 korisia Minejä on Suomessa ja muuallakin maailmalla minimalleista vähiten alkuperäiskunnossa/entisöity. Johtuen lyhyestä valmistusajasta!

Link to comment
Share on other sites

Rahallinen arvo ei tietenkään harrastuksissa ole päällimmäisenä mielessä, mutta totuus on että rahalla mitattuna 68 mk2 Mini on hienossa alkuperäiskunnossa huomattavasti arvokkaampi kuin vaikka kuinka hienoilla stereoilla ja hilemaaleilla maalattu!!

Siitä vaan Miniä värkkäämään.

Mk2 korisia Minejä on Suomessa ja muuallakin maailmalla minimalleista vähiten alkuperäiskunnossa/entisöity. Johtuen lyhyestä valmistusajasta!

 

Niin kuin tuossa kirjoitettiin niitä ei ole tolkuttomasti ja eikös tuollainen MKII jotenkin palkittu Tanskan IMM:sä. Olihan siellä kuitenkin useampi kappale MK1 korisia autoja.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tätä juuri tarkoitin! Monta sataa Miniä oli paikalla ja kaikenlaisia hienoja rakennelmia laidasta laitaan, niin suomalainen,alkuperäiskuntoinen (ei edes virheetön) Mk 2 -68 Mini palkittiin(cabriolle tuttu peli ;)) ! Ei ollut toisia vastaavia paikalla!

Link to comment
Share on other sites

Monta sataa Miniä oli paikalla ja kaikenlaisia hienoja rakennelmia laidasta laitaan, niin suomalainen,alkuperäiskuntoinen (ei edes virheetön) Mk 2 -68 Mini palkittiin! Ei ollut toisia vastaavia paikalla!

Juuri tätä tarkoitin oli todella upeita MKI Minejä. Korjataan sen verran MKII -69 ;) Auto vuonna -96 kunnostettu jokapäiväiseen ajoon eikä suinkaan entisöity ku silloin vielä ei ymmärtänyt Mineistä mitään (tosin ei juurikaan vieläkään). Mutta niinkuin on aikaisemmin jo mainittu jokainen tekee omalle autolle juuri sitä mitä haluaa eikä se pahemmin kuulu muille. 8-)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...