Esko Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Raportoi Jaa Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Tuli bongattua tämä foorumi sattumalta, joten kysellään jospa jollain täällä olisi vinkkejä pariin ongelmaan. Tuli vajaa vuosi sitten haettua Saksasta tuommonen Cooper S -03 130tkm ajettuna. Talviaikaan ei tietysti tullu kiinnitettyä huomiota pariin asiaan mikä selvisi sitten keväällä, kun kelit lämpeni. Eli ilmastointi ei toimi tuossa. Käytin ilmastoinnin huollossa (ajattelin, että kylmäaine vähissä) ja sanoivat, että siellä oli järjestelmä jo likimain täynnä valmiiksi. Ilmeisesti kompura on sitten kaput tai sen magneettikytkin rikki? Yritin jo yhtä magneettikytkintä ostaa Saksan ebaystä, mutta ei sitä niillä sitten ollutkaan vaikka oli myynti-ilmo. Tuottaa vaan enempi hommaa, jos koko kompuran ostaa. Toinen ongelma on, että jäähdyttimen flekti ei toimi kummallakaan nopeudella. Etuvastuksen mittasin yleismittarilla youtuben ohjeiden mukaan ja se on rikki, mutta eipä tuo flekti toimi täydelläkään teholla vaikka kuinka yrittää konetta käyttää tyhjäkäynnillä. Koko flektille ei tunnu tulevan virtaa ja flekti kyllä käynnistyy, kun antaa akulta 12v tuolle. Sulakkeet on ehjät ja releetkin testattu toimiviksi. Hommaisin myös uuden flektin, mutta ei sekään herännyt vaikka autoa käytti paikallaan. Ilmastoinnin täplän ollessa päällä, pitäisi flektin pyöriä automaattisesti I-teholla eli pitäisi sen tuolla uudella flektillä herätä, mutta eipä herää. Toimi moottorin lämpömittarikin on kuulemma sellainen kaunisteleva, että nostaa nätisti viisarin puoleen väliin, mutta sen jälkeen toleranssi lämpöeroille on iso liikuttamatta viisaria mihinkäään suuntaan ja vasta juuri ennen keittämistä heittää sitten viisarin tappiin. Joten ei uskalla loputtoman kauan paikallaankaan käyttää tota. Aika paljon tullu googlattua eri foorumeilta eritoten tota flektiongelmaa ja jollain oli sama ongelma kuin itelläkin. Päätyi lopulta vetämään katkaisijan kautta virrat tuolle flektille, että sai tarvittaessa manuaalisesti päälle. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Ritke Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Raportoi Jaa Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Eihän ilmastointin kuulukkaan käynnistyä tälläisilla keleillä, tarvii yli +5 astetta. Nuo pienet sähköviat on inhottavia haettavia ja huolto vaihtaa puoliautoa, vaikka vika on oikeasti joku pieni anturi/liitos. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Esko Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2014 Nojuu siis tota ilmastointi ja flektivikaa selviteltiin kesälämpöisillä. En pääse tuolla INPA:llakaan lukemaan dataa, kun on hitusen liian vanha versio. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Igor Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2014 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2014 Tämä vika ei ilmeisesti ole vielä selvinnyt..? Ton flektin pitäs siis lähteä pyörimään 1-nopeudella kun ilmastoinnin kompura saa tehtyä järjestelmään x määrän painetta, ja tän pitäis tapahtua aika pian sen jälkeen kun ilmastoinnin kytkee päälle, jos kompura on ehjä. Flektin 2-nopeus kytkeytyy jos ilmastoinnissa paine nousee edelleen, käytännössä varmaan aika harvoin jos 1-nopeuden etuvastus on ehjä... jos se vastus on rikki, niin se perkeleellistä meteliä pitävä 2-nopeus kytkeytyy vähän väliä. Rikkinäinen kompura ei tietty tee painetta... Toinen ehto flektin pyörimiselle on veden lämpö; 1-nopeudelle 105 astetta ja 2-nopeudelle 112 astetta (ainakin vm.2006 R53:ssa). Tarkan lämpötilan saa näkyviin OBD2-lukijalla tai mittariston huoltovalikosta, eli ei tartte välttämättä arpoa sen kaunistelevan mittarin kanssa. Huoltovalikkoon pääseminen ilmeisesti vaihtelee vähän sen mukaan onko nopeusmittari keskellä kojelautaa vai rattiakselin päällä (chrono pack / navi). Tätä ohjetta soveltamalla pääsee huoltovalikkoon meikäläisen autossa jossa on navi: http://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/163963-resetting-ecu-like-giving-my-mini-viagra.html#post2674924 Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Esko Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2014 Toi salavalikko olikin hyvä idea. Täytyy tarkistaa mitä näyttää. Kompura ei tosiaan käynnisty ollenkaan ja ilmastoinnin kävin täyttämässä. Tosin järjestelmä oli täysi jo valmiiksi. En tiedä sitten onko näissä kuinka heikko toi kompura. Jossain Volkkareissa menee kompura per 100tkm. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
husse Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2016 Laitan tähän vanhempaan ketjuun ongelmaa ilmastoinnista, eli kun painaa ilmastoinnin namiskan päälle niin kompura lähtee mukaan mutta sisältä alkaa kuulumaan ihme pöhinää eikä viilennä yhtään? toissa vuonna täytetty järjestelmä mutta pitää käydä tutkittamassa jossain liikkeessä. edittiä: Joo kylmäaineet järjestelmään niin taas tuntuu viileetä riittävän. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Taky Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Raportoi Jaa Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Ton flektin pitäs siis lähteä pyörimään 1-nopeudella kun ilmastoinnin kompura saa tehtyä järjestelmään x määrän painetta, ja tän pitäis tapahtua aika pian sen jälkeen kun ilmastoinnin kytkee päälle, jos kompura on ehjä. Siis auto jossa kompura poikinut - eikä järjestelmään on kylmäaineita täytetty - ei käynnistä flektiä ollenkaan? Entä jos luopuu ilmastoinnista kokonaan - purkaa kompuran veksi jne - niin kuinka jäähdytysflektin saisi peliin ilman ilmastoinnin paineen olemassa oloa? wilbon 1 Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Mini1380 Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Raportoi Jaa Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Toinen ehto flektin pyörimiselle on veden lämpö; 1-nopeudelle 105 astetta ja 2-nopeudelle 112 astetta (ainakin vm.2006 R53:ssa). Tarkan lämpötilan saa näkyviin OBD2-lukijalla tai mittariston huoltovalikosta, eli ei tartte välttämättä arpoa sen kaunistelevan mittarin kanssa. Huoltovalikkoon pääseminen ilmeisesti vaihtelee vähän sen mukaan onko nopeusmittari keskellä kojelautaa vai rattiakselin päällä (chrono pack / navi). Tätä ohjetta soveltamalla pääsee huoltovalikkoon meikäläisen autossa jossa on navi: http://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/163963-resetting-ecu-like-giving-my-mini-viagra.html#post2674924 Lueppa loppuun asti Igorin teksti.... Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Taky Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Raportoi Jaa Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Lueppa loppuun asti Igorin teksti.... Luen ja yritin sisäistääkin... O:-) Siis ilmastoinnin paneista riippumatta flekti toimii kun läpötilat nousee 105C / 112C:n tasoon? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Mini1380 Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Raportoi Jaa Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2017 Luen ja yritin sisäistääkin... O:-) Siis ilmastoinnin paneista riippumatta flekti toimii kun läpötilat nousee 105C / 112C:n tasoon? Juurikin näin. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään