Jump to content

Mini 1000 Automatic öljynpaineet katoaa kaarteessa


Juge
 Share

Recommended Posts

Hep!

Nytte olis pientä ropleemaa Ministeri 1000:ssa automaattilaatikolla.

 

Hyvin se tähän asti pelaski ja ehkä 1,5kk sitten saatu kansi kiinni ja semmottii...

 

Mutta asiaan:

elikkäs oikealle kaarrettaessa vähän vauhdissa öljynpainevalo vilkkuu pari-kolme kertaa ja samalla automaattilaatikko luistaa. Ja toistaiseksi tiedossa että tämä tapahtuu vain oikealle kaarrettaessa, esim. ramppia alas ajettaessa tahi risteyksessä kun kaartaa sillai sopivasti. Vasemmalle kaartaessa ei ole vielä ko. ropleemaa esiintynyt.

 

Ongelma tuli ekan kerran viime viikolla perjantaina ja hetimiten tarkistin öljyt. No - tämän Minin orkkis öljytikku kadonnut jonnekin ja tilalla jonkun itse tekemä kerteistetty tanko johon olen onnistuneesti saanut laitettua Min ja Max merkit kun sain öljytikun mitat muistaakseni Paradice Carsilta.

 

Tikku on kotoisin sieltä jostain nimittäin kierteiden takia siitä on erittäin hankala lukea onko öölit maks vai min. Tein uuden tikun suorasta teräsjutusta ja tein siihen samoihin kohtiin min ja max merkit. Kappas vain, konessa ollut n. litra liian vähän öljyä... :-\

 

Tämä johtuu osittain siitäkin että kahdesta eri paikasta kysyttynä öljyjen tilavuus on joko 5L tai 5.6L suodattimen kanssa. Viimeksi vaihdoin öljyt tuon kansirempan heti jälkeen ja jokseenkin sain luetuksi kierretikusta että ny on maksimissa ja 5L meni ööliä.

 

Nyt koneessa pyörii Teboil Moniaste mineraali öljy 10W-30. Entiset ja sitä edeltävät öölit on ollu Motonet Motox 10W-40 super mineralit. Ja tämä öljyn paineen katoamis juttu on tapahtunut vain ja ainoastaan tällä Teboil moniaste mineraali öljyllä. Motonetin öljyjen kanssa, eikä ennen kansiremppaa, ole tätä ko. öljynpaineet katoaa oikealle kaarrettaessa -ongelmaa esiintynyt. Ja ennen kansiremppaa Minillä ehdittiin ajaa puolitoista kesää ja ainakin 12tkm ilman ongelmia.

 

Vika on nyt ollut kahdesti. Ja kertaakaan vielä en ole saanut ko. ongelmaa esiintymään kahta kertaa peräkanaa, vaikka miten ja kuinka kaartaisi oikealle. Enkä koskaan kun kaartaa vasemmalle. Näitten ongelmien välissä Mini seisoi autokatoksessa käytännössä ajamatta.

 

Mistäs vikaa lähtis ettimään? Vai vaihdanko Motonetin öljyt tilalle ja uusin suodattimen ja uus yritys? Voiko tuo 10W-30 Teboil ja 10W-40 Motonetin öljyjen ero olla näin suuri?

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Pitääpä vaihtaa öljyt nyt ekaksi.

 

Mutta mistäs tuommoset mineraali 20w-50 öljyt löytää...? Löytyykö perus-varaosaliikkeestä, vai pitääkö tilata jostain? Kun joskus sitä jostain kysyin niin myyjä kertoi että voi olla aika hankala löytää juuri tuommosella viskositeetillä olevia öljyjä, varsinkin kun pitää olla mineraaliöljy.

 

Pitääpä vierailla tänään paikallisessa varaosaliikkeessä ja tiedustella löytyykö tuomoosia öljyjä.

Link to comment
Share on other sites

Tattis kiitos.

 

Käyn heti tänään töiden jälkeen Motonetista hakemas tuota öljyä - toivottavasti sitä on Seinäjoella varastossa. Ja eikun suodatin ja öljyt vaihtoon vielä tänään niin eikähän se tästä purkaannu.

 

Toivottavasti ei ole suurempaa juttua tiedossa, kun just on ollu tuo kansi irti kansipahvin palamisen takia.

 

Kansi kun oli työstettävänä, siitä otettiin samalla milli pois, sinä aikana vaihdoin eteen jarrulevyt, -palat ja iskarit. Keula kun oli ylhäällä, en tiedä mistä kummasta öljyä valutti... mutta suoralla renkaat maassa ei mitään valumisia havaittavissa, mitä nyt aika pientä nokottamista.

Link to comment
Share on other sites

Olisko täällä joku jolla olisi tonnisen Mini automaatin öljytikkua?

 

Kiinnostais tietää näin ensihätään siitä mitat, siis että mikä on mitta max ja min kohtiin kun mitataan kohdasta jossa öljytikun stoppari osuu lohkoon.

 

Mulla on tällaiset mitat annettu:

- kokomitta 321mm

- 288mm alarajaan

- 271mm ylärajaan

 

Mitat on mitattu kohdasta jossa tikun stoppari osuu lohkoon. Onko noi oikeat?

 

Koska jos noi yllämainitut mitat on oikeat, homman nimi on se että päästettäessä ropusta öljyt mäkeen sieltä tulee sitten reilusti enempi öljyä pois kuin mainittu 5L.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Tampereen seudulta ainakin löytyy 20W50 öljyä jokaisesta varaosaliikkeestä.

Itse olen viime vuodet käyttänyt nesteen 20W50 öljyä. Sillä tavaralla ajettu n. 55 tkm 10 vuoden aikana. Vaihto kerran vuodessa.

Eikä maksa paljon!

Link to comment
Share on other sites

Valvoline VR1 20w-50 hain torstaina töiden jälkeen Motonetista, pari 5L purkkia.

 

Hinta oli aika kova, 44.90e / purkki. No tuli ostettua ja vaihdettua torstaina illalla öljyt. Kappas vaan, kun vanhaa Teboilin öljyä tuli pois vain nelisen litraa... Tätä uutta meni suodattimen kans 5.5 litraa kun em. mitoilla tehty väliaikaisratkaisu öljytikuksi näytti maksimikohtaa.

 

Testirinki käsitti samat mutkat ja kaarteet joissa oli tullut eteen tämä vilkkuva öljynpainevalo ja luistava automaatti. Ja kappas vain, ei minkäänlaista luistamista, saatika öljynpainevalon välkkymistä - ei sitten minkään moisessa kaarteessa.

 

No hyvä juttu. Nyt pitää vain seurata tuota öljyn määrää ja ettiä jostain orkkis öljytikku tuon väliaikaisratkaisun tilalle.

 

Onko kellään mitään havaintoa, onko manuaalivaihteisen ja automaattivaihteisen Minin öljytikku samanlainen?

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni se oli erilainen? Eikös se ole ihan eri paikassakin?

Nesteen 5l 20W50:stä maksaa 20€ ja käytännössä ihan samaa tavaraa. Ainakin käyttöominaisuuksiltaan. Kokeiltu on kummatkin.

Mutta eihän se käyttökuluja paljon nosta. Parikymppiä sinne tai tänne kerran vuodessa.

Link to comment
Share on other sites

Juu mullakin on sellainen käsitys, että automaattilaatikollisen ja manuaalilaatikollisen Mini 1000:sen öljytikut ovat erilaiset.

 

Mutta onneksi on noi mitat tiedossa, saa niillä aina välillä "kalibroida" tikun ja sitä rataa. Olishan se toki hienoa ja helpompaa kun löytäis jostain orkkis tikun niin ei tarttisi mittanauhan kans mittailla aina välillä.

 

Joo ei tuo pari kymmpiä vuodes tunnu missään, toki tietty aina silloin tulee mieleen kun niitä öljyjä hakee. Mutta pääasia on että koneessa on oikeat öljyt ja sitä on tarpeeksi. Ei ainakaan öljyn laadun perusteella pitäisi koneen tahi vaihteiston hajota.

 

Vaimo käyny pari kertaa töissä Minillä, edestakainen matka melki 80km, eikä ainakaan vielä ole öljyn määrä vähentynyt. Eikä ole ilmaantunut öljynpainevalon vilkkumisia.

 

Toivottavasti se pari kertaa kun valo vilkkui ja laatikko luisti ei tehnyt vahinkoa laatikolle tai koneelle... ???

Link to comment
Share on other sites

Tässä pari kuvaa, kun on kone vielä levällään niin näkyy tilanne tikun osalta.

 

Toisessa kuvassa on tikku mitan kanssa, sehän on originaalimerkki 11 tuuman kohdalla yläraja. Sitten siinä näkyy nuo viilatut merkit, en oikein tiedä mikä siinä on tarkoitus, onko sitten haluttu pitää pintaa ylempänä jostain syystä.

 

Toisessa kuvassa on tilanne kun tikku on lohkossa paikallaan. Näyttää ihan siltä että originaalimerkin on fiksussa paikassa, vai miltäs näyttää konemiehistä. Viilatut merkit on tuolla tukiputken sisällä, tuntuis että ei ne sinne kuulu vaan tuohon akselin yläreunan tasalle ja näkyviin. En nyt pyörittele tuota kuvaa oikeinpäin, kai tajuutte.

 

Tallissa meni sitte tää ilta ja jo kahvittaakin.

 

JK

post-617-1384803647135_thumb.jpg

post-617-13848036473904_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moro!

No ompas outoa... :o

 

Tuosta sun tikusta kun kattoo noita merkkejä, selkeästi näkee että noi ite viilattujen merkkien mitat on aivan erilaiset mitä mulle on annettu: yläraja 240mm kohdalla ja alaraja 250mm kohdalla.

 

Tuolla sun tikulla mitattuna koneessa olis noin litra enemmän öljyä mitä pitäisi. Min ja max väli 17mm, litroissa väli n. 0,5 litraa. 240mm - 271mm = 31mm. 31mm / 17mm = 1.83mm. Eli pelkästään vaihdettaessa menis öljyä se 6 - 6.5 litraa. Eli lähes koko automaattilaatikollisen Minin öljytilavuus, jos se olis se 7,38l.

 

Täytynee koittaa Googletella ja kattoa löytyiskö ratkaisua... ::)

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti tämä öljytikku on oikea, mutta jostain syystä on käytetty isompaa öljymäärää. Ostin auton siis liikkeestä mutta kävin tapaamassa aiempaa omistajaa, ja hän neuvoi pitämään öljyn noissa ylämerkeissä. Ilmeisesti jo tuolloin ovat kytkinpakkojen levyt olleet lopussa, tämä öljymäärä on saattanut auttaa niiden toimintaa. Roiskehan tuolla on käynyt kun öljynpinta on ollut pyörästön tasalla.

 

Luotan siis jatkossa alkuperäisiin merkkeihin tuossa tikussa. Ensimmäistä öljytäyttöä sotkee vielä semmoinen juttu että turbiinista on tullut jonkin verran öljyä ulos kun se on irrallaan. Tuommoiset puoli litraa tuohon astiaan jossa se on, kun on päässyt siinä kallelleen. Mutta eihän tämä rakettitiedettä ole, käytännössähän sen sitten näkee, ensinnäkin että onko remontti onnistunut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uusien öljyjen kanssa ei ole ollut paineiden katoamisongelmaa havaittavissa. Onneksi.

 

Vieläkin yritän haeskella automaatti-Classic Miniin oikeaa öljytikkua, mutta todella hankalan oloista hommaa. Edes brittifoorumilta en saanut varmistusta öljytikun mittoihin...

 

Täytynee mennä tuolla jonkun itsetehdyllä tikulla, tai sitten jos jostain löytää tonnisen Minin tikun, niin tekee siihen sitten uudet merkinnät jos ne on kaukana toisistaan.

 

Mutta se että automaatti-Classicissa on erilainen tikku on edelleen vahvistumassa. Kun esim. Minisparekselta etsii osia, sieltä löytyy öljytikkuja, ja kaikissa sanotaan että "Manual only".

 

Ei muutakun etsintä jatkuu :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Päivitetäänpäs sen verran tätä, että juuri eilen laitoin taas öljyt koneeseen laatikkoremontin jälkeen. Kun oli tuo nestekytkinkin irrotettuna, niin täyttöön meni kahdeksan litraa öljyä. Siis puolisen litraa enemmän kuin öljynsuodattimen vaihdossa, juur sen verran kuin tuosta turbiinista tuli öljyä kun se oli irrallaan. Tuossa mittatikku-kuvassani tuossa ylempänä on siis oikea mittatikku, ja merkit oikeissa mitoissa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...