Jump to content

Muutoskatsastus


sir samurai

Recommended Posts

Mulla on vuoden 70 Miniin vaihdettu edellisen omistajan toimesta Spi kone ja levyjarrut jostaki 90 luvun Ministä. Rekisteriotteessa on kuitenkin merkintä, että autossa olisi tonninen kone. Auto on ollut mulla 6v ja aina on katsastuksesta mennyt läpi ilman sanomisia, mistäpä ne siellä tietävät että Spi koneet on kaikki 1,3 litrasia, vai olenko väärässä? Eipä sitä ostaessa tienny itekkään ja lapissa kasvaneena tottunu siihen että riittää jos tuommoset "pikku jutut" on vähä sinne päin ;)

 

Ilmeisesti levyjarrut edessä riittää muutoskatsastuksessa jos tahdon rekisteröidä Minin oikeilla tiedoilla? Eipä tuolla muuten, mutta joskus se katsastusmies sattuu tietään jotakin Mineistä ja voi tulla jotaki sanomista.

 

Minkälainen tapahtuma se muutoskatsastus on ja mitä papareita mulla pitäisi olla mukana? Onko olemassa mahdollisuus että mulle tulee jotakin rankkua jos paljastuu että kone on siellä ollu paikoillaan jo vuosi tolkulla, toki ite en sitä ole "tiennyt". O0

 

Varmaan vakuutusmaksut vähä nousee ja autovero varmaan myös?

 

Vai kannattaako unohtaa koko juttu ja antaa asian olla näin?

 

Toista Miniä olen aloittamassa kasaamaan ja siinä pitäisi olla myös 1,3l kone mutta vain rumpujarrut. 1,3l koneella rekisteröitynä siihen pitää vaihtaa levyt eteen, mutta tonnisena riittäs ne rummut ;) Asiansa osaava varmaan konttorilla huomaisi tämänkin :P Toki tuohan nuo levyt tehoa jarruihin, joten tulee ne sinne tieten laitettua :)

Link to comment
Share on other sites

Ei se nyt mitenkään varkauksiin liity, eihän missään ole olemassa mitään rekisteriä missä olisi varastettujen autojen moottoreiden sarjanumerot...

 

Liittyy siihen että kun tiedetään mistä autosta moottori on, tiedetään sen teho ja päästöluokka. Samalla moottorikoodilla kun voi olla moottoria eri tehoisina ja eri päästöluokillakin. Tosin jos haluaa ruveta hankalaksi, niin yksityisellä henkilöllä ei ole mitään vaatimusta säilytellä kuitteja. Tosin siinä kohtaa katsastusmieskin voi vaatia asiantuntijan lausuntoa moottorin tyypistä. Tämän auton kohdalla tuskin mitään tullaan vaatimaan, kun ei päästöluokkiakaan tarvitse täyttää.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin näin enempi se on tarkoitettu siihen että saataisiin selville ettei yritetä muutoskatsastaa konetta jonain muuna kuin mitä se on.

Vanhemmissa autoissa kun ei ole päästörajoja ja Minin tapauksessa vertailumoottorina on aina se tehokkain niin ei tuo yleensä aiheuta ongelmia.

 

Multa kun muutoskatsastuksessa kysyttiin todistusta sanoin ettei käryäkään ja että koneita on purettuna niin monta varastossa ettei kukaan sellasta muistaisi mistä minkäkin on hommannut, taidettiin lopuksi merkitä meidän korjaamo hankintakanavaksi ja koneistusta varten irroitettu koneen tyyppikilpi selvitykseksi koneesta.

 

Tulkintoja on liki niin monta kuin katsureitakin kannattaa kysellä muutamasta paikasta ja skipata ne mitkä vaikuttaa hankalimmilta.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen jotenkin kuvitellut että ne siksi niitä pyytää ettei ole jostain varastettu.

No en kyllä ole luullut että semmosta rekisteriä on mutta eipä taia olla puhelimista tai läppäreistäkään tai auton-soittimista mutta jos niistä ei ole kuittia niin itelle tulee sellainen olo että ne on varastettu :D Toisaalta kai sitä voi ilmoittaa poliisille magic numberin ja meniskö se sen kautta tieto myös konttorille?

Link to comment
Share on other sites

Kuinka yleistä on että varastetaan irrallinen auton moottori, mistä vielä omistaja osaa poliisille sanoa moottorin sarjanumeron? Läppäreistä/kännyköistä/yms sen yleensä näkee alkuperäisestä pakkauksesta mikäli se on säilötty, ja liitetään rikosilmoitukseen. Mikäli auto varastetaan, siitä menee auton runkonumero ilmoitukseen, mutta ei moottorin sarjanumerosta kenelläkään ole mitään hajua. En tiedä taipuuko ATJ edes muuhun kuin rekisterinumero/runkonumeropohjaiseen anastustietoon, tuskimpa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...