Jump to content

Ensiörattaan laakereiden välys kampiakseliin?


Jupetee

Recommended Posts

Tuotapa hyvinkin...mutta, kuvassa akseli on tasapaksuinen koko matkalta (1000 kone?) ja tuossa mun kampiakselissa (1300 A+ moottori) akselissa on lohkon puolella paksumpi "kaulus" 41,4mm ja rattaan toisesta päästä mitta on 38,4 mm. Eli mihnkä mittaan laakerit pitäisi työstää etteivät olisi liian tiukat/löysät??

 

Moottori ollut alunperin verto kytkimellä, saanko asennettua siihen pre-verto kytkimen (käykö pre-verto levy vauhtipyörään ja toimiiko paketti pre-verto kytkimen akseleilla, työsylintereillä yms vermeillä) ?

 

Moottorissa kun ei ollut näitä verto - osia mukana mutta pre-vertoon löytyisi kyllä palikoita riittämiin tallista jo valmiina..

Link to comment
Share on other sites

Sisempi 1.628" +0.002"/-0.0", ulompi 1.503" +0.002"/-0.0". Pitäisi olla 0.003" välys peruskoolla kulumattomaan kampuraan noilla mitoilla. Ei voi perus käsikalvaimella kaapia kokoon, koska pitää saada suoraksi toisiinsa nähden joka ei onnistu ilman ohjausta.

 

Ei sovi A+ pyörään tuo spareksen kelluva pusla mitä Kimi ehdottaa, sanoohan ne sen siellä itsekkin. Mulla on kaikissa A+:n ensiörattaissa vinossa öljyreijät, ja ei ilmeisesti oikeen muillakaan ole muuta tullut vastaan.

 

Pre verto kytkin on mahdollista asentaa, mutta tarvitset pre-verto vauhtipyörän, taustalevyn, kytkinlevyn, paineasetelman, koko kytkimenkäyttömekansmin painelaakereineen ja työsylinterin ja sitten vielä startin (eri starttikehät pre-verto ja vertossa. Tai noh pilkunviilauksessa sallitaan että aivan viimeiset pre-vertot oli uudemmalla hammaskehäprofiililla, mutta ne on aika harvinaista kamaa). Käyttökelpoista siis on ainoastaan kytkinkopan kansi, kaikki muu pitää olla pre-vertosta.

Link to comment
Share on other sites

Sisempi 1.628" +0.002"/-0.0", ulompi 1.503" +0.002"/-0.0". Pitäisi olla 0.003" välys peruskoolla kulumattomaan kampuraan noilla mitoilla. Ei voi perus käsikalvaimella kaapia kokoon, koska pitää saada suoraksi toisiinsa nähden joka ei onnistu ilman ohjausta.

 

Ei sovi A+ pyörään tuo spareksen kelluva pusla mitä Kimi ehdottaa, sanoohan ne sen siellä itsekkin. Mulla on kaikissa A+:n ensiörattaissa vinossa öljyreijät, ja ei ilmeisesti oikeen muillakaan ole muuta tullut vastaan.

 

Pre verto kytkin on mahdollista asentaa, mutta tarvitset pre-verto vauhtipyörän, taustalevyn, kytkinlevyn, paineasetelman, koko kytkimenkäyttömekansmin painelaakereineen ja työsylinterin ja sitten vielä startin (eri starttikehät pre-verto ja vertossa. Tai noh pilkunviilauksessa sallitaan että aivan viimeiset pre-vertot oli uudemmalla hammaskehäprofiililla, mutta ne on aika harvinaista kamaa). Käyttökelpoista siis on ainoastaan kytkinkopan kansi, kaikki muu pitää olla pre-vertosta.

 

Ok, täytynee muuttaa nuo lukemat milleiksi ja kiikuttaa palikka työstettäväksi.

 

Tuota juuri kytkin mysteerissäni pelkäsinkin... Nyt on verto vauhtipyörä + asetelma tasapainotettuina, mutta muita osia vertoon ei sitten olekkaan, paitsi startti...

Ja taas toisinpäin pre-vertoon ei ole kuin kytkinlevy + painelaakeri sekä tonnisen vauhtipyörä+asetelma, joilla ei "isolohkossa" tee mitään... muut kilkkeet varmaan kävisikin tonnisen osista...?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se tonnisen vauhtipyörä ja taustalevy käy isoonkin koneeseen mut paineasetelma on liian köykäinen, mut eihän kukaan muutenkaan kasaa konetta käytetyllä kytkinlevyllä/paineasetelmalla.......

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se tonnisen vauhtipyörä ja taustalevy käy isoonkin koneeseen mut paineasetelma on liian köykäinen, mut eihän kukaan muutenkaan kasaa konetta käytetyllä kytkinlevyllä/paineasetelmalla.......

 

Jaa että käy vai? Luulin ettei kun kampiakseli on paksumpi kuin tonnisessa mutta jos menee paikoilleen niin hyvä homma...

Juuei vanhoilla osilla kasatakkaan, mikäs paineasetelma tälle ratkaisulle olisi mielestänne fiksuinta valita?

Link to comment
Share on other sites

Vauhtipyörä itsessäänhän ei tule kuin siihen kampiakselin kartiopäähän kiinni ja se kartio on kaikissa samankokoinen, kampiakselinpää ei ole erikokoinen muutakuin tuosta ensiörattaan sisemmän laakerin kohdalta.

Paineasetelman jäykkyys on suoraan verrannollinen tavoiteltaviin tehoihin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...