Jump to content

Moottoriöljyn mittatikku katkesi


Recommended Posts

Kirjoitettu

Eli vm. 02 Cooper S:än öljyn mittatikku katkesi n. 10 sentin syvyydestä. Ongelmahan on varsin yleinen, ainakin maailmalla, eikä uusi tikkukaan maksa paljoa. Ongelmana on vain tuon entisen ulossaaminen tuolta öljytikun putkesta. Vaatisi siis öljyputken irroittamisen. Eli pitäisi purkaa puskuri pois, jäähdytin pois yms. Toinen vaihtoehto on ottaa öljypohja pois ja kaivaa katkennut tikku sitä kautta pois. Kumpi vaihtoehto mahtaa olla järkevämpi?

Kirjoitettu

Itekin pähkäilin, että tuo öljypohjan irrottaminen saattaisi olla helpompi homma. Siinä kannattaa varmaan samalla vaihtaa öljypohjan tiiviste?

 

Joo, luinkin tuosta CravenSpeedin tikusta ulkomaisilta foorumeilta. Onhan tuolla kyllä hintaa...

Kirjoitettu

Eikö mahdu mistään välistä irroittamaan sitä putken pulttia? Muistaakseni se on vain yhdellä pultilla kiinni ja sitten pääseekin jo putkea kääntämään. Varmaan on myös tyyppivika että tikun päälinen murenee käsiin?

Kirjoitettu

Kyllä sen pultin varmaan mahtuu irrottamaan, mutta sitä putkea ei taida päästä vetämään pois. Se putki on poikittain siinä konehuoneessa...

Kirjoitettu

Sain öljytikun kaivettua sieltä putkesta ulos tuommoisen "tarttujan" avulla. Kyllähän sitä hetken sai sieltä kaivaa. Tikku oli jo painunut niin syvälle tuon öljyputken mutkan taakse, ettei sitä enää näkynyt.

 

Tässä vielä kuva tarttujasta:

post-384-13848036314251_thumb.jpg

  • 5 years later...
Kirjoitettu

Ebaystä löytyy muuten nykyään orkkistikun näköinen tekele, jonka ei pitäisi katketa (eri materiaali). Ja on paljon halvempi kuin tuolla ylempänä (5 vuotta sitten) linkkaamani Cravenspeed.

Kirjoitettu

Minusta se öljytikku tulee kampikammioon sellaisessa kulmassa, ettei sen pitäisi osua kuin korkeintaan öljypohjan pohjaan. Voin toki olla väärässäkin...

Tikun reikä (johon se putki kiinnittyy) näkyy tuossa yläreunassa, keskeltä hieman oikealle.

enginecrank.jpg

 

Öljypohjan irroittaminen vaatii ilmastoinnin kompuran irroittamisen, koska se kiinnittyy öljypohjaan. Sitä varten pitää tietysti ensin ottaa apulaitehihna irti (ja sit uusi tilalle jos ei ole ihan hiljattain vaihdettu). Kompuran voi ripustaa jonnekin sivuun pois tieltä, ja letkut voi jättää kiinni, joten ilmastointia ei tarvitse tyhjentää. Myös moottorin alatuki ja ohjaustehostimen tuuletin pitää irroittaa. Sitten vain pohjasta pultit auki...

Kirjoitettu (muokattu)

Kiitos tosi paljon Igor! Tuo auttaa hyvin kun keskustelen korjaajan kanssa miten toimia. Pari korjaamoa jo kieltäytyi hommasta, koska eivät olleet varmoja miten toimia.

Muokattu: , käyttäjä: cam700
lisäys
Kirjoitettu
  19.9.2018 klo 08.28, Igor kirjoitti:

Öljypohjan irroittaminen vaatii ilmastoinnin kompuran irroittamisen, koska se kiinnittyy öljypohjaan.

 Myös moottorin alatuki ja ohjaustehostimen tuuletin pitää irroittaa. Sitten vain pohjasta pultit auki...

Expand  

One R50 -01, ei tehostimen tuuletinta, ei ilmastointia - riittää moottorin tuen irroitus öljypohjan irroitukseen tiivisteen vaihtoon?

Siis vaihteistoa ei tarvitse irroitella?

Pahuksen tiiviste kun laskee öljyä.

Kirjoitettu
  22.9.2018 klo 07.30, Taky kirjoitti:

One R50 -01, ei tehostimen tuuletinta, ei ilmastointia - riittää moottorin tuen irroitus öljypohjan irroitukseen tiivisteen vaihtoon?

Siis vaihteistoa ei tarvitse irroitella?

Pahuksen tiiviste kun laskee öljyä.

Expand  

Onen kanssa pääseekin sitten todella helpolla.

Vaihteistoa ei tarvi irroittaa. 

Kirjoitettu
  22.9.2018 klo 08.11, Mini1380 kirjoitti:

Saako sen mittatikun putken helpolla irti R50:ssä kun on vähempi roinaa tiellä kuin R53:ssa ?

Expand  

Varmasti saa, mutta R50:ssä ne tikut ei taida juuri katkeilla, kun se putki on lähes suora. 🙂

Kirjoitettu

Miulla katkesi aikoinaan tikku R53:sta siitä kumiklunssin yläpuolelta.Tein Opelin tikusta sopivan mittaisen tilalle.

Kirjoitettu
  24.9.2018 klo 11.33, Igor kirjoitti:

Varmasti saa, mutta R50:ssä ne tikut ei taida juuri katkeilla, kun se putki on lähes suora. 🙂

Expand  

Oletin että oli R50 kun sellasestakin oli juttua mutta vissiin kaikkiaan kolmesta eri MINIstä höpötetään ristiin niin en tiennyt mikä cam700 auto on.

Kirjoitettu
  26.9.2018 klo 16.41, Mini1380 kirjoitti:

Oletin että oli R50 kun sellasestakin oli juttua mutta vissiin kaikkiaan kolmesta eri MINIstä höpötetään ristiin niin en tiennyt mikä cam700 auto on.

Expand  

Joo, pahoittelut. Uusi käyttäjä täällä ja ensimmäinen Mini. Nyt sain sentään lisättyä auton profiiliin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...