Jump to content

Moottoriöljyn mittatikku katkesi


fabsu

Recommended Posts

Eli vm. 02 Cooper S:än öljyn mittatikku katkesi n. 10 sentin syvyydestä. Ongelmahan on varsin yleinen, ainakin maailmalla, eikä uusi tikkukaan maksa paljoa. Ongelmana on vain tuon entisen ulossaaminen tuolta öljytikun putkesta. Vaatisi siis öljyputken irroittamisen. Eli pitäisi purkaa puskuri pois, jäähdytin pois yms. Toinen vaihtoehto on ottaa öljypohja pois ja kaivaa katkennut tikku sitä kautta pois. Kumpi vaihtoehto mahtaa olla järkevämpi?

Link to comment
Share on other sites

Itekin pähkäilin, että tuo öljypohjan irrottaminen saattaisi olla helpompi homma. Siinä kannattaa varmaan samalla vaihtaa öljypohjan tiiviste?

 

Joo, luinkin tuosta CravenSpeedin tikusta ulkomaisilta foorumeilta. Onhan tuolla kyllä hintaa...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sen pultin varmaan mahtuu irrottamaan, mutta sitä putkea ei taida päästä vetämään pois. Se putki on poikittain siinä konehuoneessa...

Link to comment
Share on other sites

Sain öljytikun kaivettua sieltä putkesta ulos tuommoisen "tarttujan" avulla. Kyllähän sitä hetken sai sieltä kaivaa. Tikku oli jo painunut niin syvälle tuon öljyputken mutkan taakse, ettei sitä enää näkynyt.

 

Tässä vielä kuva tarttujasta:

post-384-13848036314251_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Minusta se öljytikku tulee kampikammioon sellaisessa kulmassa, ettei sen pitäisi osua kuin korkeintaan öljypohjan pohjaan. Voin toki olla väärässäkin...

Tikun reikä (johon se putki kiinnittyy) näkyy tuossa yläreunassa, keskeltä hieman oikealle.

enginecrank.jpg

 

Öljypohjan irroittaminen vaatii ilmastoinnin kompuran irroittamisen, koska se kiinnittyy öljypohjaan. Sitä varten pitää tietysti ensin ottaa apulaitehihna irti (ja sit uusi tilalle jos ei ole ihan hiljattain vaihdettu). Kompuran voi ripustaa jonnekin sivuun pois tieltä, ja letkut voi jättää kiinni, joten ilmastointia ei tarvitse tyhjentää. Myös moottorin alatuki ja ohjaustehostimen tuuletin pitää irroittaa. Sitten vain pohjasta pultit auki...

Link to comment
Share on other sites

On 19.9.2018 at 11.28, Igor kirjoitti:

Öljypohjan irroittaminen vaatii ilmastoinnin kompuran irroittamisen, koska se kiinnittyy öljypohjaan.

 Myös moottorin alatuki ja ohjaustehostimen tuuletin pitää irroittaa. Sitten vain pohjasta pultit auki...

One R50 -01, ei tehostimen tuuletinta, ei ilmastointia - riittää moottorin tuen irroitus öljypohjan irroitukseen tiivisteen vaihtoon?

Siis vaihteistoa ei tarvitse irroitella?

Pahuksen tiiviste kun laskee öljyä.

Link to comment
Share on other sites

On 22/09/2018 at 10:30, Taky said:

One R50 -01, ei tehostimen tuuletinta, ei ilmastointia - riittää moottorin tuen irroitus öljypohjan irroitukseen tiivisteen vaihtoon?

Siis vaihteistoa ei tarvitse irroitella?

Pahuksen tiiviste kun laskee öljyä.

Onen kanssa pääseekin sitten todella helpolla.

Vaihteistoa ei tarvi irroittaa. 

Link to comment
Share on other sites

Miulla katkesi aikoinaan tikku R53:sta siitä kumiklunssin yläpuolelta.Tein Opelin tikusta sopivan mittaisen tilalle.

Link to comment
Share on other sites

On 24.9.2018 at 13.33, Igor kirjoitti:

Varmasti saa, mutta R50:ssä ne tikut ei taida juuri katkeilla, kun se putki on lähes suora. 🙂

Oletin että oli R50 kun sellasestakin oli juttua mutta vissiin kaikkiaan kolmesta eri MINIstä höpötetään ristiin niin en tiennyt mikä cam700 auto on.

Link to comment
Share on other sites

On 26.9.2018 at 19.41, Mini1380 kirjoitti:

Oletin että oli R50 kun sellasestakin oli juttua mutta vissiin kaikkiaan kolmesta eri MINIstä höpötetään ristiin niin en tiennyt mikä cam700 auto on.

Joo, pahoittelut. Uusi käyttäjä täällä ja ensimmäinen Mini. Nyt sain sentään lisättyä auton profiiliin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...