Jump to content

Moottorin vesitilan puhdistus


LeeHarvey

Recommended Posts

Onko hyviä vinkkejä kuinka moottorin vesitilan saisi puhdistettua tehokkaasti ajossa olevasta Ministä.

Tuntuu olevan jotain töhnää tays ja pitäisi koettaa saada töhnät pois. Onko mitään aineita, joita voisi kokeilla vai onko vesi ainoa vaihtoehto? Sitruunahappoa en uskalla laittaa, kun en tiedä mitä vesipumppu sanoo siitä.

Link to comment
Share on other sites

Sitruunahappo on ihan OK, "harmiton happo".

Me puhdistetaan sillä tehtaalla säännöllisesti lämmönvaihtimia.

Voithan käyttää myös moottorin pesuun sopivia liuotinpesuaineita.

 

Itse olen käyttänyt lohkoja ja kansia laimessa (n.1%) HCl-kylvyssä ja sen perään neutraloinut yhtälaimealla kuumalla NaOH-kylvyllä ja lopuksi huuhdellut huolellisesti vedellä.

Osista tulee puhtaat eikä tarvitse painia moottorin lämpöongelmienkaan kanssa. Tämä ei tietenkään onnistu sinun tapauksessasi kun kone on pellin alla.

Link to comment
Share on other sites

oon kuullut vinkkiä että astianpesukoneisiin tarkoitettu tabletti voisi olla kova sana.. itse en oo kokeilut kyseistä metodia.

varaosa liikkeet kyllä myy sitten jotain pesuaineita myös sinne.

Jos tabletin uskallat koittaa, niin kuulemma pitäs tulla aika hyvin paskaa ulos..

Link to comment
Share on other sites

Etikka toimii myös, sillä on tullut ruostemömmöä putsattua kun autojen edelliset omistajat eivät ole välittäneet jäähdytysnesteen korroosionestosta... Noin 50% etikkaa ja loput vettä on tullut laitettua, kaupassa käynti ja sitten huuhdellut vedellä kunnolla puhtaaksi. Toki jos se on rasvaista mömmöä niin sitten tarvii jotain emäksistä pesuainetta että sen saa liukenemaan, suosittelen sitä ennen happokäsittelyä. Veemäisimpiä tilanteita on kun on sekoitettu "longlife" ja perinteistä jäähdytinnestettä, edellisestä käyttiksestä en saanut millään aineilla sisäkennoa täysin puhtaaksi siitä moskasta.

 

Ei se alumiini tunnissa vielä nokkiin ota kunnon sitruunahappoliuoksestakaan, oksaalihappo toki on sitten huomattavasti hellempi. Ongelma vaan on että jos rupee miettimään alumiinin hyvinvointia, niin ei se ruoste oikeen lähde liikkeelle niin miedoilla aineilla.

Link to comment
Share on other sites

Minä pidin toissa keväänä sitruunahappo seoksen viikon verran koneessa eikä mitään haittaa ilmennyt.Tuli erittäin puhdasta.

Link to comment
Share on other sites

Ei se sitruunahappo kylmänä nyt hirveän ärhäkästi alumiinia syö. Voisin piruuttani demota tilanteen laittamalla tänään vesipumpun sitruunahappoon vaikka pariksi päivää ja mitataan minkä verran on matskua lähtenyt. Lämpimänä sitten on tilanne on toinen, 70asteisena teho on helposti kymmenkertainen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...