Jump to content

Mini Suomen myydyin auto 60-70-luvulla


artukainen

Recommended Posts

Kuten kaikki valveutuneet palstalaiset tietävät, niin täyttä puppuahan tuo otsikko on, mutta viime talven aikana kerättyjen kommenttien perusteella tuli taas todistetuksi, että näin sen luulisi olevan. Oma kasipuolikkaani oli työpaikkani myymälässä näytillä viime talven ja voisi sanoa, että melkeinpä joka toinen yli 50-vuotias asiakas on kertonut itsellään tai ainakin kaverillaan aikoinaan olleen Minin. Kasipuolikasta ei oikeastaan ollut kellään. Yleensä autona oli Mini 1000 ja melkein poikkeuksetta se kaverin Mini oli Cooperi, luonnollisesti. Suosituimmat matkakohteetkin selvisivät, sillä yleensä sillä Minillä ajettiin Lappiin vähintään viisi aikuista kyydissä tai vaihtoehtoisesti se kaatui katolleen jossain hiekkakuopalla tai soratiellä Mäkistä tai sitä turkulaista kuskia matkittaessa. Sekin on nyt tiedossa, että Minin valmistus loppui 70-luvun puolivälissä, kun sen tilalle tuli toinen korimalli. Että semmosta.

 

Uskoisin, että jokainen Minin omistaja on kuullut vastaavia kertomuksia huoltoasemien tai kauppojen pihoille pysähtyessään. Meidän työpaikalla tästä tuli jo ihan vitsi ja minulle tultiin aina kertomaan, että taas kävi yksi vanha Minin omistaja jne. Olen miettinyt, että mahtaako mikään muu automalli herättää vastaavanlaista reaktiota ihmisissä. Kupla-volkkari varmaan joo, mutta aiheuttaako esim. joku 70-luvun Toyota tai Opel ihmisessä pakottavaa tarvetta tulla kertomaan, että itsellä on aikoinaan ollut sellainen, mutta tietenkin se urheilullisempi versio. Se Minissä ainakin on poikkeuksellista ja varmasti pitkälti suomalaisten rallikuskien aikaansaamaa, että urheilullisemman mallin Cooper-nimi on jokaisen vähänkään autoista tietävän tiedossa. Monien muiden merkkien kohdalla perus- ja sporttimallien erot vaativat jo syvempää aiheeseen tutustumista.

Link to comment
Share on other sites

Empä ole kans löytänyt mikä auto oli eniten myyty silloin -60 luvulla, joku Mosse varmaankin ;-). Ohessa rekisteröintimäärät:

-62 oli 500

-63 1200

-64 2250

-65 5500

-66 5200

-67 3300

-68 4100

-69 1900

-70 3200 ja sitä rataa.

Näitä "hauskoja" juttuja kyllä on kuultu vuosien varrella tosiaan joka huoltiksella :-)

Link to comment
Share on other sites

"Pitkänä" miehenä minä olen kuullut noin 100 kertaa kertomuksen, että "meidän kylällä oli niin pitkä mies, että ajoi Miniä takapenkiltä". Tämä piti tietysti kokeilla, kun oli etupenkki irti. Vaikka istuu aivan takapenkin etureunassa niin minun jalat on noin 30 cm liian lyhyet, jotta ylettyisi painamaan kytkimen pohjaan. Johtopäätös on, että alle 2,5 m miehillä, jotka ajoi takapenkiltä, oli varmaan automaatti-Mini.

 

Takapenkki on myös sen verran korkeammalla lattiasta kuin etupenkki, että se joka sieltä pystyy ajamaan täytyy olla pelkkiä jalkoja.

 

Kusiaisen ajaminen "takapenkiltä" onnistuukin jo minultakin. Sekin on kokeiltu.

Link to comment
Share on other sites

Mäkin olen saanut kuulla noita "mullakin oli 60-luvulla mini" -tarinoita jo ihan riittämiin, vaikka alla on "bemarimini", ja vasta puolisen vuotta oon ehtiny sillä ajelemaan. :) Vastaavia tarinoita kuulin kyllä silloinkin kun mulla oli mehujousi-sitikka... kaikenlaista "faktaa" sitä sai kuulla noiden hydejärjestelmistä ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Oman käsityksen mukaan Toyota Corolla KE20 oli Datsun 100A E10 lisäksi suomen myydyimpiä autoja 70-luvulla ja Corollan myöhemmät mallit aina 90-luvulle saakka.

Japanilaiset autot ovat hyvin kestäviä tekniikaltaan ja pienikulutuksisia sekä riittävän suorituskykyisiä ohjaamo on selkeä ja ergonominen sekä ainakin vielä 70-luvulla myös tyylikäs. Itsellä on kesäautona käytössä ensimmäinen oma autoni Datsun 100A 1.2L vuodelta 1975 ei museorekisterissä mutta käyttöentisöity sekä maalattu uudestaan 2008. Yllättävän reippaasti tuo kulkee 1200 ccm koneella sillä navigaattorin mukaan huiput 160 km/h

 

http://i3.aijaa.com/b/00404/14254582.jpg

 

Toisessa kuvassa nykyinen käyttöpeli Mini Cooper S -03 kaikin saatavissa olevin varustein auto tuotu saksasta suomeen -14

 

http://i10.aijaa.com/b/00078/14254583.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Autot nähtiin edistyksellisimpänä kulkumuotona 1960- ja 1970-luvulla, ja Suomessakin toteutettiin silloin hyväksi katsottua autoistumisen ihannetta. Siihen aikaan Suomeen rakennettiin suuri määrä uusia teitä, ja henkilöautojen määrä alkoi lisääntyä. Tämä kehitys katkesi 1970-luvun öljykriisiin, jolloin joukkoliikenteen alasajo pysähtyi ja sitä alettiin suosia poliittisessa päätöksenteossa.lähde? Öljykriisin myötä dieselmoottori yleistyi myös henkilö- ja pakettiautoissa. Suomen myydyin auto oli 1970-luvulta 1980-luvulle neuvostoliittolainen Lada. Brittiläisten autojen markkinaosuus putosi 1970-luvun aikana yli neljäsosasta alle viiden prosentin; samalla ajanjaksolla japanilaisten autojen osuus rekisteröidyistä henkilöautoista kasvoi kahdeksasta prosentista 20 prosenttiin. Vuonna 1976 rikkoutui miljoonan ajoneuvorekisterissä olevan henkilöauton raja."  

Näin kertoo suomen autoistumisesta wikipedia siis oikea vastaus on LADA :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...