Jump to content

artukainen

Jäsenet
  • Viestit

    11
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

artukainen's Achievements

  1. Joko tankissa oli liian vähän bensaa tai sitten putken suulla oli joku tukos. Joka tapauksessa ongelma ratkesi kun kaatoi oikein kunnon loiskeella lisää menovettä tankkiin. Epäilen ensimmäistä syytä, vaikka kyllä tankista bensan liplatus kuului kun autoa heilutteli. Mikäli syy oli jälkimmäinen, lienee ongelmia luvassa jatkossakin.
  2. Kiitos vinkeistä! Kyllä siinä oli ongelmia näköjään nimenomaan bensan saannin kanssa. Nyt taas toimii.
  3. Mini on vakio 850cc vuodelta 67 ja oireena se, että auto sammui yhtäkkiä, eikä lähtenyt enää uudelleen käyntiin. Matkustamoon alkoi tulla palaneen kumin käryä ja hajun lähde paikantui takakonttiin, johon SU:n sähköinen bensapumppukin on jossain vaiheessa siirretty. Startatessa takakontista kuului suoranainen rumpusoolo pumpun hakatessa täysillä. Pumpun johtonipun päällinen oli sulanut ja niin pumppu kuin johdotkin aivan tulikuumia. Annoin auton hetken aikaa olla ja kokeilin startata uudelleen. Auto lähti ihan normaalisti käyntiin ja kävi noin puoli minuuttia sammuen jälleen. Purin johtonipun päällisen jolloin selvisi, että maadoitusjohto oli kärähtänyt ja aiheuttanut myös pintakankaan sulamisen. Johdoissa oli sen verran pituusvaraa, että katkaisin johdoista palaneet pätkät pois, laitoin uudet liittimet johtoihin ja kytkin ne pumppuun kiinni. Virtojen kytkemisen jälkeen jälleen sama juttu, eli pumppu vetää kunnon tremoloa heti, kun avaimesta laittaa virrat päälle. Minulla on jemmassa toinen toimiva bensapumppu, jonka vaihdoin paikalle. Sama juttu myös sen kanssa. Heti, kun virrat laittaa päälle, alkaa koko takakontti täristä pumpun tikatessa täysillä. Jonkinlainen oikosulku lienee nyt siis jossain, mutta miten tätä kannattaisi alkaa selvittää?
  4. Kuten kaikki valveutuneet palstalaiset tietävät, niin täyttä puppuahan tuo otsikko on, mutta viime talven aikana kerättyjen kommenttien perusteella tuli taas todistetuksi, että näin sen luulisi olevan. Oma kasipuolikkaani oli työpaikkani myymälässä näytillä viime talven ja voisi sanoa, että melkeinpä joka toinen yli 50-vuotias asiakas on kertonut itsellään tai ainakin kaverillaan aikoinaan olleen Minin. Kasipuolikasta ei oikeastaan ollut kellään. Yleensä autona oli Mini 1000 ja melkein poikkeuksetta se kaverin Mini oli Cooperi, luonnollisesti. Suosituimmat matkakohteetkin selvisivät, sillä yleensä sillä Minillä ajettiin Lappiin vähintään viisi aikuista kyydissä tai vaihtoehtoisesti se kaatui katolleen jossain hiekkakuopalla tai soratiellä Mäkistä tai sitä turkulaista kuskia matkittaessa. Sekin on nyt tiedossa, että Minin valmistus loppui 70-luvun puolivälissä, kun sen tilalle tuli toinen korimalli. Että semmosta. Uskoisin, että jokainen Minin omistaja on kuullut vastaavia kertomuksia huoltoasemien tai kauppojen pihoille pysähtyessään. Meidän työpaikalla tästä tuli jo ihan vitsi ja minulle tultiin aina kertomaan, että taas kävi yksi vanha Minin omistaja jne. Olen miettinyt, että mahtaako mikään muu automalli herättää vastaavanlaista reaktiota ihmisissä. Kupla-volkkari varmaan joo, mutta aiheuttaako esim. joku 70-luvun Toyota tai Opel ihmisessä pakottavaa tarvetta tulla kertomaan, että itsellä on aikoinaan ollut sellainen, mutta tietenkin se urheilullisempi versio. Se Minissä ainakin on poikkeuksellista ja varmasti pitkälti suomalaisten rallikuskien aikaansaamaa, että urheilullisemman mallin Cooper-nimi on jokaisen vähänkään autoista tietävän tiedossa. Monien muiden merkkien kohdalla perus- ja sporttimallien erot vaativat jo syvempää aiheeseen tutustumista.
  5. artukainen

    austin morris 1300

    Kyseiseen malliin liittyen tuli mieleen, että tietääkö joku Mailer-myyntinimen taustaa? Virallisestihan nuo autot ovat mallia 1100/1300, vaikkakin niitä on monissa maissa myyty ja valmistettukin hyvinkin vaihtelevilla nimillä. Oliko nimi "Mailer" käytössä vain Suomessa ja toimitettiinko niitä tänne mailereina, vai oliko kyseinen nimi maahantuojan käsialaa? Onhan näitä Suomiautoja toki nähty muillakin merkeillä. Mieleen tulevat ainakin Datsun Finn (Datsun 1200) ja Mazda Marella (Mazda 1300).
  6. artukainen

    varaosia

    Mites on hydrolasticin osien saatavuuden kanssa? Joskus olen lukenut tai kuullut juttuja, ettei niihin enää kaikkia osia saisi edes sumujen saarelta, mutta mikä mahtaa olla tilanne tänäpäivänä. Näyttää meinaan siltä, että oman minin tekniikan saa pikku hiljaa uusia osa osalta.
  7. artukainen

    Käyntihäiriö

    No kieltämättä tankissa hölskyy vielä viime vuotista bensaakin, eli vaihtoon menee sekin. Sen jälkeen sitten vaan käymään FD100L:n listaa läpi.
  8. artukainen

    Käyntihäiriö

    Kiitos vinkistä. Täytyypä tarkistaa ja mitata. Ja kyllä, käytän bensassa lisäainetta. Rekisteröinnin ja mm. venttiilien säädön jälkeen kyseisellä minillä on ajettu kahtena kesänä yhteensä n. 50 kilometriä, eli nykybensa tai lisäaine eivät ole paljon päässeet vaikuttamaan suuntaan tai toiseen.
  9. Missäköhän mahtaa olla vika, kun orkkis -67 kasipuolikas käy kuin traktori? Aluksi tuntui, että kone käy kolmella, mutta sitten tyhjäkäynti muuttui röpöttäväksi, ja kaasua painaessa pakoputkessa paukkui oikein kunnolla. Aiemmin mini kävi ihan nätisti, enkä ole tehnyt mitään muutoksia sytytyslaitteisiin tai mihinkään muuhunkaan. Mittasin katkojan kärkivälin, ja se oli suunnilleen 0,5mm. Sääsin sen 0,4 milliin, mutta käynti muuttui entistä huonommaksi. Tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan, ja kaasutettaessa putkessa käy jatkuva pauke. Ääni on kuin kiihdytys-harrikassa. Hieno saundi, mutta ei sovi tähän autoon. Juhannus tulee ja hermo menee. Mikä siis neuvoksi?
  10. Tältä ne näyttävät ihan tavallisessa Minissä.
  11. artukainen

    Lohkon maalinumero

    Jostain aikoinaan luin, että British Standard (BS 381C) 223 Middle Bronze Green on varsin käytetty sävy. Toinen käytössä ollut on ilmeisesti 224 Deep Bronze Green. Alan liikkeistä pitäisi löytyä noihin sävyihin yhä voimassa olevat kaavat ainakin raskaan kaluston akryylimaalina.
×
×
  • Luo uusi...