Jump to content

850 Minin kanssa ongelmia...


OJO

Recommended Posts

Alkaa olemaan toi kasipuolikkaan kone ny läjässä ja laitoin öljyt ja vedet sisään. No huomasin sitten, että kannentiivisteen välistä tihkui vettä. Laskin vedet pois ja kokeilin kannen pultit läpi. Nähtävästi momenttiavaimessa ollut jotain häikkää kun melkein kaikki pultit oli selvästi löysällä. Kannattaako ny kokeilla konetta käyntiin, ku ei tiedä mihin ne vedet ehti valua??

 

Toinen ongelma on kytkimen työsylinterille menevän metalliputken liitoksen kanssa.Tihkuu nestettä siitä metalliputken ja työsylinterin kumiletkun välisestä liitoksesta. Onko muilla ollut ongelmia noiden putkien kanssa? Kaikki osat on uusia. Oisko mitään vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

Joo pitää tarkastaa ja vaihtaa nesteet, kahtoo sit vuotaako vettä vielä. Tuo kytkinhomma on kyllä ihmeellinen, kun kaikki tiivistepinnat on putkissa hyvännäköset, mutta silti tihkuu. Voiskohan olla et tuossa uudessa metalliputkessa on se tiivistävän pinnan kulma jotenkin väärä, että sitten sen takia vuotais...

 

Niin ja kaiken lisäks motonetistä ostettu pakoputki ei sopinut kunnolla paikalleen, kun ottaa vetoniveleen kiinni. Vertasin vanhaan putkeen, niin siinähän oli yksi ylimääräinen taivutus juuri ennen pakosarjaa :) Pitää hieman koittaa taivuttaa sitä, jos se sit vaikka antautuis paikalleen :)

Link to comment
Share on other sites

Noniin eilen sain Minin käyntiin. Vesivuoto lakkasi, mutta katsotaan tänään oliko se pelkästään koneen lämpenemisen ansiosta...

Käynti heijasi(vähän kuin olisi kaasua antanu pedalia pumpaten), joten voisiko jossain olla sitten imuvuoto? Vai mistä olisi kyse? Kun sitten antoi kaasua tasaisesti, niin kone vastasi kyllä ihan kunnolla. Mistä lähteä pulmaa ratkaisemaan? Sytkä ja kaasutin pitää kyllä vielä säätää, kun ovat irti olleet.

Link to comment
Share on other sites

On öljyt. Kuinkas paljon sitä siellä pitäis olla? Käynti kyllä tasottui kun kone lämpeni. Voisko olla vaikutusta kun laitoin öljyt tyhjään kaasariin puolta tuntia ennen koneen käynnistystä??

Link to comment
Share on other sites

Imuvuotohan se paljastui syyksi :) Laitoin yhden lisätiivisteen kaasarin ja imusarjan väliin, ja kaasari kunnolla kiinni niin johan alko Mini pelaamaan :) Kaasuvaijeri vaan inhottavasti jättää välillä kaasua hieman päälle. Ihmeen pitkä vaijeri, jonka tilasin Minitronilta ??? Pitää laittaa aikamoiselle mutkalle konetilaan. Aikaisempi poikki mennyt oli nimittäin miltei puolet lyhempi.

Link to comment
Share on other sites

Lyhennä sitä vaijeria, kaasarin puoleisessa päässähän on pikaliitin.Jos ei, niin laita.

Link to comment
Share on other sites

Osaisiko joku kuvailla millainen tuntuma tollaisessa Magic wand- tyylisessä vaihdekepissä pitäisi olla. Itsellä vaihteet löytyvät kyllä hyvin, mutta itse keppi on aika löysän oloinen. Saako sitä kiristettyä siellä alapäässä olevasta ruuvista, joka tulee siihen pallossa olevaan hahloon?

Link to comment
Share on other sites

Ei siellä ole mitään kiristysmahdollisuutta. Nivelissä olevat väykset tekevät vaihteensiirtoon löysän tunnetta, samoin jos kepin juuressa oleva nuppi on löysä siirtäjätangon pesään. Eipä nuo vuosien käytön jälkeen välttämättä mitään napakoita ole. Kato nyt kuitenkin että se kepin kiinnityslevyn ruuvit on kunnolla kiinni. Jos se kepakko pääsee sivusuunnassa kiertymään niin veikkaisin että kepissä oleva ura / urassa oleva tappi on kulunut. Koeta etsiä jostain parempia tilalle.

 

Siinä laatikon kuoressa pitäisi ollaison ruuvikannan alla jousi ja plungeri jotka kuormittaa keppiä pesää vasten (inkin osat 24 ja 25). Onko ne tallella ?

 

https://www.minispares.com/catalogues/c ... spx?1~4~41

Link to comment
Share on other sites

Joo taitaa vuodet olleet tehneet tehtävänsä laatikolle ja siksi noin löysän tuntunen. Vaihteet kuitenkin menevät hyvin sisään, joten siltä osin kunnossa :)

 

Muutama viesti sitten kerroinkin tuosta veden tihkumisesta kannentiivisteen välistä. Eilen vaihdoin vesien tilalle glykoliseoksen ja hetken käytön jälkeen alkoi jäähdyttäjästä kuohuamaan -> kannentiiviste vuosi. En keksi vuotamiselle mitään muuta syytä, kuin jonkin oman mokan kannen kiristämisessä. Kansi menee tänään plaanattavaksi, joten katsotaan sitten miten käy ja pysyykö nesteet sisällä. Oletteko muuten tehneet kannen pulteille uusintakiristyksen ensimmäisen lämpimäksi käytön jälkeen??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mini kunnossa... Kannen plaanaus auttoi :) Nähtävästi fiksuin tapa olikin vetää venttiilikoneisto ensin kiinni kanteen ja vasta sitten alkaa kiristämään kannenpultteja järjestyksessä...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...