Jump to content

Saksan minit!


tgamini
 Share

Recommended Posts

Tuli tuossa semmonen mieleen että ne joilla on noita uudempia vanhakoppasia eli ennen 2000 vuotta olevia minejä niin niissä taitaa olla noita ongelmia sähköpuolella. niin että kuka tietää mihin asti valmistetut tai missä niitä vikoja on eniten kun oon tuossa haaveillu semmosesta ministä. Onko spi vai mpi eroja vai onko yhtä paljon elektroniikkaa. Entäs jos sellasen muuttaa kaasari koneeks ihan peruspaketiks ni onko katalysaattori yms sen jälkeen mukana toiminnaltaan ettei tarviis muutella sit kaikkee muutakin sälää.  Tarkotus ois että tuolla ajais myös talvet ja veteraanilla vain kesäisin. :-/

Link to comment
Share on other sites

Muutos ruiskusta kaasariin ei lainsäädännön puolesta ole mahdollista, koska kyseiset autot ovat vähäpäästöisiä. Tässä on sitten myös surmanloukku Minin kohdalla jos lähtee tuomaan ihan -90luvun alun peliä Saksasta Suomeen. Ehdottomasti pitää katsoa että kyseinen malli on vähäpäästöinen, koska Saksassa on erikoisluvin rekisteröityjä ei-vähäpäästöisiä autoja siirtymävaiheen jälkeenkin, mitä EI saa täällä kilpiin.

 

Eli ruiskut ja muut vermeet pitää pitää orkkiksena, fiksailla vain niitä sitten jos jotain vikaa tulee.

Link to comment
Share on other sites

Tuli tuossa semmonen mieleen että ne joilla on noita uudempia vanhakoppasia eli ennen 2000 vuotta olevia minejä niin niissä taitaa olla noita ongelmia sähköpuolella. niin että kuka tietää mihin asti valmistetut tai missä niitä vikoja on eniten kun oon tuossa haaveillu semmosesta ministä. Onko spi vai mpi eroja vai onko yhtä paljon elektroniikkaa. Entäs jos sellasen muuttaa kaasari koneeks ihan peruspaketiks ni onko katalysaattori yms sen jälkeen mukana toiminnaltaan ettei tarviis muutella sit kaikkee muutakin sälää.  Tarkotus ois että tuolla ajais myös talvet ja veteraanilla vain kesäisin. :-/
Seuraavat sähköviat esiintyneet mun MPi:ssä:

a) Akku tyhjeni aina noin 2 viikon ajamattomuuden jälkeen. Akku jopa kuoli ja piti hankkia uusi tilalle (auton mukana tulleiden kuittien perusteella oli ostettu akku ja laturi Saksassakin - autolla oli ajettukin todella harvoin&vähän, mikä ei todellakaan ihmetyttänyt, kun syy selvisi). Syy: Blaupunktin stereoiden herätevirta oli järkyttävän korkea - piti kytkeä muistitoiminto&kello pois käytöstä.

b) Ajonestoavaimenperä lopetti toimintansa. Syy: Avaimenperän paristo loppunut.

c) Kovalla pakkasella auton tyhjäkäynti nousi jatkuvasti. Kierrokset meni korkeiksi ja kone piti sammuttaa. Uudelleenkäynnistämisen jälkeen tyhjäkäynti normaali, eikä noussut (ennenkuin seuraavana aamuna, jos riittävän kylmää). Syy: Tehtaalla oli unohdettu kytkeä kaasuläpän ohjaus (tai ilmamassamittarin) kaapeli. Ilmeisesti Saksassa ei ole autolla ajettu kovalla pakkasella, kun vikaa ei oltu havaittu... ;D Keskikulutus oli ensimmäiseen huoltoon asti HIRMUINEN...

d) SRS-valo palaa, jos ajaa kuoppaan/töyssyyn. Syy: Hanskalokeron alla oleva johtoliitos ei ole kolvaamalla tehty. Liittimen heilautus korjasi vian muutamaksi kuukaudeksi.

e) Flekti rupesi pyörimään mutka&kuoppa -yhdistelmässä tai pelkässä töyssyssäkin. Syy: Moottorin veden lämpötila-anturin johtoliitos ei ole kolvaamalla tehty ja johto on aavistuksen lyhyt (pientä vetoa sivusuuntaan tulee kuopissa&kaarteissa). Liittimen heilautus korjasi vian ilmeisesti lopullisesti/pitkäksi aikaa.

f) Aiemmin pyörähtämään lähteneen flektin aiheuttama tilapäinen vikakoodi muuttui huollossa tehdyn vikakoodin lukemisen yhteydessä pysyväksi viaksi ja flekti muuttui sellaiseksi, että pyöri aina, kun moottori käynnissä. Vikakoodi saatiin kuitattua ottamalla ohjaustietokoneesta virtajohto pariksi minuutiksi. Syy: Yritettiin kuitata jonkun Roverin/MG:n asetuksilla, koska ko. softaversion valikosta ei löydetty Miniä.

g) Ajovalon korkeudensäätömoottori sääteli liikkeellelähtiessä ja muutama kilometri myöhemmin moottori oli kärventynyt. Syy: Liittimen kosteussuoja ei kummoinen ja mitä ilmeisimmin avonaisen lokarin sisällä kaikki kosteus, rapa, kivet jne. "hoitavat" autoa tehokkaasti. Ostin korkeudensäätömoottorin lisäksi alumiiniset sisälokarit hidastamaan auton hapertumista jatkossa.

h) Takaikkunan lämmittimen sulake on palanut 2 kertaa. Syy: ?

i) Etuparkkivalo paloi kesällä 2006 (oli muuten pääasiallinen valo saarivaltakunnan alueella). Syy: ?

j) Blaupunktin stereot hajosivat rajulla ukkoskelillä sateessa autolla liikkeelle lähtiessä. Syy: Tuulilasin tiivisteen välistä vuotanut vettä jotenkin stereoiden päälle polttaen pääteasteet (2 kpl á 6,80[ch8364]).

 

Suurin osa vioista ilmeni aivan alussa. Yhden korjauksen jälkeen ne osaa itse jatkossa korjata, JOPA meikäläinen osaa noista suurimman osan korjata.

 

Toisinsanoen, ei kovin kummoista ole ollut 4v1kk aikana ajamieni 81tkm matkalla. Ajokustannukset olleet aika edulliset - vasta nyt on mennyt ajamiseen samanverran kuin auto maksoi eli vajaat 14000[ch8364]. Siis hieman yli 9[ch8364]/vrk maksanut ajaminen ja auto itsessään toisen mokoman. Huhtikuusta 2006 lähtien Mini ollut ainoana kulkineena 25000km/vuosi tahdilla. Kesällä 2006 Englannin reissulla tuli mittariin 21 päivässä 6600km, josta saarivaltakunnan alueella 4400.

 

Paras auto ajoon, mitä tiedän, vaikka onhan tässä huonoja puoliakin. Töyssyt on kaikinpuolin tämän auton akilleen kantapää - täräyttävät autoa ja kyydissäolijoita, jopa vikoja/vikakoodeja aiheuttaen. Itse en osaa autoa pahemmin laittaa/huoltaa - ruostepisamia olen yrittänyt paikkailla ja renkaat yleensä vaihdan. Yritän opetella, kun aikaa vielä on...

 

Tuolta tarkemmin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

22 toukokuuta 2010 starttaa retkikunta matkaan Saksan maalle. Kauan tuo on kestänyt tuo lähtö mutta parempi myöhään ku ei koskaan.  8) Katotaan millanen rukkanen sieltä löytyy vai joutuuko tulemaan tyhjin käsin, siitä sitten lisää jos sopiva auto löytyy!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kaikesta muusta selviää, mutta mätää vehjettä ei sieltä asti kannata raahata.

Kyllä kori on se kaikkein tärkein! Ainakin minun mielestäni.

Kun ne viimeset "oikeat" Minit on pehmeitä, niin ovat sitä kunnolla ja ikävistä paikoista.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yhdyn edelliseen mielipiteeseen!

Tsekatkaa tarkasti tuulilasin alareuna, kaikki keulan saumat ja ainakin pohjasta helmojen reunoilta/tiivisteen alta ja koittakaa tunkata tunkkauspisteistä auto ylös (näkee että kestääkö!)... Oma mpi ainakin happani kyseisiltä alueilta aika vauhdikkaasti! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jos tarkoitat tunkkauspisteillä minin pohjassa olevia 4kpl lätkiä niin niistä ei missään nimessä saa nostaa autoa eivät kestä vaikka olisi kunnossa (pohja menee kasaan).

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitin niitä neliskanttisia reikiä helmassa, eli mihin originaali tunkki sopii!

Itselläni oli ja on muuten mpissä lommolla pohja molemmilta puolilta juurikin mainitsemistasi kohdista joten siitä olivat saksalaiset tunkkaileet!

 

Mistä suosittelet tunkattavan mikäli orkkiskohdat/tunkki ei tule kysymykseen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joo! Eli mukana tuli 95-Mini. Kattelin pohjan nyt tuossa montulla ja sattu hyvä yksilö. Ei näyttäs olevan kun pieniä pintaruoste juttuja laitettava. Ensimmäiset 700km takana ja hyvin on vienyt eteenpäin. Koko nahka sisusta (musta niinkuin halusinkin), jalopuuta (jäljitelmää), ajonesto, sävy lasit, leveet revot ja levikkeet, lisävaloo, 35 juhlamalli (liekö oikee) Mistähän ton tarkistaa. Jos jollain on 12" vanteita talvirenkaisiin niin pistäkee yv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...