Jump to content

Heritage takakelkka reiät ei passaa


Rauno

Recommended Posts

Moronta

 

Tuli vastaan sellainen, että neljästä kiinnistyskohdasta yhdessä ei reiät passaa, kyseessä vasen takakiinnityspiste. Reiät on sivusuunnassa pielessä noi 5-7mm.

Muut kolme kiinnityspistettä(siis yhteensä 6 pultin reikää) sopivat hyvin.

 

Epäilen Heritage - kelkkaa, koskapa peltiöitä tehdessä vanhat kiinnityspisteet ovat toimineet referensseinä ja osin pellit näiltä osin koskemattakin.

 

Vanhaa kelkkaa ei ole olemassa, se on yhtynyt hapen kanssa ja siirtynyt minin osien taivaaseen.

 

Miten olette moisesta selvinneet ? Viilaanko kylmästi korin reikiä isommiksi, vai "pajatanko" kelkkaa (ja miten)?

 

tv rauno

Link to comment
Share on other sites

Ja yllättäen se on minä joka avaan sanaisen arkkuni taas siitä miten opin tämänkin kokeilun ja erehdyksen kautta...

 

Kaavahan näissä vastauksissa menee yleensä niin että minä avaan suuni, Mini1380 kumoaa väitteeni perustuen pitempään kokemukseen ja/tai faktoihin, jonka jälkeen MikaJ kertoo tieteelliset ja konkreettiset faktat asiasta jonka jälkeen Koirankoppi sanoo että kaikki vanhat osat menee paikoilleen ja toimii kunhan ne on alkuperäisiä ;D

 

Kaikki tuo yllä siis äärettömällä kunnioituksella kyseisiä herroja ja heidän kokemuksiaan kohtaan..

 

Siitä huolimatta (tai juurikin sen vuoksi) vastaan:

 

Minulla oli sama ongelma kun yritin mahduttaa kelkkaa kiinni. Kelkka oli originaali (ei siis halpa varaosa) ja puhallettu ja alkuperäisissä mitoissa. Samoin kiinnityspisteiden reijät oli 1:1 alkuperäisten reikien kanssa. Varmistaakseni sen hitsasin kolmesta paikasta rungossa kiinni olevan sabluunan vanhojen reikien paikkaa markkaamaan. Sen sijaan kaikki kumipuslat ja takakelkan kiinnitystapit oli uusia.

 

Tärkeintä varmaan on että takakelkka on suorassa auton keskilinjaan nähden. Eli ristimittaa pariin kertaan kun sovittelet. Jos takakelkan etukiinnikkeet on alkuperäiset niin se lienee hyvä referenssi. Itselläni muistaakseni jouduin käyttämään pieniä säätöpalasia lopulta jotta sain takarenkaat oikeaan kulmaan ja symmetriset auton keskilinjaan nähden. Ja se mittailu ja tuunailu kannatti sillä auto kulkee nyt kuin junan raiteilla eikä syö renkaita yhtään.

 

Minulla oli myös noin 7 mm kohdistusongelmaa. Reijät sain sopimaan kun pikkuisen viilasin molemmin puolin reikiä, ja hioin uusia kumipuslia sopivimmaksi. Mutta mun pointti on se ristimitta ja kelkan suoruus keskilinjaan nähden. Näin pääset helpommalla kun asettelet takatukivarsia oikeaan kulmaan...Jos nyt viilaat reikiä 7 milliä vinoon vain siltä puolelta jossa offset on, niin voi olla että auto kulkee niin että tuoreeseen lumeen jää neljät renkaan jäljet.

 

Voihan vika olla vinossa kelkassakin, joten tees pieni ristimittaus siihenkin...

 

Kerran olin kaverilla mittaamassa omituisesti kulkevan minin mittoja, niin akseli väli oli toiselta puolelta hieman yli 2cm pitempi kuin toinen. Syy taisi olla hyvin piiloon massattu takakelkka joka oli joskus saanut osumaa..

Link to comment
Share on other sites

Pakko nyt sitten kirjoittaa jotain :D Ei, kyllä mä olen ihan samaa mieltä. Mutta jos jotain täytyy lisätä, niin mä sanoisin että on ihan orginellia Brittiläistä toleranssia mikä on ollut -60luvullakin olemassa tommoiset heitot. Tieteellinen pointti on että se kiinnitystapa on ihan perseestä insinöörisnäkökulmasta, koska kaikki kiinnityspisteet pitää olla millilleen oikeessa kohdassa eikä missään ole säätövaran paikkoja.

 

Kyllä ittellä on usein ahdistanut takakelkan paikalleenlaitto. Tulee nätisti pois, mutta uusilla kumeilla joutuu vääntää takaisin samaakin kelkkaa.

Link to comment
Share on other sites

LeeHarveyn kanssa asennuksesta yhtä mieltä.

Minin kori on kyllä alunperinkin niin suurilla toleransseilla tehty, että esim ovi/takaluukku ei välttämättä sovi suoraan toisesta autosta toiseen, vaikka pitäisi olla identtiset.

Voi olla että toleranssit on juuri osuneet vääriin laitoihin.

Takakelkan "ahtaudet" johtunevat osittain myös siitä, että uusien kumien koko/paksuus vaihtelee hyvinkin muutaman millin puolelleen.

Kun ei niitäkään saa enää "alkuperäisiä" ;)

Link to comment
Share on other sites

Termos!

 

Kiitos hyvästä keskustelusta ja vinkeistä.

 

Tässä nopeasti kommentoin, enemmän kun paremmin aikaa:

 

* kelkka on ikäänkuin liian leveä sieltä takaa

* kumipuslat ei ahdista, ne on vedetty tiukalle kiinni, eikä siltikään kapene tarpeeksi (pitää tsekata auttaako puslien ohentaminen/ tms). Jos mä jätän puslat löysälle, "ei koko kelkka mahdu korin sisään".

* mittailen ristimitat, pitää yrittää löytää referenssipisteet.

* kiinnityspisteet todellakin alkuperäisissä kohdissa.

 

Tänks!

 

Rauno

Link to comment
Share on other sites

Ristimittoja ei ole vielä otettu, mutta mittasin kelkasta takakiinnikkeiden reikien keskipisteiden etäisyyden ja korista vastaavat reiät.

 

Näyttäisi siltä, että kelkassa (korvakot paikalla ja puslat tiukalla) mitta on juurikin ilmoitettu 977,5 +/- toleranssi (jostakin piirrustuksesta nappasin tuon mitan), kun taas korissa mitta on 5-7mm pienempi.

 

Nyt tarttee ristimittailla jotta selviää kumpi korin takakiinnityskohdista on väärässä kohdassa.

 

Anteeks nyt kamalast sinne Heritage- tehtaalle...kun kerkesin moittimaan....mutta kyllä sanomista vielä tulee muista romppeista (mm keulapalasta...) !

 

 

Ja terveiset sinne Saastamalaan nopealle kilpamekaanikolle, auditistasi oli apua ;)

 

rauno

Link to comment
Share on other sites

Jees.

 

Saatiin apumies paikalle ja mittaukset käyntiin. Mitattiin korista etukelkan tornin reunimmaisista kiinnityspulttien rei'stä korin takakelkan takimmaisiin kiinnitysreikiin.

 

Käytettiin blumb -bob menetelmää, eli muurarin painolangat roikkumaan kiinnityspisteiden rei'istä varmistaen että ovat samalla tavalla jokainen.

 

Kori pistettiin vaateriin ja lattia pistettiin vaateriin myös, eli mitattiin kohtisuoraan.

 

Mittaukset suoritettiin 2 -3 kertaan. Välillä jopa purettiin koko asetelma ja kun ei tulos oikein tuntunut todelta, tehtiin uudet tällit ja mitattiin uudelleen.

 

Tulos on hämmästyttävä. Ristimitat piti millilleen paikkansa, sivujen välillä oli heittoa 0,5 -1 mm. Englantilaista laatua :o

 

Mitattiin sitten uudelleen takakelkka ja korissa kiinnitysreikien väli. Todettiin, että kelkan kiinnityskorvakoiden reikien etäisyys on aavistuksen (2mm) liian suuri ja korissa reikien väli taas liian pieni. Tästä tuloo yhteensä se 5-7 mm.

 

Mittauksissa sattuu aina virheitä, joko tulkinnasta tai mittalaitteesta johtuen. Silti, vähemmän autokoritöitä tehneenä uskallan arvioida, ettei ole syytää huoleen.

 

Kelkka saadaa paikalleen neuvojanne noudattaen, tarvittaessa puslia rukaten ja reikiä suurennellen.

 

Nyt jatketaan mittavia peltitöitä kevein sydämmin.

 

Saapi kommentoida.

 

 

Kiitos ja terveisin

 

rauno

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...