Jump to content

Löysä kytkinpoljin


vilhokustaa

Recommended Posts

Mini -75, moottorina 1275ccm, uusi vauhtipyörä (tehdaskevennetty) ja kytkinlevy sekä vanha paineastelma.

Kytkinpoljin on ihan löysä, mutta se vipu liikkuu laatikon päässä. Kytkin ei kuitenkaan ilmeisesti irrota kun pykälät ei mene sisään.

Kytkimen pääsylinteri uusittu, työsylinteri fiksattu jossain vaiheessa. Kaikki toimi ennen vauhtipyörän ja kytkinlevyn vaihtoa...

Meneekö vauhtipyöränpää purkuun..?

Link to comment
Share on other sites

Jos kytkinpoljin on löysä muttä vaihdelaatikon käyttövipu liikkuu, niin kyllä sitten jotain on pielessä siellä paineasetelmapuolella. Jos kytkin pitää (vaihde päälle ja startilla kokeilee), niin voisi olla vaikka se paineasetelmaan tuleva päätylevy irti, se mihin painelaakeri painaa. Muistitko laittaa sen paikalleen lukitusraudan kanssa?

CP2084-32.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mini -75, moottorina 1275ccm, uusi vauhtipyörä (tehdaskevennetty) ja kytkinlevy sekä vanha paineastelma.

Kytkinpoljin on ihan löysä, mutta se vipu liikkuu laatikon päässä. Kytkin ei kuitenkaan ilmeisesti irrota kun pykälät ei mene sisään.

Kytkimen pääsylinteri uusittu, työsylinteri fiksattu jossain vaiheessa. Kaikki toimi ennen vauhtipyörän ja kytkinlevyn vaihtoa...

Meneekö vauhtipyöränpää purkuun..?

 

Jos ekana sitä kytkimen päässä olevaa isoomutteria joka rajottaa kytkimen liikettä avaat muutamia kierroksia (löysää ensin ensin lukkomutteri) saattaa auttaa asiaa.

Link to comment
Share on other sites

Laitoin pienen hylsyn työsylinterin sisälle jatkoksi, nyt sai jo pykälät jotenkuten silmään kytkimen kanssa. Verton työsylkkä voisi kuulemma auttaa (työliike pidempi).?

 

Täytyy ensin koittaa säätää sitä iso mutua.

 

Jep, mä tein aikanaan kilpuriin sen työsylinterin työntötapinkin säädettäväksi, eli siihen kierteet, pari mutteria (toinen lukitus) ja holkki, ihan varmuuden vuoksi. ;)

Mut kyllä sen liikkeen pitäisi riittää jokatapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Jos kytkintyösyliterin tankoa joutuu pidentää, niin sitten on jossain vikaa. Mitä pidempi se on, sitä lyhkäsemmän liikkeen saa aikaiseksi kytkinpoljinta polkasemalla koska geometria on poskellaan. Tätä tietenkin voi korjata pienempihalkaisijalla työsylinterillä, mutta se ei poista sitä että jotain muuta vikaa sielä on. Kuinka kuluneet viputanko ja sen pesä on? Mikäli jostain syystä on joku mitoitusmoka vauhtipyörässä ja paineasetelma on lähempänä konetta kuin pitäisi, niin sen ainoa oikea korjaustapa on jatkaa painelaakeria lähemmäs paineasetelmaa. Tällä tavalla geometria pysyy oikeana ja saadaan pidempi liikematka kytkinpolkimen painalluksella.

 

Uusilla osilla ja teräspunosletkulla toimii aina (jäykillä asetelmilla kumiletku joustaa liikaa). Jos se liikematkan rajoitinmutteri on liian lähellä, niin sen pitäisi huomata siitä että poljin pysähtyy kuin seinään mikäli kytkinpiirissä ei ole ilmaa.

Link to comment
Share on other sites

Jos kytkintyösyliterin tankoa joutuu pidentää, niin sitten on jossain vikaa..]

 

Aivan, "varmuuden vuoksi" tossa kisahommassa piti ottaa kaikki huomioon ja hommaa piti päästä nopeesti jatkamaan.

 

[uusilla osilla ja teräspunosletkulla toimii aina (jäykillä asetelmilla kumiletku joustaa liikaa). ]

 

Alkuperäinen kumiletku riittää kyllä hyvin pitkälle, jopa silloin kun käytettiin kahta levyjousta päälekkäin tossa kisahommassa, jos auto on ollu ihan vakio ennen, niin tuskin ne osat niin kuluneita on, ettei saisi toimimaan.

Vaikea mennä sanomaan, saattaahan siellä kytkimessä olla jotakin väärinkin kasattu, yleensä Minin tekniikan niin kun kytkimenkin kanssa kyllä pärjää.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan kyllä uusilla palikoilla normiletkullakin varmaan toimii jäykilläkin asetelmilla. Mutta se normiletku vie esim harmaalla asetelmalla jo jonkun verran liikettä pois, hieman kuluneella vivustolla pystyy vielä saamaan toimintakuntoisen kytkimen tolla teräspunos/teflon letkulla mikä ei jousta käytännössä yhtään.

 

Uusinkin Mini on jo yli 10vuotias, nää on niin vanhoja romuja että ihan vakioautoissakin on niin kuluneita palikoita että ei enää meinaa toimia kunnolla vakiokytkimelläkään.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan kyllä uusilla palikoilla normiletkullakin varmaan toimii jäykilläkin asetelmilla. Mutta se normiletku vie esim harmaalla asetelmalla jo jonkun verran liikettä pois, hieman kuluneella vivustolla pystyy vielä saamaan toimintakuntoisen kytkimen tolla teräspunos/teflon letkulla mikä ei jousta käytännössä yhtään.

 

Uusinkin Mini on jo yli 10vuotias, nää on niin vanhoja romuja että ihan vakioautoissakin on niin kuluneita palikoita että ei enää meinaa toimia kunnolla vakiokytkimelläkään.

 

Mulle ei Mini (Classic) oo koskaan romu, eikä oikeestaan muutkaan sen aikakauden kulkuneuvot.

Siihen aikaan ne tehtiin kestämään ihan eri lailla kun nykyautot.

Yhä vähemmänhän niillä nykyään ajetaa, etupäässä kesäisin.

Minihän on siitä hyvä harrastelu kohde, että osaa löytyy joka lähtöön ja onhan se teräspunosletku teknisemmän näköinenkin.

 

Täältä tähän ja hyvää juhannusta kaikille MInisteille! :)

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Kuis paljon sulla oli tuo kuvan välys kun vedät vipua nuolen suuntaan? Unohda teräspunosjutut. Harmaalla levyllä (joka riittää kevyesti 150 hp asti ) toimii ihan hyvin tavallinen kumiletku, joten unohda tuollainen hifistely. Varren liikerata on muistaakseni jotain 15mm luokkaa.

Se iso mutteri siinä keskellä on liikkeen rajoitin, jotta tajutaan vaihtaa kytkinlevy ajoissa. Sen voi rälläköidä pois ja sillä ei ole mitään merkitystä, niin kauan kun levy on vielä kunnossa.

post-181-13848035362428_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moi,

..Unohda teräspunosjutut. Harmaalla levyllä (joka riittää kevyesti 150 hp asti ) toimii ihan hyvin tavallinen kumiletku, joten unohda tuollainen hifistely. Varren liikerata on muistaakseni jotain 15mm luokkaa.

Se iso mutteri siinä keskellä on liikkeen rajoitin, jotta tajutaan vaihtaa kytkinlevy ajoissa. Sen voi rälläköidä pois ja sillä ei ole mitään merkitystä, niin kauan kun levy on vielä kunnossa.

 

Jeps, noin aika usein kilpureissa tehtiin et se pultti kytkimen päästä katkaistiin vallan pois.

Tohon alottajan kytkin ongelmaan en vieläkään keksi syytä ja jos kaikki osat on ok ja säädöt tehty niin ..ei pitäis olla ees mahdollista?? :o

Link to comment
Share on other sites

Minin kytkin toimii ihan hienosti tehtaan tekemillä osilla ilman mitään kikkailuja, jos ei ole kuluneita osia, mokattu asennuksissa tai sekoiteltu sekaisin keskenään sopimattomia osia.

Ratamineissä käytettiin kireitä kytkimiä silloin kun mistään teräspunosletkuista ei tiedettykään ja vauhtipyöriä myös kevenneltiin itse. Kevennyksenkin voi tehdä niin, että kytkin ei pelaa, jos ei tiedä mitä tekee. Voisko olla, että juuri siihen vauhtipyörään olisi tarvittu myös siihen sopiva "vastinlevy"

Kytkin tuntuu olevan nykyisten ministien suurimpia ongelmia ja suurin osa johtuu ettei raaskita vaihtaa kaikkia kuluvia osia uusiin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...