Jump to content

Kumielementit ja iskarit


Kirurgi

Recommended Posts

Hei,

Ostin 99000 ajetun '96 spi-minin. Oletus on että kumielementit ja iskarit olisivat alkuperäiset. Iskareissa ei näy merkkiä, jokin numerosarja vain. Yhden kumielementin olen saanut irti ja se on painunut noin 5,5 milliä kasaan uuteen verrattuna. Tai sekään ei ole irti trumpetista. Trumpetissa on teksti minisport. Irroitustahan käsiteltiinkin jo aiemmassa aiheessa. Siellä suositeltiin lekaa ja rälläkkää. Niihin täytyy kai kohta turvautua. Saa nähdä meneekö se "alustasarja" kappaleiksi...

 

Kysyisin kuitenkin että kannattaako nämä elementit yleensä ottaenkaan vaihtaa, miten huonossa kunnossa ne tyypillisesti ovat ja miten usein ne yleensä vaihdetaan? Kyyti on varsin kovaa ja pomppuisaa ja esim. kuopan jälkeen auto ampuu satunnaiseen suuntaan. Muista Mineistä ei ole ajokokemusta. Auto on aluksi ajatus madaltaa muutama sentti verrattuna vakioon.

 

Lisäksi kiinnostaa suositukset iskareiksi. Tai onko kokemuksia vastaavista tilanteista, kannattaisiko niitäkään vaihtaa? Minitronissa olisi reilulla 30 eurolla kipale G-Max-merkkisiä säätämättömiä kaasuiskareita. Ilmeisesti muutaman sentin madallus on siinä rajoilla että pitäisikö olla madalletut? Mutta onko siis kokemuksia G-Maxeista tai muita suosituksia? Ei ole rata-ajosuunnitelmia, olisiko säädettävyys jotenkin muuten tarpeellinen asia? Auton (keskeneräinen) kuva kevätajoista http://www.mini2-finn.com/gallery/MCFF-07-05/Mobilia261 , se on se oikeanpuoleinen, vanhempi veli. Tosin ei kovin paljon vanhempi verrattuna tapahtumassa nähtyyn kalustoon, yhdeksänkymmenluvun retro-minit olivat vähemmistöä.

Link to comment
Share on other sites

Kumielementtejä ei ole mitään syytä vaihtaa. Ei se niistä uusista yhtään kummene.

Nehän ovat käytännössä ikuiset.

Hilot,eli säädettävät "trumpetit" kannattaa hommata, jos meinaat korkeutta muutella.

 

Säädettävistä iskareista ei minun mielestäni ole mitään käytännön hyötyä normaaliajossa.

Uudet kannattaa kuitenkin laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Mineistä ei kokemusta kovinkaan palio oo,mutta yleensähän se on niin että jos madaltaa niin vanhat, vaikka hyvätkin iskarit menettää tehonsa pian madalluksen jälkeen.Mutta kun madaltaa(jos ei nyt kovin pirusti)ja uusii samalla iskarit,niin voi aivan hyvin laittaa normaalin mittaiset,ainakin omien kokemuksien perusteella!!

Ja nuasta kumielementeistä...ainakin maalaisjärjellä ajateltuna,tuskin ne miksikään uusimalla muuttuuu!!

Link to comment
Share on other sites

Noi uudempien Minien elementit on vielä itseasiassa pehmeämpiä kuin vanhemmissa Mineissä. Itellä ollut lyhennetyt konit ja tällä hetkellä gaz:it,molemmat säädettäviä ja olen ollut ihan tyytyväinen molempiin. Konien miinuksena täytyy sanoa että ne joutuu irrottamaan säädettäessä. En kyllä näe mitään haittaakan säädettävyydessä. Ja itse kyllä suosittelen lyhennettyjä saa iskarin toimimaan oikealla alueella kun madalletaan.

Link to comment
Share on other sites

Itse kans en vaihtanut lainkaan kumeja. Pieni huolto niille vaan ja kokeilu puristamalla ruuvipenkissä, ettei ole mitään isoja halkeamia. Kyllä ne vielä jäykät oli vaikka kohta 40 vuotta ovat siellä olleet. Tuntuu, että ainut mikä niistä kuluu on se kuppi johon trumpetti tai hilo tulee. Se saattaa olla ruosteessa ja näin ollen saattaa olla hieman "hölppä" no eihän vanhetessaan mikää piukkana pysy 8-)

 

Eikös noissa iskareissa vaikuta enemmän rengas+vanne yhdistelmän paino toimintaan?! Uskoisin, että pieni madallus normien esim. G-Max iskareiden kanssa toimii ihan hyvin. Mutta jos sattuu olemaan painavat 13" kiekot alla ja madallus + ajaa johonkin terävään kuoppaan, niin voi olla varma että iskari menee :P Itse laitoin G-Maxit ja parin sentin madalluksen, uskon että tämä toimii ainakin jonkin aikaa, taas kun budjetti antaa myöten niin sit säädettävää iskaria.

Link to comment
Share on other sites

Uudemmissa tosiaan on löysemmät elementit jotka myös taitavat kulahtaa paljon helpommin ja niitä tarvitsee vaihtaa.

Ittellä on orkkis kamat kiinni ja keula on vajonnut matalaksi. Muissa mkI-IV tuota vajoaminen ei ole ollut noin huomattavaa elementtien kulahtamisesta johtuen. Vanhojakin elementtejä jäykempiä löytyy jotka on olleet Innocenteissä vakiona. Spares ainakin joskun möi nimellä race, mutta maksoivat aika reilusti. Tietysti jäykkyyttä voi säätää trumpetin elementtiä vastaan tulevan levyn halkasialla ja joissakin kilpa-autoissa käytetään oikeen kuppia elementtiä vasten. Tuossa on myös huomion arvoinen seikka kun Hi-Loja tai "hi-loja" ostetaan että kuinka isolla halkaisijalla ne ovat. Näppärä sorvarihan tekisi erikokosia säätölevyjä.

 

Noissa uusissa kannattaa myös vähintään tarkastaa ne etukelkan kiinnike kumit. Kelkka kun tuppaa soutamaan reilustikkin.

Ruiskumineissä kun moottori on vielä sijoitettu edemmäksi kuin vanhemmissa joka pahentaa tilannetta. Kannattaa kokeilla kattoa konehuoneesta moottoria kun kaveri kääntää pyöriä paikallaan niin näkee kuinka paljon kelkka liikkuu jo paikallaankin.

 

Iskareissa lyhyennetyt on tarpeen jos madaltaa 10 tuuman pyörillä jolloin madallus on ihan eri luokkaa kun 13 tuumasilla mutta tosiaan tuumakin alkaa olemaan rajoilla. Ja liian pitkä iskari on tosiaan hetkessä hengiltä liian suurella madalluksella. Mutta ite panostaisin kunnon iskareihin esim Spaxeihin/Gazeihin/keltasiin koneihin, enkä ite tyytyisi säädöttömiin jos kerran sen tankin sieltä takaata pois purkaa. Itselle löytää spaxeista helposti sopivan asetuksen pienellä kokeilulla. Eikä tarvitse tyytyä jonkun muun mieltymykseen iskarin jäykkyydestä. Oon ajanut normi pitkillä spaxeilla kadulla vakio korkusella mkIII minillä ja lyhennetyillä kilpaa. Sopii molempiin todella hyvin. Säätöjä voi nopeasti muuttaa mieltymyksen mukaan autoa purkamatta.

Link to comment
Share on other sites

Mul on omas siviili vehkees tollaset "kupit" ja vanhemmat kumipallot ja toimii 10" renkailla tosi namisti.Ei kallistele liikoja muttei myöskään oo turhan jäykkä "kivireki".Tosin 10" rengas toimii osana jousitusta eri tavalla kuin 13".

Link to comment
Share on other sites

... Ei kallistele liikoja muttei myöskään oo turhan jäykkä "kivireki".Tosin 10" rengas toimii osana jousitusta eri tavalla kuin 13".
mobilessa joskus näin myytävänä MPi Minejäkin, joissa oli 10" renkaat. Ei taida millään saada suoraan vaan joutuu muuttamaan niin, ettei mene sitten 12" ja 13" vanteet paikalleen. Kiinnostais joskus kokeilla, millaista on ajaa Minillä, jossa ON JOUSITUS... :P Japanilaisillakin sivuilla olleissa kuvissa olivat jotkut laittaneet 10" renkaita uuden näköisiin peleihin.
Link to comment
Share on other sites

mobilessa joskus näin myytävänä MPi Minejäkin, joissa oli 10" renkaat. Ei taida millään saada suoraan vaan joutuu muuttamaan niin, ettei mene sitten 12" ja 13" vanteet paikalleen. Kiinnostais joskus kokeilla, millaista on ajaa Minillä, jossa ON JOUSITUS... :P Japanilaisillakin sivuilla olleissa kuvissa olivat jotkut laittaneet 10" renkaita uuden näköisiin peleihin.

 

Joillakin valmistajilla on tosiaan 10 tuuman vanteita jotka kävisivät suoraan uudempien 8.4 tuuman jarruille. Vaihtamalla Cooper S 7.5 tuuman tai jotkut KADin/ Sparesin yms. 7.5/7.9 tuumaan levyillä varustetut aluminiisatulajarrut. Saa 10 tuumaset ja mikään ei estä laittamasta silloin 13 tuumasia.

 

Mini1380 ehtikin jo edelle. Olen hidas..

Link to comment
Share on other sites

Niinpä. Oikeessa Minissä on 10" pyörät.

Niillehän se koppi on suunniteltukin ja koko aktiivi aika kilpailtu ja siviilit ajettu.

 

Näinhän tuo asia on, että 10" ne oikeat on mutta kai tähänkin pätee sama kuin nykyaikaisempiin autoihin, eli ei vakio koko miellytä silmää niin paljon kuin isompi. Harvalla ihmisellä on kykyään orggis kokoa oleva rengas+vanne setti autossaan.... ::)

Link to comment
Share on other sites

Force racing myy/tekee nykyään 5x10" vannetta johon sopii isot jarrut!!?Ainakin oon nähnyt mainoksia lehdes.Muilla 10" vanteilla joutuu laikkaa pienentämään ja hommaamaan esim alusatulat.
Siis onnistuisi! Oishan tuollaisella setillä hauska päästellä vaikka radalla ja varsinkin autoslalomissa. Linkkiä/vinkkiä mistä ja millä hinnalla? 165-leveillä A008:eilla tietty... Maavara kaiketi putoaa noin sentin nykyisestä (vai muistanko väärin?), joten käyttö tulisi varmasti olemaan aika rajallista, kun nytkin ottaa pohjapanssari tonttiin töyssyissä ja kuoppiin ajaessa. Viimeksi eilen kakkoskuski haukkui auton maanrakoon, kun oli ajanut jonnekin palstalle ja siellä oli koko ajan kivet yms. rouhinut pohjaa, kun oli sen verran isoja kuoppia. En oo vielä uskaltanut katsoa tuhoja. Toivottavasti ei mitään. Joskus on pakoputken kannatin vastaavissa vääntynyt. :'(

 

Nuo 10" renkaat on olleet nro 1 kiinnostus, joten tämä oli TÄRKEÄ tieto. Kiitos jo tässä vaiheessa.

Link to comment
Share on other sites

Ennemmin Yokohaman A-032R käytän itse ja suosittelen,pehmeempi kumiseos kuin A008 ja boonuksena leikatun slicksin näköinen kuvio siltikin hyväksytty rengas,pienenä miinuksena vähemmän kulutuspintaa uutena ja kuluu tod paljon nopeammin.Hinta hiukka kovempi.Noist forcen vanteist oli juttu magazinen uutuusosios joku aika sit,oisko ollu viimevuoden puolel.

Link to comment
Share on other sites

Kumielementeistä, ne vanhenevat, olisiko vaihtovälisuositus ollut 5vuotta. Käytännössä mitä tapahtuu, on painumista kasaan, sekä kumin kovettumista. Käytännössä vaan harvempi niitä on vaihtanut kun ei ole pakko.

 

Vanteista, on tosiaan tietääkseni yksi vannemalli mikä menee isojen jarrujen päälle ja on 10x5". Vaatii Sportpack levikkeet.

linkki yhden myyjän kuviin mitkä nyt äkkiä löysin

Link to comment
Share on other sites

... linkki yhden myyjän kuviin mitkä nyt äkkiä löysin
:P Näyttää enemmän teräsvanteilta, mutta ei haittaa. Mulle käy. Oishan nuo tosiaan hauskannäköiset. Tuo kasvattaisi mittarivirhettä 8-9%, joten saaneeko katsastettua niin, että voi käyttää myös 12" ja 13" renkaita? Vakioisella 175/50 R13" renkaalla nopeusmittarin virhe on +10-11% ja matkamittarin +3,7% (ainakin puoliksi kuluneilla Dunlopeilla oli). 145/70 R12 -renkailla nopeusmittarin virhe noin +8% ja matkamittarin +3.0%, joten nopeusmittarin osalta, jos korjais virheen jonnekin 2%:n paikkeille kesärenkailla, ois nuo 10 tuumaiset tarkasti oikein, eikä millään koolla menis virhe väärälle puolelle.

 

Nuo vanteet ei varmaan ole hirveän raskaat. ;D

Link to comment
Share on other sites

Ennemmin Yokohaman A-032R käytän itse ja suosittelen,pehmeempi kumiseos kuin A008 ja boonuksena leikatun slicksin näköinen kuvio siltikin hyväksytty rengas,pienenä miinuksena vähemmän kulutuspintaa uutena ja kuluu tod paljon nopeammin.Hinta hiukka kovempi.Noist forcen vanteist oli juttu magazinen uutuusosios joku aika sit,oisko ollu viimevuoden puolel.

 

 

Mistäs olet noita (A-032R) hankkinut ja mihin hintaan? Kuinka paljon kilometrejä moiset kestää?

Omat renkaat pitäisi kohtapuoleen (ennen seuraavaa leimaa / kaatosadetta ;) ) vaihtaa ja eri vaihtoehdot tietysti kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Tämä vaihtovälisuositus on varmaan tullut vasta näihin 80/90 luvun Mineihin, koska silloin "Dinosaurusten" aikaan haettiin kilpatouhuihinkin hyviä vanhoja jousipalloja, joilla saatiin parempi ja jämäkämpi alusta kuin uusilla.

Ja varmasti käytettiin "pahimmillaan" ainakin 20-30 vuotta vanhoja palloja. Vanhoista Vaneista Ym.

Vanhat takapallot oli/on parhaita!

Link to comment
Share on other sites

Ollisen Maralta pirkkalasta tuli toi mun setti.Hintaa en muista,enkä km-kestoa tiedä en oo vielä ajanut loppuun,mut niinku sanoin nopeemmin kuluu kun A008 tietysti ajotavasta ja mootorin tehosta myös kiinni.Myös Vammalan rengaspalvelusta kandee kysyä myyvät (muistaakseni) yokohamaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...