Jump to content

Ravistusta kiihdytyksessä


Rondo
 Share

Recommended Posts

Tervehdys,

 

Mini kuume iski puolisen vuotta sitten ja ostin Mini Cooperin (2001). Olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan ja jo auton näkeminen parkkipaikalla saa hyvälle tuulelle.

 

Minilläni on taitettu matkaa 90 000 kilometriä. Sellaisen piirteen olen nyt Minissäni huomannut, että kiihdytyksessä pienillä vaihteilla (ehkä noin 30- 40 km/h vauhdin tienoilla) tuntuu hetken kevyttä ravistusta, joka häviää kun vauhtia tulee lisää. Onko joku törmännyt samaan ilmiöön tai sattuuko teillä olemaan ideoita mistä tuo voisi johtua?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eikö kukaan tosiaan osaa kertoa, mistä kyseinen ravistus johtuu?

Itsellä 08 clubman diesel saman kaltaisella ravistuksella varustettuna. vika ilmaantui aivan yllättäen, mutta toisinaan tuntuu enemmän, kuin toisinaan.

 

helpoin ratkaisu olisi tietenkin viedä auto huoltoon, kun onhan siinä vielä takuukin, mutta autoon on jo ehditty asentaa säädettävä alustasarja, eikä sitä viitsisi vaihtaa vakio jousia.

onko kellään käsitystä, miten huollossa suhtaudutaan madalluksiin?

Link to comment
Share on other sites

Ravistukseen voi olla montaa eri syytä:vetoakselien kuluneisuus,renkaat(liian leveät-tasapainotus-kuluneisuus yms),moottorin kannakkeet antavat periksi jolloin syntyy värinää.. Tukivarsien kumipuslat.. Tässä nyt jotain...

Ei vaikeuta uuden auton takuita  madallusjouset jos et mene valittamaan auton ajokäytöksen muuttumisesta madaltamisen jälkeen..   ;D Dieseleissä nykyään niin paljon vääntöä että vetarit ovat aikas kovilla,paikaltaan kiihdyttely pahentaa asiaa nopsaan.Mutta jos on tosiaan takuunalainen auto niin mikset ole jo peräämässä oikeuksiasi?! :o

Jos ihmiset ei valita vioistaan autoissaan niin jää paljon korjaamatta ja autotehtaat suotta rikastuvat "ihmisilläjoitapikkuongelmateiväthetkauta".Silloin kun on takuuta niin kaikki kilinätkolinat syytä tutkituttaa ilmaiseksi korjaamolla,sitten kun se takuu loppuu niin monet ongelmat jäävät ratkaistaviksi lompakolla.JA kuten odottaa sopii niin Bmw:stä tai mistä johtuen niin aikas suolaisia näkyy nuo remontit olevan...Itse en moisia maksaisi(tuskin kyllä liikenisi noin paljon rahaakaan).

Link to comment
Share on other sites

Eikö kukaan tosiaan osaa kertoa, mistä kyseinen ravistus johtuu?

Itsellä 08 clubman diesel saman kaltaisella ravistuksella varustettuna. vika ilmaantui aivan yllättäen, mutta toisinaan tuntuu enemmän, kuin toisinaan.

 

helpoin ratkaisu olisi tietenkin viedä auto huoltoon, kun onhan siinä vielä takuukin, mutta autoon on jo ehditty asentaa säädettävä alustasarja, eikä sitä viitsisi vaihtaa vakio jousia.

onko kellään käsitystä, miten huollossa suhtaudutaan madalluksiin?

 

Jos en oo väärin ymmärtänyt niin minin alusta on aika herkkä tolle madaltamiselle. Aika moni valittaa tota ravistamista,tärinää alustan vaihdon jälkeen..

Link to comment
Share on other sites

Täytyy kyllä huomata että 03-mallinen on jo viisi-kuusi vuotta vanha auto kohtapuoliin.Nykyään kun tehtaat etsii halvalla osia toimittavia alihankkijoita niin laatu ei kohtaa kyllä...Alapallot tolkuttoman väljiä jo 40tkm ajetuissa autoissa jne.Esimerkkejä riittää.Tuskin uusi ajamaton Mini juurikaan ravista?! Mutta jo 100tkm ajettu voikin olla toinen juttu.  ::) Toisaalta auto mikä on Minin kokoinen ei voi koskaan välttyä kaikenlaisilta ääniltä/kolinoilta jne,auton koko kun on sen verran pieni niin välittyy hyttiin kyllä kaikki epänormaalit äänet.

 

Sääli tosiaan kun pienet "ongelmat" sinänsä pilaavat mainion auton.Ehkä Englannin puolen foorumeilta voisi löytyä apua?  :-?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...