minorv8 Posted May 29, 2012 Report Posted May 29, 2012 Miten olette toimineet takanavan stefan kanssa kun on kartiorullalaakerit ? Korjauskäsikirjan mukaan stefa laitetaan "väärinpäin" eli huuli ulospäin. Näin olen itsekin toiminut mutta hieman mietityttää tuo logiikka että MIKSI ? Nyt olis taas aika kasata yhdet navat ja taas mietityttää laitanko niin kuin järki sanoo vai niin kuin manuaali vaatii...
MikaJ Posted May 29, 2012 Report Posted May 29, 2012 Kyllä sen pyörännavassa huuli ulospäin kuuluisi olla. Periaatetasolla on navasta mahdollista saada tiivis, ja sitten sinne ekan ajon aikana muodostuu painetta mikä voi stefan pullauttaa ulos mikäli tiivistyssuunta on ulospäin. Lisäksi pääasiallinen stefan tehtävä on lian sisäänpääsyn estäminen, rasva kun pysyy melkein itsestään sisällä.
minorv8 Posted May 29, 2012 Author Report Posted May 29, 2012 Tuo varmaan pitää paikkansa mutta aika monessa värkissä stefan huuli on taas sisäänpäin. Ja sisäänpäin ne on etunavassakin. Mutta toimitaan niin kuin tehdas suosittelee eikä mietitä sen enempää.
MikaJ Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Kumpaakin on tullut tosiaan vastaan takanavoissa, ei ilmeisesti insinöörit ole yhtä mieltä kumpi on parempi tapa.
koirankoppi Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Eipä ole koskaan asiassa mitään ongelmaa tullut vastaan, vaikka on tehnyt mitään miettimättä niinkuin ohjeissa sanotaan.
Mini1380 Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Eikait sinne takanapaan painetta pääse syntymään kun siinä napakupissa on reikä mistä paine pääsee ulos. Itse oon takana laittanut aina sen "kuppipuolen" napaanpäin kaikilla laakerityypeillä eikä oo rasvat tulleet ulos.
MikaJ Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Ilmeisesti vanhemmissa napakupeissa on reikä, mutta uudemmissa ei. Mikäli siitä navasta saisi tiiviin (vaatii aika tavalla tuuriakin koska rasvakupissahan ei varsinaista tiivistystä ole), niin kyllä sinne sen verran painetta kertyy jos jarrut on punaisena, että joko stefa tai napakuppi irtoaa sen verran että paine pääsee purkautumaan.
imperial Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Alunperin nurinpäin asennusohje koski vain Cooper S: n kartiorullalaakerisarjaa GHB147 jossa ei tullut stefaa mukana, vaan erikseen hankittuna numero GHS 134 stefa oli nimeenomaan tähän tarkoitukseen tehty korroosionkestävä malli. Tavallinen GHS102 stefa ei kestänyt ulkoapäin tulevaa moskaa tarpeeksi hyvin, muun muassa kiristysjousen materiaali on tavallista ruostuvaa rautaa. Tuo vaseliinin paineen nousu saattaa olla yksi tekijä menettelyyn. Kovassa rallikäytössä havaittu asia ehkä ? Kannattaa tarkistaa stefan jousen laatu ennenkuin laittaa kiinni nurinpäin.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now