Jump to content

Recommended Posts

Posted

Miten olette toimineet takanavan stefan kanssa kun on kartiorullalaakerit ? Korjauskäsikirjan mukaan stefa laitetaan "väärinpäin" eli huuli ulospäin. Näin olen itsekin toiminut mutta hieman mietityttää tuo logiikka että MIKSI ? Nyt olis taas aika kasata yhdet navat ja taas mietityttää laitanko niin kuin järki sanoo vai niin kuin manuaali vaatii...

Posted

Kyllä sen pyörännavassa huuli ulospäin kuuluisi olla. Periaatetasolla on navasta mahdollista saada tiivis, ja sitten sinne ekan ajon aikana muodostuu painetta mikä voi stefan pullauttaa ulos mikäli tiivistyssuunta on ulospäin. Lisäksi pääasiallinen stefan tehtävä on lian sisäänpääsyn estäminen, rasva kun pysyy melkein itsestään sisällä.

Posted

Tuo varmaan pitää paikkansa mutta aika monessa värkissä stefan huuli on taas sisäänpäin. Ja sisäänpäin ne on etunavassakin. Mutta toimitaan niin kuin tehdas suosittelee eikä mietitä sen enempää.

Posted

Eipä ole koskaan asiassa mitään ongelmaa tullut vastaan, vaikka on tehnyt mitään miettimättä niinkuin ohjeissa sanotaan.

Posted

Eikait sinne takanapaan painetta pääse syntymään kun siinä napakupissa on reikä mistä paine pääsee ulos.

Itse oon takana laittanut aina sen "kuppipuolen" napaanpäin kaikilla laakerityypeillä eikä oo rasvat tulleet ulos.

Posted

Ilmeisesti vanhemmissa napakupeissa on reikä, mutta uudemmissa ei. Mikäli siitä navasta saisi tiiviin (vaatii aika tavalla tuuriakin koska rasvakupissahan ei varsinaista tiivistystä ole), niin kyllä sinne sen verran painetta kertyy jos jarrut on punaisena, että joko stefa tai napakuppi irtoaa sen verran että paine pääsee purkautumaan.

Posted

Alunperin nurinpäin asennusohje koski vain Cooper S: n kartiorullalaakerisarjaa GHB147 jossa ei tullut stefaa mukana, vaan erikseen hankittuna numero GHS 134 stefa oli nimeenomaan tähän tarkoitukseen tehty korroosionkestävä malli. Tavallinen GHS102 stefa ei kestänyt ulkoapäin tulevaa moskaa tarpeeksi hyvin, muun muassa kiristysjousen materiaali on tavallista ruostuvaa rautaa. Tuo vaseliinin paineen nousu saattaa olla yksi tekijä menettelyyn. Kovassa rallikäytössä havaittu asia ehkä ? Kannattaa tarkistaa stefan jousen laatu ennenkuin laittaa kiinni nurinpäin.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...