Jump to content

Takanavan stefa


minorv8

Recommended Posts

Miten olette toimineet takanavan stefan kanssa kun on kartiorullalaakerit ? Korjauskäsikirjan mukaan stefa laitetaan "väärinpäin" eli huuli ulospäin. Näin olen itsekin toiminut mutta hieman mietityttää tuo logiikka että MIKSI ? Nyt olis taas aika kasata yhdet navat ja taas mietityttää laitanko niin kuin järki sanoo vai niin kuin manuaali vaatii...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sen pyörännavassa huuli ulospäin kuuluisi olla. Periaatetasolla on navasta mahdollista saada tiivis, ja sitten sinne ekan ajon aikana muodostuu painetta mikä voi stefan pullauttaa ulos mikäli tiivistyssuunta on ulospäin. Lisäksi pääasiallinen stefan tehtävä on lian sisäänpääsyn estäminen, rasva kun pysyy melkein itsestään sisällä.

Link to comment
Share on other sites

Eikait sinne takanapaan painetta pääse syntymään kun siinä napakupissa on reikä mistä paine pääsee ulos.

Itse oon takana laittanut aina sen "kuppipuolen" napaanpäin kaikilla laakerityypeillä eikä oo rasvat tulleet ulos.

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti vanhemmissa napakupeissa on reikä, mutta uudemmissa ei. Mikäli siitä navasta saisi tiiviin (vaatii aika tavalla tuuriakin koska rasvakupissahan ei varsinaista tiivistystä ole), niin kyllä sinne sen verran painetta kertyy jos jarrut on punaisena, että joko stefa tai napakuppi irtoaa sen verran että paine pääsee purkautumaan.

Link to comment
Share on other sites

Alunperin nurinpäin asennusohje koski vain Cooper S: n kartiorullalaakerisarjaa GHB147 jossa ei tullut stefaa mukana, vaan erikseen hankittuna numero GHS 134 stefa oli nimeenomaan tähän tarkoitukseen tehty korroosionkestävä malli. Tavallinen GHS102 stefa ei kestänyt ulkoapäin tulevaa moskaa tarpeeksi hyvin, muun muassa kiristysjousen materiaali on tavallista ruostuvaa rautaa. Tuo vaseliinin paineen nousu saattaa olla yksi tekijä menettelyyn. Kovassa rallikäytössä havaittu asia ehkä ? Kannattaa tarkistaa stefan jousen laatu ennenkuin laittaa kiinni nurinpäin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...