Jump to content

Outoa ääntä, ehkä vaihteistosta


kanisteri

Recommended Posts

Tyytyväinen Minillä ajelu on saanut ikävän särön, kun viime viikolla autoon ilmaantui outo ylimääräinen ääni. Tyhjäkäynnillä ääntä ei ole, eikä kytkin alas painettuna, mutta normaalisti ajettaessa autosta kuuluu tasainen pieni kolina. Erityisesti kaasuttaessa äänen huomaa selkeästi, mutta kaasua löysätessä ääni vaimenee. Onkos kokemuksia tällaisesta?

 

Ilmeisesti vika voisi olla vaihteistossa, jolloin pahimmillaan koko loota menee vaihtoon. Onkos kukaan vaihdattanut koko laatikkoa Miniin? Eittämättä tämä useamman tonnin remontti on, jos koko laatikon vaihtaa. Autona on vuoden 2003 Mini Cooper, jossa siis surullisen kuuluisa Midlandin loota. Ajokilometrejä on vasta 130 000km, mikä ei pitäisi laatikolle olla todellakaan vielä paljoa. Etukäteen tässä mietin, että jos laatikko menee vaihtoon, niin voisi ehkä käytettyä laatikkoa katsella.

Link to comment
Share on other sites

Moro! En haluaisi pelotella, mutta itse olin aikoinaan autovuokraamossa duunissa ja meille tuli 10 uutta cooperia. Niistä 8 vaihdetiin loota kun ratin pylväs oli joku uusi keksintö

mutta ongelmaksi muodostui se, että tiputti jotenkin (en tiede miten, en ole insinjööri) metallilastua laatikkoon. Alkoi ensin rohisemaan ja sen jälkeen laukesi kokonaan. Luulisi tosin, että jos tästä olisi kyse olisi tapahtunut jo aiemmin.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei kolinaa mutta vinkuna. Nostin auton tänään ylös vaihtaakseni vaihteistoöljyt. Ilmeisesti nyt kuitenkin heittäny jo puolet öljyistä pihalle koska lisätty öljy puolen välin jälkeen valuu ulos vetoakselin ja laatikon välistä. Eli ilmeisesti sieltä on se tiiviste (stefa) paskana. Tätä on ollut ongelmana muillakin talviaikaan. Kantsii siis tsekata että öljyt edes pysyy lootassa. Jos se laatikko on alaosasta öljyssä niin ainakin äkkiä lisää kamaa sinne.

 

Kattelin englanninkielisiä minisivuja ja ilmeisesti jotkut oli vaihtanu 6-vaihteisen getragin sen vitunaikasen midlandsin tilalle. Jos en saa pelastettua omaa laatikkoani stefan vaihdolla niin harkinnassa voisi olla tilata ameriikoista kuitenkin uudelleenrakennuspaketti. Pelkät tiivisteet ja laakerit sisältävä setti maksoi about 270 dollaria muistaakseni. Tietty pitää laatikko irrottaa ja purkaa mutta luulisin sen onnistuvan räjäytyskuvan avulla. Jos sieltä on muita osia hajonnut niin niitä eri tason settejä oli jonnekin 700 dollarin pintaan joissa oli enemmän korvaavia osia. Saattaisi olla sullekin järkevin ratkaisu vetää sellanen setti sinne. Ainakin halvempi ku uus ja ihan yhtä paska midlandsin boksi maksaa purkaamolla sen 1000e. Räjäytyskuvan avulla se uudelleenrakentaminen onnistuu kyllä jos olet joskus osannut rakentaa legoista niiden ohjelappujen avulla. Ite oon tullu siihen tulkseen että vaikka en mekaanikko olekaan niin itse teen. Jos sen on ihminen rakentanu sen saa ihminen korjattua. ;)

 

Nyt en ehdi mutta kuitan muistaa huomenna etsiä ne sivut mistä niitä rakennussarjoja saa jos et ehdi itse ensin.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa varmaan käyttää asiantuntijalla, eli merkkikorjaamossa näytillä.

 

Vaikka muut maalailisi piruja seinälle niin syy voi olla toinen. Minulla (ei Mini) alkoi automaavaihdelaatikko temppuilemaan pahasti ja vaihtaessa laatikossa kilahti, ja "asiantuntijat" olivat tilaamassa jo 1800 euron hydrauliikka yksikköä (+saman verran työtunteja päälle). Mutta kun vein merkkihuoltoon, niin sanoivat että sulla on vanha softa tuossa laatikossa, ja päivitti sen ajokilometrien mukaiseksi....johan toimi..

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitus olisi autoa ihan merkkikorjaamolla käyttää, jos osaisivat perusnyrkkipajaa paremmin ongelman paikantaa. Itse en taida kerrostalon pihalla vaihdelaatikkoa aukomaan O0

 

Onkohan hinta-arviota uudelle laatikolle vaihtoineen? Näyttäisi 900€ olevan käytetty loota, mutta uskaltaakohan tuollaista laittaa uuden vaurion pelossa.

Link to comment
Share on other sites

Tommonen on joskus tullut laitettua jemmaan,kun mainostavat lootia ja itelläkin on toi surullisen kuuluisa Midland(vielä toimivana ja öljyt vaihdettuina) :))

 

www.aspparts.fi

Link to comment
Share on other sites

130000 km midlandille on jo hieno suoritus (; mutjoo, vie pajalle ja sano et halkasee sen laatikon, niin näkee mikä äänen aiheuttaa. jos vaihteet menee päälle jne(kaikki toimii), niin laakerivialta tuo kovasti vaikuttaisi.. mahd. tasauspyörästön poskilaakerit. älä nyt aja sillä ettei mee akselit/rattaat ym, äläkä ainakaan uutta laatikkoa ala ostamaan ennen kuin tiedät mistä se ääni tulee. voit selvitä pelkillä laakereilla ;)

yksi vaihtoehto on tosiaan se getrag mut se taitaa vaatia omat vetarit ja vaihdevivuston.. ainakin ::) uudelleenrakennuspaketista en ole kuullutkaan, joten siitä en osaa sanoa.. mitään :p

Link to comment
Share on other sites

Tuli pistettyä englannista tilaukseen korjattu Midlandi 12kk takuulla, kun halvalla sai. Saapas nähdä miten homma pelittää, kunhan nyt aluksi laatikon saan Suomeen.

 

Mistä firmasta tilasit ja mitä kautta(ebay vai mikä)? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuli pistettyä englannista tilaukseen korjattu Midlandi 12kk takuulla, kun halvalla sai. Saapas nähdä miten homma pelittää, kunhan nyt aluksi laatikon saan Suomeen.

 

en halua millään tavalla pelotella, mut kerran duunissa sattui harmillinen tapaus.. erään heebon ministä oli laatikko alkanut pitämään pahaa ääntä, ääntä/vikaa sen enempää tutkimatta, kaveri oli muistaakseni englannista tilannut molemmat akselit täydellisinä, jotka olivat huollettu/korjattu. noh.. nämä akselit vaihdettiin vanhojen - "rikkinäisten" tilalle. sen jälkeen pieni koeajo ja ääni oli vielä hirveämpi :D taas laatikko irti ja levitys, akselista oli laakeri mennyt hajalle. siinä sitten ihmeteltiin ja vertailtiin akseleita keskenään, lopulta sitten huomattiin että samaisesta akselista oli brittipojilta prikka jäänyt laittamatta. :-\ en tiedä saiko se tyyppi ikinä puntojaan takaisin ja onnistuiko todistamaan sitä mitenkään et se prikka oli jäänyt pois ja joutui tilaa uutta laakeria ja työtäki oli tuplasti enemmän sen takia.

 

lopulta se oikea vika/ääni oli tasauspyörästön laakereissa, se olikin jo sitten kolmas kerta kun se laatikko jouduttiin irroittamaan ja levittämään ja toteamaan et nämähän tässä olisi vain pitänyt vaihtaa ;D

 

kun saat laatikon vaihdettua, voin ostaa sun vahan johonkin sopuhintaan. (;

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...